Gezondheid alle pijlers

Risico's mammogram?

20-03-2018 22:57 59 berichten
Ik heb de OP weggehaald omdat er iets mis mee zou kunnen zijn en ik geen verkeerde informatie wil plaatsen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-03-2018 09:37
Reden: De titel van het topic is gewijzigd omdat deze misleidend was.
94.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-03-2018 23:08
Er is wel een ander apparaat gemaakt waar de borsten niet platgedrukt hoeven worden, maar de straling blijft.
Ik heb al heel vaak een oproep gekregen, maar ben nooit gegaan omdat ik dat onderzoek ook helemaal niet zie zitten en ik blijk daar niet uniek in te zijn, veel vrouwen blijven weg. Voor een thermo-onderzoek zou ik wel gaan.
Oeh, dat vind ik spannend cateautje!
Van het snufje straling van een mammogram (vele malen minder dan een vluchtje naar New York bijv), krijg je geen borstkanker. Dr Johnson heeft denk ik aandeeltjes in de thermografie die hij zo groots promoot - en dat meen ik serieus.
Publicaties over thermografie tot nog toe laten zien dat het onvoldoende is als single diagnosticum. Hij doet wat controversiële uitspraken, zaait wat onrust, maar gelukkig kun je ook via zijn website vinden waar je wèl "veilig" terecht kunt. Er mist alleen een stukje informatie over de kans dat thermografie iets mist. Dubieuzer kan het niet worden, vrees ik..
Ah, de tijd haalde mij in.
'Straling' is een magisch woord, dat blijkt maar weer.
Whiterose schreef:
20-03-2018 23:33
Oeh, dat vind ik spannend cateautje!
Van het snufje straling van een mammogram (vele malen minder dan een vluchtje naar New York bijv), krijg je geen borstkanker. Dr Johnson heeft denk ik aandeeltjes in de thermografie die hij zo groots promoot - en dat meen ik serieus.
Publicaties over thermografie tot nog toe laten zien dat het onvoldoende is als single diagnosticum. Hij doet wat controversiële uitspraken, zaait wat onrust, maar gelukkig kun je ook via zijn website vinden waar je wèl "veilig" terecht kunt. Er mist alleen een stukje informatie over de kans dat thermografie iets mist. Dubieuzer kan het niet worden, vrees ik..
Ik zal het eens verder uitzoeken want zoals gezegd zijn er meer vrouwen die wegblijven voor een mammogram vanwege dat platdrukken van de borsten en de pijn dat dat geeft. Als thermografie niet werkt dan houdt dat ook op wat mij betreft.
Ik wacht de nieuwste vinding af, die zijn ze nu langzamerhand overal aan het plaatsen.
Cateautje schreef:
20-03-2018 23:08
Er is wel een ander apparaat gemaakt waar de borsten niet platgedrukt hoeven worden, maar de straling blijft.
Ik heb al heel vaak een oproep gekregen, maar ben nooit gegaan omdat ik dat onderzoek ook helemaal niet zie zitten en ik blijk daar niet uniek in te zijn, veel vrouwen blijven weg. Voor een thermo-onderzoek zou ik wel gaan.
Te laat ontdekte borstkanker is een stuk vervelender dan een onderzoek waarbij je borsten platgedrukt worden.
Cateautje schreef:
20-03-2018 23:39
Ik zal het eens verder uitzoeken want zoals gezegd zijn er meer vrouwen die wegblijven voor een mammogram vanwege dat platdrukken van de borsten en de pijn dat dat geeft. Als thermografie niet werkt dan houdt dat ook op wat mij betreft.
Ik wacht de nieuwste vinding af, die zijn ze nu langzamerhand overal aan het plaatsen.
Het doet absoluut pijn, maar chemo, bestraling, operaties, hersteloperaties e/o dood gaan vind ik toch best een makkelijke afweging.
Het probleem is dat wij 'leken' de ons voorgeschotelde informatie niet goed kunnen interpreteren omdat we geen deskundigen zijn op dat gebied. De journalisten die deze informatie lezen en er een artikel over maken, ook niet.

Zo komen er verhalen in de wereld die opeens voor waarheid aangezien worden.

We leven in een tijd waarin je gelukkig wel kritisch mag zijn naar de gezondheidszorg, maar het moet niet zo zijn dat deze ondermijnd wordt.
Moiren’ schreef:
20-03-2018 23:40
Het doet absoluut pijn, maar chemo, bestraling, operaties, hersteloperaties e/o dood gaan vind ik toch best een makkelijke afweging.
Pijn? Vind je? Prettig vond ik het niet maar ook niet echt heel pijnlijk ofzo. Tandsteen laten verwijderen vind ik pijnlijker.
Ik vind het ook niet echt prettig maar zò vreselijk pijnlijk nou ook weer niet.
SallySpectra schreef:
20-03-2018 23:47
Pijn? Vind je? Prettig vond ik het niet maar ook niet echt heel pijnlijk ofzo. Tandsteen laten verwijderen vind ik pijnlijker.
Ja, ik vond het echt pijn doen (en ben geen watje).
Zal vast ook te maken hebben met de verdeling van het borstweefsel enzo. Geen idee eigenlijk. Maar het voelde alsof ik met mijn borsten in een bankschroef zat en opgetild werd.
Pijn hangt erg af van borstweefsel zelf, dat kunnen wij niet zo goed voor je inschatten. Anderzijds, het is een uitnodiging, een die ik je van harte aanbeveel, maar je bent vrij om niet te gaan. Gelukkig ben je nog altijd vrij om zelf te kiezen!

Met de nieuwste vinding doel je misschien op tomosynthese? Het bevolkingsonderzoek selecteert alleen op leeftijd. Alle vrouwen in deze leeftijdsgroep krijgen een mammogram aangeboden. Als die onvoldoende beoorlbaar of afwijkend is, wordt je verwezen voor het verder in kaart brengen. Tomosynthese hoort daar in je uitnodiging dus niet bij.
Anders is het wanneer je vanwege klachten of na het bevolkingsonderzoek een verwijzing voor diagnostiek krijgt; dan kun je ook echo, tomo of mri tegenkomen in het proces - en dus selecteren op wat een ziekenhuis je kan bieden..
Whiterose schreef:
20-03-2018 23:51
Pijn hangt erg af van borstweefsel zelf, dat kunnen wij niet zo goed voor je inschatten. Anderzijds, het is een uitnodiging, een die ik je van harte aanbeveel, maar je bent vrij om niet te gaan. Gelukkig ben je nog altijd vrij om zelf te kiezen!

Met de nieuwste vinding doel je misschien op tomosynthese? Het bevolkingsonderzoek selecteert alleen op leeftijd. Alle vrouwen in deze leeftijdsgroep krijgen een mammogram aangeboden. Als die onvoldoende beoorlbaar of afwijkend is, wordt je verwezen voor het verder in kaart brengen. Tomosynthese hoort daar in je uitnodiging dus niet bij.
Anders is het wanneer je vanwege klachten of na het bevolkingsonderzoek een verwijzing voor diagnostiek krijgt; dan kun je ook echo, tomo of mri tegenkomen in het proces - en dus selecteren op wat een ziekenhuis je kan bieden..
Nee, ik bedoel geen Tomosynthese. Ze hebben nu een mammograaf gemaakt waar de borsten niet worden platgedrukt maar gewoon in volle glorie worden gescand. Langzamerhand worden de oude platdrukkende mammografen vervan gen door deze nieuwe apparaten. Las ik een paar maanden geleden iets over en deze keer wel van een betrouwbare bron, een krant geloof ik....
Whiterose, ik gok dat Cateautje een nieuwe soort mammoapparaten bedoelt die de druk op de borst kan meten:

https://www.trouw.nl/home/pletten-hoeft ... ~af941bd4/

Als het apparaat echt zo goed werkt (heb het niet getest), dan is het een kwestie van tijd totdat alle ziekenhuizen ze hebben. Maar een mammoapparaat kost nogal wat, dat vervang je niet zomaar binnen de levensduur.

Gelukkig hoef ik maar aan één kant in de mammo :roll:
Borstkanker krijgen op een jonge leeftijd is een ramp en komt behoorlijk vaak voor. Als er een betrouwbare manier is om daar zo vroeg mogelijk achter te komen weegt dat ruim op tegen een klein risico. Een ding lijkt me zeker en dat is als grote groepen vrouwen af zien van zich te laten onderzoeken, dat extra kankerdoden tot gevolg heeft.
Moiren’ schreef:
20-03-2018 23:49
Zal vast ook te maken hebben met de verdeling van het borstweefsel enzo. Geen idee eigenlijk. Maar het voelde alsof ik met mijn borsten in een bankschroef zat en opgetild werd.
Ik heb er een aantal gehad en de pijn varieerde doordat elk persoon het apparaat net even anders afstelde.
Fijn is het zeker niet, maar het is maar kort en voor een goed doel.
Cateautje schreef:
Wat heb jij met die andere vrouwen te maken? Je blijft dat maar herhalen, maar het zegt niets. Het zegt nu alleen dat jij niet slim bezig bent.
Je moet je niet zo aanstellen. Ongelooflijk dat je je niet over zoiets kunt heenzetten en speelt met je leven.
Denk je dat je onschendbaar bent? Nee hoor, wakker worden. Jij hebt ook een dikke vette kans op kanker. Net als ieder ander. Sla je straks ook eventuele behandelingen af als blijkt dat je kanker hebt? Maar wie weet kom je dan niet eens meer in aanmerking voor een behandeling, omdat het al overal in je lichaam zit. Maar joh, stop vooral je kop in het zand en maak vooral geen gebruik van deze controles. Echt slim bezig jij.
Cateautje schreef:
20-03-2018 23:27
Hè getver, waarom ga je daar vanuit. Dit is een vrouwenforum, dus het is dan de juiste plek om het te delen. Het bleek geen goede site met een slecht verhaal, no harm done.
Ik had je topic al eerder gelezen, maar ben nu pas in de gelegenheid om te reageren. Zou je voortaan goed willen checken of info die je plaatst wel klopt? In je 'no harm done' kan ik me absoluut niet vinden. Ik vond je topic zeker schadelijk. Er stond niet kloppende informatie in, waardoor je vrouwen ervan kon en kan weerhouden een mammografie te laten maken en dus borstkanker onopgemerkt te laten blijven in een stadium dat het misschien nog goed behandelbaar is. Niet behandelen kan ernstige, zelfs dodelijke gevolgen hebben. Dus vandaar dat ik het nogal kwalijk vind om mensen foutieve informatie voor te spiegelen waarin maken van mammografie wordt afgeraden. In mijn familie hadden meerdere vrouwen niet meer geleefd als ze geen mammografie hadden gemaakt nl. Dus hoop dat je mijn bezorgdheid ten aanzien van lukraak overgenomen artikelen begrijpt. Voor alle duidelijkheid: ik verwacht echt niet dat je dit met verkeerde intenties hebt gedaan.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 21-03-2018 06:45
6.55% gewijzigd
Cateautje schreef:
Dat is natuurlijk jouw goed recht, aangezien het jouw lichaam betreft. Maar 'de pijn die dat geeft', is maar op een deel van de vrouwen van toepassing. Mammografie was bij mij absoluut niet pijnlijk. Dat verschilt echt per vrouw; als je het niet probeert, weet je het niet.
Oei, ik heb OP niet gelezen dus kan enkel raden wat daar in staat.

Ik heb sinds jaren jaarlijkse mammografieën. Borsten worden inderdaad plat gedrukt en er is sprake van straling.
Het is onderdeel van onderzoek dat ik inmiddels laat uitvoeren zonder er nog bij stil te staan dat dit schadelijke gevolgen kan hebben.

Klopt het dat er nu is geschreven dat je er juist ziek van kunt worden?
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 21-03-2018 08:07
0.52% gewijzigd
Mag dit topic ajb weg?
Ik word reeds onderzocht sinds ver voor mijn 30e.
Pijn doet het niet, het is onprettig.
Ik heb veel klierweefsel, misschien zit daar een verband?
Overigens ook ervaren met echo, biopten en ingrepen waarbij weefsel weggehaald wordt. Bij volle verstand en meekijkend mogen ervaren. Stuk minder prettig dan een mammografie.

Lieve Cateau, ik raad je aan om niet bang te zijn voor pijn. Laat je gezondheid voorop staan.
Troeteltje schreef:
21-03-2018 06:52
Oei, ik heb OP niet gele us kan enkel raden wat daar in staat.

Nee, was een artikel van een kwakzalver.
Troeteltje schreef:
21-03-2018 06:52
.
Dat schreef Cateautje inderdaad. Maar de bron waar zij zich op baseerde is op zijn minst niet wetenschappelijk en van een hoog aluhoedjesgehalte. Geen betrouwbare bron dus.

Een mammografie geeft inderdaad wat straling af. Maar het is maar een heel klein beetje (veel minder dan vroeger) en voor de gemiddelde vrouw niet schadelijk. Er zijn wel andere nadelen aan mammografie: je ziet er niet alles op en bij jonge vrouwen met dicht borstweefsel kunnen ze heel moeilijk te interpreteren zijn (dat dichte borstweefsel kán een tumor maskeren). Maar het is het snelste, meest effectieve onderzoek dat we hebben om het bevolkingsonderzoek uit te voeren.

Ik neem een paar paracetamolletjes voor ik de mammo laat maken. Weet niet of het echt helpt, maar het zal het ongemak tenminste niet meer maken.
Moiren’ schreef:
20-03-2018 23:49

Ik vind het ook enorm pijn doen. Waar iedereen vier foto's krijgt moest ik er zes door de vorm van mijn borsten.

De dame die het onderzoek deed vertelde dat de vorm en plaats van je borstweefsel invloed heeft op de pijn die je ervaart.

Dat je cyclus ook invloed kan hebben op de pijn.

En dat het verschilt of het onderzoek voor, tijdens of ná de overgang wordt uitgevoerd. Vóór de overgang is het vaak het meest pijnlijk werd gezegd.

Ik scoorde op alle drie die factoren vrij hoog en bij de vijfde foto viel ik flauw.
sinnombre schreef:
21-03-2018 01:10
Wat heb jij met die andere vrouwen te maken? Je blijft dat maar herhalen, maar het zegt niets. Het zegt nu alleen dat jij niet slim bezig bent.
Je moet je niet zo aanstellen. Ongelooflijk dat je je niet over zoiets kunt heenzetten en speelt met je leven.
Denk je dat je onschendbaar bent? Nee hoor, wakker worden. Jij hebt ook een dikke vette kans op kanker. Net als ieder ander. Sla je straks ook eventuele behandelingen af als blijkt dat je kanker hebt? Maar wie weet kom je dan niet eens meer in aanmerking voor een behandeling, omdat het al overal in je lichaam zit. Maar joh, stop vooral je kop in het zand en maak vooral geen gebruik van deze controles. Echt slim bezig jij.
Zo zeg, ga je lekker? Een mammografie is voor een deel van de vrouwen bijzonder pijnlijk en de kans dat je daadwerkelijk je leven redt door preventieve mammografie (dus zonder klachten) is ongeveer 1 op 1200. Kort uitgelegd moeten er dus 1200 vrouwen na een oproep een mammografie laten maken om 1 overlijden aan de gevolgen van borstkanker te voorkomen. Dit komt doordat niet alle tumoren te zien zijn op een mammografie (uitslag is vals negatief), sommige tumoren zo langzaam groeien dat je zonder behandeling ook 100 was geworden, andere tumoren zo agressief zijn dat je toch doodgaat (ongeacht de behandeling) en in heel veel gevallen vrouwen zelf tijdig diagnostiek laten doen bij klachten.
https://www.google.nl/amp/s/www.volkskr ... 761451/amp

Overigens vind ik een mammografie zelf niet pijnlijk en borstkankerbehandelingen meestal ook pijnloos, maar ik heb een redelijk hoge pijngrens.
het lijkt idd helemaal niet zo eenduidig:

uit de link van het door Sophiax aangehaald Volkskrant artikel:

"Wees eerlijk, zegt oncologisch chirurg Gerrit-Jan Liefers (LUMC) en vertel dat de antwoorden niet eenduidig zijn. Vrouwen mogen best weten dat onderzoekers elkaar tegenspreken, meent ook oud-minister van Volksgezond Ab Klink, nu bestuurslid van Zorgverzekeraars Nederland.

De Zwitserse epidemioloog Peter Jüni vertelt telefonisch vanuit Bern dat hij zich zorgen maakt over de 'onbetrouwbare bewijzen' die worden opgevoerd door de voorstanders van screening. Jüni is een buitenstaander, hij houdt zich normaal gesproken bezig met cardiovasculaire aandoeningen. Als lid van de Zwitserse Gezondheidsraad zette hij onlangs alle onderzoeken op een rijtje. Zijn conclusie: 'We weten niet of een mammografie voordeel oplevert. Dat is een lastige boodschap. Maar we screenen vrouwen zonder dat ze erom hebben gevraagd. Dan moet je heel goed weten dat het goed is wat je doet.'"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven