Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een korte samenvatting is volgens mij wel gebruikelijk. Voor de rest ben ik geen expert op dat gebied.
Misschien eens wat voorbeelden van cv’s bekijken die je aanspreken. Er zijn er online best wel wat te vinden. En inderdaad kritisch kijken naar wat je wilt benadrukken en wat je weg kan laten. Zeker als je een bepaalde functie op het oog hebt, dan kan je je cv en brief daar op afstemmen.
.
anoniem_365524 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 11:05
99.06% gewijzigd
Succes!
Nog steeds geen contract binnen, denk dat ik morgen maar even bel, zou half maart beginnen. Ook al is het een formaliteit, wel belangrijk om zekerheid te hebben. Daarna aan de gemeente voorleggen of ze akkoord gaan, ik blijf zeer waarschijnlijk in de uitkering vallen en dus ook onder alle regels.

Kwam net een interessante vacature tegen, maar zit ruim twee uur verderop. Daar baal ik dan wel weer van, maar verhuizen is (nu) geen optie. En hoop van ander bedrijf morgen te horen of ik of gesprek mag komen donderdag! :)

De reden dat ik blijf solliciteren is omdat de retailsector niet de betrouwbaarste is en ik nu een personeelsgat opvul. Dus ik zie de bui alweer hangen over een half jaar als iedereen weer op volle sterkte aanwezig is.

Hoe gaat het bij jullie verder?
Eerste werkdag overleefd. :)
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Fijn, ikvraaghet! Met moeite overleefd, of naar je zin gehad?

Lola, je vult een personeelsgat op zeg je. Denk je dat dat bij andere sollicitaties anders is? Een werkgever is geen liefdadigheidsinstelling. Als er geen gat in het personeelsbestand is, zal er geen vacature uitgaan, echt niet!

Kastanjerood, laat je CV zien aan recruiters of wie dan ook uit het vak als je ze tegenkomt bij netwerkbijeenkomsten voor werkzoekenden. Zo werd mijn vaardigheden-CV direct afgeserveerd omdat ze niet konden zien of ik niet een aantal gaten wilde verbergen... :-( Hij was ook lang zo leuk niet als die op carrieretijger hoor!
lola712 schreef:
05-03-2018 18:04
Nog steeds geen contract binnen, denk dat ik morgen maar even bel, zou half maart beginnen. Ook al is het een formaliteit, wel belangrijk om zekerheid te hebben. Daarna aan de gemeente voorleggen of ze akkoord gaan, ik blijf zeer waarschijnlijk in de uitkering vallen en dus ook onder alle regels.

Kwam net een interessante vacature tegen, maar zit ruim twee uur verderop. Daar baal ik dan wel weer van, maar verhuizen is (nu) geen optie. En hoop van ander bedrijf morgen te horen of ik of gesprek mag komen donderdag! :)

De reden dat ik blijf solliciteren is omdat de retailsector niet de betrouwbaarste is en ik nu een personeelsgat opvul. Dus ik zie de bui alweer hangen over een half jaar als iedereen weer op volle sterkte aanwezig is.

Hoe gaat het bij jullie verder?
Haai Lola. Misschien een mooi streven om het leven eens van een positievere kant te bekijken. Je bent zo negatief ingesteld. Kan je zeggen, ik kreeg mijn contract pas toen ik al een week aam het werk was. Dus heb een beetje vertrouwen in de mens. En ga nou straks gewoon eens beginnen zonder over opvullen personeelstekorten te beginnen. Je hebt altijd wel een excuus. Je moet niet zo mopperen als je onderaan de ladder begint. Zo ben ik ook ooit begonnen.
prinsesmaxima schreef:
05-03-2018 21:54
Haai Lola. Misschien een mooi streven om het leven eens van een positievere kant te bekijken. Je bent zo negatief ingesteld. Kan je zeggen, ik kreeg mijn contract pas toen ik al een week aan het werk was. Dus heb een beetje vertrouwen in de mens. En ga nou straks gewoon eens beginnen zonder over opvullen personeelstegaten te beginnen. Je hebt altijd wel een excuus. Je moet niet zo mopperen als je onderaan de ladder begint. Zo ben ik ook ooit begonnen.
prinsesmaxima schreef:
05-03-2018 21:54
Haai Lola. Misschien een mooi streven om het leven eens van een positievere kant te bekijken. Je bent zo negatief ingesteld. Kan je zeggen, ik kreeg mijn contract pas toen ik al een week aam het werk was. Dus heb een beetje vertrouwen in de mens. En ga nou straks gewoon eens beginnen zonder over opvullen personeelstekorten te beginnen. Je hebt altijd wel een excuus. Je moet niet zo mopperen als je onderaan de ladder begint. Zo ben ik ook ooit begonnen.
Nee dat klopt, maar dit is ook niet mijn droombaan natuurlijk. Ik zie het puur als een dagbesteding straks en probeer er natuurlijk wel het beste van te maken zolang het duurt en solliciteer ondertussen verder. Het gaat ook niet echt goed met bedrijf. Daarom zie ik de toekomst weinig rooskleurig in: ik mag nu de gaten opvullen van de zieken, er komen veel feestdagen aan en daarna zomervakantie bijspringen en in de herfst verlengen ze mijn contract niet. Dit is inderdaad wel heel pessimistisch maar het zal mij niet verbazen als het straks klopt. Maar goed laat ik het eerst maar proberen en misschien verrast het werk mij inderdaad. En anders heb ik er weer werkervaring bij en ben ik weer in een goed ritme gekomen.
lola712 wijzigde dit bericht op 05-03-2018 23:49
16.09% gewijzigd
Irma3110 schreef:
05-03-2018 19:29
Fijn, ikvraaghet! Met moeite overleefd, of naar je zin gehad?

Lola, je vult een personeelsgat op zeg je. Denk je dat dat bij andere sollicitaties anders is? Een werkgever is geen liefdadigheidsinstelling. Als er geen gat in het personeelsbestand is, zal er geen vacature uitgaan, echt niet!

Kastanjerood, laat je CV zien aan recruiters of wie dan ook uit het vak als je ze tegenkomt bij netwerkbijeenkomsten voor werkzoekenden. Zo werd mijn vaardigheden-CV direct afgeserveerd omdat ze niet konden zien of ik niet een aantal gaten wilde verbergen... :-( Hij was ook lang zo leuk niet als die op carrieretijger hoor!
Hè, wat jammer! En had je het inderdaad gedaan om -net als ik- een gat te verbergen of vond je het gewoon origineler dan de standaard cv's? Ik vond het er echt wel leuk uit zien, maar ik snap je punt inderdaad... :-[
En als je het ook deed om een gat te verbergen; wat voor tips heb jij toen gekregen?
Goede tip om ook langs zo'n netwerkbijeenkomst te gaan en het daar na te vragen! Dank! Ik ga eens kijken of er binnenkort eentje in de buurt is.
lola712 schreef:
05-03-2018 22:06
Nee dat klopt, maar dit is ook niet mijn droombaan natuurlijk. Ik zie het puur als een dagbesteding straks en probeer er natuurlijk wel het beste van te maken zolang het duurt en solliciteer ondertussen verder. Het gaat ook niet echt goed met bedrijf. Eerst maar eens zien hoe het bevalt, misschien verrast het mij inderdaad. En anders heb ik er weer werkervaring bij en ben ik weer in een goed ritme gekomen.

Als je eenmaal aan het werk bent, is het vast makkelijker om van het één in het ander te rollen.
Kastanjerood schreef:
05-03-2018 22:30
Als je eenmaal aan het werk bent, is het vast makkelijker om van het één in het ander te rollen.
Ook als je geen relevante werkervaring opdoet? Daar ben ik dus echt bang voor. Dat is nu de voornaamste reden dat ik veel afwijzingen krijg, er is altijd wel iemand die meer werkervaring heeft waardoor ik kansloos blijf voor de meeste functies. En met deze baan waar ik werk in een winkel bouw je nog steeds geen ervaring op voor een functie in de communicatie of een andere kantoorbaan. Het is gewoon een scholierenbaantje. Of je moet de omgang met klanten wel heel breed nemen.
Van elke baan leer je. Alles beter dan de bijstand lijkt me.
lola712 schreef:
05-03-2018 23:55
Ook als je geen relevante werkervaring opdoet? Daar ben ik dus echt bang voor. Dat is nu de voornaamste reden dat ik veel afwijzingen krijg, er is altijd wel iemand die meer werkervaring heeft waardoor ik kansloos blijf voor de meeste functies. En met deze baan waar ik werk in een winkel bouw je nog steeds geen ervaring op voor een functie in de communicatie of een andere kantoorbaan. Het is gewoon een scholierenbaantje. Of je moet de omgang met klanten wel heel breed nemen.
Ik denk dat het niet altijd zo tegen je gezegd wordt, maar ik denk dat je ook wordt afgewezen, omdat je niet veel hebt gedaan in tussentijd, “geen relevante werkervaring” is ook vaak maar iets dat als makkelijke feedback wordt gegeven, zonder al te veel vragen. Net als “andere kandidaten waren meer geschikt”. Het selecteren van stapels kandidaten gaat snel, je ligt zo op de nee-stapel en daar spendeert men echt geen uren aan om te formuleren wat de echte reden is.

En dan nog, iets is al beter dan niets! Bovendien, misschien vind je het gewoon heel leuk. En, ik blijf het zeggen, je verbreedt je netwerk, je leert mensen kennen die op een gegeven moment ook weer ergens anders gaan werken. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Succes en veel plezier!
Kastanjerood schreef:
05-03-2018 22:29
Hè, wat jammer! En had je het inderdaad gedaan om -net als ik- een gat te verbergen of vond je het gewoon origineler dan de standaard cv's? Ik vond het er echt wel leuk uit zien, maar ik snap je punt inderdaad... :-[
En als je het ook deed om een gat te verbergen; wat voor tips heb jij toen gekregen?
Goede tip om ook langs zo'n netwerkbijeenkomst te gaan en het daar na te vragen! Dank! Ik ga eens kijken of er binnenkort eentje in de buurt is.
Een vaardigheden CV is geen manier om een gat te verbergen. Daar prikt elke recruiter zo doorheen. Dan valt het dubbel op dat er iets niet klopt. Het is hoogstens bedoeld om een bepaalde vaardigheid te benadrukken, maar men verwacht nog steeds te kunnen zien waar je wanneer was en hoe lang. Een losse vaardigheid is niks, het moet worden gekoppeld aan iets waar je die vaardigheid hebt opgedaan.
Ja, netwerken is super belangrijk.
Als ze zien dat iemand bij ons komt solliciteren en ze weten dat diegene toevallig op dezelfde school of bedrijf heeft gewerkt als een medewerker wordt er aan de medewerker gevraagd of je sollicitant kent en of dat die bij het bedrijf zou passen.
Als lola dan zou solliciteren, tja dan had ik toch iets gezegd van ja dat ik haar ken maar ze een erg negatieve mindset heeft bijv.
Ik denk dat veel bedrijven dat doen bij hun medewerkers vragen naar sollicitanten.
Maar heb ook al paar keer gehad dat er iemand vertrekt naar bedrijf A. Vervolgens krijg je te horen dat er een leuke vacature vrijkomt bij A. Zo kom je toch net wat makkelijker binnen.
Maar los van dat, ik heb een hoop vrienden overgehouden door mijn baantjes. Was dat voor iedereen hun droombaan? Nee, uiteindelijk heeft ieder nu een baan ‘op niveau’ maar we hebben het altijd gezellig gehad en spreek ze nu dus.
Maar volgens mij kan je praten als brugman tegen Lola, heeft geen zin.
Ik weet niet of ik het al had gezegd, maar het gesprek met mijn leidinggevende was een beetje teleurstellend. Het kwam er eigenlijk op neer dat ze waarschijnlijk binnen een paar weken weer afscheid van me gaan nemen. Hooguit kan het wat verlengd worden, maar dat is nu nog onbekend.
Banaaninmijnoor schreef:
06-03-2018 08:29
Ik weet niet of ik het al had gezegd, maar het gesprek met mijn leidinggevende was een beetje teleurstellend. Het kwam er eigenlijk op neer dat ze waarschijnlijk binnen een paar weken weer afscheid van me gaan nemen. Hooguit kan het wat verlengd worden, maar dat is nu nog onbekend.
Waarom gaan ze afscheid van je nemen?
Robinson schreef:
06-03-2018 08:10
Ja, netwerken is super belangrijk.
Als ze zien dat iemand bij ons komt solliciteren en ze weten dat diegene toevallig op dezelfde school of bedrijf heeft gewerkt als een medewerker wordt er aan de medewerker gevraagd of je sollicitant kent en of dat die bij het bedrijf zou passen.
Als lola dan zou solliciteren, tja dan had ik toch iets gezegd van ja dat ik haar ken maar ze een erg negatieve mindset heeft bijv.
Ik denk dat veel bedrijven dat doen bij hun medewerkers vragen naar sollicitanten.
Maar heb ook al paar keer gehad dat er iemand vertrekt naar bedrijf A. Vervolgens krijg je te horen dat er een leuke vacature vrijkomt bij A. Zo kom je toch net wat makkelijker binnen.
Maar los van dat, ik heb een hoop vrienden overgehouden door mijn baantjes. Was dat voor iedereen hun droombaan? Nee, uiteindelijk heeft ieder nu een baan ‘op niveau’ maar we hebben het altijd gezellig gehad en spreek ze nu dus.
Maar volgens mij kan je praten als brugman tegen Lola, heeft geen zin.
Het blijft nu nog wat abstract, ik weet pas hoe het is als ik er twee weken op heb zitten. Nu zie ik vooral feiten: het salaris, de functie, het bedrijf. Ik blijf nog steeds met de vraag hoe deze baan bij gaat dragen aan mijn verdere loopbaan. Ik lees dat zulke banen soms ook schadelijk zijn voor je CV omdat het je blijkbaar niet is gelukt om op niveau ergens aan de slag te gaan, daar zet een recruiter vraagtekens bij en daardoor blijf je eigenlijk alleen nog in zulke baantjes werken en kom je nooit in je sector aan de slag.

Maar misschien inderdaad een positievere mindset omdat ik lekker bezig ben en wie weet raak ik tijdens het werk wel aan de praat met een belangrijk iemand die bij een groot bedrijf werkt, die shoppen ook gewoon.
lola712 schreef:
06-03-2018 09:05
Waarom gaan ze afscheid van je nemen?
Het was sowieso maar een kort contract. Ze gaven aan dat ze met me in gesprek wilden om de mogelijkheden te bespreken. Maar eigenlijk zijn die mogelijkheden er niet. Was dus een kort gesprek.
Ik lees dat zulke banen soms ook schadelijk zijn voor je CV omdat het je blijkbaar niet is gelukt om op niveau ergens aan de slag te gaan, daar zet een recruiter vraagtekens bij en daardoor blijf je eigenlijk alleen nog in zulke baantjes werken en kom je nooit in je sector aan de slag.
Maar diezelfde vragen kan een recruiter ook stellen bij iemand in de bijstand, dan is iemand blijkbaar ook niet aan de slag gekomen. Maar bij een baan is het makkelijker om er een positieve draai aan te geven, dat je het gewoon leuk had met je collega’s en daarom wat langer was blijven werken.
Hoe doen jullie dat met het schrijven van een sollicitatiebrief? Ik kies altijd de punten uit de vacature uit die het beste bij me passen en licht die toe in mijn brief. Maar vaak vragen ze dan iemand die enthousiast, creatief, serieus, nauwkeurig, stressbestendig, flexibel, zelfstandig, een teamspeler is. Ik ben dan altijd bang dat ik de verkeerde punten (die minder belangrijk zijn voor het bedrijf) heb uitgelicht.
lilguinea schreef:
06-03-2018 10:12
Hoe doen jullie dat met het schrijven van een sollicitatiebrief? Ik kies altijd de punten uit de vacature uit die het beste bij me passen en licht die toe in mijn brief. Maar vaak vragen ze dan iemand die enthousiast, creatief, serieus, nauwkeurig, stressbestendig, flexibel, zelfstandig, een teamspeler is. Ik ben dan altijd bang dat ik de verkeerde punten (die minder belangrijk zijn voor het bedrijf) heb uitgelicht.
Eigenlijk geen tips. Ik pak meestal toch wel de punten eruit die echt bij me passen en waar ik ook wat over kan vertellen.
ikvraaghet schreef:
05-03-2018 19:19
Eerste werkdag overleefd. :)
En hoe is het gegaan?
lilguinea schreef:
06-03-2018 10:12

Ik bel dan vaak even naar het bedrijf met wat (extra) inhoudelijke vragen over de functie. En dan bedenk ik zelf welke eigenschappen/ervaringen die ik heb daar het best bij passen (niet sociaal wenselijk bedoel ik, het moet wel kloppen). Ook schrijf ik waarom ik juist voor dit bedrijf wil werken en waarom de branche me aanspreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven