'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

woensdag 14 maart 2018 om 13:11
Kijk geen Aircrash Investigation meer als je last hebt van vliegangst. Het is net zoiets als googelen wanneer je je niet lekker voelt: voor je het weet praat je jezelf de engste ziektes aan. Aircrash Investigation is leerzaam, maar als je de zaken niet in perspectief ziet dan haal je jezelf de vreemdste dingen in het hoofd, zoals hierboven met 'valwinden'. Ja, er zijn wat ernstige ongelukken gebeurd door valwinden. Die ongelukken zijn tot op het bot bestudeerd, geanalyseerd en gerapporteerd. Procedures zijn daarna aangepast of geheel vernieuwd en worden ad nauseam getraind in de simulator. Vliegtuigen hebben nu allemaal sensoren die valwinden detecteren.Yggdrasil- schreef: ↑12-03-2018 20:03Heb je wel eens een blikseminslag meegemaakt en schrik/schrok je daarvan?
En wat weet je van valwinden? Ik heb laatst een aflevering van aircrash investigation gezien en daar ging het over neerstorten bij onvoorspelbare valwinden. Vooral landen en dalen waren een probleem omdat je niet meer weet hoe hoog je zit en wat boven en beneden zit en dat men bij het weerstation deze winden en regens niet aan kan zien komen. Dat het je zo kan overvallen.
Het is de grootste reden van neerstorten. Ben jij hier zelf wel eens bang voor?
Dit proces van analyse en aanpassing gebeurt na élk ongeval. Zelfs als een zondagsvlieger met z'n Cessna tegen een boom aanvliegt volgt er een dik en diepgravend rapport om er maar achter te komen wat voor lessen er geleerd kunnen worden voor de toekomst. Juist door dit proces is de luchtvaart zo veilig.
Aircrash Investigation baseert zich uitsluitend op deze serieuzere rapporten. Ze komen dus niet met nieuwe conclusies, maar herkauwen met een vleugje sensatie voor het brede publiek wat er, in het geval van valwinden, bijvoorbeeld al minstens dertig jaar bekend is en uitermate serieus genomen wordt. Dus ja, piloten weten wat het is, wat de risico's zijn, waar het zich voordoet en wat ze er tegen kunnen doen.
Niet zo pessimistisch, ik ken niet één vliegveld waarbij de terminal aan het eind van de baan staatIk heb wel eens in een tropische tyfoon gevlogen. Doodeng.
En ik vond de landingsbaan in Curacao zo kort, ik dacht dat we in de zee zouden storten.
En hoe vind jij dat opstijgen. Of eigenlijk: het enorm harde rijden voordat je opstijgt. Vanuit het niks lijkt zo’n enorme kist ineens 200 km per uur te racen op die iniminie kleine wieltjes. Ik vind dat zowel machtig als super eng.
Ook met landen, dan moet die kist zo hard remmen. Echt, ik ben elke keer weer bang dat ie dwars door de luchthaven heenrijdt en dat het rubber van de banden tot op de velgen zijn afgesleten. Kan dat eigenlijk?

Gek genoeg vinden passagiers het prima dat een boot een beetje deint op de golven, dat een trein heen en weer schudt over de rails en wissels, en dat een auto hevige turbulentie ervaart als het over een verkeersdrempel heen rijdt. Waarom verwachten ze wel dat een vliegtuig door de lucht glijdt als een warm mes door een plak boter? De angst snap ik. Maar probeer het te relativeren..De laatste vliegrit, vorige maand, had ik echt heen en terug continu turbulentie. Iets met koude lucht ofzo. Het hield niet op en we bleven de hele vlucht in de riemen. Het was een vlucht van 3,5 uur
Ik vind dat enorm onrustig en ik kan dan niet ontspannen.
Ik heb sowieso weinig vluchten meegemaakt die echt rustig waren. Altijd begint er wel iets te trillen of te schudden of te zakken of lijkt het ineens of de motoren uitvallen omdat ik niks meer hoor. Of dat die motoren ineens juist veel meer herrie maken. Elk geluid zet mij op scherp. Had ik al gezegd dat ik geen vlieg-fan ben?![]()
woensdag 14 maart 2018 om 13:35
Ik vind turbulentie eigenlijk altijd wel leukkadanz schreef: ↑14-03-2018 13:11
Gek genoeg vinden passagiers het prima dat een boot een beetje deint op de golven, dat een trein heen en weer schudt over de rails en wissels, en dat een auto hevige turbulentie ervaart als het over een verkeersdrempel heen rijdt. Waarom verwachten ze wel dat een vliegtuig door de lucht glijdt als een warm mes door een plak boter? De angst snap ik. Maar probeer het te relativeren..

Oké, het werkt niet altijd even handig. Ik ben ook wel eens met de voeten van de vloer gegaan. Maar het geeft mij het gevoel dat ik in zo'n cakewalk op de kermis ben.

woensdag 14 maart 2018 om 13:45
De baan is inderdaad langer dan St. Maarten alhoewel er maar op de laatste 2578 meter geland kan worden. Er zit namelijk een rotswand vlak achter het begin van de baan waardoor er (heel strikt genomen) pas zo'n 800 meter verder geland kan worden. Voor opstijgen is wel de volle lengte beschikbaar. Dit is netjes aangegeven op alle kaarten en zelfs met speciale tekens op de baan! Het is ook niet bijzonder, op veel banen in Europa is maar een beperkt deel bruikbaar om te landen, vanwege obstakels, heuvels, terminals etc.redbulletje schreef: ↑14-03-2018 12:02Curacao is langer dan St. Maarten toch? Vond St. Maarten wel gaaf, maar dan vooral om zelf op het strand te staan terwijl ze laag overvlogen.
En landen op grote hoogte is aparter door de luchtdruk, in Peru bijv. op zo'n 4000 meter.
Zelf heb ik ook altijd wel 'n beetje latente neerstortangst, maar ik ga er vanuit dat de kans neer te storten niet veel hoger is dan het winnen van de staatsloterij en die heb ik ook nog nooit gewonnen![]()
Terug naar St. Maarten, op zich is die baan niet zo bijzonder. Dat je over zee aan komt vliegen is leuk voor de foto's en de toeristen op het strand maar verder vlieg-technisch irrelevant. De heuvel aan de andere kant is veel vervelender, vandaar de scherpe bocht na het opstijgen!
Ik denk dat de meeste mensen wel een latente angst ervaren, de één gewoon iets beter in relativeren dan de ander.

woensdag 14 maart 2018 om 13:57
Dat zou ik maar niet doen! Ik heb er een trombose aan overgehouden die door een patent foramen ovale, (POF) waar ik niks van wist, in een herseninfarct uitgemond is. Deze vorm van trombose komt zelden voor maar trombose op zich vrij vaak. Door lang te slapen/zitten vergroot je het risico op trombose. Vaak bewegen en veel water (geen alcohol/koffie) drinken verkleint die kans. Ik denk dat je daar "banger" voor moet zijn dan voor de andere dingen waar je bang voor bent!

woensdag 14 maart 2018 om 14:00

Jeetje. Wil je hier meer over vertellen? Het is een belangrijk onderwerp waar maar heel weinig mensen wat van afweten.normandina schreef: ↑14-03-2018 13:57Dat zou ik maar niet doen! Ik heb er een trombose aan overgehouden die door een patent foramen ovale, (POF) waar ik niks van wist, in een herseninfarct uitgemond is. Deze vorm van trombose komt zelden voor maar trombose op zich vrij vaak. Door lang te slapen/zitten vergroot je het risico op trombose. Vaak bewegen en veel water (geen alcohol/koffie) drinken verkleint die kans. Ik denk dat je daar "banger" voor moet zijn dan voor de andere dingen waar je bang voor bent!

woensdag 14 maart 2018 om 14:57
Als je in een ziekenhuisbed terecht komt ook al is het voor een dagbehandeling krijg je een spuitje om trombose te voorkomen. Eigenlijk raar dat er niet iets preventiefs bestaat voor lange vluchten.normandina schreef: ↑14-03-2018 13:57Dat zou ik maar niet doen! Ik heb er een trombose aan overgehouden die door een patent foramen ovale, (POF) waar ik niks van wist, in een herseninfarct uitgemond is. Deze vorm van trombose komt zelden voor maar trombose op zich vrij vaak. Door lang te slapen/zitten vergroot je het risico op trombose. Vaak bewegen en veel water (geen alcohol/koffie) drinken verkleint die kans. Ik denk dat je daar "banger" voor moet zijn dan voor de andere dingen waar je bang voor bent!
Een jonge vrouw uit het bewust kindvrij topic is een paar jaar geleden aan trombose/longembolie overleden na een vliegreis.
Overigens kan ik nooit slapen tijdens een vlucht en zit gangpad dus ik loop regelmatig naar de wc op en neer.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 14-03-2018 14:59
0.61% gewijzigd

woensdag 14 maart 2018 om 15:41
Wat wil je precies weten Kadanz? Mijn persoonlijke ervaring? Over POF? Linken naar onderzoeken/informatie? Wat ik vooralsnog wel even kwijt wil is dat ik het best kwalijk vind dat het personeel hier geen adviezen over geeft bij vertrek op vluchten vanaf 4 uur. Verder is het vrij onbekend bij vliegers, artsen en zeker bij de mensen zelf dat een trombose na het vliegen tot 8 weken voor kan komen.
Bij vliegtrombose denkt bijna iedereen aan een trombosebeen maar niet aan een longembolie, hart of herseninfarct waardoor er onnodig doden vallen door onwetendheid van de persoon in kwestie of misdiagnose van artsen, zeker als de symptomen zich later dan 2 weken na een vlucht voordoen.
Ik vraag me nu ook af in hoeverre vliegers (die ook niet zelden trombose ontwikkelen na een lange vlucht) hierin voorgelicht zijn? Deze informatie bv moet jullie toch bekend zijn?
https://www.vnv.nl/publications/economy ... ngers-only
Ik hoor graag wat je precies wil weten, ik antwoord je graag, zeker wbt het algemeen belang.
Bij vliegtrombose denkt bijna iedereen aan een trombosebeen maar niet aan een longembolie, hart of herseninfarct waardoor er onnodig doden vallen door onwetendheid van de persoon in kwestie of misdiagnose van artsen, zeker als de symptomen zich later dan 2 weken na een vlucht voordoen.
Ik vraag me nu ook af in hoeverre vliegers (die ook niet zelden trombose ontwikkelen na een lange vlucht) hierin voorgelicht zijn? Deze informatie bv moet jullie toch bekend zijn?
https://www.vnv.nl/publications/economy ... ngers-only
Ik hoor graag wat je precies wil weten, ik antwoord je graag, zeker wbt het algemeen belang.

woensdag 14 maart 2018 om 15:47
Daar zijn veel linken over. Wbt trombose; aan het gangpad zodat je regelmatig even je benen kan strekken en plaatsen met meer beenruimte. Het schijnt dat als je je benen kan strekken de kans op trombose ook minder is. Dit heb ik onthouden na vele site's gelezen te hebben.

woensdag 14 maart 2018 om 15:50
Dat is er wel zoals steunkousen en bepaalde bloedverdunners en aspirine maar die zijn omstreden, zeker als je geen extra risico loopt. Extra risico loop je bv als je lang bent, rookt, overgewicht hebt en lijdt aan hart en vaatziekten. Maar dat weet je dus niet altijd.redbulletje schreef: ↑14-03-2018 14:57Als je in een ziekenhuisbed terecht komt ook al is het voor een dagbehandeling krijg je een spuitje om trombose te voorkomen. Eigenlijk raar dat er niet iets preventiefs bestaat voor lange vluchten.
Een jonge vrouw uit het bewust kindvrij topic is een paar jaar geleden aan trombose/longembolie overleden na een vliegreis.
Overigens kan ik nooit slapen tijdens een vlucht en zit gangpad dus ik loop regelmatig naar de wc op en neer.
anoniem_361106 wijzigde dit bericht op 14-03-2018 15:57
10.31% gewijzigd

woensdag 14 maart 2018 om 18:17
Dat is vreemd. Voor elke vlucht moet de veiligheidsdemo gedaan worden, dat is volgens mij een wettelijk vereiste. Vreemd dat dat op de heenweg niet werd gedaan.normandina schreef: ↑14-03-2018 16:00Redbulletje, bij onze vlucht van ruim 10 uur heen werd niks gezegd en gedemonstreerd. Terug alleen de veiligheidsinstructies. We vlogen met TUI
De instructie om veel rond te lopen heb ik nog nooit gehoord. Wil de bemanning ook niet, want veel mensen in het gangpad belemmert de service. Bovendien is het een veiligheidsrisico, onverwachte turbulentie, zieke passagier... Op vluchten naar de VS moeten we zelfs omroepen dat er niet mag worden samengeschoold, dat wil de FAA.
Fate is just the weight of circumstances

woensdag 14 maart 2018 om 18:51
Ik geloof je gelijk hoor, dit was mijn eerste vliegvakantie en ik wist hier niks van. Ik weet wel dat ik bij de vlucht terug waar wel van alles gedemonstreerd en uitgelegd werd dacht dat er wellicht meer risico's waren dan op de vlucht heen, het verontrustte me dan ook een beetje.
Wat ik me als leek kan bedenken is het volgende; de vlucht was een beetje vertraagd doordat er mensen in de bus slaags waren geraakt. De captain maakte daar wel melding van en zei dat desbetreffende personen niet toegelaten waren aan boord. Wellicht kun je dit nazoeken. Het betrof de vlucht van 1 januari Amsterdam/Punta Cana.
Dat is vreemd, heel vreemd dat jij daar als captain nooit van gehoord hebt, zelfs jullie vakliteratuur staat er vol mee, naast legio info voor reizigers.cygnus schreef: ↑14-03-2018 18:17De instructie om veel rond te lopen heb ik nog nooit gehoord. Wil de bemanning ook niet, want veel mensen in het gangpad belemmert de service. Bovendien is het een veiligheidsrisico, onverwachte turbulentie, zieke passagier... Op vluchten naar de VS moeten we zelfs omroepen dat er niet mag worden samengeschoold, dat wil de FAA.
In de brochure van de vnv (vereniging nederlandse verkeervliegers) die ik al aanhaalde staat ondermeer het volgende te lezen;
Ter voorkoming van trombose is het meest belangrijke om tijdens de vlucht regelmatig de kuitspieren te bewegen, met een tussenpauze van niet meer dan twee uur. Wie tot de risicogroepen behoort, zou dat zelfs vaker moeten doen. Voor vliegers is het gezien de huidige veiligheidsmaatregelen aan boord lastig om regelmatig een wandelingetje te maken, vandaar dat zij vanuit hun zitplaats een simpele oefening kunnen doen.
en;
. Zittend slapen geeft extra risico. Zorg ervoor dat je binnen twee uur weer wakker en in beweging bent of nog beter, vindt een slaapplaats waarbij de benen gestrekt en op gelijke hoogte met de romp liggen.
Naast de vakliteratuur wemelt het ook van sites waar artsen adviezen geven, allen raden oa aan om regelmatig even te lopen;
http://www.trombose.nl/trombose/oorzaken/vliegen.asp
Wat kun je doen om trombose te voorkomen in een vliegtuig?
Beter water drinken dan alcohol. Regelmatig lopen, je kuit pompen, je spieren bewegen, zodat je bloed goed stroomt

woensdag 14 maart 2018 om 19:06
Geen instructie om rond te lopen maar om te bewegen met je benen en voeten terwijl je zit. Staat dat niet ergens in dat magazine ofzo?cygnus schreef: ↑14-03-2018 18:17Dat is vreemd. Voor elke vlucht moet de veiligheidsdemo gedaan worden, dat is volgens mij een wettelijk vereiste. Vreemd dat dat op de heenweg niet werd gedaan.
De instructie om veel rond te lopen heb ik nog nooit gehoord. Wil de bemanning ook niet, want veel mensen in het gangpad belemmert de service. Bovendien is het een veiligheidsrisico, onverwachte turbulentie, zieke passagier... Op vluchten naar de VS moeten we zelfs omroepen dat er niet mag worden samengeschoold, dat wil de FAA.

woensdag 14 maart 2018 om 19:33
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in mijn ervaring en wat ik over vliegtrombose gelezen heb op tientallen nederlandse en engelse sites hieromtrent;
Over het algemeen komt vliegtrombose bij mensen zonder bekende risico factoren 1 op de 4.500 keer voor bij vluchten vanaf 4 uur. Bij risico factoren zoals overgewicht, boven de 40, klein, lang, pilslikkend en factor van Leiden verdubbelt het risico bijna tot 2 op de 4.500.
file:///C:/Users/Gebruiker/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/ntvh_2007_4-5-173-7.pdf
Het risico op trombose (been, long, hart en herseninfarct) bestaat tot 8 weken na de vlucht. Wees dus bedacht bij klachten als pijn in een been (meest voorkomende trombose) benauwdheid (longembolie) kramp op de borst (hartinfarct) , tia's (minst voorkomende, uitvalsverschijnselen) en trek op tijd aan de bel! Vertel de arts altijd dat je in de voorgaande weken gevlogen hebt!!
Preventieve maatregelen bij vluchten langer dan 3/4 uur;
Drink zoveel mogelijk water, vermijdt koffie en alcohol, zeker op de vlucht zelf. Probeer minstens om de 2 uur even te lopen, liever vaker. Doe anders regelmatig de voorgeschreven oefeningen die op google te vinden zijn. Gebruik geen slaapmiddelen en vermijdt meer dan 2 uur slaap. Vraag onmiddellijk hulp van een arts bij boven vernoemde verschijnselen!
Trombose kan dodelijk zijn en ik vind, zeker na mijn ervaring, dat er te weinig over bekend is en dat er te weinig aan preventie/voorlichting gedaan wordt door de vliegmaatschappijen. Er overlijden jaarlijks honderden mensen aan vliegtrombose!
Over het algemeen komt vliegtrombose bij mensen zonder bekende risico factoren 1 op de 4.500 keer voor bij vluchten vanaf 4 uur. Bij risico factoren zoals overgewicht, boven de 40, klein, lang, pilslikkend en factor van Leiden verdubbelt het risico bijna tot 2 op de 4.500.
file:///C:/Users/Gebruiker/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/ntvh_2007_4-5-173-7.pdf
Het risico op trombose (been, long, hart en herseninfarct) bestaat tot 8 weken na de vlucht. Wees dus bedacht bij klachten als pijn in een been (meest voorkomende trombose) benauwdheid (longembolie) kramp op de borst (hartinfarct) , tia's (minst voorkomende, uitvalsverschijnselen) en trek op tijd aan de bel! Vertel de arts altijd dat je in de voorgaande weken gevlogen hebt!!
Preventieve maatregelen bij vluchten langer dan 3/4 uur;
Drink zoveel mogelijk water, vermijdt koffie en alcohol, zeker op de vlucht zelf. Probeer minstens om de 2 uur even te lopen, liever vaker. Doe anders regelmatig de voorgeschreven oefeningen die op google te vinden zijn. Gebruik geen slaapmiddelen en vermijdt meer dan 2 uur slaap. Vraag onmiddellijk hulp van een arts bij boven vernoemde verschijnselen!
Trombose kan dodelijk zijn en ik vind, zeker na mijn ervaring, dat er te weinig over bekend is en dat er te weinig aan preventie/voorlichting gedaan wordt door de vliegmaatschappijen. Er overlijden jaarlijks honderden mensen aan vliegtrombose!

woensdag 14 maart 2018 om 19:37
Dat staat in alle vakliteratuur en adviezen van artsen. Ook piloten en stewards overkomt dit regelmatig. Van mij mag er een folder hierover bij je boeking verplicht worden.redbulletje schreef: ↑14-03-2018 19:06Geen instructie om rond te lopen maar om te bewegen met je benen en voeten terwijl je zit. Staat dat niet ergens in dat magazine ofzo?

woensdag 14 maart 2018 om 19:39
Heb niets binnen. Kun je t hier niet gewoon schrijven?
woensdag 14 maart 2018 om 19:49
Dank voor je antwoord Cygnuscygnus schreef: ↑13-03-2018 14:36NovaMack: als het boek van Lucas van Gerwen je niet helpt, dan raad ik je toch een cursus bij VALK aan. Jouw angststoornis is heel herkenbaar, maar echt onnodig. Wat je moet proberen te doorbreken is het “wat als” denken. Daar krijg je tijdens de cursus tools voor. Afleiding helpt, film kijken of een boek lezen.
Er zijn momenten dat ik het zo goed kan relativeren maar telkens komt dat rot stemmetje weer. Wat als...
Heb indd gekeken voor de curcus van stichting Valk. Het is daar alleen te kort dag voor.
Wel heb ik gisteren een gezond vakantie geboekt. Wederom met het vliegtuig ik ga dus wel maar nooit angst vrij. Ga dit topic gewoon een paar keer lezen
woensdag 14 maart 2018 om 19:54
Dank je wel snowkitty dat is indd iets om gewoon te proberen.
Ik weet het eigenlijk allemaal wel maar wat is het lastig om het knopje om te zetten