Dag voor vertrek
maandag 11 juni 2018 om 16:43
Op vakantie zijn is genieten! Maar een dag voor vertrek altijd veel stress. Ik wil alle was weggewerkt hebben, geen afwas meer. Huis schoon achter laten. Tuin onkruidvrij en gras gemaaid. Papieren in orde. En dan nog alle koffers ingepakt. Ik vertrek dus altijd doodmoe op vakantie. Ik vraag me af of dit herkenbaar is. Hoe doen anderen dit? Tips om het beter te laten verlopen zijn welkom.
maandag 11 juni 2018 om 23:18
Andersom schreef: ↑11-06-2018 17:18Wij gaan kamperen, eerst altijd met zijn vijven, nu met zijn vieren. Er moet dus veel mee. Huis schoon wil ik ook altijd zodat ik niet bij thuiskomst dat ook al weer moet doen.
Man en ik beginnen ongeveer twee weken van te voren. We tellen af.
Dag 1, vouwwagen halen,
Dag 2, techniek controleren
Dag 3, 4, 5, 6 slaapcompartiment opzetten en bedden opmaken, handdoeken inpakken.
Inpakken keuken. Wat voorraad erin, kruiden, (af)wasmiddel. En inpakken, disselbak. (Gasflessen, haspel, wat buitenspeelgoed etc.)
Dag 7 - 12 was goed bijhouden,
Dag 10/11 bedden verschonen, slaapkamers stoffen en zuigen.
Dag 12 badkamer/wc schoon maken laatste was wassen. Laatste boodschappen halen.
Dag 13 tassen met kleding inpakken, koelkast inpakken, brood voor onderweg maken. Eten en afwassen. Alle spullen in de auto pakken. Beneden stoffen en zuigen. Iedereen onder de douche. Als we gaan slapen de handdoeken laten wassen.
Dag 14 om 4:30 op. Iedereen aankleden, man hangt vouwwagen aan de auto en ik hang de was op.
Wij vertrekken uit een redelijk schoon huis, met lege wasmand, zonder stress. Ieder gezinslid heeft zo zijn taak hierin. Is ook lekker thuiskomen.
Beter een half motto....
maandag 11 juni 2018 om 23:22
De kampeerspullen staan klaar, daar gooi ik nog theedoeken bij en alufolie en dat soort kleine dingen. Kleding inpakken is in een uurtje gedaan, was probeer ik wel zoveel mogelijk van te voren te doen, maar de wasmand is toch altijd half vol voor we weggaan. Ik zorg dat er een paar dagen van te voren wat boodschappen gedaan zijn en we kunnen weg. Schoonmaken doe ik niet extra voor de vakantie, gebeurt toch regelmatig.
maandag 11 juni 2018 om 23:34
dinsdag 12 juni 2018 om 00:00
Leuk om te lezen, ieder zn rituelen en gewoonten!
Zelf ben ik fan van de Excel lijst, deze is inmiddels geperfectioneerd na meerdere backpackreizen. Ik weet precies wat ik mee wil hebben, en dingen die niet zo goed bevallen doe ik anders (bijvoorbeeld alvast een nieuwe bikini gekocht onlangs).
De meeste toilettas dingen en reisspullen zitten bij elkaar in 1 doos, dus dat scheelt. Ik heb ook dingen dubbel: reistandenborstel, opklapborstel e.d. zodat de gewone thuis kunnen blijven. Ik verzamel zo in de loop van de tijd ook wat mini's, DEET en dat soort dingen. Pak de backpack het liefst enige tijd van tevoren in. Dit jaar wordt het wel een iets grotere uitdaging omdat we eerst onze bruiloft hebben en dan bijna 6 weken op huwelijksreis gaan met de backpacks.. het enige wat dan hier werkt om niet te stressen is op tijd beginnen! Ik wil echt niet de twee dagen die tussen de bruiloft en het moment dat we het vliegtuig instappen zitten besteden aan het huis schoonmaken en door de stad sjezen om de laatste inkopen te doen.
We hebben de luxe van een schoonmaakster dus ik denk dat we haar vragen om te komen vlak voor we weer thuis komen.
Zelf ben ik fan van de Excel lijst, deze is inmiddels geperfectioneerd na meerdere backpackreizen. Ik weet precies wat ik mee wil hebben, en dingen die niet zo goed bevallen doe ik anders (bijvoorbeeld alvast een nieuwe bikini gekocht onlangs).
De meeste toilettas dingen en reisspullen zitten bij elkaar in 1 doos, dus dat scheelt. Ik heb ook dingen dubbel: reistandenborstel, opklapborstel e.d. zodat de gewone thuis kunnen blijven. Ik verzamel zo in de loop van de tijd ook wat mini's, DEET en dat soort dingen. Pak de backpack het liefst enige tijd van tevoren in. Dit jaar wordt het wel een iets grotere uitdaging omdat we eerst onze bruiloft hebben en dan bijna 6 weken op huwelijksreis gaan met de backpacks.. het enige wat dan hier werkt om niet te stressen is op tijd beginnen! Ik wil echt niet de twee dagen die tussen de bruiloft en het moment dat we het vliegtuig instappen zitten besteden aan het huis schoonmaken en door de stad sjezen om de laatste inkopen te doen.
We hebben de luxe van een schoonmaakster dus ik denk dat we haar vragen om te komen vlak voor we weer thuis komen.
dinsdag 12 juni 2018 om 01:30
Ik denk dat niet iedereen dezelfde soort vakantie in zijn hoofd heeft. Dit klinkt alsof jullie een enorme baal textiel mee hebben.Andersom schreef: ↑11-06-2018 20:13Hoe dan?
Slaapzak is hier al een trommel per stuk. Drie trommels handdoeken, badlakens, keukenlinnen en lakens/slopen heb ik ook wel. Dat is dan al acht. Kleding/ondergoed/sokken zeker drie vier wasjes. Dan nog wat fijne was zoals badkleding. Dan soms nog de jassen als die veel gebruikt zijn en niet fris meer ruiken.
Ik kan me dan weer niets voorstellen bij maar vier wasjes, dan heb je alleen je kleding maar schoon?
Maar hoe dan ook, als je eenmaal thuis bent, heb je toch eindeloosde tijd om op je dooie akkertje de was weg te werken?
dinsdag 12 juni 2018 om 06:45
Ik denk dat het ook behoorlijk scheelt of je alleen bent of met gezin.
Ik heb wel het gevoel dat er weinig gedelegeerd wordt? Mijn kinderen pakten zelf in, vanaf dat ze konden lezen. Kregen ze van mij een lijst. Na een paar jaar kregen ze die lijst ook niet meer, maar controleerde ik vooral hoognodige. ID bijvoorbeeld
Mijn man heeft ook altijd zelf ingepakt. Ik weet dat mijn moeder dat voor mijn vader deed. Echt raar. Stofzuigen doet m'n man dus. Boodschappen ook. Doekje over aanrecht doet wie het zo uitkomt, maar meestal heb ik dus alleen m'n eigen tas.
Ik heb wel het gevoel dat er weinig gedelegeerd wordt? Mijn kinderen pakten zelf in, vanaf dat ze konden lezen. Kregen ze van mij een lijst. Na een paar jaar kregen ze die lijst ook niet meer, maar controleerde ik vooral hoognodige. ID bijvoorbeeld
Mijn man heeft ook altijd zelf ingepakt. Ik weet dat mijn moeder dat voor mijn vader deed. Echt raar. Stofzuigen doet m'n man dus. Boodschappen ook. Doekje over aanrecht doet wie het zo uitkomt, maar meestal heb ik dus alleen m'n eigen tas.
Later is nu
dinsdag 12 juni 2018 om 07:25
Dreamer schreef: ↑12-06-2018 06:45Ik denk dat het ook behoorlijk scheelt of je alleen bent of met gezin.
Haha, dat doet mijn moeder ook, inpakken voor mijn vader en vervolgens zoekt hij kleren die niet mee zijn en moppert mijn moeder dat hij alles komt vragen. Maarja zij snapt dan weer niet dat mannen dat echt wel zelf kunnen.
Kinderen hier pakken ook zelf in, hun kleding dan. Beddengoed en handdoeken doe ik, maar dat is gewoon een kratje van de zolder pakken en in de vouwwagen pakken.
Wel hebben we hier altijd 'strijd' over hoeveel kleding iedereen mee moet voor slecht weer. Man en zoons vinden één setje wel genoeg, maar juist als het slecht weer is heb je dat niet zo maar gewassen en weer droog, dus ik wil minstens twee lange broeken en twee vesten/truien mee. Zeker de jongens doen geen enkele moeite hun kleren schoon/droog te houden bij slecht weer. Zelfs niet nu ze 18 en 15 zijn.
dinsdag 12 juni 2018 om 07:44
Ik pak voor dochter in. Ze is 6
niet kieskeurig wat kleding betreft gelukkig en speelgoed mag ze zelf kiezen. Al ben ik er al wel achter dat in principe alleen haar stokpaard, wat kleurtjes en van die doe-boekjes en een paar spelletjes mee moeten. Voorheen nam ik veel meer mee, maar daar kijkt ze toch niet naar om. Wel krijgt ze van ons elk jaar een wat groter kado voor op vakantie. Waterbaan, playmobil zwembad, poppenwagen, iets waar ze op de camping wat aan heeft.
dinsdag 12 juni 2018 om 07:56
Man & kinderen pakken eigen kleding in. Maar ik doe de rest (en heb er ook wel lol in). Veel staat standaard klaar om meegepakt te worden.Dreamer schreef: ↑12-06-2018 06:45Ik denk dat het ook behoorlijk scheelt of je alleen bent of met gezin.
Wij huren huizen, dus ik heb altijd een voorraadje 'nood' bij me (thee, koffie, wc-papier) en dingen als EHBO-zaken, aspirines e.d, pak ik allemaal in.
Heel eerlijk: ik houd ook wel van de organisatie om een vakantie heen. Wat tijdschriften kopen. Of nadenken hoe we de koelkast zoveel mogelijk leeg eten, of wat ik in de vriezer gooi, voor als we thuis komen etc.
dinsdag 12 juni 2018 om 08:34
dinsdag 12 juni 2018 om 08:37
lilalinda schreef: ↑12-06-2018 07:56Man & kinderen pakken eigen kleding in. Maar ik doe de rest (en heb er ook wel lol in). Veel staat standaard klaar om meegepakt te worden.
Wij huren huizen, dus ik heb altijd een voorraadje 'nood' bij me (thee, koffie, wc-papier) en dingen als EHBO-zaken, aspirines e.d, pak ik allemaal in.
Heel eerlijk: ik houd ook wel van de organisatie om een vakantie heen. Wat tijdschriften kopen. Of nadenken hoe we de koelkast zoveel mogelijk leeg eten, of wat ik in de vriezer gooi, voor als we thuis komen etc.
ja, kijk, ik ben organisatorisch best goed, maar alleen op het werk
Wij hebben thuis het organiseren verdeeld, ik houd meestal was en eten in de gaten (hoewel man boodschappen doet) en man financiën. Verzekeringen enzo, auto en muziek voor onderweg heb ik geen omkijken naar. Huis opgeruimd vindt man belangrijker dan ik. Net als de Nederlandse mayonaise. (buitenland heeft het altijd zuurder?)
Nu we gaan vliegen, kan het standaard voorraadje, van thee, koffie en ketjap (smaakt ook nergens zoals hier?) en mayo niet zo makkelijk mee. Thee wel, denk ik. Weegt toch niets. Ik koop daar wel, maar er zijn smaken, die ik op vakantie mis. De koffie voor de eerste dag drink ik in het restaurant van de camping. Dat is het voordeel van naar een bekende plek gaan
Wij huren trouwens al sinds jaar en dag een huisje op een camping en daar is gelukkig beddengoed + handdoeken. Een grote handdoek gaat dan nog wel mee. Campings hebben tegenwoordig vaak ook grote boekenkasten, waardoor er bij mij wel boeken ongelezen mee teruggingen
Qua huis dus geen omkijken meer, met kind dat thuisblijft.
Wij gaan zaterdag, heb er zó'n zin in!
Later is nu
dinsdag 12 juni 2018 om 08:39
Ik denk dat het nogal uitmaakt of je alleen voor jezelf een koffer in hoeft te pakken of dat je kleine kinderen mee hebt. Er zijn een aantal dingen, die je niet makkelijk even aanschaft. En als je weet dat je 's avonds aankomt, is het, zeker met kinderen, handig wat bij je te hebben voor ontbijt en dergelijke.
Later is nu
dinsdag 12 juni 2018 om 08:41
Ik herken het van vroeger.
Nu zorg ik dat ik juist vroeg begin, dus tassen inpakken, toiletspullen extra (ze houden dus thuis hun eigen tandenborstel). Kleding leg ik al weg.
Ik was 2 weken van te voren extra en verschoon de bedden een week van te voren en daarna niet meer.
Ik verschoon toch het bed (nadat het 3 weken niet beslapen is) de dag na thuiskomst weer, ik blijf niet in een stofnest liggen.
Verder heb ik geleerd los te laten.
Nu zorg ik dat ik juist vroeg begin, dus tassen inpakken, toiletspullen extra (ze houden dus thuis hun eigen tandenborstel). Kleding leg ik al weg.
Ik was 2 weken van te voren extra en verschoon de bedden een week van te voren en daarna niet meer.
Ik verschoon toch het bed (nadat het 3 weken niet beslapen is) de dag na thuiskomst weer, ik blijf niet in een stofnest liggen.
Verder heb ik geleerd los te laten.
dinsdag 12 juni 2018 om 08:43
2 kleine kinderen hier en geen lijstjes hoor. Gaat altijd goed.Dreamer schreef: ↑12-06-2018 08:39Ik denk dat het nogal uitmaakt of je alleen voor jezelf een koffer in hoeft te pakken of dat je kleine kinderen mee hebt. Er zijn een aantal dingen, die je niet makkelijk even aanschaft. En als je weet dat je 's avonds aankomt, is het, zeker met kinderen, handig wat bij je te hebben voor ontbijt en dergelijke.
Autistisch was misschien niet het goede woord, krampachtig vind ik het wel.
dinsdag 12 juni 2018 om 08:49
Top!
Maar dan heb je vast wel een lijstje in je hoofd?
Dat heb ik namelijk. Man kan dat niet, dus die print een lijstje uit, waarop ik dan afvink wat ik al gedaan heb. Op zich is dat ook wel handig, als je allebei voor iets anders verantwoordelijk bent.
Ik ben van huisuit ook meer reizen en vakantie gewend dan man. Man is sowieso meer van de lijstjes.
Maar om lijstjes nou gelijk autistisch te noemen vind ik wel heel bijzonder. Alleen omdat andere mensen dingen anders organiseren?
Later is nu
dinsdag 12 juni 2018 om 08:54
dinsdag 12 juni 2018 om 09:33
Ik behoor tot de grijze golf. Dus meerdere keren per jaar met de sleurhut op stap.
Ik heb linnengoed, alleen voor de caravan, wat er ook in blijft
Iighen, samen met spelletjes en derg.
Voor dat wij weg gaan, is koelkast thuis leeg, bed verschoont.opgeruimd en schoon huis en we gaan weg.
Man zorgt voor eigen kleding , ik de mijne , boeken mee en mijn laptop, ik eis wel WiFi op de camping.
Nu staat het huis te koop en ben ik zo fanatiek bezig, voor dat we nu vertrekken is het huis helemaal spic en span zijn, wat moet glimmen glimt, alles staat in het gelid , wasmand moet leeg zijn, bleek in de toiletpot, al het onkruid uit de tuin.
Ik ga niet ontspannen op reis, ik zal zoals gelukkig zijn als het hele kampeerseizoen weer voorbij is.
Ik heb linnengoed, alleen voor de caravan, wat er ook in blijft
Iighen, samen met spelletjes en derg.
Voor dat wij weg gaan, is koelkast thuis leeg, bed verschoont.opgeruimd en schoon huis en we gaan weg.
Man zorgt voor eigen kleding , ik de mijne , boeken mee en mijn laptop, ik eis wel WiFi op de camping.
Nu staat het huis te koop en ben ik zo fanatiek bezig, voor dat we nu vertrekken is het huis helemaal spic en span zijn, wat moet glimmen glimt, alles staat in het gelid , wasmand moet leeg zijn, bleek in de toiletpot, al het onkruid uit de tuin.
Ik ga niet ontspannen op reis, ik zal zoals gelukkig zijn als het hele kampeerseizoen weer voorbij is.
dinsdag 12 juni 2018 om 09:47
Ik heb kinderen en moet dus veel meenemen én reis noodgedwongen in het hoogseizoen, maar ik ga echt nooit gestrest op vakantie.
De drang om het huis schoner dan anders te hebben voel ik niet. Ik zie geen enkele logische reden om van tevoren extra schoon te maken. Dus mijn eerste tip is om dat gewoon over te slaan.
De tweede tip is om een lijstje te maken met mee te nemen spullen en af te strepen wat je hebt klaargelegd. Dan is het aan het einde een kwestie van alles inpakken en klaar. Daar is niets autistisch aan natuurlijk. Dat is gewoon een kwestie van georganiseerd zijn.
.
De drang om het huis schoner dan anders te hebben voel ik niet. Ik zie geen enkele logische reden om van tevoren extra schoon te maken. Dus mijn eerste tip is om dat gewoon over te slaan.
De tweede tip is om een lijstje te maken met mee te nemen spullen en af te strepen wat je hebt klaargelegd. Dan is het aan het einde een kwestie van alles inpakken en klaar. Daar is niets autistisch aan natuurlijk. Dat is gewoon een kwestie van georganiseerd zijn.
.
dinsdag 12 juni 2018 om 11:01
mijn man en ik zijn een geoliede machine samen. Hij doet alle electronica ( zorgen dat alles is opgeladen, boeken op de ereaders etc etc) en de handbagage. Ik pak de koffers verder in (altijd lange vligvakanties).
Daarbij hanteren we het motto: alles is te koop.
Daarbij hanteren we het motto: alles is te koop.
guppekop wijzigde dit bericht op 12-06-2018 11:34
0.95% gewijzigd
dinsdag 12 juni 2018 om 11:03
Ik ken die stress echt totaal niet. Ik zorg dat thuis beetje netjes is, dat er gestofzuigd is en afwas gedaan. Tas inpakken heb ik zo gedaan, ik ga meestal backpacken. Haha ik ben in zuid Europees land en dacht dat wel warm zou zijn, en alleen maar korte broeken mee. Beetje in vergist, is fris hier. Naar de h&m dus nog geweest om lange broek tr komen. Maarja zo’n probleem is dat toch niet? Ook met toiletspullen enz, alles is meestal ook gewoon te koop ter plaatse
dinsdag 12 juni 2018 om 11:32
Ik vind het leuke stress. We vetrekken op een zondag en zijn op vrijdag al vrij. Het huis poets ik nog en ook de bedden worden verschoond. De honden worden weggebracht en ik heb een lijst op de computer met wat er ingepakt moet worden.
Man slingert het dakkoffer op de auto en pakt de middag van te voren de auto in. Smeer wat broodjes voor onderweg en de volgende ochtend kunnen we vertrekken.
Man slingert het dakkoffer op de auto en pakt de middag van te voren de auto in. Smeer wat broodjes voor onderweg en de volgende ochtend kunnen we vertrekken.