NPS - Lotgenoten

04-07-2018 14:05 49 berichten
Hallo forum-lezers,

Ik heb ervaring met mensen met een NPS.
Ik voel me er wat mijn moeder betreft nooit zeker over dat ze NPS heeft.
Kent iemand een manier om op een -vrijblijvende en vriendschappelijke- manier, met lotgenoten in contact te komen?
Het zou geweldig zijn om elkaar te steunen bij de verwerking van en de omgang met NPS-ers.
Ik heb veel ervaring met NPS. Mijn laatste klant ging van -88 naar +63 onder mijn leiding. Maar waarom staat dit in relaties?
Alle reacties Link kopieren
Wat is NPS?
Heb je je moeder zelf dit labeltje opgeplakt?
madamecannibale schreef:
04-07-2018 14:12
Wat is NPS?
Narcistische persoonlijkheidsstoornis.

To, heeft ze die diagnose van een psych gekregen of van jou?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Op dit forum is NPS helaas als vloeken in de kerk, dus bespaar jezelf de moeite en zoek een lotgenotenforum op het internet.

Sterkte met zo'n moeilijke moeder :hug:
Hoi Iris,

Dank je voor je hartelijke reactie.
Ik zoek eigenlijk geen forum, maar contact waarbij je elkaar ook spreekt.
Ik zoek al langer naar contact over NPS, maar vond dit nog niet.
Vloeken in de kerk, dat wil ik natuurlijk niet ;)
iris1969 schreef:
04-07-2018 14:29
Op dit forum is NPS helaas als vloeken in de kerk, dus bespaar jezelf de moeite en zoek een lotgenotenforum op het internet.
.
Dat is maar net hoe je er over schrijft en of het een officieel label is of zonder diagnose opgeplakt.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
|Courage| schreef:
04-07-2018 14:36
.
Dat is maar net hoe je er over schrijft en of het een officieel label is of zonder diagnose opgeplakt.
Een narcist gaat zelden in therapie en het meeste misbruik vindt achter gesloten deuren plaats, dus een diagnose blijft lastig.

Het narcistische gedrag is echter vrij standaard en makkelijk te verkennen als je de kenmerken kent. Die persoon heeft dan narcistische trekken zonder een officiële diagnose.
marlies_m schreef:
04-07-2018 14:05
Hallo forum-lezers,

Ik heb ervaring met mensen met een NPS.
Ik voel me er wat mijn moeder betreft nooit zeker over dat ze NPS heeft.
Jij zult haar ongetwijfeld ervaren als een moeilijk mens, maar dat betekent niet, dat je er zo maar een labeltje aan kunt plakken.
Dat mag alleen een psychiater doen.
|Courage| schreef:
04-07-2018 14:36
.
Dat vind ik het lastige, zoals ik in mijn eerste bericht schrijf: Ik heb een vermoeden, maar kan het niet zeker weten. Er is geen diagnose en mijn moeder is er niet toe bereid om er zich een andere dan de door haar gewenste diagnose aan te laten meten (snap ik ook wel weer). Het gaat er dus om dat ik duidelijkheid krijg voor mijzelf. Filmpjes en websites geven informatie die ik herkenbaar vind. Mensen die zelf slachtoffer zijn van NPS-ers, kunnen beter zeggen of mijn ervaringen herkenbaar zijn. Mijn ex-vriend was zeker een NPS-er, maar in welke vorm en gradatie, dat weet ik niet. Dat is ook lastig te zeggen natuurlijk.
iris1969 schreef:
04-07-2018 14:29

Sterkte met zo'n moeilijke moeder :hug:
Ach stel je niet zo aan zeg. Het ligt er maar net aan hoe de to het omschrijft. Wat jij beschrijft is vaak in relatie topics waarbij de (ex)man narcist is en de (ex)vrouw een borderliner.

To, kun je wat meer erover vertellen? Wat maakt dat je twijfelt?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
04-07-2018 14:45
Ach stel je niet zo aan zeg. Het ligt er maar net aan hoe de to het omschrijft. Wat jij beschrijft is vaak in relatie topics waarbij de (ex)man narcist is

Exvriend van TO is ook al een narcist.
Ik hen even een vrij recent topic voor je opgezocht. Daar vind je sowieso lotgenoten:

relaties/narcistisch-misbruik/list_messages/408186
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 14:51
0.29% gewijzigd
karin12345 schreef:
04-07-2018 14:47
Exvriend van TO is ook al een narcist.
Als je moeder narcistisch is dan is dat je standaard model voor liefde tijdens je jeugd, bovendien heb je je leren aanpassen aan hun grillen, dus trek je later snel ook weer een narcist als partner aan.
Ik heb ervaring, mijn moeder is hiermee gediagnosticeerd. Als je wil mag je me een pm sturen.
marlies_m schreef:
Dat vind ik het lastige, zoals ik in mijn eerste bericht schrijf: Ik heb een vermoeden, maar kan het niet zeker weten. Er is geen diagnose en mijn moeder is er niet toe bereid om er zich een andere dan de door haar gewenste diagnose aan te laten meten (snap ik ook wel weer). Het gaat er dus om dat ik duidelijkheid krijg voor mijzelf. Filmpjes en websites geven informatie die ik herkenbaar vind. Mensen die zelf slachtoffer zijn van NPS-ers, kunnen beter zeggen of mijn ervaringen herkenbaar zijn. Mijn ex-vriend was zeker een NPS-er, maar in welke vorm en gradatie, dat weet ik niet. Dat is ook lastig te zeggen natuurlijk.
.
Wat maakt dat je het label NPS zo belangrijk vindt?
Waarom zou je niet praten over een 'moeilijke moeder'? Bijv. een moeder die altijd voor zichzelf koos, die weinig empathie toonde, vul maar in. Er zijn genoeg mensen die daar ervaring mee hebben.
Ik heb denk ik ook de nodige ervaring, zelfs iemand in mijn omgeving met een officieel etiketje (NPS NAO), maar het helpt mij niet om er die naam aan te geven. Het helpt mij wel om met bepaald gedrag om te leren gaan, bijv. het schuldgevoel dat ik automatisch krijg als ik x-y-z. Begrijp je wat ik bedoel?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
GlitterCupcake schreef:
04-07-2018 14:11
Ik heb veel ervaring met NPS. Mijn laatste klant ging van -88 naar +63 onder mijn leiding. Maar waarom staat dit in relaties?
zijn bloeddruk?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
marlies_m schreef:
04-07-2018 14:35
Hoi Iris,

Dank je voor je hartelijke reactie.
Ik zoek eigenlijk geen forum, maar contact waarbij je elkaar ook spreekt.
Ik zoek al langer naar contact over NPS, maar vond dit nog niet.
Vloeken in de kerk, dat wil ik natuurlijk niet ;)
Je zoekt geen forum maar je hebt het wel gevonden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kia•Ora schreef:
Ach stel je niet zo aan zeg. Het ligt er maar net aan hoe de to het omschrijft. Wat jij beschrijft is vaak in relatie topics waarbij de (ex)man narcist is en de (ex)vrouw een borderliner.

To, kun je wat meer erover vertellen? Wat maakt dat je twijfelt?
Dat het lastig is om te zien in welke mate empathie ontbreekt. Zeker omdat het mijn moeder is. Ze houd op haar manier zeker van me, Ik heb echter (bijna altijd) het gevoel dat ze me niet echt kent. Ze wil bij voorkeur bezig zijn met het oplossen van dingen uit het verleden (dat mensen haar pijn/tekort deden. Dat doet mij dan weer pijn, omdat er weinig ruimte voor blijdschap en mijn beleving (hier en nu en toekomst) is.
marlies_m schreef:
Dat vind ik het lastige, zoals ik in mijn eerste bericht schrijf: Ik heb een vermoeden, maar kan het niet zeker weten. Er is geen diagnose en mijn moeder is er niet toe bereid om er zich een andere dan de door haar gewenste diagnose aan te laten meten (snap ik ook wel weer).
Dus zij heeft een diagnose maar die accepteer jij niet omdat je het meer NPS vindt?

Je moeder heeft je niet goed behandeld, hoeveel maakt het label uit?
Het gaat uiteindelijk toch om jouw ervaring en wat je ermee kunt doen om het te verwerken.
iris1969 schreef:
04-07-2018 14:48
Ik hen even een vrij recent topic voor je opgezocht. Daar vind je sowieso lotgenoten:

relaties/narcistisch-misbruik/list_messages/408186
Ga ik in ieder geval bekijken. Dank je!
marlies_m schreef:
Ik zou zo'n lotgenotengroep benaderen om je vragen te kunne stellen. Maar ik kan me voorstellen dat ze de activiteiten voorbehouden aan mensen die daadwerkelijk gediagnosticeerd zijn.

Mijn neef heeft autisme en zit bij zo'n lotgenotengroep. Daar mag je alleen meedoen als je daadwerkelijk ASS hebt, anders krijg je een hele rare groepsdynamiek, hebben ze een paar jaar geleden ondervonden. Maar iedereen kan er wel gewoon terecht met vragen etc. Helpen ze je ook graag bij.
marlies_m schreef:
04-07-2018 14:55
Dat het lastig is om te zien in welke mate empathie ontbreekt. Zeker omdat het mijn moeder is. Ze houd op haar manier zeker van me, Ik heb echter (bijna altijd) het gevoel dat ze me niet echt kent. Ze wil bij voorkeur bezig zijn met het oplossen van dingen uit het verleden (dat mensen haar pijn/tekort deden. Dat doet mij dan weer pijn, omdat er weinig ruimte voor blijdschap en mijn beleving (hier en nu en toekomst) is.
Ik ben het eens met wat de rest schrijft, wat gaat een diagnose voor jou doen? Wat heb jij eraan? Ik denk namelijk dat je meer hebt aan zelf gaan werken aan de dingen waar jij wél invloed op hebt. Zoals jouw gedrag en hoe je omgaat met de grillen van je moeder. Dat je bepaalde verwachtingen beter niet kunt hebben etc. Een diagnose gaat namelijk niks veranderen aan je moeder, ja het beestje krijgt een naam, maar wat is er vervolgens anders? Helemaal niets. Ga eens met je ha babbelen en bekijk samen wat jíj kunt doen om de situatie voor jezelf beter te maken.
viva-amber schreef:
04-07-2018 14:56
Dus zij heeft een diagnose maar die accepteer jij niet omdat je het meer NPS vindt?

Je moeder heeft je niet goed behandeld, hoeveel maakt het label uit?
Het gaat uiteindelijk toch om jouw ervaring en wat je ermee kunt doen om het te verwerken.
Volgens mij wil haar moeder een andere diagnose en heeft ze die niet (tenminste zo lees ik het).

En het verwerken gaat sneller en beter als je met lotgenoten praat die vanuit dezelfde basis praten.

Een alcoholistische, een bipolaire, een borderline en een narcistische moeder zijn allemaal "moeilijk" en hebben waarschijnlijk ook enorm veel overlap qua gedrag, maar toch zijn er verschillen en ik denk dat TO juist met die mensen wil praten die ongeveer dezelfde soort moeder hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven