Introvert? Schrijf mee!

vrijdag 11 december 2015 om 10:09
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:
- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen
- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'
- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot
- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd
- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)
- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt
- Dat ik...
Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...
Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen
- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'
- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot
- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd
- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)
- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt
- Dat ik...
Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...
Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
vrijdag 30 maart 2018 om 21:07
Dat ben ik helemaal met je eens. Jammer hè, als iemand niet kan of wil begrijpen dat niet iedereen zit te wachten om nog ergens heen te gaan als je behoefte hebt aan rust / ontspanning.
Het is ook de combinatie (vind ik): èn je hebt eigenlijk je ontspanning / rust nodig èn mensen respecteren het niet als je je grens aangeeft (ik zeg het misschien krom, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel).
Het is ook de combinatie (vind ik): èn je hebt eigenlijk je ontspanning / rust nodig èn mensen respecteren het niet als je je grens aangeeft (ik zeg het misschien krom, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel).
In this mad house we must all survive

vrijdag 30 maart 2018 om 21:12
Ja ik begrijp je.Zijdehoentje schreef: ↑30-03-2018 21:07Dat ben ik helemaal met je eens. Jammer hè, als iemand niet kan of wil begrijpen dat niet iedereen zit te wachten om nog ergens heen te gaan als je behoefte hebt aan rust / ontspanning.

vrijdag 30 maart 2018 om 21:43
Maar dit was niet echt een situatie die ze met jou hoeft te overleggen. Ze bellen haar, je slaapt bij haar, dan snap ik wel dat ze in haar enthousiasme Ja zegt. Volgende keer is het bij jou, of word jij gebeld en dan zeg je Nee, dan zou je ook niet voor haar naar die avond gaan, ook al wil zij dat wel.

vrijdag 30 maart 2018 om 22:01
Maar dan kun je toch zeggen dat je daar geen puf meer voor hebt?Kwebbeltje91 schreef: ↑30-03-2018 21:51Nou ik vind van wel. Het is weleens vaker voorgekomen en soms vraagt ze dan of ik het ook wil, maar juist omdat ik haar gast ben vind ik wel dat ze het eerst mag overleggen. Misschien denk ik heel apart op deze manier, maar dat is dan maar zo.

vrijdag 30 maart 2018 om 22:06
Toen was het al te laat. Ze is dan zo enthousiast dat ik er gewoon niet tussen kom. En aan de ene kant wil ik haar enthousiasme niet bederven maar tegelijkertijd denk ik: vraag het me dan even. Voordat ze gebeld werd hadden we het er nog over dat we onderweg wat eten zouden halen, en dat thuis lekker voor de tv op zouden eten. Heerlijk, we keken er allebei naar uit.
Soms als ze voor mijn beurt praat, zegt ze gelijk : Gezellig he, dat we ze weer zien. Ze doen zoveel voor me, dat ik het niet kan weigeren hoor.
Ja prima dat je er heen wilt, maar ga dan een andere keer. Ik heb het weleens aangekaart maar dan zegt ze bovenstaande nogmaals tegen me.
Kortom: we zijn gewoon te verschillend op dat gebied.

vrijdag 30 maart 2018 om 22:22
Tja, lastig. Ik bedoelde dat ze altijd nog terug had kunnen bellen, maar misschien is dat weer vervelender.Kwebbeltje91 schreef: ↑30-03-2018 22:06Toen was het al te laat. Ze is dan zo enthousiast dat ik er gewoon niet tussen kom. En aan de ene kant wil ik haar enthousiasme niet bederven maar tegelijkertijd denk ik: vraag het me dan even. Voordat ze gebeld werd hadden we het er nog over dat we onderweg wat eten zouden halen, en dat thuis lekker voor de tv op zouden eten. Heerlijk, we keken er allebei naar uit.
Soms als ze voor mijn beurt praat, zegt ze gelijk : Gezellig he, dat we ze weer zien. Ze doen zoveel voor me, dat ik het niet kan weigeren hoor.
Ja prima dat je er heen wilt, maar ga dan een andere keer. Ik heb het weleens aangekaart maar dan zegt ze bovenstaande nogmaals tegen me.
Kortom: we zijn gewoon te verschillend op dat gebied.

vrijdag 30 maart 2018 om 22:39

vrijdag 30 maart 2018 om 22:57
vrijdag 30 maart 2018 om 23:36
Kwebbeltje91 schreef: ↑30-03-2018 22:57Ik heb het later die avond wel tegen haar gezegd ja, maar ze reageerde er wat ontwijkend op. Ik heb het verder maar zo gelaten. We waren allebei moe en wilde er geen discussie van maken. Ik zat ook nog in de stress vanwege een afspraak de volgende dag, daarom besloot ik er niks meer van te zeggen.
Begrijp ik, maar ik wil je toch de raad geven de volgende keer duidelijk te maken dat je zoiets echt niet trekt. Dan houdt ze er de volgende keer wel rekening mee?
Vervelend ...
Veritas vos liberabit

zaterdag 31 maart 2018 om 09:00
Ja, ik wilde het ook zeggen toen ze had opgehangen, maar het lullige was dat ze al gereserveerd en betaald hadden (was vooraf betalen daar). En dan zou ik me de boeman hebben gevoeld als ik had gezegd: Joh annuleer maar voor mij.Charlotte717 schreef: ↑30-03-2018 23:36Begrijp ik, maar ik wil je toch de raad geven de volgende keer duidelijk te maken dat je zoiets echt niet trekt. Dan houdt ze er de volgende keer wel rekening mee?
Vervelend ...
Maar inderdaad een goede tip.
zaterdag 31 maart 2018 om 13:43
Dat zijn inderdaad wel irritante situaties. Zij werd gebeld en reageerde enthousiast. Ik vraag me af of je gezegd zou hebben dat je er niet zo'n zin in had, als ze wél met je had overlegd. Grote kans dat je je dan voor het blok gezet had gevoeld, vanwege haar enthousiasme weten de anderen dat het toch niet ingaan op de uitnodiging dus van jou af komt. Begrip is echt teveel gevraagd voor de meeste extraverte mensen. Ik zou zo'n voorstel niet eens aan iemand opdringen als ik weet dat diegenen net een drukke dag achter de rug hebben...
Helemaal herkenbaar trouwens, dat voor het blok staan. En ik maak best vaak situaties mee... dat je bij iemand afspreekt, één-op-één en er komt onverwacht iemand langs die de hele sfeer bepaalt. Dan baal ik ook echt. En tegelijkertijd schaam ik me, dat ik een ander iets misgun ofzo... of dat ik zelf niet gezelliger ben en kan schakelen.
Helemaal herkenbaar trouwens, dat voor het blok staan. En ik maak best vaak situaties mee... dat je bij iemand afspreekt, één-op-één en er komt onverwacht iemand langs die de hele sfeer bepaalt. Dan baal ik ook echt. En tegelijkertijd schaam ik me, dat ik een ander iets misgun ofzo... of dat ik zelf niet gezelliger ben en kan schakelen.

zaterdag 31 maart 2018 om 20:43
Ja die mensen heb ik helaas ook in mijn omgeving, die je dan zo voor het blok zetten. Ik snap je verder helemaal Vivinnetje.
Ik had geluk, ik had vanmiddag een verjaardag en ik twijfelde nog of ik er wel naartoe zou gaan omdat diegene altijd een hele drukke familie heeft (sociaal erg aanwezig zegmaar, vooral als er alcohol bijkomt). Toch maar gegaan onder het mom van: even mijn gezicht laten zien.
Kom ik daar aan, was het hartstikke rustig! Alleen 1 familielid van haar was er. De rest kwam vanavond! Had ik even mazzel. Heerlijke middag gehad en ik had het plan om thuis te eten, maar ze vroegen of ik met hun mee at. Prima, scheelt mij weer koken en kan ik iets later weg. Helaas wel zeiknat thuisgekomen maar heb wel een fijne rustige middag gehad. Met Pasen geen plannen gemaakt, heerlijk. Gewoon doen waar ik zin in heb.
Ik had geluk, ik had vanmiddag een verjaardag en ik twijfelde nog of ik er wel naartoe zou gaan omdat diegene altijd een hele drukke familie heeft (sociaal erg aanwezig zegmaar, vooral als er alcohol bijkomt). Toch maar gegaan onder het mom van: even mijn gezicht laten zien.
Kom ik daar aan, was het hartstikke rustig! Alleen 1 familielid van haar was er. De rest kwam vanavond! Had ik even mazzel. Heerlijke middag gehad en ik had het plan om thuis te eten, maar ze vroegen of ik met hun mee at. Prima, scheelt mij weer koken en kan ik iets later weg. Helaas wel zeiknat thuisgekomen maar heb wel een fijne rustige middag gehad. Met Pasen geen plannen gemaakt, heerlijk. Gewoon doen waar ik zin in heb.
zondag 1 april 2018 om 23:33
Klinkt fijnKwebbeltje91 schreef: ↑31-03-2018 20:43Ja die mensen heb ik helaas ook in mijn omgeving, die je dan zo voor het blok zetten. Ik snap je verder helemaal Vivinnetje.

Veritas vos liberabit
maandag 2 april 2018 om 13:48
Heel irritant als een ander voor je beslist zonder dat met jou te overleggen. Sinds ik op mezelf woon komt het niet vaak meer voor. Vroeger gingen we soms naar familie 2 uur rijden verderop. Daar waren we dan zo'n 4 uur. En op de terugweg zeiden mijn ouders dan: "Oh we komen toch langs die afslag. We gaan ook nog even naar oom en tante.... Zonder te vragen of ik dat ook wilde. Ik vond dat we lang genoeg weg geweest waren, ook al was het gezellig geweest.

maandag 2 april 2018 om 14:28
(weer) heel herkenbaar.hondenmens schreef: ↑02-04-2018 13:48Heel irritant als een ander voor je beslist zonder dat met jou te overleggen. Sinds ik op mezelf woon komt het niet vaak meer voor. Vroeger gingen we soms naar familie 2 uur rijden verderop. Daar waren we dan zo'n 4 uur. En op de terugweg zeiden mijn ouders dan: "Oh we komen toch langs die afslag. We gaan ook nog even naar oom en tante.... Zonder te vragen of ik dat ook wilde. Ik vond dat we lang genoeg weg geweest waren, ook al was het gezellig geweest.
vrijdag 6 april 2018 om 11:13
Binnenkort is er op het werk weer het jaarlijkse teamuitje. Nu wilde men aansluitend met zijn allen een hapje eten. Er hing op kantoor een briefje wie er interesse had. Ik dus niet... Eigenlijk geef ik al niets om een teamuitje met zoveel mensen, maar in de middag ga ik dan wel mee met de activiteit. Maar daarna wil ik gewoon naar huis. Ik had dus achter mijn naam geschreven dat ik geen interesse heb. Nu ben ik samen met iemand anders dus de enige die niet meegaat. Ergens schaam ik me dan wel een beetje. En dan denk ik : "Misschien moet ik het toch maar doen". En waarschijnlijk als ik het doe, wordt het best wel gezellig.
Maar nu ben ik toch blij dat ik het niet doe! Er hangt nu namelijk het volgende briefje : "Wie er op die dag willen bobben, zodat sommigen een biertje kunnen drinken. Dat vind ik dus al helemaal de gruwel. Een teamuitje, daarna eten en daarna ook nog samen met collega's naar huis rijden. Dan zit je er helemaal aan vast. Ik drink amper alcohol dus ik ben blij dat ik niet meega, want anders werd er zeker van mij verwacht dat ik zou rijden
Ik kreeg Gelukkig maar een paar vragen van anderen. Ze vroegen waarom ik niet meega. Ik zei: "Ik heb daar geen zin in". Daar werd wel genoegen mee genomen.
Morgen heb ik wel afgesproken met wat (oud) collega's maar dat is dan een klein groepje van 5 van mensen die ik al 7 jaar ken. En ik rijd zelf en kan gewoon weg wanneer ik daar zin in heb. Dat voelt voor mij dan toch heel anders. En dat vind ik dan 2 keer per jaar wel leuk.
Maar nu ben ik toch blij dat ik het niet doe! Er hangt nu namelijk het volgende briefje : "Wie er op die dag willen bobben, zodat sommigen een biertje kunnen drinken. Dat vind ik dus al helemaal de gruwel. Een teamuitje, daarna eten en daarna ook nog samen met collega's naar huis rijden. Dan zit je er helemaal aan vast. Ik drink amper alcohol dus ik ben blij dat ik niet meega, want anders werd er zeker van mij verwacht dat ik zou rijden
Ik kreeg Gelukkig maar een paar vragen van anderen. Ze vroegen waarom ik niet meega. Ik zei: "Ik heb daar geen zin in". Daar werd wel genoegen mee genomen.
Morgen heb ik wel afgesproken met wat (oud) collega's maar dat is dan een klein groepje van 5 van mensen die ik al 7 jaar ken. En ik rijd zelf en kan gewoon weg wanneer ik daar zin in heb. Dat voelt voor mij dan toch heel anders. En dat vind ik dan 2 keer per jaar wel leuk.
zondag 8 april 2018 om 20:51
Herkenbaar. Mijn 'struikelblokken'
Drie kussen geven aan bezoek bij binnenkomst en bij weg gaan. Ugh!
Een hele leuke avond uit hebben maar dan opeens een gevoel van 'angst' krijgen en afkeer van de drukte. Ik heb dan het gevoel direct weg te willen,lekker naar huis.
Overwegen een kantoorbaan te nemen om niet met klanten te hoeven omgaan. Dat kan zo verdomd vermoeiend zijn.
Een hele leuke avond uit hebben maar dan opeens een gevoel van 'angst' krijgen en afkeer van de drukte. Ik heb dan het gevoel direct weg te willen,lekker naar huis.
Overwegen een kantoorbaan te nemen om niet met klanten te hoeven omgaan. Dat kan zo verdomd vermoeiend zijn.
Onze tijd is nu.
maandag 9 april 2018 om 20:49
Herkenbaar, maar dan vooral... hoe begroet ik wie? Ik word spontaan onhandig als het om begroeten gaat. Zelfde geldt voor weggaan.
Iedereen doet dat weer anders... het kan echt een stressbron zijn voor mij.

maandag 9 april 2018 om 20:52
Precies dit.dagdromer1986 schreef: ↑09-04-2018 20:49Herkenbaar, maar dan vooral... hoe begroet ik wie? Ik word spontaan onhandig als het om begroeten gaat. Zelfde geldt voor weggaan.
Iedereen doet dat weer anders... het kan echt een stressbron zijn voor mij.
Als ik op een verjaardag ben waar veel mensen zijn, zeg ik tegenwoordig: Gefeliciteerd allemaal! Ik ga ze echt niet allemaal langs hoor..
maandag 9 april 2018 om 21:01
Oh ja herkenbaar... En zeker als je besluit om eerder weg te gaan en heel het huis zit nog vol. Vaak gaan mensen dan ook nog vragen:'Ga je nu al??' en dat iedereen dan stil is en gaat kijken hoe je de deur uitloopt, waardoor je je helemaal awkward voelt en soort van schuldig omdat je eerder gaatMar-ianne schreef: ↑08-04-2018 20:51Herkenbaar. Mijn 'struikelblokken'

maandag 9 april 2018 om 21:10
Ja dit! Dat had ik op de laatste 'grote' verjaardag. Ik was 1 van de 1e en al gauw kwam de rest binnendruppelen. Na anderhalf uur vond ik het wel prima en maakte ik aanstalten om weg te gaan. Maar de jarige was nog druk bezig dus ik stelde het al steeds wat uit. Toen ik opstond en verkondigde dat ik ging was het echt doodstil. Verschrikkelijk.. Dan moet je je nog onhandig tussen alle stoelen en tafels heenwurmen.. Ik was blij toen ik buiten stond.yesss schreef: ↑09-04-2018 21:01Oh ja herkenbaar... En zeker als je besluit om eerder weg te gaan en heel het huis zit nog vol. Vaak gaan mensen dan ook nog vragen:'Ga je nu al??' en dat iedereen dan stil is en gaat kijken hoe je de deur uitloopt, waardoor je je helemaal awkward voelt en soort van schuldig omdat je eerder gaat![]()