Mode & Beauty alle pijlers

Vraag terugleggen-hangen gepaste kleding

30-05-2018 18:33 136 berichten
Hallo allemaal,
Ik las net op internet een klacht van iemand over een winkel. Ze klaagde omdat de winkelmedewerker haar had aangesproken op het feit dat ze kleding binnenste buiten en zonder kledinghangers had terug gelegd bij de paskamer.
Maar het is toch de normaalste zaak van de wereld dat je het even netjes op een hanger hangt en niet binnenste buiten?
coravanmora schreef:
31-05-2018 12:23
Wow, jij vertoont prinsessengedrag. Heel onaantrekkelijk.

Meer trol dan prinses denk ik :)
Javier schreef:
31-05-2018 19:33
En als ik wat laat vallen in de supermarkt, bv een pot appelmoes, word ik dan ook geacht dat zelf op te gaan dweilen en het glas bij elkaar te rapen? Of mag het dan wel verwacht worden van personeel?
Is nogal een verschil he. Een t-shirtje oprapen of appelmoes + gebroken glas opdweilen.
De supermarkt heeft daar overigens een dweilmachine voor. Die kan dat dweilen sneller en beter dan jij met een doekje dus het personeel zal het liever zelf met dat apparaat doen.
anoniem_367584 wijzigde dit bericht op 31-05-2018 20:04
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh en jawel, er zijn veel klanten zoals ik die een hekel hebben aan kleding kopen en het pasgedoe ( en hoe klantonvriendelijk zijn menige pashokjes wel niet, te weinig haakjes/geen bankje o.i.d om je eigen kleding op te hangen en dikwijls erg stoffig op de vloer waar je dan je eigen kleding/tas kwijt moet bah) en gewoon geen gedoe willen met zoeken, passen en terughangen. En nee je hoeft me niet te vragen of ik vind wat ik zoek en welke maat ik heb. Ga weg.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
@ Ertha, is ook zo, maar het gaat niet om 1 t-shirtje oprapen wat ik ook gewoon doe, maar omdat je bij kleding kopen soms wel aan het oprapen kan blijven grrrr.
Dan moet zo'n kledingwinkel maar niet voor de goedkoopste rothangers gaan waar het telkens vanaf glijdt. Of het zelf goed op het rek hangen.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Ik vind kleding die met extra touwtjes om een kledinghaak gewikkeld is toch ook ontzettend vervelend.
Maar goed. Ondanks alles.......de verkoopster zal het vast netter en beter doen dan ik, echter ik zorg op mijn simpele bescheiden wijze ervoor dat ik de winkel netjes achter laat. Niet meer dan normaal......in mijn ogen.
Tijdje in een winkel gewerkt en ik vond het altijd zo asociaal als mensen de kleding in het pashokje lieten liggen. Soms lag er gewoon een hele berg op de grond.
In de winkel stond altijd iemand bij de pashokjes, er was een rek en een soort van balie. Was het dan echt zoveel moeite om de kleding even af te geven met hangers erbij als je alles op de hanger doen teveel werk vind?

Ik hang altijd alles netjes op aan het rekje bij de paskamers, geef het aan een medewerker of leg het zelf even netjes terug waar ik het gepakt heb. En nu als klant vind ik het ook niet fijn als mensen hun zooi niet opruimen en al helemaal niet als het druk is. Ik twijfel dan altijd of ik zelf even de kleding af zal geven/weghangen. Heb namelijk wel eens per ongeluk kleding van iemand weggehangen en kreeg de wind van voren toen mevrouw na 10 minuten terug kwam naar het pashokje.
Ik snap sowieso al niet wat de moeite is om kleding weer aan de hanger te hangen nadat je het hebt gepast. Gewoon echt niet! Dat is toch ook veel makkelijker als je meerdere dingen aan het passen bent en ook je eigen kleding nog in het hokje hebt liggen? Binnenste buiten snap ik ook niet: waarom zou je je kleding op die manier uittrekken? Dat vind ik meer iets voor hele jonge kinderen.

Als er bij de paskamer zo’n kledingrek staat, hang ik de kleding daar op. Anders vraag ik aan het personeel of ik het aan hen kan geven. Als ik 1 ding pas en dat niet wil, hang ik het meestal zelf terug in de winkel op weg naar buiten, maar als ik meer dingen pas, weet ik echt niet meer waar het allemaal hing.
Ik vind het altijd zeer bijzonder als mensen vinden dat een ander hun rotzooi moet opruimen omdat degene toevallig een faciliterend beroep heeft zoals verkoopmedewerk(st)er, serveerster/kelner, schoonmaak(st)er, etc. Geen enkel mens verdient het om als een stuk stront behandeld te worden vanwege het beroep dat degene doet.
Mijn insteek is dat ik het netjes genoeg achterlaat zodat de ander gewoon zijn/haar werk kan doen zonder veel extra tijd kwijt te zijn aan het opruimen van MIJN troep.

Bij het passen van kleding in een winkel betekent dit dat ik de kleding netjes genoeg terug hang op het hangertje (of op vouw). Zo kan de verkoopmedewerker het kledingstuk makkelijker nog netter hangen als dat nodig is. Mocht het een lastig kledingstuk zijn en het lukt niet echt dan zeg ik dat erbij als ik het aan de medewerker geef.
Als er een rek staat bij de pashokjes dan hang ik het terug op het rek, omdat ik er vanuit ga dat dat dan de bedoeling is. Als ik het niet zeker weet dan vraag ik het aan de medewerker die bij de pashokjes staat.

Tegenwoordig koop ik mijn kleding meestal online. De kleding die ik retour stuur vouw ik zo netjes mogelijk op (met de vloeitjes ertussen als die er bij zitten), omdat ik denk dat dit de kwaliteit van de kleding ten goede komt. De kleding is immers niet van mij. Ook stop ik het terug in het bijbehorende zakje met productnummer/barcode, omdat ik denk dat dat makkelijker is voor degene die de retouren moet verwerken en de kans op fouten verkleind. Er is bij mij nog nooit iets mis gegaan met het retourneren van kleding en in het geval ik vooruit betaal staat het geld altijd snel weer terug op mijn rekening.

Kleding doelbewust op de grond pleuren, achterlaten in het pashokje, achteloos binnenstebuiten ophangen, zonder iets te zeggen in de handen van de medewerker duwen, zomaar op het rek gooien vind ik niet respectvol voor de verkoopmedewerkers in de kledingwinkel en dus asociaal gedrag. (Door mijn ervaring in de horeca weet ik dat de buitenkant van mensen niks zegt; mensen die er op het oog netjes uitzien kunnen super asociaal gedrag vertonen en vice versa)
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Javier schreef:
31-05-2018 19:33
En als ik wat laat vallen in de supermarkt, bv een pot appelmoes, word ik dan ook geacht dat zelf op te gaan dweilen en het glas bij elkaar te rapen? Of mag het dan wel verwacht worden van personeel?
In mijn ogen wordt je zelf geacht het op te ruimen en komt het personeel het dan van je overnemen. Gewoon er maar vanuit gaan dat een ander jouw troep op komt ruimen vind ik hoogst asociaal.
Javier schreef:
31-05-2018 19:23
Hoe druk heeft kledingwinkelpersoneel het dan? Ik zie heel vaak dat ze maar wat staan, kletsen met elkaar, inderdaad wat kleding terughangen, wat verstapelen, naar je toe komen of je het kan vinden. Maar druk? Die indruk wekken ze niet.
Ik heb een hekel aan die kledinghangers, wat al eerder gepost werd, het afzakken van kleding, je zoekt je maat en de rest valt al op de grond als je het aanraakt of raakt scheef aan die kledinghanger.
Helemaal een ergernis als de prijs/maat niet direct zichtbaar is, je telkens het kaartje moet zoeken/draaien, grabbelen in de kleding om de maat/prijs te zien etc.
En hop daar glijdt het alweer van de hanger af. Gets, op de grond. Alwéér op de grond na netjes terug hangen.
Ja, ik vind dat dusdanig ergerlijk dat ik geen zin meer heb om de andere jurkjes e.d. telkens weer netjes op de hanger terug te doen, op te rapen.
En denk dan inderdaad, dit is het werk van de winkelmedewerker, ik heb hier geen zin in als klant.
Nou is dat natuurlijk niet iedere keer maar als het gebeurt, jup ik doe 1 poging het netjes terug op de hanger te doen, valt het wéér op de grond, zakt het wéér van die stomme kledinghanger af ( die soms ook nog verstrengeld zitten want de winkelmedewerker nam niet de moeite het zelf fatsoenlijk in het rek te hangen) dan laat ik het de zooi.
Ook na het passen, ik hang het wel terug, zo netjes mogelijk maar als er weer kledinghangergedoe is, leg ik het op het rek. Zorg als winkel even voor goede kledinghangers of zeaux, en ja, ik vind het het werk van het personeel om de rekken op orde te houden.
Extreme rommelklanten die echt een teringzooi maken, buiten de deur zetten natuurlijk. Maar man oh man, wat zijn die stomme kledinghangers irritant, vind je het gek dat klanten er geen zin in hebben om het rek netjes te houden.
In mijn ogen ben jij dat.
Als je als zelfstandige een eigen kledingszaak hebt doe je dat met veel plezier want klant is koning. Sommige verkoopsters in kledingszaken denken daar blijkbaar anders over. Bazen zullen daar niet tevreden mee zijn als een verkoopster kleding niet wil aannemen om terug te hangen en er dan nog bij zeggen dat je het zelf maar moet doen!
Oh wat wel niet leuk is, maar daar zeg je ook niks van tegen de klant, is dat ze gepaste kleding in het pashokje tegen de grond pleuren :"-(
Poker schreef:
01-06-2018 11:11
Als je als zelfstandige een eigen kledingszaak hebt doe je dat met veel plezier want klant is koning. Sommige verkoopsters in kledingszaken denken daar blijkbaar anders over. Bazen zullen daar niet tevreden mee zijn als een verkoopster kleding niet wil aannemen om terug te hangen en er dan nog bij zeggen dat je het zelf maar moet doen!
Daar ging het niet om. Je moet wel lezen. Er is niet altijd een verkoopster bij de paskamer en ze kan het niet van alle klanten aanpakken dus of je hangt het op het speciale rek, of legt het terug waar je het vandaan haalde!
pipootje schreef:
01-06-2018 13:23
Daar ging het niet om. Je moet wel lezen. Er is niet altijd een verkoopster bij de paskamer en ze kan het niet van alle klanten aanpakken dus of je hangt het op het speciale rek, of legt het terug waar je het vandaan haalde!
Ik heb het gelezen en daar gaat het toch wel om: verkoopsters mogen geen klanten verwijten dat ze de kleding binnenste buiten zonder kleerhanger bij het pashokje leggen. En ik wil maar zeggen dat de verkoopster die dat wel doet, dat zeker weten nooit zou doen als het haar eigen winkel zou zijn.
Poker schreef:
01-06-2018 11:11
Vaak wordt die aangevuld met: "de klant is koning, maar ik ben keizer".

Natuurlijk probeer je altijd zo klantvriendelijk mogelijk te zijn, maar in mijn ogen betekent dat niet dat je daar geen grenzen aan mag stellen en 'divagedrag' maar moet tolereren. Als een klant asociaal/respectloos/onbeschoft/onredelijk is dan kun je daar op een nette, beleefde manier iets van zeggen.

In het voorbeeld van TO gaat het niet om een verkoopmedewerkster die de kleding niet wilde terughangen omdat ze lui was, maar om een klant die de hangertjes in het pashokje liet hangen, het kledingstuk binnenstebuiten bij het pashokje had gepleurd, een verkoopmedewerkster haar daar op heeft aangesproken en een online klacht van de klant om dit feit. Dat vind ik bizar.
(tenzij de verkoopmedewerkster super onvriendelijk was, haar heeft afgesnauwd en respectloos heeft behandeld, want dat is niet nodig en wel klantonvriendelijk)
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
plumplum schreef:
01-06-2018 14:14

Natuurlijk probeer je altijd zo klantvriendelijk mogelijk te zijn, maar in mijn ogen betekent dat niet dat je daar geen grenzen aan mag stellen en 'divagedrag' maar moet tolereren. Als een klant asociaal/respectloos/onbeschoft/onredelijk is dan kun je daar op een nette, beleefde manier iets van zeggen.

In het voorbeeld van TO gaat het niet om een verkoopmedewerkster die de kleding niet wilde terughangen omdat ze lui was, maar om een klant die de hangertjes in het pashokje liet hangen, het kledingstuk binnenstebuiten bij het pashokje had gepleurd, een verkoopmedewerkster haar daar op heeft aangesproken en een online klacht van de klant om dit feit. Dat vind ik bizar.
(tenzij de verkoopmedewerkster super onvriendelijk was, haar heeft afgesnauwd en respectloos heeft behandeld, want dat is niet nodig en wel klantonvriendelijk)
Ze schreef dat de klant de kleding terug had gelegd bij het pashokje dus ik denk waarschijnlijk aan een rek waar gepaste kleding doorgaans wordt opgehangen. De OP is niet heel duidelijk daarin.

Het lijkt me vrij logisch, en volgens mij voor de meeste die hier gereageerd hebben, dat het niet netjes is om kleding in het pashokje te laten liggen laat staan op de grond. Maar goed, de meeste discussie ontstaat over het wel of niet zelf aan de hanger hangen en eventueel terugleggen/hangen in de winkel.
Ik zelf vind niet dat je een klant hierover mag aanspreken als die het niet doet. Als je het niet leuk vind dat klanten dit doen dan moet je vooral niet in een winkel werken.
plumplum schreef:
01-06-2018 14:14

Tenzij er effectief een bordje hangt dat kleding (netjes) op het rek bij de pashokjes terug moet gehangen worden of dat de klant zelf de kleding netjes terug in het rek moet hangen mag een klant daar niet op worden aangesproken. Dan is het vrijblijvend en geen vereiste. Het is iets anders als kleding wordt beschadigd omdat iemand bijvoorbeeld veel make-up op heeft en geen sjaaltje gebruikt.
poker wijzigde dit bericht op 01-06-2018 14:33
1.00% gewijzigd
Ibelize schreef:
01-06-2018 14:23
Ze schreef dat de klant de kleding terug had gelegd bij het pashokje dus ik denk waarschijnlijk aan een rek waar gepaste kleding doorgaans wordt opgehangen. De OP is niet heel duidelijk daarin.

Het lijkt me vrij logisch, en volgens mij voor de meeste die hier gereageerd hebben, dat het niet netjes is om kleding in het pashokje te laten liggen laat staan op de grond. Maar goed, de meeste discussie ontstaat over het wel of niet zelf aan de hanger hangen en eventueel terugleggen/hangen in de winkel.
Ik zelf vind niet dat je een klant hierover mag aanspreken als die het niet doet. Als je het niet leuk vind dat klanten dit doen dan moet je vooral niet in een winkel werken.
Voila!
plumplum schreef:
31-05-2018 23:28
Ik vind het altijd zeer bijzonder als mensen vinden dat een ander hun rotzooi moet opruimen omdat degene toevallig een faciliterend beroep heeft zoals verkoopmedewerk(st)er, serveerster/kelner, schoonmaak(st)er, etc. Geen enkel mens verdient het om als een stuk stront behandeld te worden vanwege het beroep dat degene doet.
Mijn insteek is dat ik het netjes genoeg achterlaat zodat de ander gewoon zijn/haar werk kan doen zonder veel extra tijd kwijt te zijn aan het opruimen van MIJN troep.

Bij het passen van kleding in een winkel betekent dit dat ik de kleding netjes genoeg terug hang op het hangertje (of op vouw). Zo kan de verkoopmedewerker het kledingstuk makkelijker nog netter hangen als dat nodig is. Mocht het een lastig kledingstuk zijn en het lukt niet echt dan zeg ik dat erbij als ik het aan de medewerker geef.
Als er een rek staat bij de pashokjes dan hang ik het terug op het rek, omdat ik er vanuit ga dat dat dan de bedoeling is. Als ik het niet zeker weet dan vraag ik het aan de medewerker die bij de pashokjes staat.
ZO ontzettend mee eens.

Jezelf automatisch dingen toe-eigenen bij het niet houden van een bestelling vind ik ook vreemd. Ik winkel bij voorkeur online. Heb ooit laarzen besteld bij een webwinkel en omdat ik een nieuwe klant was kreeg ik er een gratis shopper bij. Erg handig maar de laarzen pasten niet dus moest ze terugsturen. Echt niet dat ik er zelfs maar aan dacht om de shopper gewoon te houden. Die heb ik netjes mee terug gestuurd.
Ibelize schreef:

Ik zelf vind niet dat je een klant hierover mag aanspreken als die het niet doet.
Meestal gaat het om een totaalplaatje van een persoon en de bijbehorende houding. Als de klant zich verder normaal gedraagd, vriendelijk is, etc. dan wordt er waarschijnlijk verder niks van gezegd. Zeker als het een terugkerende klant is die regelmatig wat koopt en zich positief uitlaat over de winkel. Maar - en dat is mijn invulling - ik schat in dat dit niet zo'n klant was.
Ibelize schreef:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één verkoopmedewerk(st)er is die dit gedrag van klanten leuk vindt. Ze nemen het op de koop toe omdat ze andere dingen aan hun baan leuk vinden.
plumplum schreef:
01-06-2018 14:51
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één verkoopmedewerk(st)er is die dit gedrag van klanten leuk vindt. Ze nemen het op de koop toe omdat ze andere dingen aan hun baan leuk vinden.
Tja, leuk is wat anders. Maar het is zeker een onderdeel van je werk als winkelmedewerker.
Toen ik vroeger in de bediening werkte vond ik het ook niet leuk dat er gasten waren die eten op de grond lieten vallen of hun stoel niet aan tafel aanschoven. Of een eeuwigheid nemen om een bestelling door te geven en dan 10 minuten later vragen of de bestelling toch nog aangepast kan worden.
Maar geen haar op me hoofd die eraan dacht om ze aan te spreken over hun 'gedrag'. Dan was ik zelf asociaal.
anoniem_368737 wijzigde dit bericht op 01-06-2018 15:23
0.33% gewijzigd
plumplum schreef:
01-06-2018 14:51
Ik vond klanten juist het leuke gedeelte van werken in een winkel. Of dacht je dat stofzuigen, opruimen en spiegels schoonmaken zo bevredigend is?
Javier schreef:
31-05-2018 19:48
@ Ertha, is ook zo, maar het gaat niet om 1 t-shirtje oprapen wat ik ook gewoon doe, maar omdat je bij kleding kopen soms wel aan het oprapen kan blijven grrrr.
Dan moet zo'n kledingwinkel maar niet voor de goedkoopste rothangers gaan waar het telkens vanaf glijdt. Of het zelf goed op het rek hangen.
Precies dit had ik daarnet in een kledingwinkel. Ik hoefde de kleding maar aan te raken en het gleed al van het hangertje af.
Heb t toch echt laten liggen na één keer oprapen, jammer dan.
Nymphetamine_Fix schreef:
01-06-2018 14:34
ZO ontzettend mee eens.

Jezelf automatisch dingen toe-eigenen bij het niet houden van een bestelling vind ik ook vreemd. Ik winkel bij voorkeur online. Heb ooit laarzen besteld bij een webwinkel en omdat ik een nieuwe klant was kreeg ik er een gratis shopper bij. Erg handig maar de laarzen pasten niet dus moest ze terugsturen. Echt niet dat ik er zelfs maar aan dacht om de shopper gewoon te houden. Die heb ik netjes mee terug gestuurd.
Dat vind ik dan eerlijk gezegd van heel andere orde. Die shopper zou ik denk ik wel houden. De rest netjes opgevouwen en vlekkeloos correct verpakt terugsturen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven