Napraattopic deel 97

20-03-2018 23:11 3228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MevrouwJack schreef:
27-04-2018 23:05
Hoe weet je dat dat laatste geen vooroordeel is?
hoe weet jij dat of deze vraag niet ingegeven wordt door een vooroordeel?
S-Meds schreef:
27-04-2018 23:06
hoe weet jij dat of deze vraag niet ingegeven wordt door een vooroordeel?
Dat weet je nooit zeker, maar in elk geval is het een vraag, geen stelling.
Ik volg fashionvictim of wie dan ook niet op de voet, maar als ik het ergens niet mee eens ben, dat lomp formuleer, uit mijn slof schiet tegen haar wegens klotedag of weet ik veel wat dat niks met haar te maken heeft, ben ik volgens die uitspraak blijkbaar meteen een racist.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 27-04-2018 23:11
1.81% gewijzigd
Tjezus, wat vals
fashionvictim schreef:
27-04-2018 21:47
Zelfs dit zei ik niet. Ik zei dat ik het onbegrijpelijk vond dat mensen Meghan op een uberblanke en uberbritse vrouw als Kate Middleton vonden lijken omdat ze er echt totaal niet blank of Europees uitziet. En vroeg me vervolgens hardop af of het WELLICHT iets te maken kon hebben met dat fenomeen dat het zo SCHIJNT te zijn dat JE (= dus alle rassen) VAN NATURE ANDERE ETNICITEITEN DAN JE EIGEN niet kunt onderscheiden of herkennen. En sloot dat af met de zin dat het dus MISSCHIEN wel echt zo was dat blanken het niet kunnen zien.

Die zin was dus een reactie op mijn eigen irritatie en verbazing dat blanke mensen Meghan met Kate vergeleken, het was min of meer een verzuchting aan mezelf dat ik me er wel over kon verbazen maar dat ze het misschien wel echt niet kunnen zien en dat als dat zo is mijn verbazing dus nergens op slaat.
Of er zijn mensen die op heel andere dingen letten dan (huids)kleur of ras.
Uitstraling bijvoorbeeld.

Jij betrekt zo ontzettend veel op huidskleur dat ik dat alleen al als racisme ervaar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
MevrouwJack schreef:
Waar zou het anders aan kunnen liggen?
Als jij daar een antwoord op hebt zou ik het interessant vinden dat te vernemen.
Serieus dus he!
MevrouwJack schreef:
Heb je je wel eens verdiept in het kruispunt van racisme en seksisme? De structuren zijn behoorlijk vergelijkbaar en dus zit je als zwarte vrouw op het zwaartepunt.

Zie bijvoorbeeld de enorme buitenproportionele agressiviteit richting Sylvana Simons.
Ik vind het heel moeilijk als je de een quote en dan gaat zaniken over andermans posts zonder dat duidelijk te benoemen...echt te moeilijk.

Ik ben niet hoogopgeleid dus ik heb daardoor vast moeite met onthouden en raden over wie al dat geleuter dan precies gaat.

Over de toon zal ik al helemaal niet beginnen. :roll:
feow schreef:
27-04-2018 20:44
Ik vond het wel humor van die mod.

En DANK JE MOD dat je sommige piepende multiquoters die het verschil niet zien tussen een onterechte ban waar reactie op komt en :calimero: geen vrijbrief geeft.
Welke vrijbrief?
LOEP ME MAAR aub.
MevrouwJack schreef:
27-04-2018 23:10
Ik volg fashionvictim of wie dan ook niet op de voet, maar als ik het ergens niet mee eens ben, dat lomp formuleer, uit mijn slof schiet tegen haar wegens klotedag of weet ik veel wat dat niks met haar te maken heeft, ben ik volgens die uitspraak blijkbaar meteen een racist.
Nee joh, een lompe opmerking is niet hetzelfde als dag in dag uit alles onder een vergrootglas leggen, met obsessieve neigingen iemand proberen te betrappen en buitenproportionele boosheid vertonen. Daar gaat het om. Structurele neigingen.
sam1968 schreef:
27-04-2018 23:11
Als jij daar een antwoord op hebt zou ik het interessant vinden dat te vernemen.
Serieus dus he!

Wat solomio zegt.

Uitstraling, iemands manier van formuleren..... zo veel dingen.
anoniem_356684 wijzigde dit bericht op 27-04-2018 23:16
0.34% gewijzigd
Yasna schreef:
27-04-2018 21:11
Zoek het anders zelf even op.

Ze heeft het letterlijk zo gezegd.

Alle blanken velen zich superieur aan zwarten.
Dat zijn dé woorden.
LOEP ME MAAR aub.
sam1968 schreef:
27-04-2018 23:11
Serieus dus he!
Kan toch van alles zijn? Niet specifiek op een van de genoemde forummers gericht (want daarvoor let ik echt niet genoeg op): schrijfstijl, manier van argumenteren, iemands bui op dat moment...

Naar om dan meteen van racisme / seksisme beschuldigd te worden, zeker op een forum waarvan ik van 99% van de forummers niet eens weet of ze man of vrouw zijn, donker of licht.
Tjezus, wat vals
missie_m schreef:
27-04-2018 23:12
Welke vrijbrief?
Ik zag dat je boos bent Missy. In het modtopic.
fashionvictim schreef:
27-04-2018 22:43
Ik haal het erbij als reactie op iets wat MaryCrawley en S-Meds ook al hebben gezegd. Er is namelijk een reden waarom ik zoveel agressie oproep. Of waarom Sylvana Simons of Anousha Nzume zoveel agressie oproepen.

Net zoals het niet toevallig is dat van die paar forummannen die er zijn, er een groot deel echt volkomen buitenproportioneel agressief op mij, maar ook op S-Meds en BGB bijvoorbeeld, reageren.

En die redenen zijn racisme en seksisme.
My 2 cents: het is inderdaad racisme en seksisme - maar dat is niet het enige.
Iedereen die een bedreiging dreigt te worden voor de status quo, roept extreme agressie op.

Die status quo, dat is de samenleving zoals die nu is: met een machtsverdeling die onder andere (maar niet alleen) langs etnische en gender-lijnen loopt. Die dus inderdaad (maar niet alleen) racistisch en seksistisch is.

Het is een van de redenen waarom het allemaal zo gevoelig ligt en zoveel agressie oproept. Mensen hebben in principe niets tegen ... vul maar even in: vrouwen, moslims, mensen met een donkere huidskleur, linksen, arbeiders, vluchtelingen, homo's....

Maar dan moeten die zich wel netjes volgens de dominante verwachtingen, en normen en waarden gedragen. Dus homo's zijn acceptabel, maar dan moeten ze natuurlijk wel netjes trouwen en monogaam zijn. En soortgelijke normen en verwachtingen gelden voor al die groepen. "We hebben er niets tegen, hoor - maar dan moeten ze zich wel 'normaal' gedragen" (normaal, het zit al in het woord: volgens de norm).

Mensen als Sylvana (en Fash hier op Viva) roepen zoveel agressie op omdat ze mondig zijn en zich niet in dat gewenste plaatje laten drukken. Maar hun eigen weg gaan en eigen woorden en thema's kiezen, ook als anderen ineens vinden 'dat het allemaal leuk en aardig is - maar dan wel even precies binnen onze lijntjes blijven aub.'
dana wijzigde dit bericht op 27-04-2018 23:19
1.79% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
missie_m schreef:
27-04-2018 23:16
Dat zijn dé woorden.
Ja daarvan hebben we nu al 10x bewezen dat in dezelfde reeks staat dat die onbewuste gedachten voor iedereen van welke huidskleur dan ook geldt.

Opgelost dus. Case closed. Lees anders even terug.
Yasna schreef:
27-04-2018 21:25
Dit schreef ze in het topic over Anouscha Nzume, Sylvana Simons enzovoort.

Maar er zijn ook heel veel blanken die zich superieur voelen. Sterker nog, ik denk dat vrijwel ALLE blanken zich, al dan niet bewust, superieur voelen aan niet-blanken. Dat is nu juist het hele probleem.

Dus tsja, daar komen reacties op. En dat maakt dat mensen fel op haar reageren en niet op anderen die strijden tegen racisme.

Zo snel had ik ze niet kunnen vinden, maar klopt dit zijn haar woorden.
LOEP ME MAAR aub.
MaryCrawley schreef:
27-04-2018 23:13
Nee joh, een lompe opmerking is niet hetzelfde als dag in dag uit alles onder een vergrootglas leggen, met obsessieve neigingen iemand proberen te betrappen en buitenproportionele boosheid vertonen. Daar gaat het om. Structurele neigingen.
Oké op die manier, dan snap ik het. Daarvoor kom ik vast niet genoeg op actueel ;-D
Tjezus, wat vals
Dana schreef:
27-04-2018 23:18
Iedereen die een bedreiging dreigt te worden voor de status quo, roept extreme agressie op.

Die status quo, dat is de samenleving zoals die nu is: met een machtsverdeling die onder andere (maar niet alleen) langs etnische en gender-lijnen loopt. Die dus inderdaad (maar niet alleen) racistisch en seksistisch is.

Het is een van de redenen waarom het allemaal zo gevoelig ligt en zoveel agressie oproept. Mensen hebben in principe niets tegen ... vul maar even in: vrouwen, moslims, mensen met een donkere huidskleur, linksen, arbeiders, vluchtelingen, homo's....

Maar dan moeten die zich wel netjes volgens de dominante verwachtingen, en normen en waarden gedragen. Dus homo's zijn acceptabel, maar dan moeten ze natuurlijk wel netjes trouwen en monogaam zijn. En soortgelijke normen en verwachtingen gelden voor al die groepen. "We hebben er niets tegen, hoor - maar dan moeten ze zich wel 'normaal' gedragen" (normaal, het zit al in het woord: volgens de norm).

Mensen als Sylvana (en Fash hier op Viva) roepen zoveel agressie op omdat ze mondig zijn en zich niet in dat gewenste plaatje laten drukken. Maar hun eigen weg gaan en eigen woorden en thema's kiezen, ook als anderen ineens vinden 'dat het allemaal leuk en aardig is - maar dan wel even precies binnen onze lijntjes blijven aub.'
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Yasna schreef:
27-04-2018 23:15
Wat solomio zegt.

Uitstraling, iemands manier van formuleren..... zo veel dingen.
Oh?
Dus Sylvana's manier van formuleren maakt dat er karrevrachten met stront over haar heen gestort worden op social media? Of is het haar uitstraling?

Als jij racisme bestrijdt snap ik wel dat we er zo beroerd voorstaan.
missie_m schreef:
27-04-2018 23:19
Nee toch?!
Dana schreef:

Prachtige post.
MaryCrawley schreef:
Ja daarvan hebben we nu al 10x bewezen dat in dezelfde reeks staat dat die onbewuste gedachten voor iedereen van welke huidskleur dan ook geldt.

Opgelost dus. Case closed. Lees anders even terug.
Onbewuste gedachten is wat mij betreft een contradictio in terminis.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
sam1968 schreef:
27-04-2018 23:17
Ik zag dat je boos bent Missy. In het modtopic.
Boos? Omdat ik opmerk dat er onderscheid word gemaakt? .
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
27-04-2018 23:19
Bij deze dan, uit exact hetzelfde verhaal:

Die ideeën heb ik ook, heeft S-Meds ook, heeft Sylvana Simons ook, heeft iedereen die in de wereld waarin we beide leven is opgegroeid. 

En nogmaals, ik zeg net al, dat is niet erg, het is geen beschuldiging. Maar om het probleem van racisme aan te kunnen pakken is het wel van wezenlijk belang om niet in een soort schuldkramp te schieten maar gewoon te erkennen dat de wereld nu eenmaal is zoals ie is.

Kunnen we nu stoppen met dit verdraaien? Het is overduidelijk.

(Fv, als je het vervelend vindt om gequote te worden hoor ik wel en haal ik t weg).
MevrouwJack schreef:
27-04-2018 23:10
Nee hoor, je trekt het enorm uit zijn verband
Dana schreef:

Dit is de keiharde waarheid!

Afbeelding
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 27-04-2018 23:26
1.47% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven