Gezondheid alle pijlers

Hormonen ellende

28-06-2018 11:57 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar dames die dezelfde ervaring als ik hebben en mij wellicht een aantal tips kunnen geven, want ik ben er tot nu toe nog niet uitgekomen.

Ongeveer een jaar geleden ben ik gestopt met de prikpil omdat ik dacht hier een allergische reactie op te hebben (overgevoeligheid, jeuk, roodheid op lichaam etc.).
Aangezien ik (nog) geen kinderwens heb ben ik daarna gelijk gestart met de pil.
En toen ging het eigenlijk bergafwaarts. Angstklachten, paniek, enorm piekeren en twijfelen over van alles maar het ergst voor mij waren de twijfels over mijn relatie die ongegrond waren en daarbij kwam uiteraard somberheid.
Ik klopte na 3 maanden bij de huisarts aan en die verwees me door naar een psycholoog, dat moest helpen.
Bij verschillende psychologen geweest, nergens een klik en ik had het gevoel dat dit me geen hulp zal bieden.
Uiteindelijk na 9 maanden pil slikken gestopt met de pil. Ik was er helemaal klaar mee en wilde z.s.m. van de klachten af zijn.

Het stoppen met de pil heeft me niet veel positiefs gebracht. Het leek in de eerste instantie alleen maar erger te worden. Daarbij kwam dat ik aan een stuk door bleef menstrueren en daarvan veel hinder ondervond.

Na 3 maanden schreef de huisarts orgametril voor. Dat is nu zo’n maand geleden. Die tabletten moest ik 10 dagen slikken en ik was er eigenlijk niet zo blij mee (bijwerkingen: depressie, angst, somberheid etc.).
Echter werd het tegendeel bewezen. In de afgelopen 12 maanden waren die 10 dagen dat ik orgametril slikte de beste dagen van dat jaar. Al mijn klachten leken te verdwijnen als sneeuw voor de zon. Vrolijk, gelukkig gevoel van binnen, opgewekt, minder moe én ik voelde me weer totaal gelukkig met mijn relatie.
Ik vind het heel bijzonder maar het is zo.

Na 10 dagen gestopt en Jahoor, binnen twee dagen begon alle ellende weer.
Gelijk aan de huisarts gevraagd of ik hier niet mee door kon gaan maar dat mocht niet. Ik kreeg een verwijzing naar de gynaecoloog en daar moeten we het e.e.a. Uitzoeken. Dat volgt dus nog...
(tot die tijd moet ik de gewone anticonceptie pil slikken in de hoop dat de klachten beperkt blijven. Dit is een andere pil dan hiervoor).

Maar mijn vraag is; zijn er dames die dit herkennen?
Ik heb het gevoel alsof ik hier in mijn omgeving de enige ben met dit probleem en dat is niet zo gek gezien mijn jonge leeftijd (daar komen specifieke hormonale klachten niet veel voor in deze mate).
Hebben jullie tips tegen dit soort klachten?

Groetjes,
Hallo
hallodhdh wijzigde dit bericht op 28-06-2018 12:03
Reden: Toevoeging
2.88% gewijzigd
Ik heb toen ik jong was ongeveer hetzelfde gehad. De prikpil.... en ik bleef vloeien en was depri. Gelukkig geen angstklachten maar dus wel heel down. Ik weet niet meer welke medicijnen ik gekregen heb om het bloeden te stoppen, maar als ik die slikte voelde ik me inderdaad veel opgewekter. Na de prikpil heb Ik geen hormonale anticonceptie meer gebruikt en het heeft meer dan een jaar geduurd voor die hele prikpiltroep 'verwerkt' was en ik weer mezelf werd. Sterkte en ik hoop dat iemand je kan helpen want ik weet hoe naar dit is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Moeilijk vanaf de zijlijn de beoordelen.
Maar door stress en andere dingen kunnen ook hormonale klachten komen.

Aangezien je niet gelooft in psychologische hulp en het niet voor langere tijd hebt gevolgd kun je ook niet beoordelen of het werkt.

Bij lichamelijke klachten, zoals kanker en wat dan ook word vaker psychische hulp ingezet.

Dus ook al is het lichamelijk, psychische hulp kan je dan toch helpen.

Ik denk toch dat je het meer bij jezelf moet zoeken en niet moet hopen op een medisch wonder.

Geef jezelf meer rustmomenten, neem gas terug, zorg goed voor jezelf, ert gezond, beweeg. Dat zijn bij hormale klachten de oplossingen.

Helaas bestaan er geen pillen voor. Je zult er mee moeten leren leven.

Als het iets hormonaals was, was dat te zien in je bloedwaarden.
Na de prikpil (was half in de 20 ofzo) is bij mij de ellende begonnen. Mijn stofwisseling was na de prikpil volledig om zeep. Kon wel probleemloos terug naar de gewone pil.
Verder kan het gewoon zijn dat jij gevoeliger bent. Hier kan een psycholoog toch echt het beste bij helpen. Medisch, mijn eigen ervaring, is daar aan (hormonale extreme schommelingen) niets aan te doen.
Oudblond schreef:
28-06-2018 12:07
Ik heb toen ik jong was ongeveer hetzelfde gehad. De prikpil.... en ik bleef vloeien en was depri. Gelukkig geen angstklachten maar dus wel heel down. Ik weet niet meer welke medicijnen ik gekregen heb om het bloeden te stoppen, maar als ik die slikte voelde ik me inderdaad veel opgewekter. Na de prikpil heb Ik geen hormonale anticonceptie meer gebruikt en het heeft meer dan een jaar geduurd voor die hele prikpiltroep 'verwerkt' was en ik weer mezelf werd. Sterkte en ik hoop dat iemand je kan helpen want ik weet hoe naar dit is.
Ik hoop het inderdaad ook.
Helemaal zonder anticonceptie is natuurlijk altijd nog een optie maar ik heb écht nog geen kinderwens en ik vind condooms alleen toch wat eng.
Bedankt voor je reactie ik vind het heel fijn om een soortgelijke ervaring te lezen!
Gele_Suikerspin schreef:
28-06-2018 12:11
Moeilijk vanaf de zijlijn de beoordelen.
Maar door stress en andere dingen kunnen ook hormonale klachten komen.

Aangezien je niet gelooft in psychologische hulp en het niet voor langere tijd hebt gevolgd kun je ook niet beoordelen of het werkt.

Bij lichamelijke klachten, zoals kanker en wat dan ook word vaker psychische hulp ingezet.

Dus ook al is het lichamelijk, psychische hulp kan je dan toch helpen.

Ik denk toch dat je het meer bij jezelf moet zoeken en niet moet hopen op een medisch wonder.

Geef jezelf meer rustmomenten, neem gas terug, zorg goed voor jezelf, ert gezond, beweeg. Dat zijn bij hormale klachten de oplossingen.

Helaas bestaan er geen pillen voor. Je zult er mee moeten leren leven.

Als het iets hormonaals was, was dat te zien in je bloedwaarden.
Heb een verzoek aan de huisarts gedaan om een bloedonderzoek te krijgen. Dit was volgens huisarts onnodig want dit kon je niet in bloedwaarden zien.
Ik blijf het persoonlijk gewoon bijzonder vinden dat de orgametril zo’n overweldigend resultaat gaf (dikke vette dosis hormonen).
Psychische problemen kunnen inderdaad bij me horen. En ik geloof ook best dat er het een en ander heeft gespeeld. Psychologen heb ik bezocht en van allemaal kreeg ik de reactie; maar wat is er precies mis met je want je weet eigenlijk alles precies zelf te beantwoorden? (Wanneer ik m’n verhaal deed)

Maar alsnog bedankt voor je reactie!
Misschien 'n mirenaspiraal laten steken?
Hallodhdh schreef:
28-06-2018 12:15
Ik hoop het inderdaad ook.
Helemaal zonder anticonceptie is natuurlijk altijd nog een optie maar ik heb écht nog geen kinderwens en ik vind condooms alleen toch wat eng.
Bedankt voor je reactie ik vind het heel fijn om een soortgelijke ervaring te lezen!
Even los van jouw klachten. Een koperspiraal is wel een anticonceptie, maar zonder hormonen. Is dat misschien een optie?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Een spiraal is inderdaad een optie. En dat gaat ook zeker besproken worden bij de gynaecoloog!
Hier ook gedoe (gehad)

Jaren terug een jaar de prikpil gehad, maar daar werd ik niet echt vrienden mee, ik bleef vloeien. Toen een tijd daarna weer aan de pil gegaan.
Ongeveer een jaar of 5 denk ik.
Maar alleen de "echte" pil. De volgens de apotheek dezelfde maar goedkopere versie werkte niet voor mij. Ik werd er zwaar depressief van, kon eigenlijk niets hebben, van niemand niet.
Toen zwanger, even geen ac en overgestapt op de mirena spiraal.....
Daarvan heb ik in de ziektewet gezeten door een depressie. Tot de psycholoog opperde dat die er misschien wel uit moest. Spiraal eruit en de zon ging letterlijk schijnen.

In de jaren erna nog 2 zwangerschappen gehad en 2 kinderen gekregen.

En na de laatste zwangerschap enorme heftige menstruaties overgehouden. En nu toch weer aan de pil. De échte! Want ik durf niet meer aan de B-merk pillen.
De pil werkt voor mij nu, maar eigenlijk wil ik het niet meer. Maar ik durf op dag 2 en 3 weer over straat zonder tampon en kraamverband tegelijk.

Sterkte, het is even een zoektoch.
Maar is ont-prikpillen voor jou nu een optie?
Even geen hormonen aan alle kanten?
JuliaChild schreef:
28-06-2018 12:24

En na de laatste zwangerschap enorme heftige menstruaties overgehouden. En nu toch weer aan de pil. De échte! Want ik durf niet meer aan de B-merk pillen.
De pil werkt voor mij nu, maar eigenlijk wil ik het niet meer.
Als je klaar bent met baren, je baarmoeder laten verwijderen (eierstokken behouden!!) dan ben je van die hele ongesteldheidsellende af!
JuliaChild schreef:
28-06-2018 12:24
Hier ook gedoe (gehad)

Jaren terug een jaar de prikpil gehad, maar daar werd ik niet echt vrienden mee, ik bleef vloeien. Toen een tijd daarna weer aan de pil gegaan.
Ongeveer een jaar of 5 denk ik.
Maar alleen de "echte" pil. De volgens de apotheek dezelfde maar goedkopere versie werkte niet voor mij. Ik werd er zwaar depressief van, kon eigenlijk niets hebben, van niemand niet.
Toen zwanger, even geen ac en overgestapt op de mirena spiraal.....
Daarvan heb ik in de ziektewet gezeten door een depressie. Tot de psycholoog opperde dat die er misschien wel uit moest. Spiraal eruit en de zon ging letterlijk schijnen.

In de jaren erna nog 2 zwangerschappen gehad en 2 kinderen gekregen.

De pil werkt voor mij nu, maar eigenlijk wil ik het niet meer. Maar ik durf op dag 2 en 3 weer over straat zonder tampon en kraamverband tegelijk.

Sterkte, het is even een zoektoch.
Maar is ont-prikpillen voor jou nu een optie?
Even geen hormonen aan alle kanten?
Wat een vervelende ervaring! Ik ken het gevoel helaas.
Ik heb 3 maanden geen anticonceptie gebruikt, tot ik de orgametril kreeg.
Ik was zegmaar 25 van de 30 dagen per maand aan het menstrueren.
Ik spring misschien ook wel een beetje van de hak op de tak en daarmee maakt het ook lastig om een oorzaak/patroon te kunnen vinden.
Dat is nog wel een goede tip dus.
Even als toevoeging nog;

Er komen hormonale problemen voor in de (eerstegraads) familie. Het is iets wat bekend is. Ook diegene met die ervaring vertelde me dat het een lastig onderdeel is. Weinig onderzoek naar, nemen het vaak niet al te serieus (op jonge leeftijd).
redbulletje schreef:
28-06-2018 12:13
Na de prikpil (was half in de 20 ofzo) is bij mij de ellende begonnen. Mijn stofwisseling was na de prikpil volledig om zeep. Kon wel probleemloos terug naar de gewone pil.
En heb je ook een tijd helemaal geen anti conceptie gehad?
Of gelijk door met de gewone pil?
Hallodhdh schreef:
28-06-2018 12:35
En heb je ook een tijd helemaal geen anti conceptie gehad?
Of gelijk door met de gewone pil?
Gelijk door met de gewone pil. Ooit nog wel 'ns een half jaartje zonder om te kijken of ik dan wel beter kon afvallen, maar ik kreeg juist meer vreetbuien door mijn lichaamseigen hormonale shit die bij die heftige ongesteldheden hoort. Met de pil kon ik in elk geval ongesteldheden overslaan en timen.

Inmiddels geen pil meer want borstkanker gehad en inmiddels ook baarmoeder en eierstokken verwijderd. Baarmoeder verwijderen kan ik echt iedereen aanraden (operatie was 'n eitje) maar de overgangsklachten van eierstokken verwijderen is kut. Dat is alleen maar nodig als je hormonale kanker hebt gehad, anders heb je juist nog ontzettend veel baat bij je eierstokken zonder dat je ongesteld kunt worden.
redbulletje schreef:
28-06-2018 12:40
Gelijk door met de gewone pil. Ooit nog wel 'ns een half jaartje zonder om te kijken of ik dan wel beter kon afvallen, maar ik kreeg juist meer vreetbuien door mijn lichaamseigen hormonale shit die bij die heftige ongesteldheden hoort. Met de pil kon ik in elk geval ongesteldheden overslaan en timen.

Inmiddels geen pil meer want borstkanker gehad en inmiddels ook baarmoeder en eierstokken verwijderd. Baarmoeder verwijderen kan ik echt iedereen aanraden (operatie was 'n eitje) maar de overgangsklachten van eierstokken verwijderen is kut. Dat is alleen maar nodig als je hormonale kanker hebt gehad, anders heb je juist nog ontzettend veel baat bij je eierstokken zonder dat je ongesteld kunt worden.
Bedankt voor je reactie.
Operatief gezien zijn er voor mij natuurlijk nog geen opties. Ik ben nog te jong en in de toekomst mogelijk wel kinderwens.
Grappig wat je over afvallen zegt: sinds ik gestopt ben met anti conceptie ben ik 5kg kwijt en daarmee heb ik ondergewicht. Niet heel ernstig maar toch vervelend.
redbulletje schreef:
28-06-2018 12:26
Als je klaar bent met baren, je baarmoeder laten verwijderen (eierstokken behouden!!) dan ben je van die hele ongesteldheidsellende af!
Tuurlijk joh
Iedereen die heeft gereageerd bedankt voor jullie reactie/ervaringen!

Meer berichten zijn altijd welkom maar hier ben ik al erg blij mee (ondanks dat ik weet hoe vervelend het is).
JuliaChild schreef:
28-06-2018 12:53
Tuurlijk joh
Je zult niet de eerste en enige zijn die d'r baarmoeder om die reden laat verwijderen. Je kunt ook eerst nog 'n novasure laten doen. Had ik ook gedaan. De gyn van dienst zei toen al dat als het resultaat me niet voldoende beviel hij m'n baarmoeder er gerust uit wilde halen. Dat ik toen niet gelijk ging had meer met mijn persoonlijke angst tegen gedeelde ziekenhuiskamers te maken dan met operatieangst. Dankzij mijn autismediagnose vorig jaar werd de eenpersoonskamer opeens mogelijk en heb ik m'n operatie laten doen.
Nuvaring of implanon. Zorgen dat je geen schommelingen in je hormoonspiegel hebt. Dus doorslikken die pil! Gewoon niet stoppen, misschien 1x per jaar.

Als ik geen hormonale anticonceptie gebruik ben ik 3 van de 4 weken een dweil fysiek gezien, gelukkig geestelijke stabiel.
redbulletje schreef:
28-06-2018 12:26
Nou ging die vlag maar op. Vanwege mijn hormonale problemen ook eens doorverwezen naar een gyne. Snij de boel er maar uit zei ik tegen de gyne. Maar mijn gyne zei dat ze niet zomaar een gezonde baarmoeder verwijderen. Ze zei dat ik maar aan de pil moest gaan. Toen ik met mijn lijst klachten kwam, bleef ze bij dit standpunt. Dus daar kon ik het mee doen en stond ik weer buiten.
anoniem706916279 schreef:
28-06-2018 13:48
Nou ging die vlag maar op. Vanwege mijn hormonale problemen ook eens doorverwezen naar een gyne. Snij de boel er maar uit zei ik tegen de gyne. Maar mijn gyne zei dat ze niet zomaar een gezonde baarmoeder verwijderen. Ze zei dat ik maar aan de pil moest gaan. Toen ik met mijn lijst klachten kwam, bleef ze bij dit standpunt. Dus daar kon ik het mee doen en stond ik weer buiten.
Ander ziekenhuis/andere gyn zoeken dan!
Tis toch eigenlijk godgeklaagd dat ze je wel willen volpompen met (soms kankerverwekkende) hormonen, maar je niet van 'n overbodig orgaan willen verlossen. De baarmoeder is alleen voor vrouwen die een kind willen. Zodra in die behoefte voorzien kun je hem missen als kiespijn.
Wat ontzettend vervelend voor je. Ik heb er zelf helaas ook last van, nog geen perfecte oplossing gevonden, maar met de pil is het voor mij redelijk te handelen.

Baarmoeder eruit halen gaat niks helpen, aangezien de hormonen waar je zo op reageert worden aangemaakt in je eierstokken. En sowieso halen ze een "gezonde" baarmoeder er ook niet "zomaar" uit.
Ik vind het altijd wonderlijk dat Redbulletje dit zo makkelijk roept. Een gyn haalt over het algemeen niet zomaar een baarmoeder eruit, om de doodsimpele reden dat het een operatie is en dat niet (zo niet nooit) de eerste stap is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven