Geld & Recht alle pijlers

Vader vraagt constant om geld

29-03-2018 17:53 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Eigenlijk gaat dit al een aantal jaren aan en ik ben maar wát blij dat mijn vader in mei 66 wordt en zijn AOW krijgt. Er is inmiddels sinds kort een regeling getroffen waarmee hij 40 euro per week krijgt, maar zelfs dit is blijkbaar niet genoeg. Hij rookt en gebruikt medicijnen waarvoor hij moet bij betalen.

Toen ik nog bij hem thuis woonde was het inderdaad vanzelfsprekend dat ik hem wat geld gaf in de maand, om bij te dragen aan de dingen die ik gebruikte en opmaakte. Maar nu ik op mezelf woon, vraagt mijn vader me nog steeds regelmatig om geld en ik heb er nog nooit een cent van teruggezien. Ik ben absoluut geen groot verdiener, maar kan, nadat alle vaste lasten zijn betaald, soms nog iets voor mezelf kopen.

Mijn broer, die een stuk meer verdient, vraagt hij inmiddels niet meer, want die is er ontzettend flauw van en heeft dit ook duidelijk laten merken. Ik laat mijn ongenoegen ook vaak genoeg merken, maar blijf toegeven omdat ik mijn vader niet wil laten stikken.

Jullie zullen begrijpen dat dit een ontzettend lastige situatie is, en dat ik nergens zomaar een streep door kan zetten, omdat ik ontzettend veel van mijn vader houd. Is er iemand die me wat advies kan geven?
40 euro per week is veel te weinig, zeker als je er ook nog van moet roken en medicijnen zelf moet vergoeden.
Ik zou inderdaad eens nadenken over een structurele oplossing. Is AOW straks meer dan zijn huidige inkomen? Heeft hij ook iets pensioen opgebouwd in zijn leven? Kan hij goedkoper wonen, zodat hij het iets ruimer krijgt? Krijgt hij alle toeslagen waar hij recht op heeft? Kan hij iets meer leefgeld per week krijgen? Een voedselpakket? Kost dat kantoor dat dat regelt ook geld, en kan het dus goedkoper als jij en je broer dat doen?
nina1966 schreef:
29-03-2018 21:02
Een klein rekensommetje leert dat de pa van TO zeker 300 ergens over houd. Dat kan echt niet allemaal aan medicijnen opgaan. Denk zomaar dat het achtergehouden word om schulden af te lossen.

Vraag me af hoe jij dat dan met je kinderen zou doen. Joh brommer gekocht maar je kan 'm niet betalen? Geeft niks hoor, ma betaald wel?
Hij heeft budget beheer en die betalen pa €40,- per week dus hoezo heeft hij geld over daar weet jij helemaal niks van af.
Daarbij kan het jaren duren voor je de schuldsanering inkomt.,heeft niks te maken met te bont maken!
40 euro per week is erg krap als je daar alles van moet kopen! Ik denk dat je vader niet voor niets om geld vraagt. Niet leuk maar het water zal hem aan de lippen staan. Praat eens met je broer. Bespreek wat jullie redelijk vinden en kunnen missen.

Je laat je vader toch niet in financiële nood zitten?

Is het nog maar heel tijdelijk? Tot je vader binnenkort AOW krijgt? Dan kunnen jullie die paar maanden jullie vader toch nog wel even uit de brand helpen?
Doreia schreef:
30-03-2018 12:32
Nogal wat aannames.
Gemeente doet ook budgetbeheer. Misschien zit er een schuld bij die nog niet gesaneerd kan worden of zijn er helemaal geen schulden, maar is dit opgestart ter preventie of omdat hij een achterstand heeft/had in vaste lasten.

Dat vader 40 euro per week krijgt, is niet afwijkend. Krijgen ze bij mij ook (alleenstaand dan).
TO, verwijs je vader terug naar zijn contactpersoon bij de gemeente wanneer hij bij jou komt bietsen. Want er is waarschijnlijk wel geld, maar dat is in budgetbeheer moeilijker los te peuteren dan bij jou, zijn dochter. Hij kiest hierin de makkelijkste weg, die zonder consequenties.
Om budget beheer te krijgen moet er echt wel wat aan de hand zijn. Verslaafden, geestelijke achterstand. Een gewoon gezond mens krijgt in Amsterdam iig niet zomaar budgetbeheer toch.
Vlinder1963 schreef:
30-03-2018 12:35
Hij heeft budget beheer en die betalen pa €40,- per week dus hoezo heeft hij geld over daar weet jij helemaal niks van af.
Daarbij kan het jaren duren voor je de schuldsanering inkomt.,heeft niks te maken met te bont maken!
Je leest verkeerd. Iedere persoon heeft recht op een minimum inkomen. Hij heeft dus minimum en dus huurtoeslag en je weet dat ie 40 euro p week krijgt. Dan is het een heel makkelijk rekensommetje dat er ergens 300 blijft hangen. En ja, als je in aanmerking komt voor schuldsanering heb je het gewoon te bont gemaakt. Je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt Punt.
Ik vind het trouwens van de zotte dat mensen hier vinden dat TO die het niet ruim heeft moet betalen voor haar vaders rookgedrag. Sorry hoor maar ronduit belachelijk.
nina1966 schreef:
30-03-2018 17:07
Je leest verkeerd. Iedere persoon heeft recht op een minimum inkomen. Hij heeft dus minimum en dus huurtoeslag en je weet dat ie 40 euro p week krijgt. Dan is het een heel makkelijk rekensommetje dat er ergens 300 blijft hangen. En ja, als je in aanmerking komt voor schuldsanering heb je het gewoon te bont gemaakt. Je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt Punt.
Maar dat hoeft niet wegens verkwisting te zijn he?
Deze man kreeg een hernia en werd arbeidsongeschikt. Daar kun je vaak niet 1,2,3 je vaste lasten op afstemmen.
Daarbij zal hij veel ziektekosten hebben gehad. Als hij niet aanvullend was verzekerd, mag hij veel zelf betalen, bovenop het eigen risico. Moet je veel reiskosten maken misschien om op afspraken te komen. Dan ben je zo een klap geld kwijt aan niets. Aan je gezondheid.
Dan kom je nog altijd niet in aanmerking voor de schuldsanering, want deze kosten blijf je houden. Je eigen risico blijf je betalen elk jaar opnieuw. Dus met minder inkomsten meer noodzakelijk uitgaven moeten maken, dan glij je heel snel af.

En ja, in budgetbeheer kom je niet heel gauw, gelukkig maar. Maar deze meneer klinkt mij in de oren alsof hij die ondersteuning wel even nodig heeft, gezien wat er allemaal op hem af is gekomen.
nina1966 schreef:
30-03-2018 17:08
Ik vind het trouwens van de zotte dat mensen hier vinden dat TO die het niet ruim heeft moet betalen voor haar vaders rookgedrag. Sorry hoor maar ronduit belachelijk.
Denk je nu echt dat het alleen om rook gedrag gaat? Wat als to dit NIET in de openingspost had vermeld? Was je dan misschien wat milder geweest?
nina1966 schreef:
Het is me al vaker opgevallen maar ook hier kakel jij weer als een kip zonder kop.
nina1966 schreef:
Inderdaad.
Kennis van mij heb ik wel eens een paar pakjes shag gegeven die in de schuldsanering zat en bij de voedselbank, hier door hield hij wat contant geld over om met zijn kind te doen, dat heeft hij ook gedaan met dat geld, kreeg later allemaal leuke foto's toe gezonden.
8102 schreef:
30-03-2018 17:19
Kennis van mij heb ik wel eens een paar pakjes shag gegeven die in de schuldsanering zat en bij de voedselbank, hier door hield hij wat contant geld over om met zijn kind te doen, dat heeft hij ook gedaan met dat geld, kreeg later allemaal leuke foto's toe gezonden.
Dat is toch prima als jij dat wil sponsoren en als je het je kunt veroorloven.
TO kan het zich niet veroorloven.
Ik zou met liefde een boterham minder eten om mijn ouders hun medicijnen te betalen als dat nodig mocht zijn maar niet om ze van rookwaar te voorzien.
Roken en drinken vind ik een luxe.
Lillybit schreef:
30-03-2018 17:26

Ik ben niet diegene die gaat oordelen of veroordelen over leefgewoontes van andere. En ik wist hoe moeilijk de situatie toen was.
Lillybit schreef:
30-03-2018 17:26
Dat is toch prima als jij dat wil sponsoren en als je het je kunt veroorloven.
TO kan het zich niet veroorloven.
Ik zou met liefde een boterham minder eten om mijn ouders hun medicijnen te betalen als dat nodig mocht zijn maar niet om ze van rookwaar te voorzien.
Eens.
8102 schreef:
30-03-2018 17:29
Ik ben niet diegene die gaat oordelen of veroordelen over leefgewoontes van andere. En ik wist hoe moeilijk de situatie toen was.
Gelukkig mag iedereen zelf weten of ze dat willen en kunnen. Of dat ze een bepaalde mening over dat soort dingen hebben. Jouwe is echt niet beter of slechter dan een ander.
8102 schreef:
Dat vind ik echt heel nobel van je en het zal ook erg gewaardeerd zijn.
Echter zou je het ook structureel doen als je zelf dan moest bezuinigen?
Lillybit schreef:
30-03-2018 17:34
Dat vind ik echt heel nobel van je en het zal ook erg gewaardeerd zijn.
Echter zou je het ook structureel doen als je zelf dan moest bezuinigen?
Structureel niet. Maar het kind vond ik toen even belangrijker.
8102 schreef:
30-03-2018 17:36
Structureel niet. Maar het kind vond ik toen even belangrijker.
:) dat had ik waarschijnlijk ook wel gedaan.
ik ben het eens met iedereen die het roken overbodig vind, want behalve behoorlijk onnodig is het ook nog eens achterlijk asociaal gedrag dat bergen geld kost om het nog maar niet eens te hebben over je gezondheid, de gezondheid van de mensen om je heen en wat dat kost aan belastingcentjes

of roken jullie soms ook? want dan snap ik dat je het niet helemaal helder hebt

roken zou voor iedereen afgelopen moeten zijn, ook als je al eeuwen verslaafd bent en je leven verder al net zo treurig is als de staat van je longen, want er is niks ergers dan dat weten en tóch doorgaan. Pleeg dan gewoon meteen zelfmoord maar op een nette manier.
Lorem Ipsum
Ik heb nog nooit gerookt en ik zal nooit iemand afkraken, zeiken vanwege het roken.

turquasi Je begrijpt vast wel dat ik je laatste zin heb gemeld als ongepast
nina1966 schreef:
30-03-2018 17:07
Je klets enorm uit je duim jij weet helemaal niet hoeveel hij over houd .
Daarbij weet je ook duidelijk niet waarom mensen in budgetbeheer terecht kunnen komen.
En je weet ook helemaal niet wat de reden is dat de man in de problemen geraakt is je leest niet maar hebt wel je oordeel klaar!
[quote=nina1966 post_id=28324951 time=1522422443 user_id=170687]
1x is genoeg
anoniem_64ce7dbad6e60 wijzigde dit bericht op 30-03-2018 18:51
25.17% gewijzigd
8102 schreef:
30-03-2018 18:06
Ik heb nog nooit gerookt en ik zal nooit iemand afkraken, zeiken vanwege het roken.

turquasi Je begrijpt vast wel dat ik je laatste zin heb gemeld als ongepast
:cheers:
8102 schreef:
Dit.
8102 schreef:
30-03-2018 17:14
Denk je nu echt dat het alleen om rook gedrag gaat? Wat als to dit NIET in de openingspost had vermeld? Was je dan misschien wat milder geweest?
Nee. Met 40 euro p week moet je echt wel kunnen leven hoor. En zoals ik al schreef, hij heeft maandelijks gewoon het minimum, net als heel veel anderen.
Als je er voor kiest om daarvan 15 euro in rook op te laten gaan ligt dat aan jezelf. Daar hoef je je dochter niet mee op te zadelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven