Is dit te snel? UPDATE
woensdag 2 mei 2018 om 21:20
Al een geruime tijd ben ik een stille meelezer en nu toch maar een account aangemaakt voor wat advies en misschien andere inzichten.
Ik ben sinds 8 maanden gescheiden na een huwelijk van ruim 10 jaar.
We hebben samen 1 kind en hebben co-ouderschap wat goed gaat, zowel voor kind als voor ons.
Nu komt ex-partner pas met de meededeling dat hij een nieuwe vriendin heeft, een moeder van school( haar kind zit bij ons kind in de klas).
Leuk voor hem dat hij weer opnieuw de liefde aan het ontdekken is maar de relatie is pas een paar weken( wel al serieus volgens hem) en hij heeft het er al over om kind in te lichten.
Ik heb aangegeven dat ik dit erg snel vind, paar weken relatie is in mijn ogen nog begin stadium en nog lang geen stabiele basis om nu al kind in te betrekken, eerst maar is kijken of alles na de roze wolk ook nog leuk is voordat kind hiermee wordt geconfronteerd.
Hij heeft het aangehoord maar zei er verder niet veel op.
Ik heb hem advies gegeven om eerst wat info hierover te gaan lezen voordat je zo een belangrijke mededeling doet bij kind en hoe je dit het beste kan aanpakken.
Nu mijn vraag; is dit onredelijk van mij dat ik niet meteen mee ga hierin?
chippiegek
UPDATE!
Ex partner is met kind 5 dagen op vakantie naar een vakantie-huisje.
Heb van te voren gevraagd of ze met zijn 2e gaan, antwoord was " ja, alleen ex en kind.
Na mededeling van relatie heb ik nog gevraagd of zijn vriendin en kinderen nu mee gaan, antwoord was "nee, is 4 persoonshuisje, kan niet met zijn 5e".
Nu blijkt dus dat ze wel met zijn alle op vakantie zijn!
Vind dit echt bizar! Had afgesproken met kind dat we vanavond zouden bellen voor bedtijd, ff kletsen over dr vakantie-avonturen, ex wist hiervan.
Hij reageert dus gewoon niet op apps van mij nu met verzoek om ff met kind te kletsen zoals beloofd aan haar, telefoon neemt hij niet op, ben echt boos!
Ik ben sinds 8 maanden gescheiden na een huwelijk van ruim 10 jaar.
We hebben samen 1 kind en hebben co-ouderschap wat goed gaat, zowel voor kind als voor ons.
Nu komt ex-partner pas met de meededeling dat hij een nieuwe vriendin heeft, een moeder van school( haar kind zit bij ons kind in de klas).
Leuk voor hem dat hij weer opnieuw de liefde aan het ontdekken is maar de relatie is pas een paar weken( wel al serieus volgens hem) en hij heeft het er al over om kind in te lichten.
Ik heb aangegeven dat ik dit erg snel vind, paar weken relatie is in mijn ogen nog begin stadium en nog lang geen stabiele basis om nu al kind in te betrekken, eerst maar is kijken of alles na de roze wolk ook nog leuk is voordat kind hiermee wordt geconfronteerd.
Hij heeft het aangehoord maar zei er verder niet veel op.
Ik heb hem advies gegeven om eerst wat info hierover te gaan lezen voordat je zo een belangrijke mededeling doet bij kind en hoe je dit het beste kan aanpakken.
Nu mijn vraag; is dit onredelijk van mij dat ik niet meteen mee ga hierin?
chippiegek
UPDATE!
Ex partner is met kind 5 dagen op vakantie naar een vakantie-huisje.
Heb van te voren gevraagd of ze met zijn 2e gaan, antwoord was " ja, alleen ex en kind.
Na mededeling van relatie heb ik nog gevraagd of zijn vriendin en kinderen nu mee gaan, antwoord was "nee, is 4 persoonshuisje, kan niet met zijn 5e".
Nu blijkt dus dat ze wel met zijn alle op vakantie zijn!
Vind dit echt bizar! Had afgesproken met kind dat we vanavond zouden bellen voor bedtijd, ff kletsen over dr vakantie-avonturen, ex wist hiervan.
Hij reageert dus gewoon niet op apps van mij nu met verzoek om ff met kind te kletsen zoals beloofd aan haar, telefoon neemt hij niet op, ben echt boos!
donderdag 3 mei 2018 om 06:45
Wat een vervelende afspraak, had ik nooit mee ingestemd. Jij mag die mensen dus altijd storen, zelfs op vakantie? Ze zijn 5 dagen weg, geen 5 weken. Dochter kan nadien over haar korte vakantie vertellen.Chippiegek schreef: ↑02-05-2018 22:26Afspraak is dat kind ten alle tijden contact mag hebben met andere ouder dan waar zij verblijft.
Mag ex zich ook zo bemoeien met jouw leven? Als je dit laat escaleren gaan er enkel stress en spanning zijn, ten nadele van je dochter.
donderdag 3 mei 2018 om 07:26
Dit is denk ik wel het toverwoord. Doe dit dan zelf ook; ga er soepel mee om en wees niet zo star. Die bel-afspraak moet je echt loslaten. Die afspraak maak je wellicht voordat ze weggaat, maar dochter is 6, is nu op vakantie en is die afspraak waarschijnlijk al lang vergeten. En als ze er wel aan denkt dan kan ze papa zelf vragen of ze mama even mag bellen toch? Laat dat op haar verzoek gaan, en niet andersom. Benut deze tijd even lekker voor jezelf, dat komt jouw dochter ook weer ten goede als ze weer terug is bij jou. Een moeder die even lekker de tijd voor haarzelf gehad heeft en er nu weer tegen kan, heerlijk! Voor mij zijn dit juist de voordelen van gescheiden zijn, menig getrouwd vriendin is hierin jaloers op mij. Ik ga dan altijd lekker even een dagje naar de sauna, naar een leuke stad, 's avonds een borrel in de stad enz. Maar soms werk ik ook extra hoor, ter compensatie van de vrije woensdagmiddag. Het is maar net hoe het gaat. Maar het is voor een kind zelf ook heerlijk om te weten dat mama niet zit te kniezen als ze weg is maar zichzelf ook goed kan vermaken. Dan kan zij jou ook loslaten, en hoeft ze zich niet schuldig naar jou toe te voelen dat zij zich ondertussen ook goed vermaakt. Als jij straks een probleem maakt van dat bellen dan schrikt dat kind zich rot. ''Shit, helemaal vergeten mama te bellen! Heb ik me zomaar vermaakt zonder aan mama te denken..'' Is dat wat je wilt? Probeer hier voor jezelf een weg in te vinden , dat komt iedereen ten goede.Chippiegek schreef: ↑02-05-2018 23:07Kind was inderdaad niet op de hoogte, nee. Maar was wel boos dat ze niet met andere kindjes mocht spelen. En natuurlijk mag een kind boos en gefrustreerd zijn maar als je dit kan voorkomen of verminderen door zaken anders aan te pakken zou ik niet weten waarom je dat niet zou doen. Een scheiding is al moeilijk genoeg voor een kind, moet je dan niet proberen de dingen erna zo soepel mogelijk aan te pakken?
donderdag 3 mei 2018 om 07:31
Ik zeg ook weleens tegen mijn dochter; wil je papa niet even bellen? Dan is het 9 van de 10 keer; ''Neuh.. ben nu bezig.. doe ik straks wel...'' En dat vergeet ze vervolgens ook weer. En zo gaat het andersom ook.
Goed teken, vind ik!
Ex appt mij dan weleens met de vraag of alles goed gaat en dan antwoord ik dat dat zo is.
Andersom ook.
Goed teken, vind ik!
Ex appt mij dan weleens met de vraag of alles goed gaat en dan antwoord ik dat dat zo is.
Andersom ook.
donderdag 3 mei 2018 om 07:42
Het is veel voor een kind, zo snel en zoveel tegelijk. In soortgelijke situatie had ik kind volledig van de wap. Bij mij thuis. Bij ex hobbelt hij dan mee. Ze voelen haarfijn aan dat het belangrijk is voor de ouder en denken dat er verwacht wordt dat ze het ook leuk moeten vinden. Amant kijkt als ex zijnde, niet als kind.Lampie1986 schreef: ↑03-05-2018 00:43Dat begrijp ik ook wel maar dan kan je het beter op een rustige manier doen.
Niet voor je ex.. maar voor het kind.
Hetzelfde dat er altijd contact mag zijn met het kind: daarbij moet je kijken wat goed voor het kind is, het is niet voor de ouder. De afspraak is dus wel goed om te hebben.
Ik bel overigens nooit. Wel appen we een beetje tegenwoordig.
donderdag 3 mei 2018 om 07:52
.Chippiegek schreef: ↑02-05-2018 23:13Als kind 3 dagen bij papa is en vriendin is er ook met haar 2 kinderen die 3 dagen zal ze daar wel mee moeten spelen, zitten in 1-kamer. Ze mocht niet gaan spelen bij een ander kindje, daar was ze boos over, ze wilde een ander kindje meenemen of daar spelen, dat mocht niet want er waren al kindjes om mee te spelen bij hem thuis.
Ik vind het een heel vervelende situatie voor je, maar ik denk dat Amant gelijk heeft: let it go.
Daarnaast moet je denk ik oppassen, dat kind jullie niet tegen elkaar uit gaat spelen. Zielig doen tegen jou over hoe vervelend het bij papa was en op die manier dingen gedaan proberen te krijgen. Als kind papa al 2 weken niet gezien heeft, zal ze sowieso steeds weer even moeten wennen, wanneer ze daar is. Steeds op jou terug willen vallen, kan dat misschien bemoeilijken
Daarnaast leert kind dus dat het bij papa anders gaat dan bij jou. Bij jou mag ze, kennelijk, altijd bij anderen spelen of anderen mogen bij jullie. Kan. Maar bij papa dus niet. Misschien moet ze een keer daarover tegen papa schreeuwen dat dat niet leuk is en niet eerlijk. Misschien krijgt papa dat besef vanzelf (of de nieuwe vriendin van papa)
Aan de andere kant: ik heb 2 kinderen, ben niet gescheiden, en ook mijn kinderen mochten niet altijd maar vriendjes meenemen of naar vriendjes gaan. Dat haar ouders gescheiden zijn, betekent niet dat de dingen nu moeten gaan zoals zij dat graag wil. Dat gaat het sowieso al niet, waarschijnlijk, want dan waren jullie nog bij elkaar.
Vertrouw erop dat papa voor z'n kind kan zorgen en laat het los. Ga lekker je eigen ding doen en dan ben je weer ontspannen en opgeladen als ze thuis komt.
Later is nu
donderdag 3 mei 2018 om 08:08
Aw TO wat rot dat je ex al zo snel jullie kind bij zijn nieuwe relatie heeft betrokken
Kans bestaat dat die daar nog de vruchten van proeft bij kind
Helaas is met de rest toch echt loslaten, en hopen dat die niet heel erg sterk beïnvloed wordt door nieuwe vriendin/invloeden
Kans bestaat dat die daar nog de vruchten van proeft bij kind
Helaas is met de rest toch echt loslaten, en hopen dat die niet heel erg sterk beïnvloed wordt door nieuwe vriendin/invloeden
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
donderdag 3 mei 2018 om 14:26
Convenant word gemaakt omdat het moet. Ik heb de mijne nooit meer gelezen. Als je ermee voor de rechter komt trekt hij zich er ook weinig van aan.
Ik vond het loslaten ook moeilijk. Ben ook wel eens boos geweest. Maar het heeft geen nut. Het brengt niets.
Als je net gescheiden bent klinkt een jaar heel redelijk. Als je smoorverliefd bent is het voor veel mensen niet te overzien lang.
Zolang ze niet in gevaar is, moet je het loslaten. Hoe lastig ook. Leg dat plan weg. Het geeft alleen maar frustratie.
Ik vond het loslaten ook moeilijk. Ben ook wel eens boos geweest. Maar het heeft geen nut. Het brengt niets.
Als je net gescheiden bent klinkt een jaar heel redelijk. Als je smoorverliefd bent is het voor veel mensen niet te overzien lang.
Zolang ze niet in gevaar is, moet je het loslaten. Hoe lastig ook. Leg dat plan weg. Het geeft alleen maar frustratie.
donderdag 3 mei 2018 om 15:25
Ik kan dat zo niet zien. Je bent en blijft beide 100% ouders. Ik vind dat het niet zou moeten kunnen dat je de helft van de tijd niets te zeggen hebt. Vind dat onvoorstelbaar. Maar het gebeurt blijkbaar.
donderdag 3 mei 2018 om 15:32
Fliefd schreef: ↑03-05-2018 14:26Convenant word gemaakt omdat het moet. Ik heb de mijne nooit meer gelezen. Als je ermee voor de rechter komt trekt hij zich er ook weinig van aan.
Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat je een verliefdheid boven het welzijn van je kind zet. Want hoe dan ook, een kind voelt die verliefdheid niet en moet er allemaal maar mee zien te dealen. Pats boem, daar is papa's nieuwe vlam. En dan mag je als andere ouder alleen maar toekijken en je mond houden. Ik vind dat zo moeilijk te verteren.
Ach ja, kinderen zijn flexibel hè?
donderdag 3 mei 2018 om 15:45
Tsja het is hoe je het bekijkt. Hoe schadelijk is contact met een nieuwe partner en kinderen echt voor een kind? En hoe schadelijk is het al moeder continue contact aan het claimen is en eigenlijk alles wat vader doet tegen wil werken omdat ze het er niet mee eens is.Eidde schreef: ↑03-05-2018 15:32Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat je een verliefdheid boven het welzijn van je kind zet. Want hoe dan ook, een kind voelt die verliefdheid niet en moet er allemaal maar mee zien te dealen. Pats boem, daar is papa's nieuwe vlam. En dan mag je als andere ouder alleen maar toekijken en je mond houden. Ik vind dat zo moeilijk te verteren.
Ach ja, kinderen zijn flexibel hè?
donderdag 3 mei 2018 om 15:55
Je kan zoveel vinden maar het is de realiteit.
Jij hebt geen invloed op wat de andere ouder doet als het kind daar is. Als je mazzel hebt communiceert je ex met je, ala je pech hebt niet.
donderdag 3 mei 2018 om 15:55
Tess1981 schreef: ↑03-05-2018 15:45Tsja het is hoe je het bekijkt. Hoe schadelijk is contact met een nieuwe partner en kinderen echt voor een kind? En hoe schadelijk is het al moeder continue contact aan het claimen is en eigenlijk alles wat vader doet tegen wil werken omdat ze het er niet mee eens is.
Dat eerste weet ik niet. Vind wel dat daar soms wat makkelijk aan voorbij gegaan wordt onder het mom 'kinderen zijn flexibel'. Het lijkt me best ingrijpend voor een kind. Kan ook heel positief zijn hoor. Maar ingrijpend sowieso.
Het tweede lijkt me zeker niet goed. Maar dat is een ander uiterste natuurlijk een volgens mij bij TO niet eens echt aan de orde. TO verwacht dat ex afspraken nakomt. Vind ik ook normaal.
donderdag 3 mei 2018 om 15:58
Ja zo schijnt het ook wel te gaan. Evengoed onbegrijpelijk. Dat het realiteit is maakt het voor mij nog niet oké.
donderdag 3 mei 2018 om 16:05
Volgens mij is TS gewoon gefrustreerd dat dingen niet gaan zoals zij graag zou willen. Ze eerst goed contact met ex heeft wat natuurlijk fijn is maar wat nu langzaam aan verdwijnt nu ex een nieuwe relatie heeft. Er ontstaat een afstand en dat is lastig.Eidde schreef: ↑03-05-2018 15:55Dat eerste weet ik niet. Vind wel dat daar soms wat makkelijk aan voorbij gegaan wordt onder het mom 'kinderen zijn flexibel'. Het lijkt me best ingrijpend voor een kind. Kan ook heel positief zijn hoor. Maar ingrijpend sowieso.
Het tweede lijkt me zeker niet goed. Maar dat is een ander uiterste natuurlijk een volgens mij bij TO niet eens echt aan de orde. TO verwacht dat ex afspraken nakomt. Vind ik ook normaal.
donderdag 3 mei 2018 om 16:08
Dat lijkt me ook heel lastig.
donderdag 3 mei 2018 om 21:19
Die afstand nu vind ik inderdaad lastig ja. En het lijkt nu misschien niet zo maar het gaat mij echt om de band tussen vader en kind. Die is altijd heel goed geweest en wil ik ook zeker zo houden. Ik ben gewoon bang dat kind zich gaat verzetten/ moeilijk doen en dat dat dan ten koste gaat van hun goede band. Ik wil daar denk ik gewoon nog teveel invloed op uit oefenen, in de hoop dat het dan goed blijft gaan. Maar ik snap nu, aan de hand van jullie reacties, dat ik dat niet kan. Wat bij papa gebeurt heb ik geen invloed op, ik kan het alleen aangeven als kind daadwerkelijk last er van krijgt, ik kan niet nu al inspelen op wat (nog) niet is gebeurd en mischien ook niet gaat gebeuren. Ik wil gewoon altijd graag mogelijke problemen van te voren tackelen, wordt mij steeds meer duidelijk dat ik dit niet kan. Pfff, moeilijk hoor je eigen zo tegen komen. Ik ga, vanaf nu, echt heeeel hard proberen om mee te gaan met de flow en pas iets te zeggen als er echt iets is, niet al van te voren. Bedankt weer voor alle, soms pittige, feedback, ik ga ermee aan de slag. Vallen en opstaan he
donderdag 3 mei 2018 om 21:55
Wil hier toch nog even op inhaken. Wat is dan wel, in jouw situatie, een belangrijk iets om te weten? Ik vind het dus wel een belangrijk iets om te weten dat vriendin en kinderen mee gaan op vakantie, jij ziet dit dus anders?Tess1981 schreef: ↑02-05-2018 23:05Ik ben inmiddels 3 jaar gescheiden. Als ze bij hun vader zijn, zijn ze daar en ga ik er vanuit dat er goed voor ze gezorgd wordt. Willen ze me spreken dat belt ex mij en de oudste twee bellen zelf omdat ze een telefoon hebben. Ik ga niet onnodig hun leven elke keer op zijn kop zetten door contact met hun te zoeken al zou ik ze het liefst elke dag om me heen hebben en ze elke dag willen spreken.
Indien er iets is wat ik moet weten, iets belangrijks dan laat ex dit weten en zo gaat het ook andersom.
De ene week zoeken ze regelmatig contact, de andere week hoor ik ze nauwelijks maar ik laat het aan hun over.
donderdag 3 mei 2018 om 21:59
Mee eens maar als kind bij mij is en ze wil papa bellen om iets te vertellen mag dat ten alle tijden, wie ben ik om contact met papa niet toe te staan als ze bij mij is. Hij is en blijft haar papa, ook al is ze dan die dag niet bij hem. Als kind daar dan behoefte aan heeft kom ik daar in tegemoet. Kan me niet voorstellen dat dit niet ok is voor een kind.
donderdag 3 mei 2018 om 22:02
Oprechte vraag, waar is dat plan dan wel voor bedoeld? Alleen voor de wet omdat het verplicht is? Is toch bedoeld om afspraken te maken hoe je samen de opvoeding voortzet?
donderdag 3 mei 2018 om 22:05
Ja dat zie ik anders. Zeker omdat je aangeeft dat zij al vaker bij je ex is met kinderen erbij. Jouw dochter is dus al op de hoogte van de situatie.Chippiegek schreef: ↑03-05-2018 21:55Wil hier toch nog even op inhaken. Wat is dan wel, in jouw situatie, een belangrijk iets om te weten? Ik vind het dus wel een belangrijk iets om te weten dat vriendin en kinderen mee gaan op vakantie, jij ziet dit dus anders?
Zou wat zijn als de kinderen tegen mij zeggen dat ze een paar dagen met hun vader op vakantie gaan en ik aan mijn ex vraag of zijn nieuwe vriendin mee gaat of dat ik aan hem vraag met wie hij gaat (of hij met vrienden gaat oid). Wat heeft dat voor mij voor meerwaarde om dat te weten?
Hij moet mij vertellen dat hij die dagen op vakantie is en waar hij is. Met wie gaat mij eigenlijk niks aan. Het is zijn leven het zou niet eens bij me opkomen er naar te vragen.
Dat jouw ex dit niet eerlijk vertelde toen je erom vroeg komt denk ik omdat hij de bui al had zien hangen. Slim is dat niet want dochter zal bij thuiskomst vast vertellen dat ze met haar kinderen gespeeld heeft en dat het zo gezellig was...
donderdag 3 mei 2018 om 22:07
Op het moment dat ze boos wordt erom terwijl ze bij mij is zijn het wel mijn zaken. Of zeg ik dan:" jammer kind, bespreek dit maar met papa" . Serieus, hoe moet ik dan reageren als het niet mijn zaken zijn maar het uit zich wel bij mij?Tess1981 schreef: ↑02-05-2018 23:10En dat is wat al vaker gezegd is....Er zit bij jou veel meer achter en zoek daar hulp voor.
Trouwens.... nu blijkt dat kind dus al op de hoogte is van de relatie en er dus al in deze samenstelling contact is geweest. Wa is jouw probleem nu precies rondom die vakantie?
Want jouw opmerking dat ze tijd alleen met haar vader kan gebruiken omdat ze hem twee weken het heeft gezien en je eerder een gefrustreerde dochter terug kreeg zijn echt jouw zaken niet meer. Jouw ex maakt zijn eigen keuzes. Leuk? Nee vast niet. Keuzes die jij zo zou doen? Nee vast niet. Maar hij maakt zijn eigen keuzes en jij die van jou.
Laat het los, pas dan kun je zelf verder.
donderdag 3 mei 2018 om 22:07
Maar Dat is iets anders dan vooraf afspreken dat je haar belt. Als kinderen de andere ouder op een bepaald moment willen bellen moet dat altijd mogelijk zijn. Maar jij wil haar steeds contacten en dat is niet ok.Chippiegek schreef: ↑03-05-2018 21:59Mee eens maar als kind bij mij is en ze wil papa bellen om iets te vertellen mag dat ten alle tijden, wie ben ik om contact met papa niet toe te staan als ze bij mij is. Hij is en blijft haar papa, ook al is ze dan die dag niet bij hem. Als kind daar dan behoefte aan heeft kom ik daar in tegemoet. Kan me niet voorstellen dat dit niet ok is voor een kind.
donderdag 3 mei 2018 om 22:13
Je kan aangeven dat hij het vast niet zo bedoelt en dat ze dit ook tegen papa mag zeggen. Haar aangeven dat als ze dit niet durft dat je dit ook samen met haar wil doen maar laat haar het wel zelf vertellen. Zo plaats je jezelf niet tussen hun in en laat je je ook niet uitspelen. Hier klaagde ze ook wel eens over ex man maar op het moment dat ik samen met hun in gesprek wilde was het ineens allemaal niet meer nodig.Chippiegek schreef: ↑03-05-2018 22:07Op het moment dat ze boos wordt erom terwijl ze bij mij is zijn het wel mijn zaken. Of zeg ik dan:" jammer kind, bespreek dit maar met papa" . Serieus, hoe moet ik dan reageren als het niet mijn zaken zijn maar het uit zich wel bij mij?
En mag een kind niet boos of gefrustreerd zijn? Zij zal tegen je ex ook vast wel eens mopperen over jou. Mocht jij later een nieuwe relatie krijgen dan zal ze het er ook.af en toe wel moeilijk mee hebben en dit met jouw ex delen. Hoe zou jij het vinden als hij dan steeds contact met je zoekt om te vertellen wat je allemaal niet goed doet?
donderdag 3 mei 2018 om 22:21
Waar heb jij gelezen dat ik haar steeds wil contacten? Dat heb ik nergens gezegd, is namelijk ook niet zo. In die 8 maanden is dit nu de 2e keer dat we af hadden gesproken om te bellen.