Het tegen-tegeltuinentopic 4
maandag 9 april 2018 om 19:21
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.
Dit is dus geen tuin:

Dit wel:

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!
Link naar de oude topics:
Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.
Dit is dus geen tuin:

Dit wel:

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!
Link naar de oude topics:
Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
woensdag 11 april 2018 om 13:18
Op 21 en 22 april nationale bijentelling 
https://www.nederlandzoemt.nl/
https://www.nederlandzoemt.nl/
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
woensdag 11 april 2018 om 15:15
Ja dat huis komt van funda en de binnenkant was net zo "gezellig" als de buitenkant. En aan de foto's te zien, was dit een huis waar twee kleine kinderen opgroeien.Nevyn schreef: ↑11-04-2018 07:56Als ik me niet vergis komt de foto in de openingstopic van Funda en is het huis op dat moment nog bewoond. Ik ben dus bang dat dit al de aangeklede versie is.
Ik kom wel eens langs een huis waar ze heel schattig een insectenhotel hebben opgehangen in de voortuin, tegen een muur op het oosten, in een tuin waar ik zomers alleen een paar geraniums zie, in een buurt met alleen maar vergelijkbare voortuinen. Zal vast druk bezocht worden, dat hotel.
Jammer hoor!
Als je dit als kind krijgt:

Terwijl je ook dit kan krijgen:

Nou ja, mijn kinderen zijn dan ook wel heel erg verwend!!
woensdag 11 april 2018 om 16:25
woensdag 11 april 2018 om 18:48
Felix... ja, ik heb veel spierpijn, maar niet zó veel als ik had gedacht dat ik zou krijgen. Ik ben wel erg moe en vooral 's avonds merk ik dat; dan krijg ik het koud en het lukt me niet meer om warm te worden. Maar ik heb nu vrij en wil daarom zoveel mogelijk doen. Eigenlijk had ik in mijn hoofd dat het over anderhalve week af zou moeten zijn, want dan krijg ik vrienden te logeren. Maar nu heb ik dat idee losgelaten en ik werk minimaal een uur of vier in de tuin per dag. De meeste dagen is dat meer, gelukkig.
Phloxx, fijn dat de paniculata ook teruggesnoeid mocht worden! Dan heb ik gelukkig niet de enige hortensia om zeep geholpen die ik echt de moeite waard vind.
Phloxx, fijn dat de paniculata ook teruggesnoeid mocht worden! Dan heb ik gelukkig niet de enige hortensia om zeep geholpen die ik echt de moeite waard vind.
woensdag 11 april 2018 om 19:11
woensdag 11 april 2018 om 19:32
Ik had vorig jaar twee relatief dure hortensia's gekocht... Er komt weer groen aan
Heb wat clematis en hedera bij besteld. De achterkant is nu helemaal "dicht" ook met gaas en dat moet dus lekker begroeien zodat de inkijk wat weg is. De clematis is vervanging voor wat het niet heeft overleefd. Vriend heeft wat bollen meegenomen om in de potten te doen waarvan de vorige bewoners overleden zijn. Ik heb géén groene vingers
woensdag 11 april 2018 om 19:57
Ik had vorig jaar een eitje met nestelfluff opgehangen. Geen vogeltje die er naar omkeek. Zag ik net dat hij was leeggeplukt. Yeeey!
Ik heb nog meer bestrating uit de tuin gevist, en alles wat netter weggezet. Morgen verder met de bamboe pergola, flagstone pad vanaf het terras naar de achterkant van de tuin en misschien alvast wat bestratingszand mengen met aarde. Zodra het klaar is voor beplanting geef ik wel weer een gil.
Er zitten al twee borders aan de zijkant, maar nu alle bestrating eruit is kan het natuurlijk nog groener. Halfschaduw, kleigrond gemengd met zand. Roept u maar! Ik heb niet echt een kleurschema. De rechterkant staat vol met donker spul en rozen en links is alles groen. Georganiseerde chaos.
En duet je hebt helemaal gelijk hoor! Ik vergeet soms hoeveel werk ik al heb verzet.
Beide schuren staan op de goede plek. De bakken blijven ook daar staan, ik denk dat ik er Viburnum en een hangplant in ga doen zodat het beide kanten op bedekt wordt.

Dag lelijke bestrating. De mooie flagstones liggen al klaar. De ijzeren palen zijn voor de bamboe pergola. Ik ga mijn buxus en blauwe regen omwisselen zodat de blauwe regen net wat meer zon heeft.

En deze dikkerd zat lekker te chillen onder de flagstones. Ik heb hem maar even verhuisd naar een border. En Jim genoemd.
Ik heb nog meer bestrating uit de tuin gevist, en alles wat netter weggezet. Morgen verder met de bamboe pergola, flagstone pad vanaf het terras naar de achterkant van de tuin en misschien alvast wat bestratingszand mengen met aarde. Zodra het klaar is voor beplanting geef ik wel weer een gil.
Er zitten al twee borders aan de zijkant, maar nu alle bestrating eruit is kan het natuurlijk nog groener. Halfschaduw, kleigrond gemengd met zand. Roept u maar! Ik heb niet echt een kleurschema. De rechterkant staat vol met donker spul en rozen en links is alles groen. Georganiseerde chaos.
En duet je hebt helemaal gelijk hoor! Ik vergeet soms hoeveel werk ik al heb verzet.
Beide schuren staan op de goede plek. De bakken blijven ook daar staan, ik denk dat ik er Viburnum en een hangplant in ga doen zodat het beide kanten op bedekt wordt.

Dag lelijke bestrating. De mooie flagstones liggen al klaar. De ijzeren palen zijn voor de bamboe pergola. Ik ga mijn buxus en blauwe regen omwisselen zodat de blauwe regen net wat meer zon heeft.

En deze dikkerd zat lekker te chillen onder de flagstones. Ik heb hem maar even verhuisd naar een border. En Jim genoemd.
woensdag 11 april 2018 om 20:08
Je kan ook wingerd proberen, daar kan je weinig fout aan doen. Het is alleen wel kaal in de winter.nina1966 schreef: ↑11-04-2018 19:32Ik had vorig jaar twee relatief dure hortensia's gekocht... Er komt weer groen aanHeb wat clematis en hedera bij besteld. De achterkant is nu helemaal "dicht" ook met gaas en dat moet dus lekker begroeien zodat de inkijk wat weg is. De clematis is vervanging voor wat het niet heeft overleefd. Vriend heeft wat bollen meegenomen om in de potten te doen waarvan de vorige bewoners overleden zijn. Ik heb géén groene vingers
![]()
Maar in de herfst kleurt het prachtig rood. Groeit stukken sneller dan je clematis, maar ik heb die combinatie hier ook, werkt prima samen:)
woensdag 11 april 2018 om 20:25
Heb ik vorig jaar al geplant. Weet alleen niet of ie het overleefd heeft.Felix_Urbexicus schreef: ↑11-04-2018 20:08Je kan ook wingerd proberen, daar kan je weinig fout aan doen. Het is alleen wel kaal in de winter.
Maar in de herfst kleurt het prachtig rood. Groeit stukken sneller dan je clematis, maar ik heb die combinatie hier ook, werkt prima samen:)
woensdag 11 april 2018 om 23:22
Ja, ik meende al dat jij dat was, maar wist het niet zeker. Dat past mooi bij het schuurtje!
Die foto is van de zomer van 2010....het ziet er nu iets netter uit, we zaten toen midden in de verbouwing, net een paar maanden de sleutel van ons "nieuwe" oude huis. Tuin was op zich behoorlijk goed aangelegd, maar een beetje verwaarloosd. Heerlijk speelparadijs voor de kinderen.
En op dat oorspronkelijke ontwerp borduur ik nu al 8 jaar verder. En dat spelende meisje wordt dit jaar al 18.....
Die foto is van de zomer van 2010....het ziet er nu iets netter uit, we zaten toen midden in de verbouwing, net een paar maanden de sleutel van ons "nieuwe" oude huis. Tuin was op zich behoorlijk goed aangelegd, maar een beetje verwaarloosd. Heerlijk speelparadijs voor de kinderen.
En op dat oorspronkelijke ontwerp borduur ik nu al 8 jaar verder. En dat spelende meisje wordt dit jaar al 18.....
donderdag 12 april 2018 om 07:10
CC en ik hebben dan ook belachelijk veel gemeen.
Tot aan het vloerkleed in je woonkamer, proest.
De bamboe palen zijn van de oude schuur. Ik moet nu gaten boren aan de onderkant zodat ze om de ijzeren houders passen, en gaten in de zijkant voor de schroeven. Nog geen idee hoe ik dat (de zijkanten bedoel ik dan) voor elkaar ga krijgen. Vandaag maar even mee puzzelen.
Duet wat vliegt de tijd he!
De bamboe palen zijn van de oude schuur. Ik moet nu gaten boren aan de onderkant zodat ze om de ijzeren houders passen, en gaten in de zijkant voor de schroeven. Nog geen idee hoe ik dat (de zijkanten bedoel ik dan) voor elkaar ga krijgen. Vandaag maar even mee puzzelen.
Duet wat vliegt de tijd he!
donderdag 12 april 2018 om 08:46
Dan ben je de eerste met een niet overlevende wingerd.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
donderdag 12 april 2018 om 09:14
Dat zou me niets verbazen
donderdag 12 april 2018 om 09:15
Tweede hier
De reden is vermoedelijk dat mijn wingerd in de schaduw staat. En ook nog eens op niet zo'n beste ondergrond (te veel zand, denk ik).
donderdag 12 april 2018 om 09:18
Caseje, zelfs dat maakt niet uit bij dat onkruid. Die grote van mij stond op zand met lekkende batterijen en een sinkhole eronder en dat boeide niets.
Schaduw duurt wel veel langer voor je er wat beweging in ziet in het voorjaar. Die van mij in de volle zon zie je nu als je heel goed kijkt hele kleine puntjes waar de bladeren komen.
Schaduw duurt wel veel langer voor je er wat beweging in ziet in het voorjaar. Die van mij in de volle zon zie je nu als je heel goed kijkt hele kleine puntjes waar de bladeren komen.
donderdag 12 april 2018 om 12:09
He, net lekker op de markt flink inkopen gedaan! Er stond een tuinder uit de buurt, met oeverloos veel tuinplanten.
Het is dat ik met de fiets was, anders had ik nog veel meer meegenomen! Misschien volgende week de volgende ronde
Nu heb ik vlinderlavendel, siergras met hele mooie roze bloemetjes en prachtige dieppaarse bloemen aan een plant, waar ik for the life of me niet meer weet hoe die nou heten. Was nog een hele sjouw terug naar huis. Ook heb ik nog wat maagdenpalm over (van de voortuin) die er ook bij mag. Eens kijken hoe ver het gaat komen.
Vanmiddag oppassen op kind van vrienden, en ik dacht: die mag mooi meehelpen met het op aarde zetten van de nieuwe planten. Nou ja, mééhelpen, t kind is pas 5
Kan iemand uitleggen hoe ik foto's kan posten hier van mezelf? Ik las in het vorige topic nog hoe het moest, maar kan dat natuurlijk niet meer terug vinden
Het is dat ik met de fiets was, anders had ik nog veel meer meegenomen! Misschien volgende week de volgende ronde
Nu heb ik vlinderlavendel, siergras met hele mooie roze bloemetjes en prachtige dieppaarse bloemen aan een plant, waar ik for the life of me niet meer weet hoe die nou heten. Was nog een hele sjouw terug naar huis. Ook heb ik nog wat maagdenpalm over (van de voortuin) die er ook bij mag. Eens kijken hoe ver het gaat komen.
Vanmiddag oppassen op kind van vrienden, en ik dacht: die mag mooi meehelpen met het op aarde zetten van de nieuwe planten. Nou ja, mééhelpen, t kind is pas 5
Kan iemand uitleggen hoe ik foto's kan posten hier van mezelf? Ik las in het vorige topic nog hoe het moest, maar kan dat natuurlijk niet meer terug vinden
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
donderdag 12 april 2018 om 12:53
donderdag 12 april 2018 om 12:53