Oplossing buurkat uit tuin houden

19-03-2018 03:52 296 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.

Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...

De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...

We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...

Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.

En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...

Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd
Wat ik niet begrijp is de reactie van veel kattenbezitters als buren overlast ondervinden van hun huisdier. Ik zou me schamen en op zijn minst aanbieden dat ze me mogen waarschuwen als er poep ligt zodat ik die zelf zou opruimen. Veel gehoorde smoes is dat katten hun poep zo “netjes” begraven en katten niet te trainen zijn. Ik vind dat onzin want je kunt katten prima leren hun behoefte op een kattenbak te doen. Mijn buurkat poept in mijn tuin op een vast tijdstip in de vroege ochtend. Ik zie dat beest geregeld wegrennen als ik met de hond buiten kom. Laat dat beest dan los nadat die thuis gepoept heeft.
Ik laat mijn hond in de vroege ochtend ook niet op de oprit van buren poepen.
Enfin ik heb de drollen van het paasweekend “netjes” tussen de heg door aan haar kant neergelegd net voor het schrikdraad. Beetje ingegraven waardoor het lijkt alsof de kat net buiten het schrikdraad heeft gepoept.
De Drie potjes peper en knoflook in onze voortuin lijken voor nu te werken want de tuin is sindsdien niet meer omgewoeld.
Enfin ik heb alleen last van drollen maar Ik kan me levendig voorstellen dat houders van een vijver vol dure vissen moordneigingen krijgen als hun dure huisdieren continue vermoord worden. Ik erger me ook kapot als ik dit voorjaar weer de leeg gehaalde vogelnestjes zie.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/03/ko ... 0-a1524631
Vogels in volières kunnen een hartaanval krijgen van rondsluipende katten.
Als niet duidelijk is van wie die katten zijn. Dan mogen ze naar het asiel.

Maar misschien dat er sportclubs voor katten kunnen komen. Waar ze zich heerlijk kunnen uitleven. Ja, je moet iets over hebben voor die lieve kindertjes. Dat hebben heel veel anderen met dieren ook. Dus ik sluit me aan bij - de mening van - een aantal anderen die alleen een huisdier nemen als ze er voldoende zorg aan kunnen besteden. :)

Ik heb het met eigen ogen gezien dat er mensen zijn die hun kat uitlaten alsof het een hond is. Die mogen ook niet in de tuin poepen of ze hebben een zakje waar het meteen in gaat en ze gooien het netjes in de bak.
Pumps_italiaans schreef:
02-04-2018 22:16
Nou, er lopen hier katten waarvan niemand weet van wie ze zijn.
Ze denken dat het de mijne zijn, maar ik heb er alleen maar ook last van.
Misschien krijg ik dan een reactie van een buurvrouw die gaat klagen over die lelies vanwege haar katten. :)
Nou en? Zij mag katten houden, en jij mag toch lelies planten in je eigen tuin? Ik snap het probleem niet.
Amant schreef:
02-04-2018 22:22
In tegenstelling tot wat de wet schijnt te zeggen ben ik niet van mening dat katten een eigenaar hebben. Oftewel; of je zorgt er zelf voor dat die beesten je tuin niet meer in kunnen komen of je accepteert dat je niet net kunt doen alsof je op een eiland woont.

Je mag zelf kiezen.
Oh maar dan is het opgelost! Katten hebben geen eigenaar, dus niemand mag nog katten houden!

Dan is het gemakkelijk! Alle katten dus dumpen!
iones schreef:
04-04-2018 16:44
Nou en? Zij mag katten houden, en jij mag toch lelies planten in je eigen tuin? Ik snap het probleem niet.
Nee, ik ook niet. Maar ik las op het forum dat het niet mag.
Ik heb er in de aanbieding bij de Action gezien. Bollen en ik heb wel zin in kleur. :daisy: :rose: :redrose:
Poes kan een push naar huis krijgen. Poepkleur is zooooooooooooooooooooo saai. :hihi:
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 04-04-2018 16:53
6.04% gewijzigd
Amant schreef:
02-04-2018 23:37
Die van mij zijn ondertussen allemaal dood :'(

En ik heb nooit een kat bezeten. Katten zijn geen bezit; ze kiezen ervoor om bij je te wonen (of niet). Het zijn geen honden waarover je de baas kunt spelen zeg. Tsssss.
Ik speel geen baas over mijn honden. Je speelt namelijk geen baas over je maatjes.

En je redeneert verschrikkelijk dom. Want het is nu eenmaal zo dat jij aansprakelijk bent voor je katten, maar óók verantwoordelijk. Jij wordt er op aangesproken als jij je kat verwaarloost of mishandelt.
Snap je niet dat je katten eigenlijk vogelvrij verklaart als je zegt "ze zijn niemands bezit"? Dat houdt in dat mensen geen verantwoording af te leggen hebben voor hun dier, óok niet ten behoeve van hun dier! Dat houdt in dat je moet zorgen voor het welzijn door goede voeding, stressvrij leven én medische hulp indien nodig.

En dan komt er het opnieuw op neer dat ze dus wel degelijk je bezit zijn.

Calamitycat schreef:
03-04-2018 15:21
Hoe kom je hierbij? Dat asieldieren worden geëuthanaseerd als ze niet (snel) worden opgehaald is pertinent niet waar. Alle asielen hebben een niet-inslaapbeleid. Alleen als een dier ernstig ziek is of dermate agressief dat dit een gevaar oplevert voor de medewerkers kan worden besloten te laten inslapen. En dan nog moet dit worden beoordeeld door een dierenarts en de euthanasiecommissie van het dierenasiel. Sommige dieren zitten jarenlang in het asiel tot er een nieuwe eigenaar wordt gevonden maar dat is absoluut geen reden om het dier zomaar te laten inslapen!
In Belgie is het helaas wél zo dat in asiels katten geeuthanaseerd worden na verloop van tijd. Daarom willen ze het nu wettelijk verplichten om alle katten te laten steriliseren.
http://www.dierenartsenherckenrode.be/vrij.cfm?Id=186
Amant schreef:
03-04-2018 23:54
Wanneer je snapt hoe katten zijn, snap je ook dat een katten geen eigendom kunnen zijn. Het zijn geen honden.

En hond heeft een baas een kat personeel.
Je ziet het verkeerd.

Een hond is je vriend, een kat is .... niets.
Daarom heb ik honden en geen katten.
Amant schreef:
04-04-2018 00:01
Katten zijn juist zo leuk omdat ze niet toestaan dat je de baas over ze bent.
Ik denk dat jij inderdaad geen overwicht hebt. Want ik ken veel mensen met katten, en een aantal ervan hebben er meerdere. En dat gaat allemaal in harmonie.
Een stel vangt heel veel katten op die niemand meer wil. Meestal de oudere dieren.

Een vriendin van mij is stapelgek met haar katten. Heeft een moeilijk geval uit Limburg ergens weggehaald. Was geen gezinsdier. Maar zij kan er alles mee. "maar ik bepaal wat er gebeurt hier, en niet zij!" zegt ze. En ze heeft haar kat wel degelijk afgericht en opgevoed.
popita schreef:
04-04-2018 08:28
Je kunt een hond dingen leren (dat hij niet in de voortuin van de buurvrouw moet poepen bijvoorbeeld), maar als je een goede band hebt met je hond, is het eerder een samenspel dan een machtsverhouding.
Amand houdt niet van honden. Hij veracht ze.
Pumps_italiaans schreef:
04-04-2018 16:51
Nee, ik ook niet. Maar ik las op het forum dat het niet mag.
Ik heb er in de aanbieding bij de Action gezien. Bollen en ik heb wel zin in kleur. :daisy: :rose: :redrose:
Poes kan een push naar huis krijgen. Poepkleur is zooooooooooooooooooooo saai. :hihi:
Op een forum dat je geen lelies in je tuin mag hebben? Huh? Nooit van gehoord!
Hamsterweken schreef:
04-04-2018 16:58
Als je niet-herplaatsbare asieldieren níet euthanaseert zullen er stallen vol koeien, varkens en kippen moeten worden "geëuthanaseerd" om al die katten en honden de rest van hun leven te voeden.

Niet kiezen is ook kiezen.
Oh nee hoor, dan weet jij niet waaruit katten en hondenvoeding voornamelijk uit bestaat: nauwelijks vlees, maar vooral granen. Heel ongezond voor de dieren. En hoe duurder, hoe hoger het vleesgehalte. En in asiels krijgen ze denk ik niet het best voer, want dat is financieel niet op te brengen. Maar verder begrijp ik je punt niet.

Feit is: in Nederland worden geen gezonde dieren ingeslapen. Maar in Belgie dus wél.
Wat is hier te kiezen?
Hamsterweken schreef:
04-04-2018 17:18
Ik bedoel: als je er niet voor kiest om asieldieren te euthanaseren, kies je er dus voor om wél koeien, varkens en kippen te laten slachten.
ja en? Als je zelf vlees eet, waarom zouden huisdieren dat dan niet mogen?
iones schreef:
04-04-2018 17:04
Je ziet het verkeerd.

Een hond is je vriend, een kat is .... niets.
Daarom heb ik honden en geen katten.

Ik denk dat jij inderdaad geen overwicht hebt. Want ik ken veel mensen met katten, en een aantal ervan hebben er meerdere. En dat gaat allemaal in harmonie.
Een stel vangt heel veel katten op die niemand meer wil. Meestal de oudere dieren.

Een vriendin van mij is stapelgek met haar katten. Heeft een moeilijk geval uit Limburg ergens weggehaald. Was geen gezinsdier. Maar zij kan er alles mee. "maar ik bepaal wat er gebeurt hier, en niet zij!" zegt ze. En ze heeft haar kat wel degelijk afgericht en opgevoed.
Een kat is ..."niets"??
Wat een onzin..ik heb 2 katten, en ze zijn aanhankelijker dan onze hond ooit was. Alle katten die we hebben gehad trouwens. Ook zijn onze katten prima opgevoed, en als buren last van ze hebben hoor ik het graag. Dan kan ik er wat aan doen. Iemand die ze iets aandoet mag hopen dat ik het nooit zal weten, want als ik erachter kom is ie nog niet jarig.
Amant schreef:
03-04-2018 22:23
Gewoon in het geheel niet buiten kunnen zitten vanwege de pislucht en drollen die eerst opgeruimd moeten worden. :hug:
Dank je. Ik begrijp best dat sommige mensen vanwege hun eigen 'schoonmaak' norm het niet erg vinden om in de stank te zitten, zij waarschijnlijk gewend aan de stank, daarom waardeer ik des te meer je begrip en je inlevingsvermogen!

Het zijn er 9, maar dat vind ik overigens ook al genoeg.
Ik heb ooit ook een buurvrouw gehad die vond dat haar katten gewoon bij mij in de tuin mochten schijten en kwam klagen dat ik ze elke keer aan het wegjagen was als ik ze zag want daar werden ze schuw van :nut:

Dat wegjagen bestond trouwens uit de tuin in rennen en heel hard kssst te roepen, meer niet.

Uiteindelijk was dat ook niet heel erg effectief want ik kan niet 24/7 mijn achtertuin in de gaten houden. Ben ook een kattenliefhebber, maar niet wanneer de kat van een ander in mijn tuin komt poepen.
Ben naar het asiel gegaan om zelf een kat uit te zoeken. Heb er een uitgezocht die het rijk voor zich alleen moest hebben en een hekel heeft aan andere dieren. Heb ook nooit meer last gehad van deze twee en trouwens ook nooit meer van andere buurtkatten.

Wederom weer achterbuurvrouw aan de deur gehad met de vraag of wij onze kat binnen willen houden, omdat die van ons met die van haar vecht en daar werden ze angstig van. Heb duidelijk meegedeeld dat als zij er voor gaat zorgen dat wanneer haar katten niet meer in mijn tuin proberen te poepen, ik er voor kan zorgen dat die van ons geen ruzie zal zoeken met die van haar. :idee:
RockOla schreef:
04-04-2018 18:24
Een kat is ..."niets"??
Wat een onzin..ik heb 2 katten, en ze zijn aanhankelijker dan onze hond ooit was. Alle katten die we hebben gehad trouwens. Ook zijn onze katten prima opgevoed, en als buren last van ze hebben hoor ik het graag. Dan kan ik er wat aan doen. Iemand die ze iets aandoet mag hopen dat ik het nooit zal weten, want als ik erachter kom is ie nog niet jarig.
Kom op nou! Een dier dat jou voor personeel aanziet, daar kun je toch geen band mee hebben! Oh ja, dat is waar ook, katten zullen Amant als personeel beschouwen... dan zullen ze ook weinig band met hem hebben. Overigens kan ik me in dát geval er iets bij voorstellen.
Misschien heb jij een betere band inderdaad met ze en beschouwen ze je niet als personeel. ;-)
toffifee schreef:
04-04-2018 18:36
Dank je. Ik begrijp best dat sommige mensen vanwege hun eigen 'schoonmaak' norm het niet erg vinden om in de stank te zitten, zij waarschijnlijk gewend aan de stank, daarom waardeer ik des te meer je begrip en je inlevingsvermogen!

Het zijn er 9, maar dat vind ik overigens ook al genoeg.
9 katten op een paar hectare is niet veel. Maar in een tuin van 10 x 10 is wél veel. Te veel.
Hamsterweken schreef:
04-04-2018 18:51
Als je er geen moeite mee hebt om koeien te laten slachten, waarom heb je er dan wel moeite mee om niet-plaatsbare asieldieren te laten inslapen? ;)
Aha, omdat we koeien slachten mogen we met andere dieren ook alles doen en maakt het niets meer uit.
saartje- schreef:
04-04-2018 19:18
Ik heb ooit ook een buurvrouw gehad die vond dat haar katten gewoon bij mij in de tuin mochten schijten en kwam klagen dat ik ze elke keer aan het wegjagen was als ik ze zag want daar werden ze schuw van :nut:

Dat wegjagen bestond trouwens uit de tuin in rennen en heel hard kssst te roepen, meer niet.

Uiteindelijk was dat ook niet heel erg effectief want ik kan niet 24/7 mijn achtertuin in de gaten houden. Ben ook een kattenliefhebber, maar niet wanneer de kat van een ander in mijn tuin komt poepen.
Ben naar het asiel gegaan om zelf een kat uit te zoeken. Heb er een uitgezocht die het rijk voor zich alleen moest hebben en een hekel heeft aan andere dieren. Heb ook nooit meer last gehad van deze twee en trouwens ook nooit meer van andere buurtkatten.

Wederom weer achterbuurvrouw aan de deur gehad met de vraag of wij onze kat binnen willen houden, omdat die van ons met die van haar vecht en daar werden ze angstig van. Heb duidelijk meegedeeld dat als zij er voor gaat zorgen dat wanneer haar katten niet meer in mijn tuin proberen te poepen, ik er voor kan zorgen dat die van ons geen ruzie zal zoeken met die van haar. :idee:
:-o

Het lef! Waar haalt ze het vandaan? Dat ze het durfde! Hoe reageerde ze trouwens op jouw uitspraak? :-D

Ik vind jouw verhaal trouwens wel heel illustratief voor de houding die veel kattenmensen zich aanmeten. Echt akelige egoisten zijn het.
iones schreef:
04-04-2018 19:23

Het lef! Waar haalt ze het vandaan? Dat ze het durfde! Hoe reageerde ze trouwens op jouw uitspraak? :-D

Ik vind jouw verhaal trouwens wel heel illustratief voor de houding die veel kattenmensen zich aanmeten. Echt akelige egoisten zijn het.

Jep, heel opvallend. Stel aso’s!
iones schreef:
04-04-2018 19:23

Ze zei niets en liep geïrriteerd weg. Heb ook gehoord dat ze bij andere buren heeft lopen klagen dat ze door mij haar katten s'nachts niet meer buiten kon laten.
Had gehoopt dat het zou werken, maar zo goed had ik eigenlijk zelf ook niet durven dromen natuurlijk. Heb in het asiel vooral de kat uitgekozen waar ik zelf meteen een goed gevoel bij had. De omschrijving die ze gaven was een leuk extra voordeel.
saartje- schreef:
04-04-2018 19:18

:rofl: Geniaal bedacht
iones schreef:
04-04-2018 19:19
Kom op nou! Een dier dat jou voor personeel aanziet, daar kun je toch geen band mee hebben! Oh ja, dat is waar ook, katten zullen Amant als personeel beschouwen... dan zullen ze ook weinig band met hem hebben. Overigens kan ik me in dát geval er iets bij voorstellen.
Misschien heb jij een betere band inderdaad met ze en beschouwen ze je niet als personeel. ;-)
Onze katten beschouwen ons niet als personeel. Maar als je ze de kans geeft...mijn moeder is zo iemand die haar kat de baas laat spelen. Dat beest is een ergernis. Het scheelt dat we een katteluikje hebben, ze gaan overdag hun gang, dan hoef ik geen portier te spelen. Ze mogen s'avonds niet buiten, als ik ze roep of fluit zijn ze binnen 5 minuten thuis. Voorbeeldige katjes dus. Dat moet zelfs de grootste kattenhater toegeven. :heart: :cat:
RockOla schreef:
04-04-2018 19:42
Onze katten beschouwen ons niet als personeel. Maar als je ze de kans geeft...mijn moeder is zo iemand die haar kat de baas laat spelen. Dat beest is een ergernis. Het scheelt dat we een katteluikje hebben, ze gaan overdag hun gang, dan hoef ik geen portier te spelen. Ze mogen s'avonds niet buiten, als ik ze roep of fluit zijn ze binnen 5 minuten thuis. Voorbeeldige katjes dus. Dat moet zelfs de grootste kattenhater toegeven. :heart: :cat:
Ik geloof je hoor! Maar jij heet dan ook geen Amant he. Want die bakt er niets van, van katten opvoeden. Hij is personeel voor zijn katten geweest. Ik ken genoeg mensen die hun katten wel degelijk op kunnen voeden.

En alle dieren die je niet opvoed kunnen irritant zijn. Maar dat is omdat je ze daarin láát. Ligt altijd aan jezelf. Geldt hetzelfde trouwens voor mensen.
iones wijzigde dit bericht op 05-04-2018 10:52
0.17% gewijzigd
Dat klopt wel, je kunt ze heel wat leren/afleren. Dat gaat hier eigenlijk altijd vanzelf, mijn huidige katten zijn nog vrij jong. Nooit heb ik vervelende katten gehad. Ze zijn lief, sociaal en zeer prettig gezelschap. Nooit probleemdieren gehad. Zelfs mijn kippen zijn gezellig! :biggrin:
Aandacht en consequent zijn. Dan kom je al een heel eind.
Vaak zijn de terrorkatten de huisdieren die thuis niet veel hebben, baasjes die altijd weg zijn of zo.
Ja, het zijn net kinderen.
Als je die een mep geeft dan gaan ze klagen. Dat is dan weer een voordeel bij katten als je die een corrigerende tik geeft met een vliegenmepper.
Bij lieve en gewoon reagerende dieren doe je het niet. Alleen als het nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven