Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

dinsdag 10 april 2018 om 12:22
Deels ja, mits ze dus genoeg te eten krijgen. Mijn oudste at vrijwel niets en groeide toen ook niet. Heette met een mooi woord 'failure to thrive'. Niet eten was niet groeien bij haar. Toen ze aan de sondevoeding ging, groeide ze weer. Uiteindelijk is het weer goedgekomen.
Haar gebit is wel slecht door gebrek aan voedingsstoffen.

dinsdag 10 april 2018 om 12:36
Herkenbaar, hier nog net geen sondevoeding gehad maar ook minimaal groeien als baby en nu nog steeds. Nu op de wachtlijst voor therapie.Tiana_76 schreef: ↑10-04-2018 12:22Deels ja, mits ze dus genoeg te eten krijgen. Mijn oudste at vrijwel niets en groeide toen ook niet. Heette met een mooi woord 'failure to thrive'. Niet eten was niet groeien bij haar. Toen ze aan de sondevoeding ging, groeide ze weer. Uiteindelijk is het weer goedgekomen.
Haar gebit is wel slecht door gebrek aan voedingsstoffen.

dinsdag 10 april 2018 om 12:40
Toen het Voedingscentrum nog een rubriek was in de 5 uur show of AVRO’s servicesalon waarbij een ruim assortiment aan Unilever en Melkunieproducten (inclusief veel pakjes!) werd aangeprezen was de objectiviteit ver te zoeken. Het wetenschappelijk onderzoek wellicht wel, maar de vertaling naar de consument zeer zeker niet. Volgens mij hebben ze inmiddels afstand genomen van de financiering door dat soort fabrikanten.
Maar goed, dat waren de jaren ‘80/‘90, de tijden zullen inmiddels wel veranderd zijn. Het enige dat me altijd bijstond was die enorme hang naar zuivel. Elke dag vla! Daar kom je nu niet meer mee weg, daar wordt je pafdik van als je een beetje aanleg hebt om aan te komen. Bij de schoolmelk had je ook kinderen die elke dag chocolademelk dronken, dat is nu echt taboe.
Maar goed, dat waren de jaren ‘80/‘90, de tijden zullen inmiddels wel veranderd zijn. Het enige dat me altijd bijstond was die enorme hang naar zuivel. Elke dag vla! Daar kom je nu niet meer mee weg, daar wordt je pafdik van als je een beetje aanleg hebt om aan te komen. Bij de schoolmelk had je ook kinderen die elke dag chocolademelk dronken, dat is nu echt taboe.
dinsdag 10 april 2018 om 12:42
Gelukkig zijn er nu ook vla's zonder suiker.LizBakker schreef: ↑10-04-2018 12:40Toen het Voedingscentrum nog een rubriek was in de 5 uur show of AVRO’s servicesalon waarbij een ruim assortiment aan Unilever en Melkunieproducten (inclusief veel pakjes!) werd aangeprezen was de objectiviteit ver te zoeken. Het wetenschappelijk onderzoek wellicht wel, maar de vertaling naar de consument zeer zeker niet. Volgens mij hebben ze inmiddels afstand genomen van de financiering door dat soort fabrikanten.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 10 april 2018 om 12:59
LizBakker schreef: ↑10-04-2018 12:40Toen het Voedingscentrum nog een rubriek was in de 5 uur show of AVRO’s servicesalon waarbij een ruim assortiment aan Unilever en Melkunieproducten (inclusief veel pakjes!) werd aangeprezen was de objectiviteit ver te zoeken. Het wetenschappelijk onderzoek wellicht wel, maar de vertaling naar de consument zeer zeker niet. Volgens mij hebben ze inmiddels afstand genomen van de financiering door dat soort fabrikanten.
Wij eten nagenoeg elke dag vla. Soms met slagroom.
Geen van ons is te dik.
I wanna live my life with the volume full!

dinsdag 10 april 2018 om 12:59
In Nederland misschien taboe; in mijn woonland is die gezoete schoolmelk nog dagelijkse kost. Net als de chocoladebroodjes als 10uurtje op school.LizBakker schreef: ↑10-04-2018 12:40Toen het Voedingscentrum nog een rubriek was in de 5 uur show of AVRO’s servicesalon waarbij een ruim assortiment aan Unilever en Melkunieproducten (inclusief veel pakjes!) werd aangeprezen was de objectiviteit ver te zoeken. Het wetenschappelijk onderzoek wellicht wel, maar de vertaling naar de consument zeer zeker niet. Volgens mij hebben ze inmiddels afstand genomen van de financiering door dat soort fabrikanten.
dinsdag 10 april 2018 om 13:04
Als je je absoluut geen zorgen maakt om de lichamelijke gezondheid van je kind, mss dan eens aan de geestelijke gevolgen denken? Jouw kind gaat nooit normaal met voeding kunnen omgaan met alle gevolgen vandien. Maar goed, waarschijnlijk geloof je dat ook niet.
Eén vraagje, waarom geef je je kind 4 eierdooiers terwijl jij en je man er veel minder eten? Jullie zijn een stuk zwaarder dan zo'n klein kindje, dan moet je zelf toch snappen dat dat mss niet zo heel slim is?
Eén vraagje, waarom geef je je kind 4 eierdooiers terwijl jij en je man er veel minder eten? Jullie zijn een stuk zwaarder dan zo'n klein kindje, dan moet je zelf toch snappen dat dat mss niet zo heel slim is?
Life is short. Eat dessert first.

dinsdag 10 april 2018 om 13:07
Het is niet zo dat elk natuurvolk het goed deed of een uitgebalanceerd dieet had.liubi schreef: ↑10-04-2018 10:47@Shisha, mijn schoonmoeder komt uit een zogenaamd "natuurvolk", maar hun dieet is echt niet zo gebalanceerd hoor. Het is meer aangepast aan de bizarre leeftomstandigheden met temperaturen van -50 om te overleven, maar gezond, nee dat niet. Veel mensen uit de stam verliezen hun tanden al voordat ze 40 zijn, en halen ook meestal de 50 niet. Vrouwen worden misschien een jaar of 10 ouder. Waarom zouden wij dat o zo gezonde natuurvolkerendieet moeten overnemen? Mijn schoonmoeder is nu al ouder dan de meeste mensen vroeger in hun stam werden door gewoon gezond en gebalanceerd te eten.
Weston Price onderzocht juist die volken met wie het bijzonder goed ging wat betreft algehele gezondheid en gebit.
Ze hadden ook niet allemaal hetzelfde soort dieet.
De Zwitsers die hij onderzocht leefden op melk en roggebrood waarvan het deeg twee weken de tijd kreeg om te rijzen zodat het fytinezuur eruit was en de nutriënten goed onneembaar, op dat brood deden zij boter en dikke plakken kaas. Eens per week aten zij rundvlees en van de botten trokken zij bouillon die ze dagelijks aten. Ze vulden dit dieet aan met groenten van het seizoen en alleen zout moesten zij van elders halen.
Zwangere vrouwen en zwakkeren kregen speciale oranje gekleurde boter die extra veel vitaminen bevatte omdat het van de melk was die de koeien gaven als ze in het voorjaar graasden van de bergweiden met kruiden.
(Weston Price nam van alles monsters die hij thuis liet onderzoeken op nutriënten.)
Als je 1 van deze elementen van het dieet weg zou halen was het niet meer compleet en volwaardig.
De inuït aten compleet anders, hun dieet bestond voornamelijk uit vis en zeezoogdiervet, aangevuld met wat zeewier en wat bessen in de lente.
Ook hiervan nam hij monsters om te onderzoeken op nutriënten.
Ook deze mensen onderzocht hij lichamelijk en hij leefde samen met zijn vrouw een periode met hen samen.
Hij vond de inuït het allergezondste volk van allemaal, ondanks de koude en ondanks hun zeer hoge inname van dierlijke vetten.
Op het moment dat zij van hun dieet afweken kregen zij dramatische gezondheidsproblemen.
Een van de eerste opvallende dingen was het enorme tandbederf, wat voor enorm veel lijden zorgde omdat er in die tijd in die afgelegen gebieden nog bijna nergens tandartsen waren.
Op hun traditionele dieet hadden zij geen tandartsen nodig.
Weston Price onderzocht juist die volken die geen tandartsen nodig hadden en waarvan de mensen gezond oud werden.
Hij onderzocht ook de masaï, die leefden van voornamelijk vlees, melk en bloed en af en toe een knolgewas.
De masaï waren het gezondste ná de inuït.
Hij ontdekte dat er geen volken waren die zo'n uitstekemde gezondheid konden behalen op enkel een vegetarisch dieet.
Ook is belangrijk om te onthouden dat elk dieet niet meer compleet was zodra werd afgeweken van 1 van de bereidingswijzen of voedingsmiddelen werden weggelaten.
Het brood van de Zwitsers bijvoorbeeld moest worden gefermenteerd, omdat rogge erg veel fytinezuur bevat en dat blokkeert opname van mineralen in de darmen.
Zou je dat brood te snel bereiden dan heb je er niets meer aan wat betreft voedingswaarde.
Er zijn in de geschiedenis volken uitgestorven omdat zij geen volwaardig dieet hadden, daarom is het altijd zowiezo goed om gevarieerd te eten als je het niet zeker weet.
Wat wel als een paal boven water blijft staan is de kwaliteit van de voeding.
Het zou veel beter zijn als wij alleen grasgevoerd vlees zouden eten en melk zouden drinken van koeien die in de wei lopen.
Ook de bereiding is belangrijk; het fermenteren zorgt voor betere opneembaarheid van nutriënten, want je hebt er niets aan om iets te eten wat je lichaam niet kan verteren.
Veel van deze processen kosten tijd en tijd is geld tegenwoordig.
Het kan zijn dat jouw voorouders iets essentieels in hun dieet misten, 1 ontbrekend element is genoeg om een dieet onvolwaardig te maken zoals bvb te weinig jodium of zink.
anoniem_197806 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 13:20
0.34% gewijzigd
dinsdag 10 april 2018 om 13:24
Dit!
Daarnaast hebben ze vanwege de eenzijdige voeding ook vaak slecht zicht... Dat verklaart waarom ze zulke kleurrijke doeken dragen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...

dinsdag 10 april 2018 om 13:26
Dat is helemaal prima, maar ik bedoelde te zeggen dat die adviezen ook veranderen met de tijdgeest. En ieder lichaam en leefpatroon is natuurlijk anders, maar je zou het nu niet meer aanbevelen als gezond. Het valt nu meer in de categorie lekker. Daar is ook niets mis mee, ik ben zelf bepaald niet van de gezondheidsbrigade. Hoewel ik vla dan weer verschrikkelijk vind, als kind al. Ik ben meer van de kaas en chips enzo. Ik loop wel wat meer hard dan.

dinsdag 10 april 2018 om 13:28
Het gaat enkel over de masaï zoals ze toen leefden en aten ten tijde dat Weston Price hen onderzocht.
Toen hij die volken onderzocht begonnen afgelegen stammen hun tradities juist in de steek te laten.
Dat geldt voor alle volken die hij toen onderzocht.

dinsdag 10 april 2018 om 13:29
En dit is dan ook weer interessant als het gaat over de Inuit.
https://www.foodlog.nl/artikel/aangepas ... rijk-eten/
dinsdag 10 april 2018 om 13:34

dinsdag 10 april 2018 om 13:37
Want... dat helpt zodat ze niet telkens tegen elkaar opbotsen?
Stukje over de masaï van toen:
Vanuit onze creativiteit en vindingrijkheid lijkt het melken van een koe, geit, of ander dier nog helemaal niet zo een gek idee. De Masai ( Afrikaans natuurvolk ), hebben het succes van hun volk, en hun perfecte fysieke conditie te danken aan de consumptie van Rauwe melk, bloed en vlees. Zijn zullen dus met volle overtuiging en een volksdansje beamen dat het melken van het vee het geheim is geweest tot het succes van dit volk. Weston a. Price beschrijft in zijn boek hoe sterk en mooi deze mensen waren, en de meeste mannen van de stam behaalde een lengte tussen de 1.80 en 2 meter. Je zult het niet geloven, maar de mannen van dit volk gingen met 3 man de confrontatie aan met15 leeuwen, en wisten zo de prooi van deze leeuwengroep voor zich te winnen. De Masai staan bekend om hun moed en kracht. De missionarissen binnen het Belgisch Congo voelde zich dan ook genoodzaakt om de Masai hun gevechtsschilden te ontnemen, omdat zij, met hun voortreffelijke lichamen en gereedschappen ieder aangrenzend volk zonder enig probleem de baas waren, en een bedreiging vormde voor de volkeren om hen heen.

dinsdag 10 april 2018 om 13:40

dinsdag 10 april 2018 om 13:44
Interessant artikel, maar misschien hebben wij hier dan weer een ander gen wat er voor zorgt dat wij prima het vet in boter en melk en kaas en vlees kunnen verteren.SallySpectra schreef: ↑10-04-2018 13:29En dit is dan ook weer interessant als het gaat over de Inuit.
https://www.foodlog.nl/artikel/aangepas ... rijk-eten/