Werk & Studie alle pijlers

minimale werktijd?

25-03-2018 22:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe manager. Hij laat ons steeds voor een uurtje vergaderen komen. Verplicht komen en vaak ook op je vrije dag. Reistijd is voor sommige collega's langer dan de werktijd.
Navraag bij p&o gedaan maar wist het ook niet goed. De werktijdenregeling staat het niet in vermeld. Iemand enig idee of dit mag?
be free
Wat is ‘steeds’?
Bij sommige teammeetings zal iedereen aanwezig moeten zijn, en als je dan veel parttimers hebt, is het vrijwel onmogelijk om dit te plannen op een dag dat iedereen werkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
25-03-2018 22:37
Wat is ‘steeds’?
Bij sommige teammeetings zal iedereen aanwezig moeten zijn, en als je dan veel parttimers hebt, is het vrijwel onmogelijk om dit te plannen op een dag dat iedereen werkt.
Daar zijn notulen voor uitgevonden.
Wij hebben 6x per jaar ook een verplicht overleg van een uurtje. En extra ingelaste vergaderingen ook.
Bij ons ook veel parttimers waaronder ikzelf die daar dan speciaal voor moeten komen.
Hoe dat zit en of dat met langere reistijd mag geen idee maar hebben jullie geen Or? Die kunnen dit ook uitzoeken en aankaarten.
Bij uitzendwerk mogen ze je niet voor minder dan 3 uur op laten draven. (Als in: Je bent ingepland maar het systeem valt uit ofzo, dan mogen ze je wel na 30 minuten laten gaan maar moeten je alsnog voor 3 uur uitbetalen) Lijkt me een redelijke insteek.
Werkdag omwisselen die week is geen optie?

Of es met een aantal mensen met baas of hogerop samenzitten?
himalaya schreef:
25-03-2018 22:37
Wat is ‘steeds’?
Bijna iedere week is er wel een onderwerp waarover we moeten vergaderen. Het is logisch dat je niet altijd een dag hebt waarop iedereen werkt. Ik vroeg me gewoon af er ook een minimale arbeidstijd is. Hij doet dit onder het motto ik vergader graag kort. Nou maar dan wel elke week. Onze vorige manager plande om de 6 weken een vergadering en dan 3 tot 3,5 uur. Waar ook vaak dingen gelijk besloten werden. Nu word alles naar een volgende vergadering over geheveld.
be free
Als dat gebeurt, wissel ik met m'n parttime dag. Is altijd goed gegaan. Kan me voorstellen dat als je kinderen hebt dat wisselen met parttime dagen minder vanzelfsprekend is. Of vanuit huis inloggen in de vergadering.
Tornacense schreef:
25-03-2018 22:42
Werkdag omwisselen die week is geen optie?

Of es met een aantal mensen met baas of hogerop samenzitten?
Nee helaas is omwisselen geen optie. Dat gaat niet met het rooster. Dan zouden we allemaal aanwezig zijn op die ene dag en de rest van de week met te weinig.
be free
RegretteRien schreef:
25-03-2018 22:41
Bij uitzendwerk mogen ze je niet voor minder dan 3 uur op laten draven. (Als in: Je bent ingepland maar het systeem valt uit ofzo, dan mogen ze je wel na 30 minuten laten gaan maar moeten je alsnog voor 3 uur uitbetalen) Lijkt me een redelijke insteek.
Dit had ik ook in mijn hoofd. Toen ik zelf nog voor een uitzendbureau werkte. Maar hoe het zit bij een vaste baan is me niet duidelijk. De vraag ook gesteld aan een OR lid die wist het ook niet ze zou het meenemen naar een or vergadering. Nog niets van gehoord.
be free
PollyMolly schreef:
25-03-2018 22:46
Bijna iedere week is er wel een onderwerp waarover we moeten vergaderen. Het is logisch dat je niet altijd een dag hebt waarop iedereen werkt. Ik vroeg me gewoon af er ook een minimale arbeidstijd is. Hij doet dit onder het motto ik vergader graag kort. Nou maar dan wel elke week. Onze vorige manager plande om de 6 weken een vergadering en dan 3 tot 3,5 uur. Waar ook vaak dingen gelijk besloten werden. Nu word alles naar een volgende vergadering over geheveld.
Maar als het écht elke week is en er zelden iets besloten wordt, is er dus weinig dat je mist als je er niet bent.

Ik wil best een keer een werkdag omwisselen.
En zelfs desnoods elke maand.
Geen enkel probleem.

Maar systematisch elke week én élke week voor onzin-toestanden zou mij toch echt te ver gaan.
PollyMolly schreef:
25-03-2018 22:46
Dus elke week moet je 1 van je vrije dagen opofferen voor een vergadering? Ik zou mooi stoppen met daar in mee te gaan.
Ik werk trouwens 34 uur over 4 dagen verdeeld en 1x per 2 weken op zaterdag.
be free
Moiren’ schreef:
25-03-2018 22:52
Dus elke week moet je 1 van je vrije dagen opofferen voor een vergadering? Ik zou mooi stoppen met daar in mee te gaan.
Ik ben er dan ook wel klaar mee. Ben nu twee keer niet gegaan maar als ik dan zeg dat het mijn vrije dag is wordt er gezegd dat ik verplicht ben te komen. Aangegeven dat ik op mijn vrije dag ook andere verplichtingen heb schijnt niet binnen te komen. Begin nu al smoezen te bedenken als moet naar de tandarts maar daar wil ik niet aan beginnen.
be free
Je kan toch niet iedere wk een vrije dag moeten opofferen?! Heb je hier al een goed gesprek over gehad waarin je aangeeft dat deze situatie niet werkbaar is voor je?
PollyMolly schreef:
25-03-2018 22:55
Ik ben er dan ook wel klaar mee. Ben nu twee keer niet gegaan maar als ik dan zeg dat het mijn vrije dag is wordt er gezegd dat ik verplicht ben te komen. Aangegeven dat ik op mijn vrije dag ook andere verplichtingen heb schijnt niet binnen te komen. Begin nu al smoezen te bedenken als moet naar de tandarts maar daar wil ik niet aan beginnen.
Ik zou eens bij de bond informeren hoe je dit kan stoppen.
Marloes85 schreef:
25-03-2018 22:55
Je kan toch niet iedere wk een vrije dag moeten opofferen?! Heb je hier al een goed gesprek over gehad waarin je aangeeft dat deze situatie niet werkbaar is voor je?
Ja dat heb ik helaas geen begrip vandaar dat ik p&o en OR heb gevraag hier naar te kijken. Ik schrok echter dat beide geen idee hebben of dit wel of niet mag.
be free
Accepteren je andere collega's die onzin wel? Wellicht inbrengen als punt voor een volgende vergadering en vooraf zorgen dat je van meerdere collega's bijval krijgt dat deze vorm niet acceptabel is voor jullie. Heb je ook collega's met kleine kinderen, dan kan het toch helemaal niet?!
PollyMolly schreef:
Al lag je de hele dag masturberend en chocola etend in bed. Het is een dag dat je niet werkt, waar je geen contracteren voor hebt. Een keer incidenteel is wat anders dan structureel.
Bij de bond of het juridisch loket navragen en er per direct mee stoppen.
PollyMolly schreef:
dus op de 5e dag (je vrije dag) moet je heen voor die vergadering? je werkt dus 35 uur verdeeld over 5 dagen?

Zou mij te gek zijn en ik zou er werk van maken. Gekkigheid. Je werkt niet voor niets 4 dagen.
Moiren’ schreef:
25-03-2018 23:00
Al lag je de hele dag masturberend en chocola etend in bed. Het is een dag dat je niet werkt, waar je geen contracteren voor hebt. Een keer incidenteel is wat anders dan structureel.
Bij de bond of het juridisch loket navragen en er per direct mee stoppen.
Collega's klagen wel maar doen niet veel. Ik ga het onderzoeken op mijn vrije dag terwijl ik dan ook masturberend choco kan eten hahah geniaal
be free
Ik heb totaal geen verstand van dit soort zaken, maar als je structureel meer werkt dan je contracturen, is het dan niet zo dat je contract gewoon aangepast moet worden? Hoe lang kunnen ze zoiets wegzetten als flexibiliteit?
Wordt het overleg steeds op de zelfde dag gehouden? Dus moeten altijd dezelfden er voor terugkomen.

Ik werk 4 korte dagen: overleg op mijn vrije dag is geen probleem, dan ruil ik dagen om. Na werktijd ook niet, dat compenseer ik later weer door wat eerder naar huis te gaan.

Maar dit zinloze overleg, daar zou ik niet aan deelnemen.
Ze konden mij de pot op. Vrije dag is vrije dag, niemand beslist wat ik die dag ga doen!!
Wij hadden op mijn vorige werk ook om de zoveel tijd een werkoverleg. Dan moest ik bijvoorbeeld tot 6 uur werken, kon ik even gauw naar huis eten en omkleden en dan werd er verwacht dat je om 8 uur weer terug was voor het werkoverleg. Ik die uit een andere plaats kwam vondt dat altijd erg vervelend. Afmelden werd nooit echt getolereerd, dan moest je wat je anders had maar afzeggen. Wij kregen deze extra uren ook nooit uitbetaald iets wat ik me altijd heb afgevraagd of dit wel mocht. Kan me dus goed voorstellen dat jij dit ook zeer vervelend vindt om hier terug voor te moeten komen. Toch maar eens overleggen of dit dan niet anders kan. Snap best dat het niet altijd iedereen naar de zin gemaakt kan worden, maar ik zou het toch eens proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven