Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Nijntje is inderdaad geweldig, wij gaan regelmatig!

Ander leuk uitje is de speelhoek van de Ah (hier geen driftbuien in winkels nog) en snaaien van kaas enzo :) of de intratuin (vissen kijken)
NYC, wat goed zeg! :cheer2:

We hebben geen 'mij' fase, geen 'nee' fase maar een 'ja' fase met onze jongste van bijna 2. :) Heel lief en ze weet al heel goed waar ze ja op zegt. Ik stond gisteren in de Action en ze was wat aan het zingen in de winkelwagen aan de kassa. Een oudere meneer zei: 'Wat kun jij mooi zingen! Wil je ook wat voor mij zingen?' en ze zei 'Ja,' en begon met zingen. :love:

Ze wordt maandag 2 maar twee jaar geleden was ik op deze datum uitgerekend. Krijg ik zo'n lekker weemoedig gevoel van. :heart:

De oudste wordt in juni 4, met haar kan ik al zo heerlijk praten. Doen we nu s'avonds voor het slapengaan dan ook graag. Ze is nu ziek, het arme ding. En we hadden het over zetpilletjes. De kat zat ook op de bank en zei ze dat katten toch geen zetpillen krijgen, want dat is zielig. Ondanks dat ze zich hondsberoerd voelt toch met anderen bezig zijn. :heart:
Intratuin doen wij ook graag! Inderdaad uitvoerig naar de vissen kijken en wat drinken in het tuincafé. Heeft mama ook wat te kijken, zo krijgen we toch een uurtje om.
Tuincentrum is hier ook favoriet. Vooral bij regen. Ze hebben best een leuk binnenspeeltuintje. Monkey town in het klein. Voel mij alleen wel altijd verplicht om wat te kopen.

Hier een dochter die stokdoof is. Op alles wat ik zeg is het antwoord Huh Wat? Maar ze heeft het heus wel verstaan. Moeilijk om het niet nog een keer te herhalen .

De nee fase is hier overgegaan in de Ja, maar......fase. Wat eigenlijk gewoon nee is :)
Ik ben geen peutermoeder geloof ik. Vandaag niks gepland en kwart over 6 wakker. Om 12 uur had ik nog niet eens de helft van de dag gehad en ik werd al gek van het 'mama mama mama'
Ben maar naar mijn ouders geweest omdat ik tegen de muren op vloog met ze.

Maar dit is ook niet echt wat ik wil op mijn vrije dag:( zijn er meer die het zo zwaar valt? Mijn werkdag van 13 uur van gister was er niks bij. Vind het zo lastig dat ik niet even een uurtje voor mezelf heb op zo'n dag
Taxi, mijn peuter slaapt gelukkig nog 's middags. Eerlijk gezegd is dat wel heel fijn en kijk ik er een beetje tegenop dat hij over een poos de hele dag wakker is. Ik kan me goed voorstellen dat je even een uurtje voor jezelf wilt!
Is het misschien een idee om even te gaan zitten met een boekje. Duidelijk uitleggen dat je nu even zelf gaat lezen, peuter even zelf spelen en dat je daarna samen gaat puzzelen ofzo. Klok erbij: als de grote wijzer bovenaan staat gaan we puzzelen. Hier werkt dat met 2 jaar en 3 maanden goed. Beginnen met 5 minuutjes en bij aandacht vragen even samen naar de klok kijken. Oh nee, het is nog geen tijd. Ga nog maar even spelen!

Mijn zoon lag net te roepen. Ik ga even kijken en hij zegt mama ik ben een beetje verdrietig, wil even knuffelen. Hopelijk is de knuffel voldoende geweest om weer een keer een nacht door te slapen. Het is alweer een paar nachten 4 a 6 keer huilen.
Ik ben ook wel blij dat mijn peuter 's middags nog slaapt. Hopelijk kunnen we dat er nog een half jaartje inhouden. Heeft mijn oudste ook nodig omdat die pas met 5 hele dagen naar school gaat en ook even me-time nodig heeft (alleen, met mij of zoals vandaag met speelafspraakje).
Tegen de tijd hij 5 wordt hoop ik juist dat de jongste van de middagslaap af is, maar dat zal wss wel met 2j en 9m.
Taxi, ben je veel dagen vrij of maar 1 of 2x per week?
Want als het veel dagen zijn lijkt het me niet haalbaar, maar als het om af en toe gaat zou je toch misschien vaker wél iets in kunnen plannen?

Nu ben je op stap gegaan toen je al moe was van al dat gemama en dan is het moeilijk om nog bij te tanken. Dan helpt zo'n uitje naar je ouders alleen om het niet NOG erger te maken. Maar de verloren energie krijg je noet meer terug.
Dus is het een optie om preventiefmnaar buiten te gaan? Dat je elke dag rond 10 uur wat onderneemt en als je kindje geen middagslaap meer doet, om 14 nog eens?

En dan niet te groot denken. Het kan ook gaan over naar de brievenbus lopen voor het posten van een tekening, naar de supermarkt voor beleg (expres niet inslaan bij je booschappen dus). Oud brood naar de eendjes brengen. Een mooi blaadje gaan zoeken buiten om binnen op te plakken op een gekleurd a4tje (‘kunstwerk’). Of gewoon naar de speeltuin of een voetbalveldje.

Ik vind het echt enorm schelen als ik in die modus mijn dag in ga of mij op laat fokken. En peuter is ook beter in staat om zelf te spelen als ik hem heb ‘uitgelaten’, dus vaak levert het ook nog eens op dat ik daardoor wél die me-time heb die dag.
Taxi, ik vind het ook wisselend leuk. Ik merk wel dat het helpt om sowieso even wat te gaan doen: naar de supermarkt / intratuin / dierenwinkel / kinderboerderij / bibliotheek / koffie drinken bij opa en oma. Dat breekt de (lange!!) ochtend. Dan slaapt zoontje hier na de lunch nog een uurtje en kan ik even op de bank hangen ;)

En anders gewoon eens wat relaxter zijn qua schermtijd: hier zet ik ook wel eens midden op de dag een aflevering van Peppa Pig op en dan heb ik 25 minuten voor mezelf :yes:
Speelgoed wisselen doet hier ook wonderen. Ik had vandaag weer een speelgoedwissel gegaan en het keukentje van de slaapkamer van de jongste naar beneden gehaald (en een bak speelgoed en de garage naar zijn slaapkamer) en hij heeft de hele ochtend met het keukentje gespeeld, terwijl hij er op zijn kamer weinig mee deed. Ook de oudste heeft zich er 's middags met zijn speelafspraakje mee vermaakt.

Ikea is hier een leuk uitstapje, inclusief appeltaart eten maar het moet een beetje gunstig bij je in de buurt liggen. Bezoekje aan de kringloopwinkel? En evt ook spullen daar inleveren?
Ja, inderdaad speelgoed wisselen. En heel veel speelgoed opruimen. Hoe minder keuze er is, hoe meer er gespeeld wordt. Ik heb nu beneden: wat duplo, houten blokkentrein, speelgoedhamer en 5 boekjes. Komend weekend wissel ik de trein en hamer om voor iets anders en komen er 5 nieuwe boekjes. Duplo is altijd leuk. Hij is wel maar 4 dagen thuis.
Oh jeetje wat weinig anna.
Als ik tel wat er in de kast ligt: 5 dozen puzzels (waar er dan ook weer meer in zitten), 8 spelletjes, een bak duplo, een keukentje, een bak houten treinspullen, wat toettoet en little people rotzooi en dan nog al het speelgoed van dreumes (=2 curver bakken met stapeltorens, vormenstoof, ballenbaan, houten puzzels, boekjes, dat soort zaken).
Oeps :proud:

Peuter speelt er wel goed en afwisselend mee overigens. Vandaag alleen al 5 spellen en 3 puzzels gemaakt en ze dan ook écht gemaakt of mee gespeeld dus.
Bedankt dames voor jullie uitgebreide reacties! Ik ben zelf 3 doordeweekse dagen thuis maar oudste gaat naar een speciale behandelgroep behalve op woensdag. Daar vermoeden ze autisme wat het er ook niet makkelijker op maakt (slecht luisteren!!) De dagen dat ik alleen de jongste heb zijn veel makkelijker behapbaar alleen jammer dat zij met 1,5 al klaar was met haar middagslaapje.
Meestal probeer ik op woensdag wat te plannen maar al mijn vriendinnen werken en wil niet altijd mijn ouders lastig vallen..
Zelf spelen gaat slecht. Zijn ze op de behandelgroep ook mee bezig. Loopt continue achter mij aan. En jongste wil mij iedere 5 minuten 'even knuffelen ' waarvan oudste wéér jaloers wordt.......
Alohamora schreef:
06-03-2018 22:57
Nijntje is inderdaad geweldig, wij gaan regelmatig!

Ander leuk uitje is de speelhoek van de Ah (hier geen driftbuien in winkels nog) en snaaien van kaas enzo :) of de intratuin (vissen kijken)
Hoeveel kaas mag jouw kind dan pakken bij de AH? Aangezien je het snaaien noemt.
Hier slaapt dochter al sinds de kerstvakantie niet meer tussen de middag, alleen als ze heel erg moe is. Op het kdv slaapt ze nog wel een uurtje.
Qua uitjes: op vrijdagochtend is er peuterdans en in de middag soms naar de speelotheek of naar de winkel.
Op zaterdag naar de bibliotheek, winkel, speeltuin, kinderboerderij of museum. Soms gaan we ook samen ergens lunchen: meestal hema of pannenkoeken.
Op zondag uitrusten of met papa op stap (hij werkt altijd op zaterdag)
lucky82 schreef:
08-03-2018 04:38
Hoeveel kaas mag jouw kind dan pakken bij de AH? Aangezien je het snaaien noemt.
Een stukje zou wat mij betreft al snaaien zijn, maar geen idee wat de definitie is.

Meestal gaan we rond fruittijd, pakken we eerst een banaan (voor kindjes gratis banaan) lopen we op het gemakje naar de broodafdeling, daar ligt vaak ook wel wat te proeven, dan een stukje kaas, max 2. Dan nog even in de speelhoek en het was best een vermakelijk uitje :)

En tussendoor doe ik zelf allemaal aankopen die helemaal niet nodig zijn, dus al met al kunnen we beter iets anders doen bedenk ik nu haha
Als ik met peuter van 6 tot 12 binnen blijft breekt hier WO III uit ;-D

Dochter is nu gek op post. Dus op mn vrije dag naar het winkelcentrum met de fiets. Kaart uitzoeken en ff rondrrennen in winkelcentrum. In al die speelgoedauto's zitten. Visje bij de visboer eten. Terug naar huis en kaart versieren. Op de loopfiets naar de brievenbus en kaart versturen. Dan is het zo 12 uur. Maar ik kijk uit naar de lente. Heerlijk buiten spelen.
Nijntje* schreef:
07-03-2018 21:39
Oh jeetje wat weinig anna.
Als ik tel wat er in de kast ligt: 5 dozen puzzels (waar er dan ook weer meer in zitten), 8 spelletjes, een bak duplo, een keukentje, een bak houten treinspullen, wat toettoet en little people rotzooi en dan nog al het speelgoed van dreumes (=2 curver bakken met stapeltorens, vormenstoof, ballenbaan, houten puzzels, boekjes, dat soort zaken).
Oeps :proud:

Peuter speelt er wel goed en afwisselend mee overigens. Vandaag alleen al 5 spellen en 3 puzzels gemaakt en ze dan ook écht gemaakt of mee gespeeld dus.
Ja, hier ligt zeker weinig. En in mijn ogen ligt bij jou veel! Als ik zoveel neerleg ontploft mijn woonkamer binnen 5 minuten en gaat hij vervolgens aan mijn been hangen. Wat knap dat jouw kleine wel zo goed kan spelen met veel keuze.
Hier ook meestal s ochtends even op pad met peuter en baby. Soms alleen naar de supermarkt en soms met de bus naar de stad. Intratuin is ook leuk inderdaad. Of we wandelen naar het dorp met mooi weer.

Hier is peuter het weekend een paar dagen flink ziek geweest en eet nog steeds amper. Aandringen werkt uiteraard niet ;-D Ik bied dus maar wel vanalles aan. Drinken gaat wel redelijk. Zouden jullie dan verder nog iets doen?
Drinken is belangrijkste. Eten komt wel weer. Zou wel fruit als smoothie proberen of een flesje pap. Maar het is niet zo erg als ze daar nog geen trek in hebben.
Wat fijn dat peuter het leuk had op de opvang NYC! Hier vindt kind opvang steeds minder leuk. Veel oudere kinderen zijn naar school gegaan en met de kleintjes heeft hij een stuk minder. Dus sinds een paar weken is het flink huilen bij het wegbrengen :(

Kind alweer beter Happyapple? Eten laat ik sowieso nogal los (ziek of niet). Op sommige dagen wil en lust zoon haast niks. Andere dagen eet hij als een bootwerker. Stop er in elk geval elke dag een vitaminepil in.

Hier gaat het prima met peuter. Mooie weer is echt fijn. Ook lijkt de griepgolf voorbij. Hij was best aan het kwakkelen deze winter inclusief oorontsteking. Hij heeft nu weer energie voor 10 en vraagt nog maar zelden om de tv. Speelt veel binnen en buiten. En we gaan weer veel op pad. Echt fijn!
Bleh, ik ben eindelijk aan het genezen van de griep (maar nogsteeds hoesten, snotteren en zwanger), nu heeft zoon 38,8°C koorts, dus vrees dat het bij hem begonnen is.

Hij is doodmoe, maar slapen wil hij niet. Spelen ook niet. Dus dan maar op de bank met Peppa Pig.
Uvita schreef:
10-03-2018 10:31

Kind alweer beter Happyapple? Eten laat ik sowieso nogal los (ziek of niet). Op sommige dagen wil en lust zoon haast niks. Andere dagen eet hij als een bootwerker. Stop er in elk geval elke dag een vitaminepil in.
Ja gelukkig weer beter inderdaad. :)
Heeft toch nog bijna een week geduurd in totaal. Het eten gaat de ene keer inderdaad sowieso al beter dan de andere. Ik ben 2 en zeg nee :facepalm:
BirdofParadise schreef:
05-03-2018 09:02
Oh, en Zahara, nee, zeker zijn jullie geen tokkies! :hug: Het is ook normaal dat het soms gewoon even niet goed gaat en soms is het gewoon moeilijk uit die vicieuze cirkel te stappen.

Schrijf ook de triggers op. Voorbeeld bij ons: De jongste moet je niet na de lunch nog ergens mee naartoe gaan slepen. De oudste moet ik niet te veel van verlangen na een week school en in het weekend heeft ze echt even 1-op-1 tijd nodig om haar verhalen kwijt te kunnen. Dan gaan we samen een donut eten bij de HEMA ofzo.

Voor onszelf: ik heb PMS zo'n week voordat ik ongesteld moet worden. Dan zorg ik dat ik dingen doe in de avond die me energie geven en even stilte om me heen heb. In het weekend heb ik een dagdeel me-time nodig, man ook. Man moet kunnen sporten op doordeweekse avonden. Zo houden we ons beter bestand tegen huilbuien, ziekte, drammen e.d. en blijft de sfeer leuk.

Probeer voor jezelf datgene eens op te schrijven. Al is het ook goed wat je nu doet, ik hoop voor jullie dat het werkt. :)
Hey dank voor jullie berichtjes! We zijn nu een week verder en ik heb ook gedaan wat jij hier schrijft bird of paradise. En daardoor kwam ik erachter dat haar driftbuien elke dag om 15.00 waren. Had ik daarvoor helemaal niet door maar nu weet ik dus dat 15.00 tussendoortjestijd+thuis rommelentijd is.

En lekker op stap of boodschapjes doen moeten we in de ochtend doen.

Verder ging t de hele week heel goed. Ben zelf elke keer heel rustig gebleven en heb een schattig prentenboekje gekocht over driftbuien. Dat pak ik dan als ze weer zon bui heeft en dan krijg ik net als het meisje uit t boekje doet daarna een knuffel.

Ik geef haar ook de keus tussen kom je knuffelen bij mama of wil je nog even boos zijn. En als ze dan boos blijft zeg ik oke mama zit op de bank als je klaar bent kom je maar knuffelen. EN DAT WERKT!!!

Ook tablet hebben we vrij snel er weer in gekregen dat er 2 momenten per dag zijn. Werkt ook dus!

In tegenstelling tot 'krukjesmethode'. Kind was stout, bleef met de koelkast spelen. Dus ik zei: oke nu ga je even op dit stoeltje in je kamer zitten tot ik je haal. Kwam ik 1.5 min later terug. Zij schateren en rent naar de koelkast. Dus ik echt zo: *naam kind!* en zij(hoopvol): kamer???

Ik moest stiekem wel lachen. :hihi:
NYC schreef:
07-03-2018 21:26
Speelgoed wisselen doet hier ook wonderen. Ik had vandaag weer een speelgoedwissel gegaan en het keukentje van de slaapkamer van de jongste naar beneden gehaald (en een bak speelgoed en de garage naar zijn slaapkamer) en hij heeft de hele ochtend met het keukentje gespeeld, terwijl hij er op zijn kamer weinig mee deed. Ook de oudste heeft zich er 's middags met zijn speelafspraakje mee vermaakt.

Ikea is hier een leuk uitstapje, inclusief appeltaart eten maar het moet een beetje gunstig bij je in de buurt liggen. Bezoekje aan de kringloopwinkel? En evt ook spullen daar inleveren?
Hier echt alleen poppen knuffels en keukentje. Ik bied veel aan. Maar van haar duplo heeft ze alleen de poppetjes eruit gehaald hahaha. en op haar auto rijden de poppen. Ze is wel dol op brandweerman sam en daar heeft ze ook n pop van. Soms gaat ie brand blussen maar meestal heeft sam gepoept en moet ie n schone luier aan. ;-D
Maar t leuke is dat t leuk blijft voor haar. Elke dag opnieuw worden alle poppen gewekt en is ze de hele dag bezig met verschonen eten geven naar bed brengen voorlezen. Uren lang. Terwijl andere dingen zoals kleuren of puzzelen vindt ze hooguit 5 minuutjes leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven