Dilemma
zondag 13 mei 2018 om 15:09
Graag hoor ik jullie advies over het volgende probleem.
Ik ben getrouwd, kinderen van 6 en 8 jaar. We zijn 14 jaar samen. 2 jaar geleden heb ik iemand ontmoet met wie het heel erg klikte. Zowel emotioneel als fysiek was er een ontzettende aantrekkingskracht. Ook hij is getrouwd en heeft kinderen. Beide vanaf begin af aan duidelijk geweest dat we voor het thuisfront zouden gaan. Af en toe fysiek wel dingen gebeurd, maar niet met elkaar naar bed geweest en vooral heel veel en vaak met elkaar gesproken/geappt etc.
Inmiddels steeds meer twijfels over thuis gekregen. En afgelopen weken veel goede gesprekken gevoerd waarbij we allebei onze twijfels blijken te hebben, maar er wel samen voor willen gaan.
De vraag is nu of ik mijn man moet vertellen dat ik verliefd ben (geweest) op een ander of dat ik hiermee alles alleen maar ingewikkelder maak.
Uiteraard begrijp ik dat ik dit zelf heb veroorzaakt en naïef ben geweest en ja dat vreemdgaan als dit vreemdgaan is (?) dan misschien toch zegt dat je iets mist in je relatie. Maar nu ik tot deze inzichten ben wil ik behalve er met mijn man uitkomen wel graag een verstandige beslissing nemen over wel/niet vertellen over de ander.. wat is jullie advies?
Ik ben getrouwd, kinderen van 6 en 8 jaar. We zijn 14 jaar samen. 2 jaar geleden heb ik iemand ontmoet met wie het heel erg klikte. Zowel emotioneel als fysiek was er een ontzettende aantrekkingskracht. Ook hij is getrouwd en heeft kinderen. Beide vanaf begin af aan duidelijk geweest dat we voor het thuisfront zouden gaan. Af en toe fysiek wel dingen gebeurd, maar niet met elkaar naar bed geweest en vooral heel veel en vaak met elkaar gesproken/geappt etc.
Inmiddels steeds meer twijfels over thuis gekregen. En afgelopen weken veel goede gesprekken gevoerd waarbij we allebei onze twijfels blijken te hebben, maar er wel samen voor willen gaan.
De vraag is nu of ik mijn man moet vertellen dat ik verliefd ben (geweest) op een ander of dat ik hiermee alles alleen maar ingewikkelder maak.
Uiteraard begrijp ik dat ik dit zelf heb veroorzaakt en naïef ben geweest en ja dat vreemdgaan als dit vreemdgaan is (?) dan misschien toch zegt dat je iets mist in je relatie. Maar nu ik tot deze inzichten ben wil ik behalve er met mijn man uitkomen wel graag een verstandige beslissing nemen over wel/niet vertellen over de ander.. wat is jullie advies?
anoniem_369425 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 03:13
1.20% gewijzigd
zondag 13 mei 2018 om 16:14
Wie is erbij gebaat als je het verteld?Lattemachiatto schreef: ↑13-05-2018 16:11Ok duidelijk. Meeste zeggen niet vertellen. Echter ik vraag me af of je dan wel weer samen iets kan opbouwen als je niet alles eerlijk verteld hebt?
Jij niet, je man niet en je kinderen ook niet.
Probeer jezelf te vergeven.Je hebt een fout gemaakt.
zondag 13 mei 2018 om 16:21
Hm, je had de verliefdheid moeten vertellen toen het nog begon..als je dat had gedaan dan had je met je man kunnen praten over hoe dat ontstaan is. {gebrek aan aandacht, waardering, interesse?} en dan hadden je man en jij eerlijk voor je relatie kunnen vechten.
Door wat met je verliefdheid te doen ben je een grens overgegaan en heb je zelf ook meer afstand gecreeerd van je man, dus niet eerlijk.
Of je het nu nog moet zeggen..tja, mocht hij het vragen dan zou ik niet liegen. Maar mocht het niet opkomen dan weet ik niet of het verstandig is om te vertellen.
Door wat met je verliefdheid te doen ben je een grens overgegaan en heb je zelf ook meer afstand gecreeerd van je man, dus niet eerlijk.
Of je het nu nog moet zeggen..tja, mocht hij het vragen dan zou ik niet liegen. Maar mocht het niet opkomen dan weet ik niet of het verstandig is om te vertellen.
zondag 13 mei 2018 om 18:05
Goed om jullie reacties te lezen. Ik vind het namelijk echt heel moeilijk wat te besluiten. Enerzijds ben ik nl ook bang meer kapot te maken dan ik kan bedenken door alles eerlijk te zeggen, anderzijds voelt geheim houden als niet volledig open kaart spelen/er niet volledig voor gaan?
Wat het ook nog extra moeilijk maakt dat ik betreffende man nog regelmatig zie, dus vertellen zou ook heel veel ingewikkelde consequenties hebben.
Wat het ook nog extra moeilijk maakt dat ik betreffende man nog regelmatig zie, dus vertellen zou ook heel veel ingewikkelde consequenties hebben.
zondag 13 mei 2018 om 18:10
Als jij het niet zelf verteld gaat het vreemdgaan dan nog uitkomen bv. doordat je collega het thuis verteld? Er was al eens een roddel, zeg je. Kan dat nog een staartje krijgen? Je man moet er zeker niet zelf achter komen. Het is vele malen beter als je het zelf verteld.
Een tijd terug las ik een artikel over een echtpaar waarbij het vreemdgaan na jaren alsnog aan het licht kwam. De bedrogen man kon er niet over uit dat hij al zoveel jaren een leugen leefde. Zo voelt het kennelijk als je partner iets voor je achterhoudt.
Er zijn twee manieren waarop je man kan reageren. 1. het is een dealbreaker en hij wil scheiden. 2. hij vergeeft het je en jullie gaan samen een nieuw eerlijk huwelijk in. In het eerste geval zou het oneerlijk zijn om je man in een huwelijk te houden waar hij niet in zou willen zitten als hij de waarheid zou weten. In het tweede geval laat je zien dat je hem (alsnog) respecteert en je leidt een leven zonder leugens en leert elkaar werkelijk kennen. De goede en minder goede kanten.
Hoe schat jij je man in?
Een tijd terug las ik een artikel over een echtpaar waarbij het vreemdgaan na jaren alsnog aan het licht kwam. De bedrogen man kon er niet over uit dat hij al zoveel jaren een leugen leefde. Zo voelt het kennelijk als je partner iets voor je achterhoudt.
Er zijn twee manieren waarop je man kan reageren. 1. het is een dealbreaker en hij wil scheiden. 2. hij vergeeft het je en jullie gaan samen een nieuw eerlijk huwelijk in. In het eerste geval zou het oneerlijk zijn om je man in een huwelijk te houden waar hij niet in zou willen zitten als hij de waarheid zou weten. In het tweede geval laat je zien dat je hem (alsnog) respecteert en je leidt een leven zonder leugens en leert elkaar werkelijk kennen. De goede en minder goede kanten.
Hoe schat jij je man in?
zondag 13 mei 2018 om 18:17
Hoe denk je zelf dat je man het zou vinden dat je de man waarmee je bent vreemdgegaan nog steeds ziet? Zou hij zich gerespecteerd voelen in dat contact? De consequenties van het vertellen voor het onderlinge contact is een rechtstreeks gevolg van de keuze om vreemd te gaan. Helaas blaren die je zult moeten accepteren. En misschien juist een reden om het wel te vertellen. Het klinkt namelijk alsof je wel weet dat die consequenties terecht zouden zijn. Waarom heb je deze situatie dan niet al eerder vermeden door ander werk te zoeken bijv. Dan is ook het risico van uitkomen minder groot en heb je het zelf in de hand. Hoe zit het bij die man thuis?Lattemachiatto schreef: ↑13-05-2018 18:05Goed om jullie reacties te lezen. Ik vind het namelijk echt heel moeilijk wat te besluiten. Enerzijds ben ik nl ook bang meer kapot te maken dan ik kan bedenken door alles eerlijk te zeggen, anderzijds voelt geheim houden als niet volledig open kaart spelen/er niet volledig voor gaan?
zondag 13 mei 2018 om 18:20
+1meisje36 schreef: ↑13-05-2018 15:25Hoewel ik voor eerlijkheid ben, wat bereik je ermee als het nu vertelt, behalve dat het hem enorm veel pijn doet? Bedenk voor jezelf wat je wil. Wil je echt met hem verder, dan maakt het vertellen de toekomst alleen maar moeilijker. Wil je niet met hem verder, maakt het vertellen het voor hem alleen nog maar pijnlijker. Gebruik het niet als excuus maar wees vooral eerlijk naar jezelf.
Ik zou het niet vertellen.
zondag 13 mei 2018 om 18:42
Dat ze er zelf niet beter van wordt is iets wat m.i. in lijn is met de keuze om vreemd te gaan, namelijk eigenbelang. Overwegen wat het met je man en kinderen gaat doen is wel afweging die je nu (alsnog, je had ook voor het vreemdgaan dit kunnen bedenken) kunt maken. En het was misschien een fout maar mag man ook zelf bepalen hoe fout het in zijn ogen is?
zondag 13 mei 2018 om 18:49
Ik ben niet van het vertellen om daarmee je geweten te sussen. Je legt daarmee het probleem/rotgevoel bij je partner.
Toch zou ik je wel willen vragen om het eens van de andere kant te bekijken. Hoe zou jij het vinden als je man met iemand anders gezoend heeft. En niet 1 keer per ongeluk maar juist met alle gevoel van dien aard.
Je hebt een hele periode een “dubbele agenda” gehad. Verliefd worden kan gebeuren. Maar het is dan aan jou om daar afstand van te nemen. Je bent wat mij betreft met je acties over de schreef gegaan.
Toch zou ik je wel willen vragen om het eens van de andere kant te bekijken. Hoe zou jij het vinden als je man met iemand anders gezoend heeft. En niet 1 keer per ongeluk maar juist met alle gevoel van dien aard.
Je hebt een hele periode een “dubbele agenda” gehad. Verliefd worden kan gebeuren. Maar het is dan aan jou om daar afstand van te nemen. Je bent wat mij betreft met je acties over de schreef gegaan.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 13 mei 2018 om 19:02
Twee jaar lang vond je het niet erg om het niet te vertellen. En rare manier van voor het thuisfront gaan trouwens.
Ik zou het niet vertellen. Het hele idee dat je er anders niet echt voor gaat heeft mijns inziens geen redelijke grond. Of heb jij wel een een steekhoudend argument?
Ik denk dat je man niets vraagt over die roddel omdat hij zich zorgen maakt over het antwoord. Je kunt nooit meer terug naar de situatie van niet-weten.
Ik zou het niet vertellen. Het hele idee dat je er anders niet echt voor gaat heeft mijns inziens geen redelijke grond. Of heb jij wel een een steekhoudend argument?
Ik denk dat je man niets vraagt over die roddel omdat hij zich zorgen maakt over het antwoord. Je kunt nooit meer terug naar de situatie van niet-weten.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 13-05-2018 19:04
1.04% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zondag 13 mei 2018 om 19:19
Jawel hoor. Er is 'fysiek het 1 en ander gebeurd' staat in de OP. En natuurlijk veel liefdesgezwijmel met de ander gedeeld.
zondag 13 mei 2018 om 19:51
Zakelijk hebben we zeker nog regelmatig met elkaar te maken. Aangezien we allebei voor thuisfront gingen was er lichamelijk soms meer soms minder aan de hand. Emotioneel (qua gesprek etc) des te meer. Geen liefdesgezwijmel, wel serieuze gesprekken.
Qua uitkomen weet ik het niet. De roddels zijn er, partners weten dit ook, vragen echter niet door.
Qua uitkomen weet ik het niet. De roddels zijn er, partners weten dit ook, vragen echter niet door.
zondag 13 mei 2018 om 20:36
Het wordt voor mij niet echt duidelijk of die situatie met die ander nu over is of niet. Je hebt het er over dat er lichamelijk iets was en dat de roddels er zijn. Ligt die situatie nu compleet achter je of heb je ook nog enig niet zakelijk (lichamelijk of verbaal) contact met hem? Ik hoef het niet te weten maar voor het advies (en dus voor jou) wel relevant.
zondag 13 mei 2018 om 21:16
Daar moet je dus mee STOPPEN ! Met onmiddellijke ingang. Hou het puur zakelijk.Lattemachiatto schreef: ↑13-05-2018 21:10Verbaal nog contact en gesprekken, deels zakelijk, deels ook meer emotionele gesprekken. Lichamelijk is er laatste maanden niks gebeurd. Wel beetje geflirt.
zondag 13 mei 2018 om 21:23
Als aanvulling nog. Man en ik zitten in relatiedipje, waarbij we hele serieuze gesprekken voeren over relatie. En indien niet binnen paar maanden beter ook relatietherapie overwegen. De vraag is uiteraard of onze relatie al niet goed was en ik daardoor ontvankelijk was voor een ander of dat onze relatie pas slechter werd toen ik verliefd werd op ander?
Juist omdat we dus nu in best heftige gesprekken zitten vraag ik me dus af of ik het juist wel/niet moet vertellen? Misschien ook als stok achter de deur om met ander echt te stoppen?
Juist omdat we dus nu in best heftige gesprekken zitten vraag ik me dus af of ik het juist wel/niet moet vertellen? Misschien ook als stok achter de deur om met ander echt te stoppen?
zondag 13 mei 2018 om 22:12
Dus je hebt al twee jaar een deels emotionele, deels fysieke affaire? Je vraagt ons of je dat moet delen met je man omdat je dan beter kunt oordelen over de status van je huidige relatie? Ga bij jezelf eens na hoe jij in die periode om bent gegaan met je man. Heb je met hem hetzelfde gedeeld als met je collega? Of ben je tegen je collega eerlijker geweest over hoe je je thuis voelde? Echte emotionele intimiteit deel je vaak maar met een persoon tegelijkertijd. Bovendien deelde je een belangrijk onderdeel (affaire) van je leven al twee jaar niet met je man. Als je man gevoeld heeft dat je niet meer voor hem open stond en dat jijzelf misschien ook wel anders naar hem bent gaan kijken door die andere man, zou dit inmiddels wel eens de reden voor de ontstane twijfel aan beide kanten kunnen zijn.
zondag 13 mei 2018 om 22:17
Je kunt het mijns inziens pas vertellen als het echt over is tussen jou en die collega.
Ik vind het echt getuigen van grote karakterzwakte dat je nog steeds niet gestopt bent met die vent. En het je man vertellen als stok achter de deur vind ik helemaal erg. Je bent dus te slap om jezelf bij de lurven te pakken en te gaan voor je huwelijk, daarom wil je het vertellen want anders kun je niet stoppen. Met het risico dat je man onmiddellijk de stekker eruit trekt. Leuk voor je kinderen.
Stop helemaal met die vent, hou het afstandelijk en zakelijk en ga 100% werken aan je huwelijk. Vertel je man niets en vergeet dat het ooit gebeurd is.
Of vertel alles en kijk of je man met je verder wil of wil scheiden. Maar stop met van twee walletjes eten en je man voor de gek houden.
Ik vind het echt getuigen van grote karakterzwakte dat je nog steeds niet gestopt bent met die vent. En het je man vertellen als stok achter de deur vind ik helemaal erg. Je bent dus te slap om jezelf bij de lurven te pakken en te gaan voor je huwelijk, daarom wil je het vertellen want anders kun je niet stoppen. Met het risico dat je man onmiddellijk de stekker eruit trekt. Leuk voor je kinderen.
Stop helemaal met die vent, hou het afstandelijk en zakelijk en ga 100% werken aan je huwelijk. Vertel je man niets en vergeet dat het ooit gebeurd is.
Of vertel alles en kijk of je man met je verder wil of wil scheiden. Maar stop met van twee walletjes eten en je man voor de gek houden.