Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

maandag 14 mei 2018 om 08:50
Ik kom ook even om tips vragen.
Laatst moest ik met dochter (3 jaar en een paar maanden) naar het consultatiebureau voor de controle en de ogentest. Dat was ehm...niet zo'n succes, om het zo maar te zeggen. Dochter weigerde in alle toonaarden om aan de ogentest mee te werken.
Nu heb ik voor deze week een nieuwe afspraak staan om het nóg eens te proberen. Ik heb met dochter al een filmpje over de ogentest gekeken en ik moest toevallig zelf langs de opticien voor een ogencheck dus dochter meegenomen ("kijk, mama doet ook een ogentest!"). Maar of dit genoeg is....
Ik kan altijd nog proberen terug te vallen op omkopen (als je nu braaf meewerkt mag je straks een ijsje) maar daar zijn wij thuis eigenlijk niet zo van. Dus als er nog andere mogelijkheden zijn om dochter te bewegen tot meewerken, ik hoor 't graag!
Laatst moest ik met dochter (3 jaar en een paar maanden) naar het consultatiebureau voor de controle en de ogentest. Dat was ehm...niet zo'n succes, om het zo maar te zeggen. Dochter weigerde in alle toonaarden om aan de ogentest mee te werken.
Nu heb ik voor deze week een nieuwe afspraak staan om het nóg eens te proberen. Ik heb met dochter al een filmpje over de ogentest gekeken en ik moest toevallig zelf langs de opticien voor een ogencheck dus dochter meegenomen ("kijk, mama doet ook een ogentest!"). Maar of dit genoeg is....
Ik kan altijd nog proberen terug te vallen op omkopen (als je nu braaf meewerkt mag je straks een ijsje) maar daar zijn wij thuis eigenlijk niet zo van. Dus als er nog andere mogelijkheden zijn om dochter te bewegen tot meewerken, ik hoor 't graag!
het is wat het is

maandag 14 mei 2018 om 08:55
Ik heb het idee dat het mijn zoontje totaaaaal niet uitmaakt dat hij op de grond plast, of op de handdoek op de stoel, of wat dan ook. Maar misschien investeren we ook nog niet genoeg.. Het kost wel een hoop energie om constant op te letten

maandag 14 mei 2018 om 09:00
Hier hetzelfde probleem. Het zal hem aan zijn reet roesten of hij op de grond plast en met een natte broek rondloopt. Sterker nog: superleuk om er met je voeten in te gaan staan.Morgenstond schreef: ↑14-05-2018 08:55Ik heb het idee dat het mijn zoontje totaaaaal niet uitmaakt dat hij op de grond plast, of op de handdoek op de stoel, of wat dan ook. Maar misschien investeren we ook nog niet genoeg.. Het kost wel een hoop energie om constant op te letten![]()

Kijk uit malloot, een kokosnoot.
maandag 14 mei 2018 om 09:13
ze moeten toch maar heel even in het toestel kijken? geef haar knuffel/beer/... of iets wat ze graag wil aan die van het CB, laat eerst de ogen van de knuffel testen, en laat de knuffel dan het toestel "bedienen" om naar haar ogen te kijken. als ze dan ook maar even haar knuffel volgt, zal ze wel even kijken in het toestel en is het gepasseerd.ruiva schreef: ↑14-05-2018 08:50Ik kom ook even om tips vragen.
zou hier toch echt wel werken hoor

maandag 14 mei 2018 om 09:20
Ik snap best dat je bij een kind van ruim drie heen en weer gaat rennen met het potje en dat je dat ziet als investering, maar verder snap ik niet waarom zindelijk worden moet worden aangepakt middels een training.
Ik zet em gewoon op het potje, wat er wel op gaat: prima en zo niet, ook prima. Ruimen we het op.
Er komt vast een dag dat ie vanzelf zindelijk is lijkt me.
Ik zet em gewoon op het potje, wat er wel op gaat: prima en zo niet, ook prima. Ruimen we het op.
•
maandag 14 mei 2018 om 09:21
ah ok. hier (belgie) is de test op 2.5 jaar, en met zelfde toestel als wat ze doen op 1 jaar. moeten ze gewoon even kijken en that's it.
plaatjes benoemen klinkt idd wat moeilijker om te motiveren.
bij het CB moeten ze toch ook technieken kennen om kinderen dit te laten doen? je zal toch wel niet de eerste zijn...
plaatjes benoemen klinkt idd wat moeilijker om te motiveren.
bij het CB moeten ze toch ook technieken kennen om kinderen dit te laten doen? je zal toch wel niet de eerste zijn...

maandag 14 mei 2018 om 09:27
Ik snap die opvatting ook wel. Vind het nog wel lastig 'hoe ver' we moeten gaan met het potje nu. Ik vind het geen probleem dat hij af en toe een plas op de grond doet, maar het is vooral een gedoe met handdoeken op het kleed en op de bank elke keer. En ik moet zeggen dat het me ook af en toe wel frustreert dat hij soms een plas doet op de grond, net nadat hij op het potje gezeten heeft.Frizz schreef: ↑14-05-2018 09:20Ik snap best dat je bij een kind van ruim drie heen en weer gaat rennen met het potje en dat je dat ziet als investering, maar verder snap ik niet waarom zindelijk worden moet worden aangepakt middels een training.
Maar al met al wijst dat er misschien meer op om er nu niet fanatiek mee door te gaan, en hem gewoon bloot te laten rondlopen, zodat hij in die zin kennis maakt met het gevoel te moeten plassen.

maandag 14 mei 2018 om 09:51
Dochter ook hoor, niets leuker dan een drol draaien op het gras als mama haar kleine zusje verschoont.
Ze komt het altijd wel melden als ze ene plasje of poep gedaan heeft, ook als ze ene luier om heeft.
maandag 14 mei 2018 om 13:13
Dat zou je wel verwachten ja, maar dat is niet mijn ervaring met het CB.MissTiek2015 schreef: ↑14-05-2018 09:21plaatjes benoemen klinkt idd wat moeilijker om te motiveren.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
maandag 14 mei 2018 om 13:15
Wat voor fanatieks deed je dan?Morgenstond schreef: ↑14-05-2018 09:27Ik snap die opvatting ook wel. Vind het nog wel lastig 'hoe ver' we moeten gaan met het potje nu. Ik vind het geen probleem dat hij af en toe een plas op de grond doet, maar het is vooral een gedoe met handdoeken op het kleed en op de bank elke keer. En ik moet zeggen dat het me ook af en toe wel frustreert dat hij soms een plas doet op de grond, net nadat hij op het potje gezeten heeft.
Maar al met al wijst dat er misschien meer op om er nu niet fanatiek mee door te gaan, en hem gewoon bloot te laten rondlopen, zodat hij in die zin kennis maakt met het gevoel te moeten plassen.
Hier gaat er een luier aan als ik geen zin heb in opruimen. En een plasje is toch zo opgeruimd?
•

maandag 14 mei 2018 om 14:11
Mijn ervaring is dat het zo anders is hoe kinderen ermee omgaan. Mijn oudste vond het totaal niet erg (of leek het niet door te hebben) als hij geen luier om had en er plas in zijn broek/onderbroek terecht kwam. Poep in zijn luier leek hij ook niet erg/vies te vinden en nooit uit zichzelf gevraagd of hij op het potje mocht. Maar dus wel van de een op de andere dag zindelijk (3 j en 6m) ook voor de nacht en voor poep. En vrij snel over op de wc ipv op het potje.
Jongste (nu 2j en 3m) vindt het helemaal geweldig om op het potje te mogen. Kan 5 minuten nadat hij geweest is alweer vragen: "poep?" en dan wil hij even op het potje. Op elke minidrup reageert hij dolenthousiast, staat de klappen en stuiteren. Ik heb nog niet geprobeerd om hem zonder luier en alleen een onderbroek te laten dragen. Binnenkort maar eens proberen om te kijken hoe hij daar op reageert.
Jongste (nu 2j en 3m) vindt het helemaal geweldig om op het potje te mogen. Kan 5 minuten nadat hij geweest is alweer vragen: "poep?" en dan wil hij even op het potje. Op elke minidrup reageert hij dolenthousiast, staat de klappen en stuiteren. Ik heb nog niet geprobeerd om hem zonder luier en alleen een onderbroek te laten dragen. Binnenkort maar eens proberen om te kijken hoe hij daar op reageert.

maandag 14 mei 2018 om 14:55
Tja, fanatiek is misschien niet het juiste woord

maandag 14 mei 2018 om 15:09
Ah dat doe ik ook hoor, na het opstaan en bij een luierwissel. Maar als hij niet wil dan niet.Morgenstond schreef: ↑14-05-2018 14:55Tja, fanatiek is misschien niet het juiste woordIk probeerde hem in ieder geval wel echt te stimuleren om op de pot te gaan, en vroeg hem dan ook af en toe om daarop te gaan zitten. Maar denk dat ik er in die zin dus vooral zelf minder mee bezig moet zijn.
Meestal wil hij wel wat dan laat ik hem ergens mee spelen tijdens het zitten.
•

maandag 14 mei 2018 om 16:19
Jullie nog tips voor een tas? De luiertas gaat samen met de kinderwagen op marktplaats. Denk erover om een unisex rugtas te kopen met veel vakjes. Nu ze zindelijk is hoeft ik geen hele hutkoffer meer mee te slepen, maar doekjes en vooral eten en drinken en soms een schone onderbroek voor de zekerheid neem ik wel mee als ik de deur uitga. Of als we ver gaan rijden rond slaaptijd toch voor de zekerheid nog een luier mee. Hij moet een beetje unisex zijn omdat vriend er ook mee over straat moet durven.
Waar lopen jullie mee?
Waar lopen jullie mee?

woensdag 23 mei 2018 om 07:52
Even klagen want ik heb het zo zwaar... nu 32 weken zwanger van de tweede, nog aan het werk. Mijn zoon is 2 jaar en 4 maand. Als hij een goeie dag heeft gaat het prima maar een slechte dag is zwaar. Stoute dingen doen, zeuren, niet zelf spelen. Elke ochtend of middag gaan we al op pad want een dag thuis is gewoon onmogelijk. Wat ik mn moeilijk vindt is het gezeur over tv kijken. Hij mag smorgens bij mij in bed 15 min kijken en als ik ga koken maar soms zeurt hij er uren om. Roept alleen maar zn naam en tv kijken. Negeren , boos worden het heeft geen zin en wordt er gek van. Afleiden helpt voor 5 min en het begint weer. Grrrr iemand tips?

woensdag 23 mei 2018 om 09:21
Oh wat vervelend WWW7. Dan is het vast fijn om nog aan het werk te zijn 
Ik ben momenteel 34 weken zwanger en mijn zoontje is 2 maanden jonger dan de jouwe, maar ik herken het wel. Afgelopen zaterdag hadden wij zo'n ochtend dat echt niets goed was voor hem. Hij had me een kopstoot gegeven in de ochtend en toen heb ik een uur lopen huilen. Pijn, hormonen, vermoeidheid, heerlijk
Kan het zijn dat je man/vriend hem meer tv laat kijken dan jij? Mijn zoontje is niet van het zeuren om tv kijken, maar hij huilt wel snel om dingen. Toen heb ik eens gezegd dat hij maar op het speelkleed moest gaan zitten om te huilen, en dat deed hij ook
Misschien kan je zeggen dat hij op een bepaalde plek erom mag vragen, dat het antwoord toch nee blijft, maar dan vraagt hij er in ieder geval niet aldoor overal om? Of maak samen een kartonnen TV
Kan je evt bovenin zo'n spleet doen, zodat dat hij verschillende platen (die je dan zelf maakt) erin kan schuiven en dat kan kijken. Dat is nog leuk om te doen ook

Ik ben momenteel 34 weken zwanger en mijn zoontje is 2 maanden jonger dan de jouwe, maar ik herken het wel. Afgelopen zaterdag hadden wij zo'n ochtend dat echt niets goed was voor hem. Hij had me een kopstoot gegeven in de ochtend en toen heb ik een uur lopen huilen. Pijn, hormonen, vermoeidheid, heerlijk

Kan het zijn dat je man/vriend hem meer tv laat kijken dan jij? Mijn zoontje is niet van het zeuren om tv kijken, maar hij huilt wel snel om dingen. Toen heb ik eens gezegd dat hij maar op het speelkleed moest gaan zitten om te huilen, en dat deed hij ook

woensdag 23 mei 2018 om 09:48

woensdag 23 mei 2018 om 09:49
HerkenbaarWWW7 schreef: ↑23-05-2018 07:52Even klagen want ik heb het zo zwaar... nu 32 weken zwanger van de tweede, nog aan het werk. Mijn zoon is 2 jaar en 4 maand. Als hij een goeie dag heeft gaat het prima maar een slechte dag is zwaar. Stoute dingen doen, zeuren, niet zelf spelen. Elke ochtend of middag gaan we al op pad want een dag thuis is gewoon onmogelijk. Wat ik mn moeilijk vindt is het gezeur over tv kijken. Hij mag smorgens bij mij in bed 15 min kijken en als ik ga koken maar soms zeurt hij er uren om. Roept alleen maar zn naam en tv kijken. Negeren , boos worden het heeft geen zin en wordt er gek van. Afleiden helpt voor 5 min en het begint weer. Grrrr iemand tips?

Wij proberen vaak naar buiten te gaan en op de momenten dat hij flink speelt geven we extra aandacht (zodat hij niet leert dat zeuren = aandacht). Aangezien ik niet alles zomaar kan doen (tijdens de zwangerschap door de bekkeninstabiliteit en nu door de keizersnede), probeer ik zoveel mogelijk dingen te verzinnen die wel gaan. Ik kan geen uur op de grond zitten, maar dan bouwen we een treinbaan op tafel of we lezen boekjes terwijl ik zijn kleine broer eten geef of maken we een puzzel op de bank.
Als hij zeurt voor de televisie of andere dingen dan zeggen we max 3 keer “nee”, bieden telkens een alternatief aan en als hij blijft zeuren dan negeren we hem eventjes. Meestal kiest ie dan na 5 minuten wel iets anders.
Verder proberen we hem vaker op bed te leggen (hij is ook gewoon moe!) en probeer ik dan bij hem te liggen, want hij heeft meer behoefte aan mama-tijd.

woensdag 23 mei 2018 om 09:53
Gefeliciteerd met de geboorte van de 2e lilapie! Nog een zoontje toch? Hopelijk went het ook voor je eerste allemaal een beetje.
sneeuwwitje, dit is de link: https://www.zalando.nl/spiral-bags-trib ... o-q11.html
Mbt het tv kijken is het gevaar dan denk ik dat je niet moet toegeven omdat er gezeurd wordt, maar dan vooraf aangeven dat je hebt bedacht dat kind meer tv mag kijken?
sneeuwwitje, dit is de link: https://www.zalando.nl/spiral-bags-trib ... o-q11.html
Mbt het tv kijken is het gevaar dan denk ik dat je niet moet toegeven omdat er gezeurd wordt, maar dan vooraf aangeven dat je hebt bedacht dat kind meer tv mag kijken?

woensdag 23 mei 2018 om 12:19
Ik merkte dat de oudste heel erg reageert/reageerde op mijn gemoedstoestand. Ik slechte nacht, daardoor doodop en humeurig.. Dan kind humeurig en dwars.
En net las ik ergens ‘een kind doet niet wat je zegt, maar doet wat je doet.’ En dat is hier helemaal waar.
Ik vroeg tijdens de zwangerschap en na de geboorte van nr 2 om hulp bij het bezighouden van de oudste. Dat hielp mij enorm om de dag door te komen en de sfeer in huis prettig te houden. Opa of oma konden oudste de broodnodige 1 op 1 aandacht geven. Inmiddels is de baby bijna 6 maanden en heb ik vaker weer voldoende energie om de moeder te zijn die ik wil zijn.
En net las ik ergens ‘een kind doet niet wat je zegt, maar doet wat je doet.’ En dat is hier helemaal waar.
Ik vroeg tijdens de zwangerschap en na de geboorte van nr 2 om hulp bij het bezighouden van de oudste. Dat hielp mij enorm om de dag door te komen en de sfeer in huis prettig te houden. Opa of oma konden oudste de broodnodige 1 op 1 aandacht geven. Inmiddels is de baby bijna 6 maanden en heb ik vaker weer voldoende energie om de moeder te zijn die ik wil zijn.