Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
reizende schreef:
17-03-2018 08:48

Toch denk ik soms: waarom doen we het onszelf aan? Als ik naar mijn zwager zie, die doet alleen sociaal als hij daarzelf zin in heeft, heel af en toe dus. Die kan gerust als er visite is naar boven verdwijnen om een tukkie te doen. En op verjaardagen komt hij zelden mee. Toch accepteert iedereen hem.
Ik doe geen tukkie overdag, maar als ik bij mijn moeder thuis ben zonder ik me ook soms af. Computeren, foto's kijken. Ook als daar visite is. Nooit commentaar op gekregen. Mijn nicht zat zowel op haar Communie als Vormselfeest bijna heel de dag op haar kamer. Ze heeft haar visite amper gezien. Haar ouders vonden dat goed. Dat zou ik niet gemogen hebben. Als het voor mij te doen was moest ik er bij blijven. Spelen, maar dan alleen met de kinderen op mijn feest. Niet bij een ander kind achter.
Eerlijk gezegd is het geen hechte vriendin, ze zit meer tussen kennis en vriendin in. Ik heb geen idee of ze het zou begrijpen. Ze is zelf het tegenovergestelde van mij dus zij weet niet hoe het is om een hekel aan feestjes e.d te hebben. Maar ik vind het wel een goed idee om gewoon zo een keer langs te gaan!
LizBakker schreef:
17-03-2018 11:58
Met je verjaardag hoor je thuis te zijn? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik ben zo vaak weg geweest met m’n verjaardag. Maar veel vrienden van mij ook, die plannen ook gewoon weekendjes weg en tripjes enzo.
Ja, mijn moeder zit inderdaad in de 'zo-hoort-het-fase'. Dat zij het zo wil doen, moet ze zelf weten, maar ik doe vanaf dit jaar gewoon mijn ding.

Had vanmiddag een kleine familie'reünie' (van mijn vaders kant) en daar hadden we het ook over verjaardagen. Toen ik zei dat ik hem niet meer ga vieren, en de reden erbij zei, gaf iedereen me groot gelijk. Gaf me wel een goed gevoel en gelijk een beetje bevestiging.
Ik ben wat dat betreft ook zo blij dat ik niet meer thuis woon.
Doubletree20 schreef:
17-03-2018 14:00
Voor mijn schoonfamilie is het ook not done om niet thuis te zijn op je verjaardag of om een verjaardag over te slaan van pa of ma. Niet thuis zijn mag nog net als je maar wel naar het feest komt. Mijn man, zijn pa en zus vieren het altijd samen in een afgehuurd zaaltje en o wee als je er niet bij bent. Dit jaar zijn we een weekje op vakantie maar m’n man heeft het zo geplant dat we 1 dag voor het feest terug zijn.
Zelf vier ik m’n verjaardag al jaren niet meer. Ik merk ook wel om me heen dat steeds minder mensen het vieren. Maar dat vind ik niet erg want ik haat het echt verjaardagen.
Dit jaar wordt een vriendin van mij 40 en ze wilt het vieren. Vinden jullie dat ik het kan maken om niet te gaan? Ik zie het echt niet zitten en ik ken ook niemand van haarvriendengroep.
Waarom zou je niet kunnen zeggen dat je niet gaat? Ik ben ooit bij de verjaardag die mijn zusje vierde na een uur opgestaan en naar huis gegaan. Ze vroeg waarom ik al ging. Toen heb ik gezegd dat ik voor haar kom en dat ze alleen bezig is met drank inschenken en eten op tafel te zetten en ik vervolgens opgescheept zit met één of andere kerel die ik niet ken en die allerlei verhalen aan het ophangen is.

Ik zei dat ik me ruimtevulling voelde en dat ik best haar verjaardag wilde vieren, maar niet op deze wijze. Sindsdien vieren we het beide met mijn ouders en haar partner en eigenlijk heeft ze het verder daarnaast nooit mee gevierd.

Maar dat zeg ik ook tegen vrienden: ik wil het best komen vieren, maar niet als je zo druk bezig bent met zorgen, dus kom ik wel op een andere dag. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Ik weet nu de echte reden dat mijn vriendin me steeds naar het café vraagt. Het is haar begeleiding die steeds port om met mensen weg te gaan. Ze weten van haar kinderwens. Die vraagt elke week of ze mij nog gesproken heeft. Als ik "nee" gezegd heb voor het café, moet vriendin het over een paar weken nog eens vragen. Ik zou gillend gek worden. Zij vind het ook heel irritant dat ze zo achter haar aan zitten. De ideeën komen niet van haarzelf. Ik dacht echt dat ze slecht kon onthouden of haar zin wilde. Omdat ik een van haar weinige single-vriendinnen ben, zou het makkelijker afspreken. Ik vind dat er behalve op haar ook druk op mij wordt gelegd.
:woa:
hondenmens schreef:
18-03-2018 00:28
Ik weet nu de echte reden dat mijn vriendin me steeds naar het café vraagt. Het is haar begeleiding die steeds port om met mensen weg te gaan. Ze weten van haar kinderwens. Die vraagt elke week of ze mij nog gesproken heeft. Als ik "nee" gezegd heb voor het café, moet vriendin het over een paar weken nog eens vragen. Ik zou gillend gek worden. Zij vind het ook heel irritant dat ze zo achter haar aan zitten. De ideeën komen niet van haarzelf. Ik dacht echt dat ze slecht kon onthouden of haar zin wilde. Omdat ik een van haar weinige single-vriendinnen ben, zou het makkelijker afspreken. Ik vind dat er behalve op haar ook druk op mij wordt gelegd.
Jeetje, zo wordt er inderdaad wel druk op jou gelegd ja. Ook op haar. Op zich snap ik haar begeleiding wel, maar is het dan geen idee dat ze op een datingsite gaat ofzo? Of zeg ik nu iets heel doms?
Ik moest ook gelijk aan een datingsite denken :-D
Maar ik vind het ook echt niet netjes van die begeleiding om jou er zo in te betrekken hoor. Er wordt nu zeker ook druk op jou gelegd. Als ik jou was zou ik het ook gewoon aangeven bij die vriendin. Dan weet zij waar ze aan toe is en die begeleiding ook.
Ik heb als tip al een datingsite genoemd. Maar dan wil ze niet omdat daar "veel foute mannen op zitten." Ja, maar die lopen er in het wild ook rond. Ze wil liever meer weg gaan. Ik heb aangegeven dat ze tegen haar begeleiding maar moet zeggen dat ik gewoon niks met cafés heb. Maar wel met haar af en toe wat anders wil doen. En dat het mij niet om de mannen gaat.
Dat is dan zeker netjes en duidelijk door jou gezegd!
Ik snap haar angst voor foute mannen wel maar die lopen er inderdaad in het wild ook rond. Heeft zij verder geen vriendinnen dan die wel graag naar het café gaan?
In ieder geval, jij bent duidelijk geweest en nu is het aan haar.
Doubletree20 schreef:
19-03-2018 12:55
Dat is dan zeker netjes en duidelijk door jou gezegd!
Ik snap haar angst voor foute mannen wel maar die lopen er inderdaad in het wild ook rond. Heeft zij verder geen vriendinnen dan die wel graag naar het café gaan?
In ieder geval, jij bent duidelijk geweest en nu is het aan haar.
Het ene moment zegt ze dat ik een van haar weinige single vriendinnen ben. En een andere keer dat al haar andere vriendinnen bezet zijn.
hondenmens schreef:
19-03-2018 12:56
Het ene moment zegt ze dat ik een van haar weinige single vriendinnen ben. En een andere keer dat al haar andere vriendinnen bezet zijn.
Dat komt toch allebei op hetzelfde neer?
Dina80 schreef:
19-03-2018 16:12
Dat komt toch allebei op hetzelfde neer?
Dat wou ik ook net zeggen :rofl:

Je hebt ook van die sites waar je nieuwe mensen leert kennen. Er worden evenementen door heel NL georganiseerd.
Komt ze sowieso vaak buiten? Sport ze?
Kwebbeltje91 schreef:
19-03-2018 17:15

Je hebt ook van die sites waar je nieuwe mensen leert kennen. Er worden evenementen door heel NL georganiseerd.
Komt ze sowieso vaak buiten? Sport ze?
Ze doet 1 avond per week ballet. Tot vorig jaar deed ze nog badminton, maar is daarmee gestopt omdat ze er geen contacten aan overhield. Ze is een binnenmens omdat ze hooikoorts heeft nog andere allergieën voor planten, bomen. In het weekend is ze meestal bij haar ouders.
Kwebbeltje91 schreef:
19-03-2018 17:15
:high5:
Tja, ik heb ook hooikoorts maar ik blijf ook naar buiten gaan :) Maar ik ken haar natuurlijk niet dus ze zal er wel haar redenen voor hebben.
Wat een vreemde situatie met je vriendin Hondenmens. Hoe komt het dan dat ze toch zo vaak afzegt als haar afspraakjes met jou haar opgelegd zijn?
Ik zou me toch een beetje gebruikt voelen. Dat afspreken moet toch gebeuren omdat ze het zelf wilt en niet omdat ze moet.
Hopelijk kan ze haar afspraken wat meer spreiden onder andere vrienden.
Het is ook niet zo makkelijk om een nieuwe partner te ontmoeten eigenlijk.
Net zoals ik me afvraag waar ik nog nieuwe vrienden ga leren kennen als ik zo weinig buiten kom :-P
Grappig wel dat iedereen het hier zo eens is wat verjaardagen en feestjes betreft.

Ben deze week 26 geworden en ik merk ook dat het vieren elk jaar afzwakt. Deze keer gewoon gezellig met mijn vriend naar mijn ouders gegaan en daar taart gegeten. Meer moet het niet zijn.
Ik vind het wel vervelend als ik van vrienden de vraag krijg of ik geen feestje doe. Zie er al tegenop om 30 te worden :p Moet toegeven dat ik me toch wel schaam als vrienden zouden merken hoe saai ik kan zijn.
In het normale leven valt dat niet zo op.

Dat is ook de reden waarom mijn vriend en ik nog steeds niet getrouwd zijn. Omdat ik geen zin heb in dat feest en om in de belangstelling te staan. Maar helemaal niets doen vind ik dan ook wel wat zonde en enkel met familie een klein feestje dan ben ik weer bang dat zij ons enorm saai gaan vinden. Dus blijven we dat maar uitstellen..
_
yesss wijzigde dit bericht op 02-04-2018 15:13
0.00% gewijzigd
Emanimal schreef:
23-03-2018 11:22
Grappig wel dat iedereen het hier zo eens is wat verjaardagen en feestjes betreft.

Ben deze week 26 geworden en ik merk ook dat het vieren elk jaar afzwakt. Deze keer gewoon gezellig met mijn vriend naar mijn ouders gegaan en daar taart gegeten. Meer moet het niet zijn.
Ik vind het wel vervelend als ik van vrienden de vraag krijg of ik geen feestje doe. Zie er al tegenop om 30 te worden :p Moet toegeven dat ik me toch wel schaam als vrienden zouden merken hoe saai ik kan zijn.

Dat is ook de reden waarom mijn vriend en ik nog steeds niet getrouwd zijn. Omdat ik geen zin heb in dat feest en om in de belangstelling te staan. Maar helemaal niets doen vind ik dan ook wel wat zonde en enkel met familie een klein feestje dan ben ik weer bang dat zij ons enorm saai gaan vinden. Dus blijven we dat maar uitstellen..

Hier moet je echt vanaf. Iedereen eigenlijk, die bang is voor de mening van anderen (lees dat hier vaker, bijvoorbeeld wanneer iemand niets heeft gedaan in het weekend).

Wat is saai? En wat maakt het uit? Doen wat je zelf wil, dat is toch het belangrijkst? Mensen die elk weekend in de kroeg staan omdat ze denken dat dat moet, díe zijn pas saai. ;-)
Emanimal schreef:

Hier moet je echt vanaf. Iedereen eigenlijk, die bang is voor de mening van anderen (lees dat hier vaker, bijvoorbeeld wanneer iemand niets heeft gedaan in het weekend).

Wat is saai? En wat maakt het uit? Doen wat je zelf wil, dat is toch het belangrijkst? Mensen die elk weekend in de kroeg staan omdat ze denken dat dat moet, díe zijn pas saai. ;-)
RégineFilange schreef:
30-03-2018 15:01

Ja dit dus. Ik herken het wel hoor, ik was ook bang dat iedereen me saai zou vinden. En ja, misschien vinden ze me ook wel saai. Maar het kan me nu niets meer schelen. Ik ben daar zo makkelijk in geworden de laatste jaren. Zoals ik nu leef vind ik het prima. En tuurlijk ga ik weleens een dagje weg, maar dan zorg ik dat ik de dag erna niks gepland heb. Of in ieder geval niet al te veel mensen tegenkom.

Ik had laatst wel een baalmomentje trouwens. Was een weekend weg met familie naar zee. Heerlijk weekend gehad, en ik zou daarna bij een familielid blijven slapen omdat die de volgende dag met mij naar een afspraak ging. We waren onderweg naar haar huis toen ze een telefoontje kreeg van iemand. Of we zin hadden om met 7 man te gaan wokken? "Ja, gezellig, doen we!" was haar antwoord. Zonder met mij te overleggen. Ik was moe, en wilde gewoon met haar bankhangen en tv kijken. "Leuk toch? Hoeven we niet te koken en zien we ze ook weer een keer" Ik heb maar ja gezegd maar baalde ontzettend. En ja, het was gezellig, maar heb een masker opgezet vanaf het moment dat we er binnen kwamen. Toen we na 2 uur weer weggingen (ze hadden voor 2 uur gereserveerd in zo'n all you can eat restaurant, hartstikke druk) was ik echt bekaf. Om 10 uur naar bed gegaan en gelijk in slaap gevallen.
Emanimal schreef:

Dit herken ik ook wel. Ik zie bij sommige mensen een afkeurende blik in de ogen als ik vertel dat ik geen behoefte heb aan een druk weekend, uitgaan en dat soort zaken. Een vriendin vroeg zelfs 'wat doe je dán de hele dag?!'. Zij heeft meerdere kinderen en zou wellicht graag weer willen werken. Ik heb geen kinderen en werk parttime. Heb vaak genoeg aan mezelf, kan mezelf goed vermaken en heb vaker (lichamelijke / mentale) rust nodig. Na dergelijke vragen/blikken voel ik me altijd minder, schaam ik me.
In this mad house we must all survive
Kwebbeltje91 schreef:
30-03-2018 19:40
...

Ik had laatst wel een baalmomentje trouwens. Was een weekend weg met familie naar zee. Heerlijk weekend gehad, en ik zou daarna bij een familielid blijven slapen omdat die de volgende dag met mij naar een afspraak ging. We waren onderweg naar haar huis toen ze een telefoontje kreeg van iemand. Of we zin hadden om met 7 man te gaan wokken? "Ja, gezellig, doen we!" was haar antwoord. Zonder met mij te overleggen. Ik was moe, en wilde gewoon met haar bankhangen en tv kijken. "Leuk toch? Hoeven we niet te koken en zien we ze ook weer een keer" Ik heb maar ja gezegd maar baalde ontzettend. En ja, het was gezellig, maar heb een masker opgezet vanaf het moment dat we er binnen kwamen. Toen we na 2 uur weer weggingen (ze hadden voor 2 uur gereserveerd in zo'n all you can eat restaurant, hartstikke druk) was ik echt bekaf. Om 10 uur naar bed gegaan en gelijk in slaap gevallen.
Oh, hier zou ik ook van balen hoor! Dat je je verheugd heb op ontspanning en dat door toedoen van een ander - en notabene zonder overleg - een dikke streep door die ontspanning komt.
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje schreef:
30-03-2018 20:41
Oh, hier zou ik ook van balen hoor! Dat je je verheugd heb op ontspanning en dat door toedoen van een ander - en notabene zonder overleg - een dikke streep door die ontspanning komt.

Ja precies. Zij is juist extravert, vind het altijd gezellig met iemand erbij. Had me er zo op verheugd omdat we elkaar al een tijdje niet meer gesproken hadden. En toen we eenmaal samen in haar huis waren was ik zo moe en overprikkeld van dat drukke restaurant, dat mijn avond al verpest was. Ik had het fijner gevonden als ze het van tevoren had overlegd, maar dan is ze zo enthousiast en vult ze voor mij in 'dat ik het ook leuk vind'. Heb het al een paar keer aangekaart bij haar maar ze lijkt het niet te begrijpen. Ik ben er op een gegeven moment mee gestopt. Heeft toch geen zin bij haar. Verder is het een leuke lieve vrouw hoor, maar op dit punt botsen we.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven