GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
strikjemetstippels schreef:
25-05-2018 22:16
Hypothese: als ik mijn naam, BSN, geaardheid en religie in de bedrijfsauto van de bakker kras, moet hij het dan laten verwijderen?

*asking for a friend*
Nee, want niet geautomatiseerd :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
strikjemetstippels schreef:
25-05-2018 22:16
Hypothese: als ik mijn naam, BSN, geaardheid en religie in de bedrijfsauto van de bakker kras, moet hij het dan laten verwijderen?

*asking for a friend*
:rofl:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Nouschi schreef:
25-05-2018 17:02
Maar dan niet te loepen.
Google loept anders uitstekend......
RikM schreef:
25-05-2018 18:00
Ze hoeven inderdaad niet al je berichten te verwijderen, omdat discussies waar jij aan hebt meegedaan dan niet meer te volgen zijn, maar ze kunnen de berichten wel ontkoppelen van jouw profiel, en je profiel verwijderen. Dan staat jouw naam dus niet meer naast je berichten maar iets als "anoniem" of "verwijderd". Op die manier zijn de berichten dus niet meer te herleiden naar jou. Niet hier en ook niet in Google.

Daarnaast zouden ze ook eventuele persoonsgegevens uit je berichten moeten verwijderen. Als jij bijvoorbeeld ergens hebt vermeld waar je woont, of wat je telefoonnummer is, dan moeten ze dat wel verwijderen. Bijvoorbeeld door te gummen, of dat bericht wel te verwijderen.
Het gaat niet enkel om deze specifieke informatie die jij benoemt als persoonsgegevens
Wanneer een bericht ( of een verzameling berichten gekoppeld aan 1naam ) een zodanige inhoud heeft dat iemand daaruit achterhaald krijgt wie de natuurlijke persoon is, zijn dat ook persoonlijke gegevens.
Het veranderen van een Nick naar zoiets als anoniem heeft daar geen effect op.

Als ik als Truus in een blauwe Opel rijdt , een tweeling heb, werk bij de plaatselijke bakker, mijn voortuin vol staat met viooltjes,, ik aan het trainen ben voor een marathon , rood kort haar, gescheiden ben en mijn nieuwe vriend kaal is.
Dan kunnen al deze gegevens, die ik onder de naam Barbapapa ergens op het forum geschreven heb in verschillende berichten, voor mijn buurvrouw, werkgever, ex-man, schoonmoeder duidelijk maken dat het over Truus gaat.
Te herleiden naar de natuurlijke persoon.
Al veranderen ze barbapapa naar anoniem 12345 bij alle berichten, dan is het nog steeds duidelijk dat het Truus is.
consuelabananahammok schreef:
26-05-2018 02:40

Wel als er maar één Anoniem is. Waar alle geanonimiseerde posts onder komen te hangen, zodat niet meer te achterhalen is welke berichten door wie geschreven zijn. Dan zijn de berichten van een specifieke persoon niet meer aan elkaar te koppelen en is dus ook de privacy niet meer in het geding.
dan zeg je maar dat je in een rode fiat panda rijdt, lang blond haar, 2 losse kinderen, bij de slager werkt, een voortuin met stenen en dat je aan het trainen bent voor de wielerwedstrijd en je vent een petje draagt.
waarom zou je in gegevensnaam al dat soort info verstrekken op een forum.
en waarom maakt men zich nu daar pas druk om??? dat belletje had 20 jaar geleden al moeten rinkelen. niet pas deze week.
rozamunda schreef:
26-05-2018 08:31
en waarom maakt men zich nu daar pas druk om??? dat belletje had 20 jaar geleden al moeten rinkelen. niet pas deze week.

Precies. Honderd jaar geleden werden er al forummers herkend en/of gestalkt. Blijkbaar heeft niemand daar ook maar iets van geleerd...
Je hebt pb Zaza
rozamunda schreef:
26-05-2018 08:30
dan zeg je maar dat je in een rode fiat panda rijdt, lang blond haar, 2 losse kinderen, bij de slager werkt, een voortuin met stenen en dat je aan het trainen bent voor de wielerwedstrijd en je vent een petje draagt.
waarom zou je in gegevensnaam al dat soort info verstrekken op een forum.
Tegewoordig doet ook niemand dat meer, en blijven de meeste mensen erg oppervlakkig, wat het forum minder authentiek en minder interessant maakt. Vijftien jaar geleden was het forum veel minder populair en zaten er veel minder mensen online, waardoor de kans dat je herkend werd veel kleiner was. In de loop der tijd is het besef gegroeid dat het niet handig is om teveel prive online te delen.
.
CommunityManagerViva schreef:
25-05-2018 16:13
Beste forummers,

Zoals beloofd hierbij een update over het anonimiseren en GDPR op het Viva Forum.

We hebben besloten om de eerder deze week aangekondigde maatregel betreffende het anonimiseren van accounts, te wijzigen. Wanneer je je nu laat anonimiseren, zal je een onherkenbare nickname krijgen en zal je account niet meer te loepen zijn. Net zoals voorheen verwijderen we geen berichten en topics, omdat de discussies daardoor onbegrijpelijk worden – tenzij hier persoonsgegevens in staan.

Verzoeken om je te laten anonimiseren kun je net als voorheen via de mail of via het Centraal Moderatortopic indienen. Persoonlijke vragen en verzoekjes kan je het best mailen naar forum@viva.nl, of naar mij via communitymanager@viva.nl.

Voor de privacyregels van Sanoma kun je hier terecht: https://www.sanoma.nl/privacy-en-cookiebeleid/

Hopende jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Ik vind dat iedereen die uit voorzorg een account heeft gewist en een nieuwe heeft aangemaakt om terug te kunnen komen, gewoon ook weer haar/zijn plaatjesplakrechten terug zouden moeten krijgen. Want het anonimiseren was dus achteraf niet nodig. En alleen gedaan door velen, vanwege de aankondigingen van Viva. Ik mis mijn plaatjes, ze voegen veel plezier toe aan het forummen.

Zou ik op deze Nick mijn plaatjesplakrechten terug kunnen krijgen? alvast bedankt!
impala schreef:
26-05-2018 08:45
Tegewoordig doet ook niemand dat meer, en blijven de meeste mensen erg oppervlakkig, wat het forum minder authentiek en minder interessant maakt. Vijftien jaar geleden was het forum veel minder populair en zaten er veel minder mensen online, waardoor de kans dat je herkend werd veel kleiner was. In de loop der tijd is het besef gegroeid dat het niet handig is om teveel prive online te delen.
juist ook op een kleiner forum waar je meer bloot gaf was je nog makkelijker te traceren.
*Labalade* schreef:
26-05-2018 08:47
Want het anonimiseren was dus achteraf niet nodig.

Het anonimiseren was sowieso niet nodig, ook na die mededeling niet. Het was eerder een soort massahysterie.

En dat van die plaatjesplakrechten had je beter kunnen vragen voor je je liet anonimiseren. Nu kan iedereen wel zeggen dat 'ie een teruggekeerde geanonimiseerde is...
trotter wijzigde dit bericht op 26-05-2018 08:58
0.12% gewijzigd
ja ga je drukmaken om plaatjesplakrechten hahahahaha
Gewoon ff tweehonderd berichten schrijven. Een ochtend actief associatietopic en je bent al minstens halverwege.
Trotter schreef:
26-05-2018 08:57
Het anonimiseren was sowieso niet nodig, ook na die mededeling niet. Het was eerder een soort massahysterie.

En dat van die plaatjesplakrechten had je beter kunnen vragen voor je je liet anonimiseren. Nu kan iedereen wel zeggen dat 'ie een teruggekeerde geanonimiseerde is...
Wat hier anonimiseren heet is geen anonimiseren
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
26-05-2018 09:05
Wat hier anonimiseren heet is geen anonimiseren

Ik weet het. Maar geanonimiseerd bekt nu eenmaal lekkerder dan geontloepbaard. :P
Marana-- schreef:
26-05-2018 08:44
Je hebt pb Zaza
Dank je wel !
nounou
consuelabananahammok schreef:
26-05-2018 02:40
Het gaat niet enkel om deze specifieke informatie die jij benoemt als persoonsgegevens
Wanneer een bericht ( of een verzameling berichten gekoppeld aan 1naam ) een zodanige inhoud heeft dat iemand daaruit achterhaald krijgt wie de natuurlijke persoon is, zijn dat ook persoonlijke gegevens.

Als ik als Truus in een blauwe Opel rijdt , een tweeling heb, werk bij de plaatselijke bakker, mijn voortuin vol staat met viooltjes,, ik aan het trainen ben voor een marathon , rood kort haar, gescheiden ben en mijn nieuwe vriend kaal is.
Dan kunnen al deze gegevens, die ik onder de naam Barbapapa ergens op het forum geschreven heb in verschillende berichten, voor mijn buurvrouw, werkgever, ex-man, schoonmoeder duidelijk maken dat het over Truus gaat.
Te herleiden naar de natuurlijke persoon.
Al veranderen ze barbapapa naar anoniem 12345 bij alle berichten, dan is het nog steeds duidelijk dat het Truus is.

Ik vrees dat je gelijk hebt hoor maar wat betekent dat dan voor forums? Moeten we dan alle berichten en topics van een gebruiker klakkeloos verwijderen als die daar om vraagt? Dan houd je geen forum meer over. Zeker op een forum als deze waar leden om de haverklap op anoniem gaan en twee minuten later doodleuk onder een andere naam weer terugkomen.

Of moet je alle berichten van zo'n gebruiker gaan nalopen en gummen waar nodig? Dat is onbegonnen werk.

Hoe zie jij dat voor je?
Trotter schreef:
26-05-2018 08:57

Dat het niet nodig was, is nu pas duidelijk. Om anoniem te blijven, gaf ik de plaatjesplakrechten dan maar op. Achteraf dus voor niks. Was meteen duidelijk geweest dat je Nick niet zichtbaar zou blijven, dan had ik (en wsl velen met mij) niet zo halsoverkop vertrokken..
En de mods kunnen zien wie een terugkomer is en wie niet ;)
Het is een beetje als met de audities van Idols. Moeten we die mensen die absoluut niet kunnen zingen maar denken dat ze geweldig zijn, en waar de jury dubbel om ligt, niet uitzenden om ze tegen zichzelf in bescherming te nemen? Of wel uitzenden zonder naam en woonplaats te noemen? Of mogen we er vanuit gaan dat ze beseffen waar ze aan mee doen, dat half Nederland het kan zien, en dat het dus gewoon ter vermaak uitgezonden mag worden? Omdat het programma zonder die deelnemers een stuk minder interessant zou zijn?
Trotter schreef:
26-05-2018 09:08
Ik weet het. Maar geanonimiseerd bekt nu eenmaal lekkerder dan geontloepbaard. :P

Beh, een baard :pukey:
Ontloepsnord maakt het ook niet beter, trouwens.
Wat is dat toch met die mannen, zijn de scheermesjes te duur ?
Wanneer wordt scheren weer mode, en dan bedoel ik vooral het gezicht :confused:
(sorry voor het off-topic)
nounou
*Labalade* schreef:
26-05-2018 09:11

O ja joh? Dat lijkt me sterk. Als dat zo is voldoet het forum dus niet aan de AVG, want dan slaan ze blijkbaar persoongegevens van je op. En dat is nu juist waar alle heisa om begon.
*Labalade* schreef:
Dat het niet nodig was, is nu pas duidelijk. Om anoniem te blijven, gaf ik de plaatjesplakrechten dan maar op. Achteraf dus voor niks. Was meteen duidelijk geweest dat je Nick niet zichtbaar zou blijven, dan had ik (en wsl velen met mij) niet zo halsoverkop vertrokken..

Nog maar 169 te gaan ;-D
*Labalade* schreef:

De mods kunnen er niets aan doen al zouden ze het willen. Plakrechten komen tegenwoordig automatisch als je 200 posts hebt. Het is niet een knopje die ze omzetten of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven