Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

vrijdag 6 april 2018 om 12:00
Verdiep je dan maar eens hierin: http://www.voedingscentrum.nl/nl/servic ... eten-.aspx
Minder positief is dat eieren rijk zijn aan cholesterol en in eieren zit verzadigd vet. Producten met cholesterol verhogen het risico op voor hart- en vaatziekten iets. Verzadigd vet in je voeding verhoogt het cholesterolgehalte van je bloed meer dan het cholesterol in je voeding. Pas dus vooral op met voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigd vet, zoals koekjes, snacks en vette kaas- en vleesvarianten.
Voor vegetariërs wordt een maximum van 4 eieren per week geadviseerd. Jouw kleine (!) kind krijgt er 4 per dag (dus 28 per week). Wat mij betreft ben je vergelijkbaar met een ouder die het kind alleen McDonalds laat eten en is het kindermishandeling.

vrijdag 6 april 2018 om 12:00
Waarom zo weinig?Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 11:57Linzensoep is ze dol op dus dat krijgt ze ook. Kikkererwten idem. Maar 1x per week ofzo.
Waarom niet elke dag iets van vis of peulvruchten? Met rijst bv?
vrijdag 6 april 2018 om 12:01
Ja speelt volop en barst van de energie, groeit goed, bovengemiddeld.
Koolhydraten krijgt ze toch ruim? Sinaasappelsap, een hele banaan, suikers uit de borstvoeding, zoete aardappel

vrijdag 6 april 2018 om 12:01
Gut. Verrassend.Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 11:59OKe dat is wel iets om uit te zoeken, wist ik niet eens, van dat kwik.

vrijdag 6 april 2018 om 12:02
Rauw bedoel je

Hoe kom je überhaupt op het idee...
Ze vindt het rauw lekkerder, vroeger deed ik het gebakkenLucifermiauww schreef: ↑06-04-2018 11:14Heerlijk! Doe ik best vaak. En aangezien TO ook boter zo aan haar kind geeft lijkt me dat geen probleem. Misschien is het te veel werk?
En ze zijn niet meer rauw. Lijkt me een stuk gezonder.
Wat jammer. Voor de gezondheid van je kind had je dat beter niet kunnen doen.
vrijdag 6 april 2018 om 12:04
Nee, alleen die dooiers zijn rauw, maar ik kan gewoon niet zoveel verzinnen om klaar te maken.LizBakker schreef: ↑06-04-2018 11:23Als je dan een afwijkend dieet doet, dan kun je er toch nog wel wat leuks en lekkers van maken? Dit is wel erg Spartaans en ongevarieerd. Mogen er dan echt geen andere dingen in dit regime?
Die rauwe eieren, 4 stuks, elke dag gaan mijn pet te boven. Een kind kan heus wel eens een rauw ei verdragen en krijgt echt niet meteen salmonellavergiftiging, maar 4 eieren per dag is zelfs voor een volwassene erg veel.
En is je hele dieet rauw? Want anders snap ik niet dat je niet wat lekkers maakt met die eieren.
Nou duidelijk niet goed genoeg.
Newsflash; internet staat vol met onzinnige en vaak gevaarlijke diëten.
En daar ga jij je kind aan blootstellen

Wat voor stoffen bedoel je precies? Wil dat wel uitzoeken.Frox schreef: ↑06-04-2018 11:38Eieren bevatten stoffen die worden gebruikt in de leefomgeving van de kip. Die zijn in kleine hoeveelheden niet schadelijk, maar met 4 per dag ga je in zo'n klein lijfje over de maximale hoeveelheid heen. Je moet zelf inschatten of je dat bezwaarlijk vindt, maar persoonlijk zou ik het aantal eieren terugschroeven.
vrijdag 6 april 2018 om 12:05
Ik wist toen nog niet dat brood zo slecht was.LaFleurNoire schreef: ↑06-04-2018 11:39Denken moet je aan een paard over laten. Die heeft een groter hoofd.
Ben je nu echt zo onnozel dat je geen gezondere alternatieven voor de nodige vitaminen en mineralen kunt vinden dan rauwe eierdooiers? En dan ook nog zo achterlijk veel.
Hoe kom je in godsnaam op het idee dat je kind dit nodig heeft? En waarom waren brood en niet-rauwe eieren eerder wel goed?

vrijdag 6 april 2018 om 12:05
En dít zijn je conclusies?

vrijdag 6 april 2018 om 12:06
Brood is niet slecht. Jij vindt brood slecht.
vrijdag 6 april 2018 om 12:07
Inderdaad een soort pap. Roomboter doe ik door het warme eten, ze vindt die pannenkeokjes minder lekker dan zo koud als pap.Coco87 schreef: ↑06-04-2018 11:48Je prakt een banaan en mixt daar rauwe eiren doorheen en voert het dan met een lepel als een soort pap? Als je dan toch ook nog per se roomboter wilt geven dan maak je er toch pannekoekjes van? Iets lekkerder en je gebruikt alle ingredienten die jij je kind nu ook geeft. Moet je alleen wel wat minderen met de rauwe eieren want daar heb je er niet zoveel voor nodig om pannekoekjes te maken.
Enne een avocado staat qua kcal iig niet gelijk aan 2 broodjes. Is veel meer. ik zou denken teveel, maar geen idee wat een peuter nodig heeft.
Avocado die ik geef is ongeveer 100 gram, 188 kcal dus.
Twee bruine boterhammen zijn samen 154 kcal, zonder beleg. dus evenveel ongeveer
Volgens mij is dit de eerste keer dat ik 'm gebruik, maar echtDriewieler01 schreef: ↑06-04-2018 12:04Nee, alleen die dooiers zijn rauw, maar ik kan gewoon niet zoveel verzinnen om klaar te maken.

Je verdiept je zogenaamd in gezonde voeding maar hebt vervolgens geen idee wat je je kind moet geven dus hou je het maar bij de rauwe eieren.
HOE slecht?

vrijdag 6 april 2018 om 12:08
geef haar eens slagroomtaart!
wel blijven geven he? als kind dat nou eenmaal lekkerder vindt
Kinds wil is wet!!
vrijdag 6 april 2018 om 12:08
Zelf ongeveer gelijk, maar dan niet geprakt, maar als smoothie. En meer vlees enr ijstIJskoffie schreef: ↑06-04-2018 11:50Nogmaals, wat eten jullie zelf?
En wat is er in de laatste paar maanden veranderd? Want in eerste instantie gaf je je kind wel brood en gebakken ei.
Geen granen is nog tot daaraan toe, er zijn meerdere manieren om gezond te eten. Maar rauwe eieren geven is heel extreem.

vrijdag 6 april 2018 om 12:09
Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 12:07Inderdaad een soort pap. Roomboter doe ik door het warme eten, ze vindt die pannenkeokjes minder lekker dan zo koud als pap.
Avocado die ik geef is ongeveer 100 gram, 188 kcal dus.
Twee bruine boterhammen zijn samen 154 kcal, zonder beleg. dus evenveel ongeveer
En je hebt nooit iets gelezen over vezels, vet e.d.? Je hebt alleen de calorieën opgezocht?
vrijdag 6 april 2018 om 12:09
Omdat avocado's en rauwe eidooiers meer geconcentreerde vitaminen en mineralen bevatten dan brood/aardappelen.SallySpectra schreef: ↑06-04-2018 11:52Nog afgezien van of wat jij gelooft waarheid is...
Maar waar haal je vandaan dat een avocado en rauwe eieren een gelijkwaardig alternatief zijn?
Je zou ook voeding op basis van rijst kunnen aanbieden, of aardappelen bijvoorbeeld.