Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
dinsdag 17 april 2018 om 11:14
.shisha schreef: ↑17-04-2018 11:03Een goede vriend van mij met autisme is van zijn regelmatig terugkerende buikkrampen af sinds hij glutenvrij eet.
Hij is ook minder mager en heeft meer kleur op zijn wangen.
Hij is wel blij met de tip; probeer eens glutenvrij, want het heeft zijn levenskwaliteit enorm verhoogd.
Er wordt toch ook nergens ontkend dat sommige mensen wel last hebben van gluten? Maar het is wle handig, als je dat ook onderzoekt of laat onderzoeken.
Ik heb zelf een fodmapdieet gedaan. 10 weken heel streng oa geen gluten en lactose, maar ook nog andere stoffen. (elke letter staat voor een stofje in de voeding) Na die 10 weken voeg je steeds 1 week één zo'n stofje om de dag toe, daarna weer een week streng alles niet en dan weer een ander stofje. Zo kwam ik erachter dat ik dus géén last heb van gluten of lactose, maar wel van appels, cashewnoten, kool en peulvruchten. (best lastig, als vegetariër)
Later is nu

dinsdag 17 april 2018 om 11:20
Nou ja, ik heb ook best gevoelige darmen en kan niet overal tegen. Linzen bijvoorbeeld, en veel soorten bonen. Ben niet allergisch ofzo, maar ik eet ze toch maar niet (en soms per ongeluk wel).
dinsdag 17 april 2018 om 11:27
ik kan niet tegen melkSallySpectra schreef: ↑17-04-2018 11:20Nou ja, ik heb ook best gevoelige darmen en kan niet overal tegen. Linzen bijvoorbeeld, en veel soorten bonen. Ben niet allergisch ofzo, maar ik eet ze toch maar niet (en soms per ongeluk wel).
maar obv mijn klachten zou mij door het internet per direct gluten worden afgeraden
dinsdag 17 april 2018 om 11:55
Maar hoe merk je dat dan?SallySpectra schreef: ↑17-04-2018 11:20Nou ja, ik heb ook best gevoelige darmen en kan niet overal tegen. Linzen bijvoorbeeld, en veel soorten bonen. Ben niet allergisch ofzo, maar ik eet ze toch maar niet (en soms per ongeluk wel).
Ik heb nogal makkelijk diarree, maar ook net zo makkelijk verstopping. Alleen koppel ik dat nooit aan wat ik gegeten heb, maar zie ik het als nogal wisselende darmwerking.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 17 april 2018 om 11:59
.
Dat heb ik ook nog hoor, maar ik heb dat FODMAP gedaan wegens dagelijks heftige buikpijnen. Ben zelfs wel naar het ziekenhuis geweest op verdenking van blindedarmonsteking, heb diverse onderzoeken gehad. En ik at elke dag een appel, dus dat was achteraf snel verklaard

Later is nu
dinsdag 17 april 2018 om 12:33
Ja joh je darmen rommelen zomaar, komt niet door wat je eet. Eten passeert je darm niet.
en voor degenen die reageert op linzen, week ze eens 24 uur voor je ermee aan de slag gaat.
dinsdag 17 april 2018 om 12:38
eten gaat niet door je darmen?Driewieler01 schreef: ↑17-04-2018 12:33Ja joh je darmen rommelen zomaar, komt niet door wat je eet. Eten passeert je darm niet.
leg eens uit....

dinsdag 17 april 2018 om 12:57
Ik zit heerlijk een Italiaanse bolletje gezond buiten te eten. Wel lekker hoor zo'n broodje.

dinsdag 17 april 2018 om 13:16
Hmm ik lees andere tekst nu.Driewieler01 schreef: ↑17-04-2018 13:09Stelletje slimmeriken, het was dus sarcastisch. Omdat jullie darmklachten niet koppelen aan eten. Weet wat je eet.

dinsdag 17 april 2018 om 13:18
Naar aanleiding van welke darmklachten heb je het dieet van je kind aangepast dan, dommie?Driewieler01 schreef: ↑17-04-2018 13:09Stelletje slimmeriken, het was dus sarcastisch. Omdat jullie darmklachten niet koppelen aan eten. Weet wat je eet.
dinsdag 17 april 2018 om 13:28
Eerder schreef je dit :Driewieler01 schreef: ↑17-04-2018 08:33Maar het is helemaal geen ketodieet, ze eet fruit en koolhydraten bij het warm eten.
Driewieler01
vrijdag 6 april 2018 10:25
Viva-Account schreef: ↑06-04-2018 10:22
Is dit een soort van ketodieet voor jonge kinderen?

Jep!
Weet je, laat maar. Terecht dat dit vooral een hilarisch topic aan het worden is. Hopelijk loopt het allemaal niet zo'n vaart en zitten de vage principes en kromme redeneringen vooral in je hoofd en niet in je dagelijks leven.
Ik ga lekker brood eten !
nounou
dinsdag 17 april 2018 om 15:53
Dat schrijf ik dus niet.Driewieler01 schreef: ↑17-04-2018 12:33Ja joh je darmen rommelen zomaar, komt niet door wat je eet. Eten passeert je darm niet.
Alleen denk ik wel dat het heel lastig is om dat zelf uit te vogelen.
Als ik diarree heb kan dat komen door alles wat ik gegeten heb in de 24 uur daaraan voorafgaand.
Dus tenzij je zo'n eliminatiedieet doet denk ik dat de meeste mensen maar wat concluderen en daar vervolgens 'bewijzen' bij zoeken.
En ik begin daar niet aan.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 17 april 2018 om 17:18
Mijn reactie op bijv linzen is vrij extreem. Niet gewoon rommelende darmen, maar heel erg opgeblazen (ik zwel echt op alsof ik zwanger ben), heel erge krampen, diarree etc. Zal je verdere details besparen. Maar ik heb het echt uitgeprobeerd.
‘Gewoon’ diarree of verstopping heb ik ook weleens en ik ben ongetwijfeld voor wel meer gevoelig, maar voor sommige dingen dus extreem (drop en pepermunt bijvoorbeeld ook).
dinsdag 17 april 2018 om 18:19
Ik had afgelopen weken ineens steeds vaker last van mijn maag.SallySpectra schreef: ↑17-04-2018 17:18Mijn reactie op bijv linzen is vrij extreem. Niet gewoon rommelende darmen, maar heel erg opgeblazen (ik zwel echt op alsof ik zwanger ben), heel erge krampen, diarree etc. Zal je verdere details besparen. Maar ik heb het echt uitgeprobeerd.
‘Gewoon’ diarree of verstopping heb ik ook weleens en ik ben ongetwijfeld voor wel meer gevoelig, maar voor sommige dingen dus extreem (drop en pepermunt bijvoorbeeld ook).
Dan ga ik wel kijken of er iets in mijn voeding bijv veranderd is.
Maar idd alleen bij 'extreme' klachten. Niet bij winderigheid of diarree zonder verdere klachten.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 17 april 2018 om 23:42
Darmen zijn ook bijzonder gevoelig voor psyche. Denk dat je darmproblemen hebt en je hebt zeDriewieler01 schreef: ↑17-04-2018 13:09Stelletje slimmeriken, het was dus sarcastisch. Omdat jullie darmklachten niet koppelen aan eten. Weet wat je eet.

woensdag 18 april 2018 om 00:46

woensdag 18 april 2018 om 08:17
Ja dat denk ik ook, de darmen zijn erg gevoelig voor spanning.
Ik heb een periode gehad dat ik enorm nerveus was over mijn werk.
Elke ochtend zo veel spanning dat ik als het ware leeg liep.
Buikpijn, echt enorme krampen en zo vaak naar het toilet moeten dat ik uiteindelijk ontslagen werd omdat ik telkens te laat kwam.
De darmen reageren ook op hormonen.
Vaak is het lastig om te weten wat de oorzaak is, het is in elk geval niet zo zwart wit als dat het altijd aan het eten ligt of dat het nooit aan het eten kan liggen.

woensdag 18 april 2018 om 08:53
en helemaal niet zo zwart-wit, dat het allemaal aan gluten zou liggen.
Daarom is wat TO doet ook link, ze haalt een belangrijke voedingsgroep weg bij haar kind