Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
maandag 26 maart 2018 om 14:33
Oh wat een goed plan Felix! Ik denk dat een dakpan in de lengte precies past over de rand van de border. Ik was ook al bang dat mijn monster maling zou gaan hebben aan de scherpe randjes... Dat ga ik gewoon eens proberen! En anders maak ik er een vijver met watervalletje van of zo...Felix_Urbexicus schreef: ↑26-03-2018 14:13@hasse88, als je lavendel het daar goed deed zou ik dat weer terugzetten. Het duurt ff tot het goed geworteld is, ik zou je dakpannen niet stukmaken maar er gewoon tussenleggen zodat Loki niet kan graven. Als je er dan iets nieuws bij wil zetten hoef je alleen 1 dakpan te verwijderen.
Alles wat wordt aangeprijsd als kattenwerend "omdat het niet lekker graaft" werkt niet. Daar hebben die vreselijke beesten maling aan, het graven onmogelijk maken is de enige oplossing (mijns inziens).
Over vreselijke beesten gesproken, het zonnetje schijnt en Meneer Janssen heeft, na de hele winter in huis gebivakkeerd te hebben, besloten dat hij een buitenkat is.
![]()
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

maandag 26 maart 2018 om 16:05
Ziet er goed uit Phloxx! Zou niet verder terugsnoeien dan dit.
Het punt is, meestal moet ik wel rigoreus snoeien omdat het a. niet in de auto past en b. de plant/struik/boom vol in blad staat. Dat gaan de eveneens gekortwiekte wortels niet trekken, al die blaadjes voorzien van vocht.
Maar dat speelt nu niet én die takken zijn perfect in model én ook nog eens in het juiste jaargetijde verplant. Moet goed gaan lijkt me!
Het punt is, meestal moet ik wel rigoreus snoeien omdat het a. niet in de auto past en b. de plant/struik/boom vol in blad staat. Dat gaan de eveneens gekortwiekte wortels niet trekken, al die blaadjes voorzien van vocht.
Maar dat speelt nu niet én die takken zijn perfect in model én ook nog eens in het juiste jaargetijde verplant. Moet goed gaan lijkt me!

maandag 26 maart 2018 om 16:29
Hey Felix, druk dus
We hebben er inmiddels een tweede kleine bij, die is zelfs alweer een jaar
Gaat goed en groeit als kool. Dit jaar ga ik proberen de kleine van bijna 3 iets te laten groeien. Aardbeien zijn leuk denk ik, die kunnen we hier nog verpotten van vorig jaar. Dan zijn het echt haar plantjes.

We hebben er inmiddels een tweede kleine bij, die is zelfs alweer een jaar

Gaat goed en groeit als kool. Dit jaar ga ik proberen de kleine van bijna 3 iets te laten groeien. Aardbeien zijn leuk denk ik, die kunnen we hier nog verpotten van vorig jaar. Dan zijn het echt haar plantjes.

maandag 26 maart 2018 om 17:38
Dankje! Ben er ook echt blij mee. Ze hingen deels uit de auto, we zijn heeeel voorzichtig door half Nederland heen gereden haha.Felix_Urbexicus schreef: ↑26-03-2018 16:05Ziet er goed uit Phloxx! Zou niet verder terugsnoeien dan dit.
We hebben idd denk ik alle dingen zo goed mogelijk gedaan. Ik hoop zooo erg dat ze aanslaan, kan niet wachten.
De wortels hebben natuurlijk wel best wat te lijden gehad. Denk je dat hij in April/Mei al zal bloeien?
Perenbuurman is hier net geweest, en zegt ook dat het snoeien zo voldoende is.
Zonnigkleintje, wat een schattig huisje met glijbaan

Er is trouwens volop een topic gaande over afscheidingen en tegeltuinen. Ik ben bezig me hard te maken voor groene tuinen, maar volgens mij ben ik aan het verliezen

-
maandag 26 maart 2018 om 20:57
Ik heb vandaag mijn appelboompjes gerust gesteld. Na de verhuizing komen ze weer bij ons in de tuin. Waren trouwens boompjes van de Gamma, eerste jaar direct appels (een trosje aan de ene en een giga aan de andere).
Zo lekker om even in de tuin van ouders te lopen, de bomen beginnen een beetje groen te worden een heel veld met sneeuwklokjes met een fazanthaan erin. En de uilen zijn terug. Nou ja nog even en wij hebben ook weer een tuintje.
Geniet tot die tijd van jullie verhalen, tips en foto's
Zo lekker om even in de tuin van ouders te lopen, de bomen beginnen een beetje groen te worden een heel veld met sneeuwklokjes met een fazanthaan erin. En de uilen zijn terug. Nou ja nog even en wij hebben ook weer een tuintje.
Geniet tot die tijd van jullie verhalen, tips en foto's

maandag 26 maart 2018 om 21:31
Vandaag hard in de tuin gewerkt. De appel en peer behoorlijk terug gesnoeid en de laurier nog harder terug gesnoeid. Nu maar wachten tot het weer uit gaat lopen.
In de laurier zit nog een hele rare bobbel, maar dat komt omdat er een merel zit te broeden en die wilden we niet verstoren. Zelfs al drie eitjes. Ik zag hem vanmiddag alweer op het nest gaan zitten, dus ik hoop dat het goed gaat.
Verder een hekwerk geplaatst voor de siererwt. Nu maar hopen dat die verder op gaat komen.
In de laurier zit nog een hele rare bobbel, maar dat komt omdat er een merel zit te broeden en die wilden we niet verstoren. Zelfs al drie eitjes. Ik zag hem vanmiddag alweer op het nest gaan zitten, dus ik hoop dat het goed gaat.
Verder een hekwerk geplaatst voor de siererwt. Nu maar hopen dat die verder op gaat komen.
maandag 26 maart 2018 om 21:55
Ik heb vandaag 'knuffelbijen' besteld, rosse metselbijen voor in m'n insectenhotel. Meer bijen is meer beter. Heb ook al rupsen gespot, echt heel vroeg voor mijn gevoel. Weet iemand hoe ik kan zien of mijn jasmijn nog leeft of is dat afwachten, hij hangt er nu zielig bij en al het blad hangt slap. Hij stond in de knop toen de vorst kwam.
Zo suf trouwens, ik elke keer boos op de katten omdat ze m'n mospaadje steeds overhoop schoppen. Blijkt het een hele actieve merel te zijn die hop, alles er uit trekt. Zag er schattig uit maar mn paadje gaat wel steeds om zeep. Even bedenken of ik dat erg vind. Als het dichtgroeit stopt hij er hopelijk mee.
Zo suf trouwens, ik elke keer boos op de katten omdat ze m'n mospaadje steeds overhoop schoppen. Blijkt het een hele actieve merel te zijn die hop, alles er uit trekt. Zag er schattig uit maar mn paadje gaat wel steeds om zeep. Even bedenken of ik dat erg vind. Als het dichtgroeit stopt hij er hopelijk mee.
dinsdag 27 maart 2018 om 08:59
@Gossie; Viburnum is ook een leuke bossige struik en doet het bijna overal wel. Groeit wel heel langzaam. Vuurdoorn ben ik zelf ook fan van, 1 van de weinige hier geloof ik.
Groeit op zo’n beetje elke plek, plus stekels en besjes waar de vogeltjes dol op zijn.
@Nursy; Foto’s! Ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken!
@Koettie; Geen idee? Misschien weer even opnieuw toevoegen?
Had jij nu ook al last van draadalg trouwens? Ik zag het gisteren hangen aan de randen van de vijverbak. Ik heb ook totaal niks gedaan met blad opruimen, ik ben bang de kikkers te storen in hun winterslaap. Plus met je handen in een koude vijver graaien in de winter is een beetje k**.
Volgend jaar ga ik er wel een netje over spannen. Het water is ook nog erg koud. Wil eigenlijk wel de waterplanten even snoeien, dat is nu allemaal bruin prut. Er is welgeteld 1 oeverplantje die het heeft overleefd, haha. En heel suf maar ik heb er nu spijt van dat ik zo’n klein vijvertje heb gekozen.
De jasmijn zou ik nog even mee afwachten, ik had hier campanula geplant net voor de vorst (ja heel dom), en die begint nu pas wat te herstellen. Denk vooral dat de grond weer goed warm moet worden voordat er meer dingen weer gaan uitlopen. Ook hier heb ik merels die van alles omspitten, die laat ik lekker hun gang gaan. Misschien het mos gewoon terug duwen als ze weer bezig zijn geweest? Het zal toch ooit vastgroeien lijkt me?
@Hasse88; Nog een Doctor Who fan, yay!
Ik zou voor de noordkant van je tuin veel schaduwplanten uitzoeken, ook die kunnen enorm mooi bloeien en groeien! Mijn voortuin zit ook aan de noordkant en vangt alleen in de ochtend en namiddag wat zon. Google schaduwplanten en dan zie je vanzelf allerlei dingen voorbij komen. Let ook op de grondsoort van je tuin, dat scheelt veel nieuwe planten kopen.
@Jackii; Ik heb zelf Viburnum staan als wintergroene struik, er zijn verschillende soorten maar de meesten worden niet groter dan 1,5m. Weet alleen niet of ze wel/niet giftig zijn, er komen wel bessen aan namelijk. Vogeltjes zijn er in ieder geval dol op. Mijn eigen kat laat alle planten links liggen namelijk, behalve de sprietige. Want alles is gras. Dus daar let ik zelf totaal niet op wat wel/niet giftig is.
@Phloxx; Wat een werk joh! Veel succes met het verven achter je bomen. Het ziet er in ieder geval nu al super gaaf uit.
@ZonnigKleintje; Welkom terug!
Wat een prachtig speelhuisje heb je gebouwd voor je kinderen.
@Felix; Wat ligt meneer Janssen er weer fantastisch bij.
Zo, nu heb ik geloof ik op iedereen gereageerd.
Ik ben zelf bezig geweest met sneeuwklokjes vermeerderen, dus de gehele plant uit de grond, alle bolletjes (voorzichtig) uit elkaar getrokken en weer opnieuw in de grond gezet op de plek waar ik ze wil hebben.
Mijn nieuwe schuur komt donderdag, vandaag worden de paalhouders voor de bamboe geleverd. Mijn huidige constructie staat helaas nu al op instorten maar ik had al een nieuwe oplossing gevonden. Daar ga ik vanmiddag mee aan de slag, mits ik niet te moe ben van werken.
Ga nog meer solar verlichting snoeren halen, want de huidige geven zulke leuke sfeer verlichting. Van de week de gele vlinderstruik gesnoeid en nu staan er zo’n 30 stekken in een emmer op de vensterbank.
Daarmee ga ik in de voortuin een wilde haag maken, en dan onder de vlinderstruiken zuurbes planten. Hopelijk krijg ik dan minder kattenoverlast.
Ik heb ook zin om op het speelveldje voor mijn deur wilde bloemen mengels te gaan strooien. Ga de buurvrouw wel even porren of ze wil helpen.
Er zitten grote borders voor de struiken, daar groeit nu alleen maar gras. Speelt bijna niemand op, dus waarom niet. Even wachten tot het warmer is en ze weer gemaaid hebben. Kan ik daarna mijn slag slaan.

@Nursy; Foto’s! Ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken!
@Koettie; Geen idee? Misschien weer even opnieuw toevoegen?
Had jij nu ook al last van draadalg trouwens? Ik zag het gisteren hangen aan de randen van de vijverbak. Ik heb ook totaal niks gedaan met blad opruimen, ik ben bang de kikkers te storen in hun winterslaap. Plus met je handen in een koude vijver graaien in de winter is een beetje k**.

@Hasse88; Nog een Doctor Who fan, yay!

@Jackii; Ik heb zelf Viburnum staan als wintergroene struik, er zijn verschillende soorten maar de meesten worden niet groter dan 1,5m. Weet alleen niet of ze wel/niet giftig zijn, er komen wel bessen aan namelijk. Vogeltjes zijn er in ieder geval dol op. Mijn eigen kat laat alle planten links liggen namelijk, behalve de sprietige. Want alles is gras. Dus daar let ik zelf totaal niet op wat wel/niet giftig is.
@Phloxx; Wat een werk joh! Veel succes met het verven achter je bomen. Het ziet er in ieder geval nu al super gaaf uit.

@ZonnigKleintje; Welkom terug!

@Felix; Wat ligt meneer Janssen er weer fantastisch bij.
Zo, nu heb ik geloof ik op iedereen gereageerd.
Ik ben zelf bezig geweest met sneeuwklokjes vermeerderen, dus de gehele plant uit de grond, alle bolletjes (voorzichtig) uit elkaar getrokken en weer opnieuw in de grond gezet op de plek waar ik ze wil hebben.
Mijn nieuwe schuur komt donderdag, vandaag worden de paalhouders voor de bamboe geleverd. Mijn huidige constructie staat helaas nu al op instorten maar ik had al een nieuwe oplossing gevonden. Daar ga ik vanmiddag mee aan de slag, mits ik niet te moe ben van werken.
Ga nog meer solar verlichting snoeren halen, want de huidige geven zulke leuke sfeer verlichting. Van de week de gele vlinderstruik gesnoeid en nu staan er zo’n 30 stekken in een emmer op de vensterbank.

Ik heb ook zin om op het speelveldje voor mijn deur wilde bloemen mengels te gaan strooien. Ga de buurvrouw wel even porren of ze wil helpen.

dinsdag 27 maart 2018 om 10:46
Eigenaar van een tegeltuin komt zich melden…
Vorig jaar een huis gekocht met een echte tegeltuin, echt alleen maar tegels, voor- en achtertuin. Wel een paar bakken, 2 zelfs gevuld, met verpieterde en stervende plantjes.
De voortuin hebben we voor nu opgefleurd met wat flinke bakken met allerlei plantjes, dan kunnen we in ieder geval even voort en kunnen we ons eens verdiepen in wat er wel en niet mag in die voortuin (in bruikleen van de gemeente, er zijn wat restricties) en verder met de achtertuin.
In de achtertuin willen we in ieder geval 2 moestuinbakken , daar hebben we al een plekje voor gereserveerd. Aan de andere kant moet uiteindelijk iets van een border komen, maar ik denk dat we in eerste instantie op een paar plekken wat tegels eruit wippen, zand eruit, aarde erin en dan mettertijd kunnen we de losse vierkantjes dan verbinden tot 1 border. Ik wil dat niet 1 keer doen, zo’n border moet tenslotte ook gevuld worden en dat lukt financieel gezien niet 1 keer, ik doe het liever in etappes.
In de slaapkamer staat nu een lantana te overwinteren. Kan ik deze in zo’n borderstukje in de grond zetten? Daar kan ie zeker niet (goed ingepakt) overwinteren? Het uit de bak uitgraven vond ik al een behoorlijke klus, uit de grond uitgraven wordt misschien nog wel lastiger. Misschien toch maar een mooie pot voor ‘m kopen dan, want die halfgare bak waar ie in stond gaat weg.
Wat zou een goede bodembedekker bij lavendel zijn? We hebben nu een bak met lavendel, maar die moeten natuurlijk nog gaan groeien, nu is daarom nog veel aarde te zien. Op zich niet zo erg, maar de buurtkatten hier nemen al genoegen met een hoopje blaadjes om in te schijten, dus ik ben bang dat ze al die aarde heel aantrekkelijk vinden.
Oh, ik heb trouwens heel lang op een flat gewoond, ben nog niet zo erg thuis in het echte tuinieren.
Vorig jaar een huis gekocht met een echte tegeltuin, echt alleen maar tegels, voor- en achtertuin. Wel een paar bakken, 2 zelfs gevuld, met verpieterde en stervende plantjes.
De voortuin hebben we voor nu opgefleurd met wat flinke bakken met allerlei plantjes, dan kunnen we in ieder geval even voort en kunnen we ons eens verdiepen in wat er wel en niet mag in die voortuin (in bruikleen van de gemeente, er zijn wat restricties) en verder met de achtertuin.
In de achtertuin willen we in ieder geval 2 moestuinbakken , daar hebben we al een plekje voor gereserveerd. Aan de andere kant moet uiteindelijk iets van een border komen, maar ik denk dat we in eerste instantie op een paar plekken wat tegels eruit wippen, zand eruit, aarde erin en dan mettertijd kunnen we de losse vierkantjes dan verbinden tot 1 border. Ik wil dat niet 1 keer doen, zo’n border moet tenslotte ook gevuld worden en dat lukt financieel gezien niet 1 keer, ik doe het liever in etappes.
In de slaapkamer staat nu een lantana te overwinteren. Kan ik deze in zo’n borderstukje in de grond zetten? Daar kan ie zeker niet (goed ingepakt) overwinteren? Het uit de bak uitgraven vond ik al een behoorlijke klus, uit de grond uitgraven wordt misschien nog wel lastiger. Misschien toch maar een mooie pot voor ‘m kopen dan, want die halfgare bak waar ie in stond gaat weg.
Wat zou een goede bodembedekker bij lavendel zijn? We hebben nu een bak met lavendel, maar die moeten natuurlijk nog gaan groeien, nu is daarom nog veel aarde te zien. Op zich niet zo erg, maar de buurtkatten hier nemen al genoegen met een hoopje blaadjes om in te schijten, dus ik ben bang dat ze al die aarde heel aantrekkelijk vinden.
Oh, ik heb trouwens heel lang op een flat gewoond, ben nog niet zo erg thuis in het echte tuinieren.
dinsdag 27 maart 2018 om 10:57
Prima plan om steeds een klein stukje van je tuin aan te pakken. Dan hou je het overzichtelijk en heb je ook de tijd om na te denken over wat je precies wil.Nevyn schreef: ↑27-03-2018 10:46Eigenaar van een tegeltuin komt zich melden…
OP zich groeien lavendelstruiken best snel wat groter en heb je dan minder aarde in het zicht. Je kunt de aarde voorlopig misschien afdekken met iets of sateprikkers erin steken? Een kleine bodembedekker zou het stekelnootje kunnen zijn. Die wordt max 5 cm hoog en groeit ruim uit. Of misschien een fijne (kleinbladige) kruipende tijm?
Lantana zou ik inderdaad in een pot zetten, want die verdraagt absoluut geen vorst. Dan kan die in de winter tenminste naar binnen.
Succes met je tuin!
dinsdag 27 maart 2018 om 11:21

dinsdag 27 maart 2018 om 11:59
Heb als tuin leek mijn verwoeste half schaduw tuin (pas verhuisd;-) inmiddels eerst flink alle rommel geblazen.
Was nog een tour om met een bladblazer om te gaan...
Dit scheelde al voor het oog.
Heb wat paarse lage bloemetjes geplant, ook in de vaste bakken voorin.
Heb een hoektuin die dus doorloopt en het is beste een groet oppervlak, de voortuin is ook wat groter dan gemiddeld en geheel afgesloten met een mooi houten schutting en hagen.
Opzij ligt een pad van die stenen in een tegel, vind ik echt niet zo mooi, ligt ook als terras in de achtertuin..
Vindt die 'gebroken' stenen mooi als pad en ook wel als terras.
Maar dat is teveel om te doen en aanschaffen.
Moet zeggen dat ik echt geniet van het tuinieren.
Voorheen gaf ik er niet veel om terwijl in mijn familie de meest grote tuinfreaks rond schoffelen.
Waarschijnlijk een laatbloeier.
Baal dat het nu miezert.
Ga zo wel wat snoeiwerk doen om ruimte en luchtigheid te creëren
Wil graag lavendel op meerdere plekken maar eerst komen nieuwe gras rollen als het droger wordt.
Ga ik zelf proberen te leggen.
Heb op netflix zo'n Engels tuin programma gekeken met ene Monty, erg leerzaam.
Was nog een tour om met een bladblazer om te gaan...
Dit scheelde al voor het oog.
Heb wat paarse lage bloemetjes geplant, ook in de vaste bakken voorin.
Heb een hoektuin die dus doorloopt en het is beste een groet oppervlak, de voortuin is ook wat groter dan gemiddeld en geheel afgesloten met een mooi houten schutting en hagen.
Opzij ligt een pad van die stenen in een tegel, vind ik echt niet zo mooi, ligt ook als terras in de achtertuin..
Vindt die 'gebroken' stenen mooi als pad en ook wel als terras.
Maar dat is teveel om te doen en aanschaffen.
Moet zeggen dat ik echt geniet van het tuinieren.
Voorheen gaf ik er niet veel om terwijl in mijn familie de meest grote tuinfreaks rond schoffelen.
Waarschijnlijk een laatbloeier.
Baal dat het nu miezert.
Ga zo wel wat snoeiwerk doen om ruimte en luchtigheid te creëren
Wil graag lavendel op meerdere plekken maar eerst komen nieuwe gras rollen als het droger wordt.
Ga ik zelf proberen te leggen.
Heb op netflix zo'n Engels tuin programma gekeken met ene Monty, erg leerzaam.

dinsdag 27 maart 2018 om 12:37
Heb een vraag, als het wat droger is dan ga ik het gras vervangen, er is eigenlijk amper gras meer.
Nou vind ik als vaak bij gras dat het dan zo'n truttig tafereel geeft als het zo strak erin ligt.
Het model van het oude gras is niet echt hoekig maar met ronde lijnen, ga dat weer volgen, echter kan ik om het gras heen iets doen waardoor het minder strak oogt straks?
Bv steentjes om het gras heen, of bepaalde planten of anders?
Om het gras heen zit wel beplanting en naast het gras is er ruimte over op bepaalde plekken.
Nou vind ik als vaak bij gras dat het dan zo'n truttig tafereel geeft als het zo strak erin ligt.
Het model van het oude gras is niet echt hoekig maar met ronde lijnen, ga dat weer volgen, echter kan ik om het gras heen iets doen waardoor het minder strak oogt straks?
Om het gras heen zit wel beplanting en naast het gras is er ruimte over op bepaalde plekken.
dinsdag 27 maart 2018 om 14:04
Je kan er heel veel naast plaatsen. Maar wat voor sfeer wil je creeren?Donna1971 schreef: ↑27-03-2018 12:37Heb een vraag, als het wat droger is dan ga ik het gras vervangen, er is eigenlijk amper gras meer.
Er kan bijv siergras naast, of grind, of een bloemenborder. Het is me niet zo duidelijk waar je precies naar op zoek bent.
Misschien wat sfeerplaatjes posten?
-
dinsdag 27 maart 2018 om 15:52
ja, dat dacht ik al, de lantana krijgt een mooie pot.duet schreef: ↑27-03-2018 10:57Prima plan om steeds een klein stukje van je tuin aan te pakken. Dan hou je het overzichtelijk en heb je ook de tijd om na te denken over wat je precies wil.
OP zich groeien lavendelstruiken best snel wat groter en heb je dan minder aarde in het zicht. Je kunt de aarde voorlopig misschien afdekken met iets of sateprikkers erin steken? Een kleine bodembedekker zou het stekelnootje kunnen zijn. Die wordt max 5 cm hoog en groeit ruim uit. Of misschien een fijne (kleinbladige) kruipende tijm?
Lantana zou ik inderdaad in een pot zetten, want die verdraagt absoluut geen vorst. Dan kan die in de winter tenminste naar binnen.
Succes met je tuin!
En met een beetje mazzel zijn alle buurtkatten lavendelhaters en willen ze er niet eens in. Het stekelnootje ken ik niet, daar zal ik eens naar kijken, kruipende tijm is ook wel iets, ik denk dat dat wel leuk combineert.
dinsdag 27 maart 2018 om 16:02
Ik wacht nog een paar jaar met de voortuin, we hebben twee of drie jaar geleden grint gestort op worteldoek, vanwege een nogal groot zevenblad probleem. We kregen het niet weg, op geen enkele manier. Toen is ons aangeraden om de wortels te verstikken door het helemaal vol te storten met grint. Aantal jaren (ik geloof een jaar of 5-7) en dan moet alles dood zijn. Vandaar alleen even bakken in de voortuin. Nu twee met viooltjes bij de voordeur, en ik ga kijken of ik maagdenpalm en wat grassen voor de andere bakken kan scoren.Frambozen schreef: ↑27-03-2018 08:59@Hasse88; Nog een Doctor Who fan, yay!Ik zou voor de noordkant van je tuin veel schaduwplanten uitzoeken, ook die kunnen enorm mooi bloeien en groeien! Mijn voortuin zit ook aan de noordkant en vangt alleen in de ochtend en namiddag wat zon. Google schaduwplanten en dan zie je vanzelf allerlei dingen voorbij komen. Let ook op de grondsoort van je tuin, dat scheelt veel nieuwe planten kopen.
![]()
Ik heb ook een kweekkasje gekocht (bij de Ikea) en wat zaden. Zou ik dat kasje op de vensterbank (op het zuiden) kunnen zetten? Daaronder zit de verwarming, en ik ben bang dat dat te warm is.... maar hij vangt daar wel de meeste zon.
Het is deze geworden: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70186603/
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
dinsdag 27 maart 2018 om 16:09
Ik wil graag meelezen en meeschrijven in dit topic. Op dit moment heb ik alleen een klein balkon (2 bij 1) maar over een maand ongeveer ga ik verhuizen en heb ik ineens een voor en achtertuin. De vorige bewoners hielden van bestrating, grind en fonteintjes. En ik wil dit graag wat groener gaan maken. Op zich ligt de bestrating allemaal nog erg mooi en de tuinen zijn niet super groot. Vandaar dat ik de bestrating zo wil laten als het nu is. Maar de borders wil ik gaan veranderen.
De voortuin is ongeveer 5 bij 5 en is betegeld op een vierkant van ongeveer 1,5 bij 1,5 in het midden na. In dit vierkant ligt nu grijs grint en een fonteintje. De tuin wordt omringt door een beukenhaag. Dit wil ik voorlopig allemaal zo laten alleen ga ik het grint en fonteintje verwijderen en hier beplanting in zetten. Deze tuin ligt op het noorden dus ik moet even goed nadenken over beplanting die van schaduw houdt.
Aan de achterkant ligt een tuin van ongeveer 9 bij 5, daar achter ligt nog een schuur en overkapping. De tuin is nu bijna volledig bestraat met 2 grote borders aan de zijkanten. In deze borders ligt ook grijs grint en staan fonteintjes. Ik ga de borders vergroten en deze beplanten. 1 fonteintje laat ik staan. Ik weer nog niet welke planten ik terug wil laten komen. Ik vind het leuk als er wat insecten op af komen en er ook in de winter nog wat groens staat. Daarnaast ligt de tuin erg beschut en op het zuiden dus de hele dag zon. Ik heb ook nog geen tuinmeubilair dus dit moet ik ook nog aanschaffen. Binnenkort maar eens naar de intratuin.
De voortuin is ongeveer 5 bij 5 en is betegeld op een vierkant van ongeveer 1,5 bij 1,5 in het midden na. In dit vierkant ligt nu grijs grint en een fonteintje. De tuin wordt omringt door een beukenhaag. Dit wil ik voorlopig allemaal zo laten alleen ga ik het grint en fonteintje verwijderen en hier beplanting in zetten. Deze tuin ligt op het noorden dus ik moet even goed nadenken over beplanting die van schaduw houdt.
Aan de achterkant ligt een tuin van ongeveer 9 bij 5, daar achter ligt nog een schuur en overkapping. De tuin is nu bijna volledig bestraat met 2 grote borders aan de zijkanten. In deze borders ligt ook grijs grint en staan fonteintjes. Ik ga de borders vergroten en deze beplanten. 1 fonteintje laat ik staan. Ik weer nog niet welke planten ik terug wil laten komen. Ik vind het leuk als er wat insecten op af komen en er ook in de winter nog wat groens staat. Daarnaast ligt de tuin erg beschut en op het zuiden dus de hele dag zon. Ik heb ook nog geen tuinmeubilair dus dit moet ik ook nog aanschaffen. Binnenkort maar eens naar de intratuin.