Rashonden
woensdag 4 april 2018 om 14:20
Afgelopen zondag was zondag met Lubach met dit stukje op TV:
https://www.youtube.com/watch?v=RXthDm-qhjk
Ik ben zelf geen kenner, ik heb geen hond, dus ik wist niet dat dit zo erg was. Ik vind het echt pure dierenmishandeling!
Ben overigens wel een dierenliefhebber (en vegetariër).
Nu zijn er hier ook vast wel mensen die zo'n hond hebben.
Dan vraag ik me echt een aantal dingen af:
- Wist je ook dat een rashond kan lijden onder zijn ras? Zo ja hoe praat je je keuze dan goed?
- Als je een hond neemt, neem ik aan dat je van zo'n dier houdt. Hoe kun je dan kiezen voor een dier dat zo is gekweekt dat hij lijdt?!
- Is het uiterlijk zo belangrijk??? Ik snap er echt geen zak van.
Er zal ook wel iets als karakter meespelen, maar serieus ik vind dit echt ziekmakend.
ik vrees eigenlijk dat veel hondenbezitters diet gewoon ook weer goedpraten en zeker beweren dat dit toch echt niet voor hun rashond geldt.
Kijk ook eens op deze site (wordt ook genoemd in de uitzending). https://www.rashondenwijzer.nl/top-10-z ... ndenrassen
https://www.youtube.com/watch?v=RXthDm-qhjk
Ik ben zelf geen kenner, ik heb geen hond, dus ik wist niet dat dit zo erg was. Ik vind het echt pure dierenmishandeling!
Ben overigens wel een dierenliefhebber (en vegetariër).
Nu zijn er hier ook vast wel mensen die zo'n hond hebben.
Dan vraag ik me echt een aantal dingen af:
- Wist je ook dat een rashond kan lijden onder zijn ras? Zo ja hoe praat je je keuze dan goed?
- Als je een hond neemt, neem ik aan dat je van zo'n dier houdt. Hoe kun je dan kiezen voor een dier dat zo is gekweekt dat hij lijdt?!
- Is het uiterlijk zo belangrijk??? Ik snap er echt geen zak van.
Er zal ook wel iets als karakter meespelen, maar serieus ik vind dit echt ziekmakend.
ik vrees eigenlijk dat veel hondenbezitters diet gewoon ook weer goedpraten en zeker beweren dat dit toch echt niet voor hun rashond geldt.
Kijk ook eens op deze site (wordt ook genoemd in de uitzending). https://www.rashondenwijzer.nl/top-10-z ... ndenrassen
vrijdag 6 april 2018 om 11:43
Mijn hond nu loopt (logischerwijs) altijd vast. Mijn vorige hond liep - vanaf dat hij dat aankon - eigenlijk altijd wel los. Maar loslopen deden we alleen in het vertrouwde bos hier in de buurt waar we dagelijks kwamen. In dat bos is loslopen deels toegestaan, en ik kom er ook altijd alleen op heel rustige momenten, wanneer je er zelden iemand anders tegen komt dan de buurtbewoners.
vrijdag 6 april 2018 om 12:06
Het lijkt som wel of mensen van een hond minder kunnen hebben als van een klein kind.
Een kind mag van veel ouders hoesten in je gezicht, aan je broek zitten, overal met klevrige handjes aanzitten en keihard gillen.
Als een hond eens te dichtbij een kind komt, is het al mis.
Ik denk wel dat hondenbezitters onderlingmer van elkaar kunnen hebben!
Nu heb ik zelf geen hond, maar wel een leenhond (labradoodle)
Een kind mag van veel ouders hoesten in je gezicht, aan je broek zitten, overal met klevrige handjes aanzitten en keihard gillen.
vrijdag 6 april 2018 om 12:14
Verschrikkelijk die door gefokte honden inderdaad, de week ervoor stond er ook een artikel over in het Volkskrant Magazine. Daar stond in dat je, als je een hond wil aanschaffen, moet kijken of het dier nog wel wat van een wolf weg heeft. Dat werkt natuurlijk niet altijd, maar ben het er wel mee eens.
Wij hebben thuis ook rashonden, altijd Border Collies gehad. Maar we kennen de fokker en de vader en de moeder, zelfs de opa! van onze hond (hij heeft ook schapen dus we gaan er wel eens schapen drijven) We hebben ook gekeken naar de eigenschappen van de reu en teef bij het uitzoeken van de pups. Border Collies worden gefokt als showhond of werkhond, of een mix. Bij de showhond wordt er wel op uiterlijk gelet. Wij hebben werkhonden en mixhonden gehad. Ik vind/vond ze allemaal even mooi
. Ook Border Collies hebben vaak last van HD maar je kan in de stamboom van de ouders kijken hoe vaak het in die lijn voor komt. Onze honden zijn hartstikke gezond gelukkig. Hoe ze zich gedragen heeft ook gewoon heel veel met opvoeding te maken. Ik vertrouw onze honden volledig, ook zonder riem. Als ze onder appèl staan dan luisteren ze gewoon echt.
Wij hebben thuis ook rashonden, altijd Border Collies gehad. Maar we kennen de fokker en de vader en de moeder, zelfs de opa! van onze hond (hij heeft ook schapen dus we gaan er wel eens schapen drijven) We hebben ook gekeken naar de eigenschappen van de reu en teef bij het uitzoeken van de pups. Border Collies worden gefokt als showhond of werkhond, of een mix. Bij de showhond wordt er wel op uiterlijk gelet. Wij hebben werkhonden en mixhonden gehad. Ik vind/vond ze allemaal even mooi
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
vrijdag 6 april 2018 om 12:19
.Gelukspopje schreef: ↑06-04-2018 11:34@ Dreamer; toch benieuwd, laat jij je honden ook loslopen waar het niet mag?
Hier in mijn stad moet je overal je hond aanlijnen. Ze mogen alleen los op de plekken die daarvoor zijn aangegeven. Dat zijn er behoorlijk wat, er is vanaf iedere plek wel een beloopbaar losloopveld/gebied.
Toch lopen er overal honden los.
Er zijn er die prima luisteren en dan geeft dat geen probleem, maar ja er lopen ook honden los die toch niet luisteren. Laatst stond er weer zo'n "hij doet niks hoor" exemplaar in mijn kruis te snuffelen, er onprettig. Baasje (die 20 meter verder liep) riep wel maar geen reactie van de hond. Toen ik aangaf dat ik dit vervelden vond moest ik niet zo zeiken. Want hij deed toch niks!?
En de handhaving is 0 eigenlijk.
Er is een poosje wat meer gehandhaafd maar dat gaf zoveel bedreigingen naar de handhaver dat het (ik vrees daarom gestopt is) dat je nu nooit meer iemand ziet.
Dat hele loslopen kan naar mijn idee echt niet.
Houdt je je aan de regels? Of vind je dat deze niet voor jou gelden?
Het klinkt of je in mijn stad/wijk woont
Ja, mijn hond is vast waar dat moet. Meestal. Sowieso laat ik mn hond dus alleen maar los als hij gaat poepen en dat is in het park waar het mag. Nooit 's avonds, bijvoorbeeld. Als het erg rustig is op straat, op zondagmorgen bijvoorbeeld, dan neem ik 'm van het park los mee naar mijn huis. Dat mag niet, inderdaad, maar het is een klein stukje over woonerf. Op hoeken, waar een fietser langs kan komen, laat ik hem stoppen (en dat doet hij ook!) totdat ik zeker weet dat er geen fietser aankomt. Dat moet trouwens ook aan de riem, anders krijg je rare ongelukken, met zo'n uitlooplijn.
Mijn hond snuffelt alleen aan enkels, hoger komt hij niet. Zomers wil hij nog wel eens een onverwachte lik aan blote enkels geven, daar baal ik ook van, dus ik trek hem zoveel mogelijk bij mensen vandaan.
En ja, de regels gelden zéker ook voor mij.
Later is nu
vrijdag 6 april 2018 om 12:19
Klopt, ik ben ook banger van een hond dan van een kind. Zeker de wat grotere exemplaren, die doen in geval van bijten toch meer schade dan een kind.miedo schreef: ↑06-04-2018 12:06Het lijkt som wel of mensen van een hond minder kunnen hebben als van een klein kind.
Ik ben in mijn leven drie keer door een hond gebeten, gelukkig zonder al te veel schade, maar er zit altijd wel angst in mij als ik een hond tref.
Een vreemd kind heeft ook nog nooit in mijn kruis gesnuffeld, of naar mij gegromd. Of modderpoten op mijn broek achtergelaten.
Ik heb soms het gevoel dat er juiste een hetze tegen ouders gaande is en dat kinderen niks meer mogen.
Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat een kind met vieze handen aan me zit of me in mijn gezicht heeft gehoest. Behalve mijn eigen kroost. En dan leer je dat af. Ik zie andere ouders die het ook zo doen. Gillen mochten (en mogen) ze van mij niet. Ook niet buiten.
Hier hoor ik momenteel honden blaffen in het park. Dat is ook gillen denk ik. Dat duurt altijd een paar uur op de dag, iedere dag weer. Meestal van 11 tot 15 uur. Best lang. En toen we dit huis kochten was het verboden voor honden dus kom niet aan met dat ik het had kunnen weten.
Maar nu is het lekker buiten dus is mijn raam van mijn werkkamer open en die is helaas richting park. Soms heb ik daar echt wel last van, zeker als ik wil bellen. Ik heb al eens de vraag gehad of ik ook een asiel had toen ik met een klant zat te bellen.
vrijdag 6 april 2018 om 12:23
https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... nieuwe-pup
copy:Patricia Paay, koopt pups bij (bolkshof Belgie) pups en zo. Dat zijn nu dan de bekende nederlanders, die houden dus ook rustig de broodfok in stand, of importeren illegaal.
copy:Patricia Paay, koopt pups bij (bolkshof Belgie) pups en zo. Dat zijn nu dan de bekende nederlanders, die houden dus ook rustig de broodfok in stand, of importeren illegaal.
vrijdag 6 april 2018 om 12:25
.miedo schreef: ↑06-04-2018 12:06Het lijkt som wel of mensen van een hond minder kunnen hebben als van een klein kind.
Eerlijk gezegd vind ik dat ook behoorlijk logisch.
Die dingen, die je noemt, mogen kinderen in principe ook niet, maar dat moeten ze leren, natuurlijk. Ondertussen groeit een kind naar verloop van tijd uit tot een zelfstandige volwassene, dus die geef je wel steeds meer vrijheid.
Een hond is voor sommige mensen eng, ook mijn kleine hondje. Kinderen die mijn hond niet eng vinden, moeten tóch vragen of ze hem mogen aaien, want dat moet gewoon bij elke hond. Een hond leer je bepaald gedrag aan of af en dat zal hij z'n hele leven zo moeten. Een hond geef je niet steeds meer vrijheid als hij ouder wordt. Hij blijft ook altijd van je afhankelijk.
Een hond en een kind zijn gewoon 2 heel verschillende individuen, waar je compleet anders mee omgaat.
Later is nu
vrijdag 6 april 2018 om 12:27
.Habbekratz schreef: ↑06-04-2018 12:23https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... nieuwe-pup
Waarom denk jij dat bekende Nederlanders zoveel anders zijn dan onbekende Nederlanders dan?
Waarom zou een willekeurige bekende Nederlander van alle misstanden op de hoogte zijn, wanneer onbekende Nederlanders dat ook niet zijn? Als een bekende Nederlander een impulsaankoop doet, weet die net zoveel over zijn of haar impulsaankoop als je buurvrouw.
Later is nu
vrijdag 6 april 2018 om 12:29
Ik weet al tig jaar dat alle en ja echt alle rassen doorgefokt zijn.
Haal al mijn dieren uit het asiel en het zijn allemaal vuilnisbakkenrassen geweest.
Ik weiger namelijk om geld uit tegeven voor een rashond en daarmee wetende dat ik het gefok in stand houd.
Al mijn dieren zijn oud geworden zonder verschrikkelijke aandoeningen of ziekten.
Ik geloof gewoon niet dat mensen dit niet weten, ze sluiten hun ogen ervoor want ja deze fokker is wel goed hoor! En we willen een dure hond om mee te pochen.
Fokken is bijvoorbaat slecht, het leidt altijd tot inteelt.
Ook heb ik en 2 andere familieleden een vuilnisbakkie geadopteerd uit Spanje bij een echte stichting voor zwerfdieren. Alle 3 de honden zijn geweldig en mankeren niks. We hadden ons geen lievere honden kunnen wensen ondanks dat ze ooit zworven.
Dus dat gelul over niet aangepast zijn en dus zo'n hond niet willen is flauwekul, immers liefde doet wonderen.
Haal al mijn dieren uit het asiel en het zijn allemaal vuilnisbakkenrassen geweest.
Ik weiger namelijk om geld uit tegeven voor een rashond en daarmee wetende dat ik het gefok in stand houd.
Al mijn dieren zijn oud geworden zonder verschrikkelijke aandoeningen of ziekten.
Ik geloof gewoon niet dat mensen dit niet weten, ze sluiten hun ogen ervoor want ja deze fokker is wel goed hoor! En we willen een dure hond om mee te pochen.
Ook heb ik en 2 andere familieleden een vuilnisbakkie geadopteerd uit Spanje bij een echte stichting voor zwerfdieren. Alle 3 de honden zijn geweldig en mankeren niks. We hadden ons geen lievere honden kunnen wensen ondanks dat ze ooit zworven.
Dus dat gelul over niet aangepast zijn en dus zo'n hond niet willen is flauwekul, immers liefde doet wonderen.
vrijdag 6 april 2018 om 13:03
Jaaaren geleden ging dit al rond. Verbaasd me dat het nog zo lang heeft geduurd voordat er hier meer aandacht voor kwam.
Ik heb twee kruisingen. Één van hen heeft wel een buitenlandse ziekte opgelopen en was een tijdje aan de medicatie. Daar kon ik uiteindelijk mee stoppen maar het was een kwestie van tijd voor de ziekte weer op kon laaien.
Laatst heb ik haar weer laten testen en haar waardes zijn uitmuntend. Toen de dierenarts vroeg hoelang ze al medicatievrij was, was hij enorm verbaasd.
Ik denk dat dat toch wel anders was geweest als ze een rashond was.
Ik heb twee kruisingen. Één van hen heeft wel een buitenlandse ziekte opgelopen en was een tijdje aan de medicatie. Daar kon ik uiteindelijk mee stoppen maar het was een kwestie van tijd voor de ziekte weer op kon laaien.
Laatst heb ik haar weer laten testen en haar waardes zijn uitmuntend. Toen de dierenarts vroeg hoelang ze al medicatievrij was, was hij enorm verbaasd.
Ik denk dat dat toch wel anders was geweest als ze een rashond was.
vrijdag 6 april 2018 om 13:05
Gelukspopje schreef: ↑06-04-2018 11:02Onopgevoede honden vind ik helemaal een groot probleem. En in mijn belevingswereld is en opgevoede hond een zeldzaamheid. Bovendien hebben veel baasjes lak aan alles, en blijkbaar ook aan het welzijn van hun hond.
Maar ieder baasje vindt behalve dat zijn hond gezond en gelukkig is (ook als is het een hond uit die top 10) ook dat zijn hond prima is opgevoed, en dat anderen zich maar moeten aanpassen.
Ik lees dat toch hier ook een beetje.
En een buurvrouw heeft dus een labrador (wist ik eerst niet, maar die staat dus ook in de top 10) en ik heb haar daar eens over gevraagd. We maken wel vaker een praatje, dus gisteren weer.
Zij had ook Zondag met Lubach gezien en is het helemaal oneens met hem. Allemaal onzin. Ze was echt boos.
Zij wist wel dat er afwijkingen waren, maar haar hond had niks. Want van een echte fokker met certificaten. En dat dat het hem nu juist is dat wilde ze echt niet horen.
Het is een zuivere labrador, want ze doet ook shows met haar.
Ik heb dan de neiging om erg boos te worden, maar ik heb me toch een beetje op de vlakte gehouden. Hoe kun je iemand die zo overtuigd is van haar gelijk overtuigen.
Maar ieder commentaar ziet zij als dat ze haar hobby af pakken. En die is heilig.
Als je dus een bepaalde rashond koopt dan koop je dierenleed. Mensen die dat doen stappen heel makkelijk over het leed van die dieren heen, want : "Ik vind dat ras nu eenmaal erg leuk."
Ik zou ook nooit een dier van een winkel of een kweker kopen. Heb ik in het verleden wel eens gedaan (geen hond trouwens). En achteraf best spijt van.
Want hoeveel van die dieren komt goed terecht?
Ook het als je goed bent voor een huisdier zorgt het kopen in een winkel of bij een kweker voor ellende indirect. Je vergoot de markt. En dus ook de kans op ellende.
Zolang de asiels nog vol zitten hebben kwekers eigenlijk geen bestaansrecht. Dit is heel kort door de bocht.
De vakantie oppas die ook afdankertjes opvangt heeft mijn ogen geopend. Ik heb nu twee afdankertjes huisdieren. Een direct van een baasje, een via die opvang.
Beiden flink beschadigd door hun vorige eigenaar. En dan gaat het mij niet om mijn eigen plezier, maar het welzijn van die dieren staat voorop.
Ik wil gewoon dat ze een goed leven hebben.
Dus regel ik goede opvang tijdens vakantie (kost geld) en als ze ziek zijn dan bespaar ik niet op de dierenarts. Koop goede voeding wat best prijzig is. En ik geef ze aandacht en uitdaging ook op dagen dat ik het erg druk heb met andere zaken.
Ik ben heus niet roomser dan de paus, maar het gaat me echt aan het hart als ik weet dat er zoveel dieren een rotleven moeten hebben enkel voor ons plezier.
Ik geloof het direct van de mensen die hier schrijven dat hun hond is opgevoed. Waarom zou ik dat in twijfel trekken? Ik zie meer opgevoede honden dan niet gelukkig.
Uitzonderingen zijn doorgaans kleine kutkeffers die niet gecorrigeerd worden.
vrijdag 6 april 2018 om 13:11
En daar ging dit topic over. Niet over of honden wel of niet opgevoed worden inderdaad.emmetje2 schreef: ↑06-04-2018 12:29Ik weet al tig jaar dat alle en ja echt alle rassen doorgefokt zijn.
vrijdag 6 april 2018 om 13:11
Nou, dit denk ik dus eigenlijk ook.
Vuilnisbakbakkies zijn toch juist meestal veel sterker en gezonder? Ik heb er geen verstand van verder hoor, ik heb vuilnisbakkatten. Raskatten vind ik ook al niks.
Maar goed, mijn zoon wil een Golden Retriever. Ik ga hem maar 's even wijzen op de top 10 zieke honden.
vrijdag 6 april 2018 om 15:01
Dit snap ik dus niet. "Die is schattig, die zou ik ook wel willen". Misschien zijn dat wel krengen van honden? Enkelbijtertjes? Mensen willen een hond dus puur op uiterlijk. Dat is precies waar het misgaat. Je kunt beter een hond uitkiezen omdat het een leuke hond is. Van binnen enzo.MwTheelepel schreef: ↑05-04-2018 16:00Die retromops is inderdaad echt schattig, die zou ik wel willen. Een bekende van mij heeft een mops met korte snuit natuurlijk en als ik bij haar kom krijg ik het zelf haast benauwd als ik dat dier hoor ademen, wat je dus echt de hele tijd hoort. Dat is echt niet normaal dat een hond de hele dag hijgt, knort en snurkt. Het beestje heeft ook geen uithoudingsvermogen want zodra hij een stukje rent is hij buitenadem en benauwd dus ze gaan alleen het blok om met hem. Zij vindt dat geknor en gesnurk heel schattig en dat hij alleen het blok om hoeft wel makkelijk. Die neemt er vast weer een als deze dood is..
Maar ja, ik snap sowieso niet dat mensen een hond zouden willen. Bah.
vrijdag 6 april 2018 om 15:03
Oh ja laten we nu allemaal zo'n retrootje nemen! En dan begint dus die ellende weer van voor af aan.Dreamer schreef: ↑05-04-2018 11:50Als ik die retromops zie, snap ik die doorfok al helemaal niet meer. Die retro is toch veel mooier!
Mijn dochter heeft speciaal een zwarte kat gezocht, vanwege dat verhaal van het asiel in Engeland. Hij was in 'haar' asiel één van de weinigen, trouwens. Maar mèn, wat zaten daar ook mooie beesten!
vrijdag 6 april 2018 om 16:50
Zou het al wat helpen als er officieel ruimte komt om een 'retrostamboom' te mogen aanvoeren? Fokkers die niet met 'puur' maar met 'puur vintage style' gaan werken
Dat zal wel een flinke mentaliteitsomzwaai vragen.
Zelf ben ik opgegroeid met geleidehonden. Als gezin had je dan niet echt keuze qua ras en dergelijke, want de geleidehondenschool 'matcht' dan. Mijn vader kreeg wel wat verschillende dieren voorgeschoteld om mee te trainen, maar het waren alsnog allemaal labradors. Vanwege het karakter dat 'rasechte' labradors hadden (ofwel: mijn pa had een zacht karakter, dus daar paste een doetje bij).
Beide honden zijn ook cliché aan hun einde gekomen: De eerste heeft zijn pensioen niet eens gehaald. Kanker.
De tweede liet mijn vader al ver voor zijn pensioen geregeld thuis, hij wilde er niet nog een. Waarschijnlijk heeft hij het daardoor langer uitgehouden. Maar ook hem hebben we nog voor zijn 12e moeten laten gaan door zijn versleten heupen
Moet wel zeggen dat er in onze omgeving ook veel mensen aan een kruising gekoppeld werden. Maar wel alleen eerste-generatie-kruisingen.
Hier nog een extra filmpje van 3 jaar terug van Adam Ruins Everything, een serie van College Humor. Niet heel genuanceerd, maar dat 'pure stamboom'-gedoe wordt wel heel duidelijk in beeld gebracht rond 2:06:
[filmpje]
Dat zal wel een flinke mentaliteitsomzwaai vragen.
Zelf ben ik opgegroeid met geleidehonden. Als gezin had je dan niet echt keuze qua ras en dergelijke, want de geleidehondenschool 'matcht' dan. Mijn vader kreeg wel wat verschillende dieren voorgeschoteld om mee te trainen, maar het waren alsnog allemaal labradors. Vanwege het karakter dat 'rasechte' labradors hadden (ofwel: mijn pa had een zacht karakter, dus daar paste een doetje bij).
Beide honden zijn ook cliché aan hun einde gekomen: De eerste heeft zijn pensioen niet eens gehaald. Kanker.
De tweede liet mijn vader al ver voor zijn pensioen geregeld thuis, hij wilde er niet nog een. Waarschijnlijk heeft hij het daardoor langer uitgehouden. Maar ook hem hebben we nog voor zijn 12e moeten laten gaan door zijn versleten heupen
Moet wel zeggen dat er in onze omgeving ook veel mensen aan een kruising gekoppeld werden. Maar wel alleen eerste-generatie-kruisingen.
Hier nog een extra filmpje van 3 jaar terug van Adam Ruins Everything, een serie van College Humor. Niet heel genuanceerd, maar dat 'pure stamboom'-gedoe wordt wel heel duidelijk in beeld gebracht rond 2:06:
[filmpje]
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
vrijdag 6 april 2018 om 16:56
Nâh, ik denk niet dat men n.a.v. het fotootje hier van de Retromops mensen nu massaal een Retromops gaat aanschaffen
vrijdag 6 april 2018 om 17:31
Het mooie is dat Lubach publiek trekt waar veel potentiele hondenkopers tussen zitten die NIET bereid zijn om zich te verdiepen in de aanschaf van een hond. Eigenlijk moet je daarvoor bewust zoeken naar de nodige informatie maar dat doen zij niet. En nu kregen ze de feiten dan alsnog onder de neus gedrukt.
Maar ja, Tros Radar heeft al verschillende malen aandacht besteed aan malafide hondenfokkers etc, maar de mensen lijken het hoe dan ook NIET te willen weten. Ik kan zó piswoest worden op dat volk he! Als zulke mensen met een zieke pup of hond komen te zitten, wrijf ik het ze genadeloos in. Omdat ze weer een bijdrage hebben geleverd om die shit in stand te houden.
vrijdag 6 april 2018 om 17:33
Inderdaad, de hond belonen voor slecht gedrag, voor agressie en uitvallen naar andere honden. Waar is zo'n trut toch mee bezig en waarom moet ze in godsnaam een hond hebben die ze nauwelijks in bedwang kan houden. Maar vechthonden worden 9 van de 10 x door domme mensen aangekocht om de verkeerde redenen. Dat maakt alles nog erger.nbk schreef: ↑06-04-2018 02:11
Vorige week kwam ik in het bos een mevrouw met een vechthond-achtig iets tegen, aangelijnd, stalen korf om zijn snuit.
Mevrouw begint op honderd meter afstand al te roepen of ik alsjeblieft mijn hond wil aanlijnen.
Nu is mijn hond beslist géén Alfa hond, meer een goeie sul die alleen maar vriendelijk is en met een grote boog om alles heen loopt wat maar een béétje gromt, dus voor zijn eigen veiligheid toch maar even aangelijnd.
Bij het passeren wordt vechthond-achtige compleet hysterisch, zo erg, dat mevrouw hem/haar nog nauwelijks in bedwang kan houden en na het passeren hoor ik haar zeggen 'goed gedaan jongen, héél goed' en meer van dat soort onzin.
En dan denk ik; waarom?? Wat in godsnaam is er 'leuk' aan om op zo'n manier een hond te hebben?
Het arme dier kan nooit loslopen, nooit met stokken spelen, nooit door de bladeren rennen, in de sloot springen enz...
En vervolgens laat mevrouw, door het belonen van zijn gedrag, ook nog eens zien geen flauw benul van honden te hebben.
Mijn gok is dat hij over een paar maanden, in het asiel tegen het beton zit aan te staren.
Ik word daar oprecht verdrietig van![]()
Mijn hond (Zwarte Labrador met een vleugje Friese stabij) is overigens de mooiste, en met afstand, de liefste hond die er is![]()
En ik ervaar zelf een hetze tegen honden. Ze mogen er niet meer zijn. Ze moeten overal los of ze mogen er zelfs niet komen.
Ik heb mijn honden overal los maar hier mag dat. Ik woon in buitengebied. En daar ben ik blij om.
De hetze zal erger worden. Want er zijn veel mensen die vechthonden kopen om de verkeerde redenen en er niet mee om kunnen gaan. Er zullen nog heel veel bijtincidenten plaats gaan vinden en de VVD en het CDA vinden het niet nodig om daar iets aan te doen. Het advies van de hondenbescherming hebben ze in de wind geslagen.
En dan is het wachten op de dag dat men volledig doorslaat en alle honden uit de maatschappij zal weren. Het is altijd alles of niets, nooit de gulden middenweg.
Zo zijn de mensen. Je zou hier honden kunnen vervangen door kinderen en baasjes door ouders, en dan zie je hetzelfde. Over slechte opvoeding voelt niemand zich aangesproken, ze leggen het altijd bij anderen.Gelukspopje schreef: ↑06-04-2018 11:02Onopgevoede honden vind ik helemaal een groot probleem. En in mijn belevingswereld is en opgevoede hond een zeldzaamheid. Bovendien hebben veel baasjes lak aan alles, en blijkbaar ook aan het welzijn van hun hond.
Maar ieder baasje vindt behalve dat zijn hond gezond en gelukkig is (ook als is het een hond uit die top 10) ook dat zijn hond prima is opgevoed, en dat anderen zich maar moeten aanpassen.
Ik lees dat toch hier ook een beetje.
Toch geloof ik echt dat mijn honden goed opvoed zijn. Om het simpele feit dat ze niemand lastig vallen. Geen mensen en geen honden. Daar waak ik ook voor.
vrijdag 6 april 2018 om 17:45
Is toch niets mis mee? Als hij maar geduld heeft en op zoek gaat naar een echte goede fokker die zijn teef maar een paar x in zet voor fokken en die bereid is om een goede reu erbij te zoeken, en waarbij de ouders helemaal medisch doorgelicht zijn. Bij de Golden retriever kan dat nog. Bij de Duitse herder kan dat niet meer, dat is niet meer op te brengen aangezien daar zó veel medische afwijkingen aanwezig zijn dat zo'n pup echt heel veel geld moet gaan kosten.-Esmeralda- schreef: ↑06-04-2018 13:11
Maar goed, mijn zoon wil een Golden Retriever. Ik ga hem maar 's even wijzen op de top 10 zieke honden.
En dat hij een fokker zoekt die screent bij de klanten, of hij wel geschikt is als pupkoper.
daar herken je de goede wel aan.
vrijdag 6 april 2018 om 18:00
Grappig, ik denk juist dat Lubach heel ander publiek trekt. Labradoodle-publiek zeg maar.iones schreef: ↑06-04-2018 17:31Het mooie is dat Lubach publiek trekt waar veel potentiele hondenkopers tussen zitten die NIET bereid zijn om zich te verdiepen in de aanschaf van een hond. Eigenlijk moet je daarvoor bewust zoeken naar de nodige informatie maar dat doen zij niet. En nu kregen ze de feiten dan alsnog onder de neus gedrukt.
Maar ja, Tros Radar heeft al verschillende malen aandacht besteed aan malafide hondenfokkers etc, maar de mensen lijken het hoe dan ook NIET te willen weten. Ik kan zó piswoest worden op dat volk he! Als zulke mensen met een zieke pup of hond komen te zitten, wrijf ik het ze genadeloos in. Omdat ze weer een bijdrage hebben geleverd om die shit in stand te houden.
vrijdag 6 april 2018 om 18:10
Nee, niet het Labradoodle-publiek dat ik ken, uitzonderingen daargelaten. Die onderzoeken en staan op wachtlijsten bij gedegen fokkers, die halen hun pup niet uit een of andere stal in Baarle-Nassau.