De schaarste van seks

15-05-2018 21:45 221 berichten
Normaal gesproken ben ik iemand die de zaken van meerdere kanten bekijkt, maar dit keer kom ik er niet goed uit.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een aantal heel dierbare vriendinnen heb. Stuk voor stuk intelligente vrouwen, sterke karakters met levenservaring en levenslust. Ze zijn allemaal financieel succesvol; eentje runt een zeer winstgevende onderneming, de andere twee zijn directors bij multinationals. Het zijn charismatische vrouwen, niet perse fysiek mooi, maar wel psychologisch aantrekkelijk. Ze hebben een groot netwerk, nou ja ze hebben gewoon alles mee. Maar met mannen lukt het niet.

Tenminste, dat dacht ik. Jaren heb ik gedacht dat ze heel soms aan casual seks deden als ze zin hadden en de kans zich voordeed. Soms hadden we het over hun avontuurtjes, maar veel spraken we er niet over. Prima, ik bespreek mijn seksleven (als getrouwde vrouw) ook niet tot in detail met hen. Iets met wederzijds respect ofzo.

Dit weekend kwam ik erachter dat ze allemaal een getrouwde minnaar hebben, met een nietsvermoedende vrouw en schoolgaande kinderen. En eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Of het mijn vriendschap met hen moet beïnvloeden, of het mijn beeld van hen als mensen, vrouwen en mijn vriendinnen moet veranderen. En of dat dan wat over mij zegt, en zo ja, wat dan.

Ik kom er niet goed uit. Want ik snap het. Of nou ja, ik snap dat ze niet zoveel trek hebben in de left-overs van onze eigen generatie (zeg de midveertigers tot midvijftigers zo'n beetje). Ik begrijp ook dat een (veel) jongere man het niet is voor ze. En dat ze niet gaan voor betaalde seks, dat ze niet tinderen. Dat ze niet perse een relatie willen, maar dat ze wel het beste van het beste wensen. En ja, dat zijn de types die zelf ook top of the food chain zijn. En dus bezet.

Voordat iemand het vraagt: ik ben niet bang dat ze voor mijn man gaan. Daar gaat dit niet over. Maar ik merk dat ik moeite heb met te verwoorden waar het dan wel over gaat. Misschien over de vraag wat ik zelf zou doen als ik hen was?

Hoe zouden jullie reageren in zo'n situatie?
Hillegonda1 schreef:
15-05-2018 22:47
Overigens snap ik niet waarom ze niet voor de sex met een leuke knappe single eind-twintiger/begin dertiger gaan ipv met een getrouwde vijftiger. Die staan in de rij voor oudere single vrouwen en het is best geinig babbelen tussen de bedrijven door met zo’n ambitieuze knul aan het begin van zijn carrière. Om het over bedprestaties maar niet te hebben.
Hillegonda1 schreef:
15-05-2018 22:58
Benieuwd waarom die vriendinnen van TO dan toch voor die getrouwde kerels gaan. Misschien willen ze toch rode rozen ofzo. Want die brengen de hipsters niet mee.
Dit zijn vrouwen die ook in hun jongere jaren geen blijvende relaties hebben gehad. Dat zegt iets over ze. Bewust of onbewust, ze willen geen relatie. Een daar past zo'n man uitstekend bij. Een getrouwde minnaar met gezin geeft weinig kans op gedoe wat betreft relatie en binding. Die wil zelf namelijk ook geen gedoe, want hij heeft veel te verliezen. Geen gedoe, geen vragen, niemand die aan je hangt of achter je aan zit, iemand die ook lekker geen tijd of zin heeft om verder te kijken of denken dan de date, iemand die emotioneel niet echt dichtbij je gaat komen want er staat een heel gezin in de weg, makkelijk af te stoten. Zelf hoeven ze er ook weinig voor te doen, dus ook geen (potentiële) eisen vanuit de andere kant. Ultiem veilig aan alle kanten. Ook weer, bewust of onbewust, de keuze voor zo'n man.
Timetraveler schreef:
16-05-2018 05:08
Jeetje dat anno 2018 single mannen en vrouwen door mensen in een relatie nog zomaar even worden weggezet als 'leftovers'.
En dat. Ik ken een flink aantal erg leuke, aantrekkelijke single mannen van die leeftijd, en dan reken ik de weduwnaars nog niet mee.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
16-05-2018 08:10
Ik zit ook met verbazing te lezen.

Die mannen hebben een afspraak gemaakt. Die vrouwen niet. Die mannen liegen tegen hun vrouw en zijn ontrouw.
Die vrouwen hebben met die afspraak niet zo heel veel te maken. Ze zijn hoogstens schuldig aan het uitkiezen van niet zo’n leuke man. Als ik al mijn vriendinnen eruit moest gooien die een niet-zo-leuke man hadden uitgekozen, dan hield ik er, ‘s even kijken.... precies 1 over, denk ik.

Het huwelijk is een afspraak tussen twee mensen. Niet een afspraak met de rest van Nederland ‘gij zult hier afblijven’. Daar heb ik althans nooit mijn handtekening onder gezet.

Nou, kom maar op met de jijbakken.
Dit.
...
stroman schreef:
16-05-2018 08:10
Die mannen liegen tegen hun vrouw en zijn ontrouw.
Die vrouwen hebben met die afspraak niet zo heel veel te maken.
Niet mee eens, die vrouwen kiezen er ook bewust voor om de afspraken van derden te schenden.
Ik ken ook mensen die dat doen. Dat wil niet zeggen dat ik de banden met ze verbreek, maar ze weten dat ik er het mijne van denk.
Niets mis met open relaties e.d., maar dan wel met medeweten van alle partijen.
Afspraken van seksuele trouw tussen mensen maakt ze kwetsbaar, ook als derde partij heb je die afspraken daarom te respecteren, want we hebben het hier over veel leed en schending van vertrouwen als het uitkomt.
Of je iemand het met seksuele exclusiviteit eens bent is, is een ander verhaal. Maar als je dat niet nastreeft, zoek dan mensen die er openlijk mee hebben ingestemd. Dat is althans mijn uitgangspunt.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 16-05-2018 14:55
Reden: 'je' riep een misverstand op, ik bedoel het algemeen.
2.36% gewijzigd
Antoon69 schreef:
15-05-2018 23:38
Maar zou het haar vriendinnen dan vooral om seks gaan? In dat geval zou ik als vrouw ook een leuke man van 30 zoeken inderdaad, maar op het minnaar topic hier (waar veel op mij intelligente overkomende vrouwen meeschreven) ging het bij zo'n langdurige minnaar relatie ook en misschien vooral om andere dingen. Het gevoel begrepen of bemind te worden bijvoorbeeld

Edit: Wellicht prefereren deze vrouwen hun huidige situatie wel boven het hebben van een langdurig huwelijk. Misschien zouden ze met de man die nu hun minnaar is binnen de kortste keren wel ongelofelijke ruzie krijgen als ze er mee getrouwd zouden zijn.
Ik denk dat het dat is, Antoon. Het gaat om meer dan seks. Ze willen iemand waar ze een zekere vastigheid mee kunnen opbouwen, maar die niet te veel beslag op ze legt. Misschien waren het ook wel niet zulke leuke, veelzijdig ontwikkelde vrouwen geweest als ze decennia lang in een relatie hadden gezeten. En waarom ze niet voor de loodgieter gaan, tja. Kwestie van verschillende werelden denk ik, de loodgieter zal hen waarschijnlijk ook niet aantrekkelijk vinden.
tu1nhek schreef:
16-05-2018 08:16
Dit zijn vrouwen die ook in hun jongere jaren geen blijvende relaties hebben gehad.
Bedoel je hier te zeggen dat deze vrouwen geen lange relaties hebben gehad? Ik zie dat TO nergens schrijven en ik vind het ook een rare aanname.

Of bedoel je dat hun relaties niet blijvend waren omdat ze nu geen relatie hebben? Dat zou betekenen dat iedereen die vrijgezel is geen relatie zou willen. Dat vind ik ook een rare conclusie.
roodmiertje schreef:
15-05-2018 23:40
Wat een vooroordelen en onzekerheden over vrijgezelle vrouwen. De belangrijkste reden dat dit soort vrouwen vrijgezel zijn is dat de geschikte mannen allemaal bezet waren. Je moet maar net de juiste op het goede moment tegenkomen. Het is echt niet zo dat die vrouwen die mannen niet kunnen krijgen, ze hebben ze namelijk. Als de man niet alle verplichtingen had ten opzichte van zijn gezin, dan had er een relatie kunnen ontstaan.
Geloof je het zelf? Ze hebben ze helemaal niet. Een geheime minnaarsrelatie is iets heel anders dan een serieuze, monogame, eerlijke relatie. En je kan later wel zeggen dat je bedoelde dat ze de man 'hebben' omdat ze zelf tevreden zijn met de verhouding, maar dan moet je in je eerste bericht niet praten over 'de enige reden dat ze vrijgezel zijn' in dezelfde adem als 'het is niet zo dat ze ze niet kunnen krijgen, ze hebben ze toch'. Dan trek je een scheve vergelijking.

Opvallend aan jouw redenering hierboven is dat je van de vrouwen binnen deze groep (mensen van 40-60 zonder relatie) bijzondere wezens maakt die wél geschikt zijn voor een relatie. Maar de mannen zijn volgens jou ongeschikt? Terwijl zij zich toch met z'n allen binnen de groep singles zitten van die leeftijd. Waarom zouden die mannen dan niet geschikt zijn, maar de vrouwen zijn blijkbaar te goed voor ze? Waarom zou het niet andersom zijn? Of gewoon gelijk? Over vooroordelen en onzekerheden gesproken.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 08:36
12.42% gewijzigd
ik ben vooral verbaasd over de algehele verbazing.
De hele wereld gaat vreemd, al eeuwen. Kijk even om je heen, naar al die brave mannen (en vrouwen) op je werk, groot deel heeft er wel eens een neukerdje naast hoor.
Als je 20 bent, denk je eeuwig trouw te blijven, op je 40e heb je zoveel gezien, dat je weet, dat je blij moet zijn met wat je hebt.
Ik heb een hele leuke relatie (al eeuwig), en ik denk, dat hij niet vreemd gaat. Maar als hij het wel deed, was het ook niet einde oefening.
Hillegonda1 schreef:
16-05-2018 00:15
Ik lees daarin alleen maar een hele grote angst dat het je eigen man is die dikke pret ligt te maken met een vrouwelijke CEO in jarretelles.
Waarom lees je daar eerder een angst in dan een moreel oordeel over mensen die anderen kwetsen door te liegen en bedriegen of meewerken daaraan?

Ik lees daarin alleen maar een slag om de arm om jezelf in te dekken mocht je zelf ooit zoiets gaan doen. Zou ik kunnen zeggen, maar dat slaat evengoed nergens op als die vermeende angst die je anderen toeschrijft die een (fel) oordeel hierop hebben. Veel mensen hebben gewoon eerlijkheid en anderen niet onnodig kwetsen hoog in het vaandel staan.
snug schreef:
16-05-2018 08:20

Of je het met seksuele exclusiviteit eens bent is een ander verhaal. Maar als je dat niet nastreeft, zoek dan mensen die er openlijk mee hebben ingestemd. Dat is althans mijn uitgangspunt.
Jawel, maar het gaat hier niet om mijn eigen uitgangspunt, maar dat van mijn vriendinnen.

Vriendinnen kunnen anders over dingen denken dan ik en dat staat ze vrij. Ik vind het misschien niet leuk, maar ik vind wel meer niet leuk.
Ik heb ook single vriendinnen met hele goede banen, maar die zoeken toch echt wel naar en eerlijke relatie..
De schaarste van seks gaat t echt niet om.. want dat is wel te vinden. Zoals eerder al genoemd, jongere mannen zijn ook niet zo moeilijk, zeker voor fwb ‘relatie’.
Het is wel lastig om een partner op het juiste niveau te vinden, die écht past.
Scheiden gebeurt overigens zoveel dat je niet echt meer kunt spreken van ‘leftovers’. Bovendien zijn ze dat dan vooral zelf ook.
Een vriendin heeft wel een tijd een relatie gehad met bezette man. Werd ze niet gelukkig van. Het ligt ook echt aan het type mens imo die daar (steeds) voor gaat/valt.
Overigens vind ik daar zelf niet zoveel van. De verhalen zijn sappig en verder zijn het volwassen mensen die daar zelf verantwoordelijk voor zijn.
tu1nhek schreef:
16-05-2018 08:27
Opvallend aan jouw redenering hierboven is dat je van de vrouwen binnen deze groep (mensen van 40-60 zonder relatie) bijzondere wezens maakt die wél geschikt zijn voor een relatie. Maar de mannen zijn volgens jou ongeschikt? Terwijl zij zich toch met z'n allen binnen de groep singles zitten van die leeftijd. Waarom zouden die mannen dan niet geschikt zijn, maar de vrouwen zijn blijkbaar te goed voor ze? Waarom zou het niet andersom zijn? Of gewoon gelijk? Over vooroordelen en onzekerheden gesproken.
Het helpt om zo af en toe de statistieken er bij te pakken. Mannen vallen over het algemeen op iets lager opgeleide/minder succesvolle vrouwen. Vrouwen vallen over het algemeen op iets hoger opgeleide/iets succesvollere mannen. Simpele logica leert dan dat er hogeropgeleide/succesvolle vrouwen overblijven en lageropgeleide/minder succesvolle mannen. Daar kun je veel van vinden, maar daar heb ik in dit geval geen onzekerheid of vooroordeel bij nodig.
stroman schreef:
16-05-2018 08:46
Jawel, maar het gaat hier niet om mijn eigen uitgangspunt, maar dat van mijn vriendinnen.

Vriendinnen kunnen anders over dingen denken dan ik en dat staat ze vrij. Ik vind het misschien niet leuk, maar ik vind wel meer niet leuk.
ik heb mijn vriendinnen hele rare dingen zien dom, hele domme ook. Praten we over, zonder waardeoordeel
tu1nhek schreef:
Waarom lees je daar eerder een angst in dan een moreel oordeel over mensen die anderen kwetsen door te liegen en bedriegen of meewerken daaraan?
Logisch. Een fel moreel oordeel komt vaak voort uit angst.
Amant schreef:
15-05-2018 23:41
Alhoewel ik volmondig zal bevestigen dat er een link is tussen jezelf aantrekkelijk vinden en een lekker wijf zijn, kun je als vrouw niet voor een andere vrouw bepalen of ze een lekker wijf is of niet.

Ten eerste kan alleen een man met zelfvertrouwen vrouwen indelen in lekker wijf en niet-lekker wijf, ten tweede zijn er voor de man met zelfvertrouwen echt wel bepaalde minimum-eisen aan wat een lekker wijf is en ten derde is er geen directe relatie tussen psychische stabiliteit (wat jij neerzet als psychisch aantrekkelijk) en lekker wijf zijn.

Vrouwen kunnen meestal niet voor een andere vrouw bepalen of ze een lekker wijf is. Echt niet. Alleen vrouwen die zelf een lekker wijf zijn kunnen dat. Misschien.
Psychisch aantrekkelijk is wat onhandig omschreven van me. Maar stabiliteit bedoel ik ook niet perse, daar versta ik wat anders onder. Ik bedoel meer dat ze lekker in hun vel zitten, dat ze happy zijn met wie ze zijn. En volgens mij is dat wel heel aantrekkelijk, tenminste, het draagt aan bij aantrekkingskracht.

Waarom kunnen vrouwen niet zien of een andere vrouw een lekker wijf is? Bedoel je seksuele aantrekkingskracht die de doorsnee hetero-vrouw niet kan oppikken? Ik denk dat vrouwen onderling echt niet blind zijn voor elkaars sensualiteit of seksuele aantrekkingskracht. Het hele leven is in zekere zin een seksuele hiërarchie toch? Vrouwen hebben donders goed in de gaten wie een rivaal is en wie niet.
anoniem_327069 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 17:59
0.33% gewijzigd
tu1nhek schreef:
16-05-2018 08:16
Dit zijn vrouwen die ook in hun jongere jaren geen blijvende relaties hebben gehad. Dat zegt iets over ze. Bewust of onbewust, ze willen geen relatie. Een daar past zo'n man uitstekend bij. Een getrouwde minnaar met gezin geeft weinig kans op gedoe wat betreft relatie en binding. Die wil zelf namelijk ook geen gedoe, want hij heeft veel te verliezen. Geen gedoe, geen vragen, niemand die aan je hangt of achter je aan zit, iemand die ook lekker geen tijd of zin heeft om verder te kijken of denken dan de date, iemand die emotioneel niet echt dichtbij je gaat komen want er staat een heel gezin in de weg, makkelijk af te stoten. Zelf hoeven ze er ook weinig voor te doen, dus ook geen (potentiële) eisen vanuit de andere kant. Ultiem veilig aan alle kanten. Ook weer, bewust of onbewust, de keuze voor zo'n man.
Idd.
stroman schreef:
16-05-2018 08:17
En dat. Ik ken een flink aantal erg leuke, aantrekkelijke single mannen van die leeftijd, en dan reken ik de weduwnaars nog niet mee.
Precies..lekker makkelijk om singles van die leeftijd leftovers te noemen als je zelf in je veilige huwelijk zit.
Een valse denigrerende opmerking.
...
Minnares zijn is nu eenmaal leuker dan zo'n man losweken van z'n gezin waardoor ie opeens moet co-ouderen en alimentatie moet betalen en z'n eigen was moet doen. Zo hebben die vrouwen wel de lusten, niet de lasten. En die kerels zijn natuurlijk degene die fout zijn want zij bedriegen hun vrouw.
stroman schreef:

Huh? Daar ging mijn reactie ook niet om, even beter lezen.
stroman schreef:
16-05-2018 08:17
Excuses voor de term left over. Er zijn talloze redenen waarom mensen alleen komen te staan. Het is niet goed om daar een waardeoordeel aan te hangen met een rotwoord. Ik probeerde alleen een beeld neer te zetten vanuit een bepaalde gedachtengang.
tu1nhek schreef:

Ik lees daarin alleen maar een slag om de arm om jezelf in te dekken mocht je zelf ooit zoiets gaan doen. Zou ik kunnen zeggen, maar dat slaat evengoed nergens op als die vermeende angst die je anderen toeschrijft die een (fel) oordeel hierop hebben. Veel mensen hebben gewoon eerlijkheid en anderen niet onnodig kwetsen hoog in het vaandel staan.
Morele starheid vindt zijn oorsprong vaak in onzekerheid en angst.

Overigens, waarom zou ze zichzelf moeten indekken?
Als mijn vriendinnen dit zouden doen zou ik dat stom vinden en dat zou tegen míjn regels voor míjn leven ingaan. Als zij me vragen hoe ik erover denk zou ik het er met ze over hebben, vertellen hoe ik erin sta, maar daar blijft het bij. Het zou verder geen invloed hebben op onze vriendschap.
roodmiertje schreef:
16-05-2018 08:25
Bedoel je hier te zeggen dat deze vrouwen geen lange relaties hebben gehad? Ik zie dat TO nergens schrijven en ik vind het ook een rare aanname.

Of bedoel je dat hun relaties niet blijvend waren omdat ze nu geen relatie hebben? Dat zou betekenen dat iedereen die vrijgezel is geen relatie zou willen. Dat vind ik ook een rare conclusie.
Ik bedoel dat deze vrouwen zich niet lijken te willen binden aan een partner. Dit willen ze ofwel niet ofwel niet voor langere tijd. In onze huidige maatschappij en cultuur kijken vele (jongere) mensen daar anders tegenaan, die hopen op een langere relatie en/of een gezin te stichten. Maar het gaat niet alleen om de lengte, maar ook je beschikbaarheid. Velen zijn op zoek naar een partner. Eén partner. Die je belangrijk vindt. Met wie je veel tijd doorbrengt en met wie je veel deelt. De mensen met open relaties of vrijere relaties, of die dat willen, zijn schaarser. Dus wanneer je kiest voor een oudere man die al een gezin heeft dan heb je dit 'gedoe' niet. De man is bezet, hij heeft andere verplichtingen en prioriteiten.
Timetraveler schreef:
16-05-2018 05:08
Jeetje dat anno 2018 single mannen en vrouwen door mensen in een relatie nog zomaar even worden weggezet als 'leftovers'.
Ik vind zelf niet dat singles leftovers zijn, dat vinden die vrouwen blijkbaar. Maar als de single mannen het zijn dan zijn zíj het ook. Het is niet dat dat allemaal sneue types zijn die niet leuk genoeg zijn voor een vrouw en dat het bij hen pure pech is dat ze niemand hebben gevonden terwijl ze toch zo geweldig zijn en zo doet TO het overkomen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Er zijn in alle leeftijdscategorieën leuke single mannen. Nu meer dan ooit. Eens getrouwd voor altijd van de markt af geldt allang niet meer. Ik val in de leeftijdscategorie van de OP, ben single, en kan een scharrel vinden van mijn eigen leeftijd die leuk is en single. Een deel van deze mannen was druk met reizen en carrière en daardoor nooit bezig met settelen, een deel is gescheiden of heeft een lange relatie achter de rug, een deel is serieel monogaam, noem maar op.
Geen vijver vol sneue visjes hoor. Net als ik mezelf niet reken tot sneu visje, of vind dat andere single vrouwen dat zijn.

Iets beginnen met een getrouwde man is natuurlijk niet sjiek, maar als je verliefd wordt doe je stomme dingen. En je brein voorziet je vaak ook nog eens van een ja-maar-dit-is-anders verklaring. Voor mij zou de vriendschap afhangen van de hele manier waarop zo'n vrouw in de situatie staat. Domme dingen doen we allemaal, maar gewetenloos voor je eigen plezier of gewin gaan zou mij de vriendschap doen herzien.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 16-05-2018 12:43
0.10% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven