woedeaanval dochter

20-07-2018 21:24 181 berichten
Mijn dochter van 6 had vanavond een echte woedeaanval (heeft ze wel vaker last van, maar niet zo heftig). Ze leek wel helemaal doorgeslagen. De aanleiding was dat ze geen pakje drinken meer mocht (ze had er al 2 gehad vandaag en mocht wel water of limonade). Ze begon te gillen, krijsen, huilen, schoppen, slaan, ze rende het huis uit en gilde over straat dat ze op zoek ging naar een andere moeder en dat ik haar had pijn gedaan!! Gelukkig weet ik zelf dat dit niet zo is, ik heb haar met geen vinger aangeraakt en ben juist heel rustig gebleven (wat ik best knap vond van mezelf). Ik heb haar wel een straf opgelegd voor haar gedrag dat ze morgenavond niet mee mag naar het strand (maar twijfel nu of ik goed heb gedaan aan deze sanctie). Het is echt wel een uur doorgegaan, ze bleef maar doorgaan. Daarna ging het over tanden poetsen, morgen spelen enz enz. Ik denk te weten dat het vooral oververmoeidheid is, maar toch tolereer ik dit gedrag niet.
Hoe pakken jullie dit aan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze volgende keer er niet zolang in blijft hangen?
uiteindelijk is ze zelf naar me toe gekomen en heeft sorry gezegd. Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!
nog even een aanvulling...ik kon haar ook niet op haar kamer zetten, want ze zei dan uit het raam te springen!!!!!! Nou zei ze dat natuurlijk alleen uit boosheid maar neem toch liever geen risico
anoniem_51582 wijzigde dit bericht op 20-07-2018 21:29
7.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kind (2,5 en geen 6) zo’n soort aanval krijgt dan heeft dat vaak een onderliggende oorzaak;
-slaapgebrek
-honger
-lamlendig van de warmte
-teveel prikkels / te druk
De oorzaak daarvan ligt vaak bij mijn eigen handelen. Ik heb bijv gegokt dat we nog wel snel even dit, snel even dat konden doen. Kon blijkbaar toch niet want kind heeft honger / is moe, etc. En ook al gaat hij dan finaal uit zijn plaat, hij krijgt geen straf daarvoor.
Dit zijn gewoon emoties die hij nog niet onder controle heeft. Uiteraard zeg ik wel dat hij rustig moet doen hoor. Maar écht straf krijgt hij alleen als hij kindjes plaagt, gooit met dingen, enz.
Ik heb nog geen kinderen, dus ik weet nog niet hoe het is, maar ik ben er meer voor om kind tijd te geven om het even uit te razen en dan in gesprek te gaan. Straf gebeurt op dezelfde dag als ze jong zijn en ook vragen wat zij een gepaste straf vinden. Kinderen kunnen best streng zijn voor zichzelf. Ze moeten nog leren om hun emoties onder controle te krijgen. Als ze dus ook rustig is kun je ook vragen wat ze dan nodig heeft om rustig te worden op zo'n moment.

Voor de rest vraag ik mij af of het je nu waard is geweest dit hele gezeur om een pakje drinken. Nu dus ook jullie uitje verpest is.
Sjaantje37 schreef:
20-07-2018 22:52
Wat een soft gedoe zeg allemaal, kind gaat even bepalen hoe het er in huis toegaat.
Zie al dat mijn kind op straat staat te gillen dat ik hem pijn doet omdat hij geen pakje drinken krijgt.

Terecht dat TO haar straft en ik vind het nog mild, niet mee naar het strand.

Dit meisje van 6 is echt al heel manipulatief, streng aanpakken!
Ik sta er ook van te kijken hier..

Wat zijn dit voor adviezen om met een 6 jarig kind te gaan overleggen over haar straf? Mwahahah :lol:

Mensen schijnen te vergeten dat de dochter van TO dit grapje vaker uithaalt. Praten gaat echt niet helpen.
Een kind dat zo over de rooie gaat en een gevaar is voor zichzelf neem je of in de houdgreep tot kind kalmeert of en dat deden wij vaak kind onder de WARME douche zetten.

En wat ik al eerder zei als het echt manipulatief gedrag is dat niet te accepteren maar bedenk dan een redelijke straf waar je niet ook jezelf mee hebt. Als het gaat om een pakje drinken niet meer mogen dan is de komende dag geen pakjes drinken meer een betere straf denk ik dan een strandje afpakken.

To was haar sorry een gemeende sorry?
Dat is voor een kind wel heel wat. Dan zou ik er gewoon over praten en er geen straf meer aan vast plakken.
Mth85 schreef:
21-07-2018 08:20
Een kind dat zo over de rooie gaat en een gevaar is voor zichzelf neem je of in de houdgreep tot kind kalmeert of en dat deden wij vaak kind onder de WARME douche zetten.

En wat ik al eerder zei als het echt manipulatief gedrag is dat niet te accepteren maar bedenk dan een redelijke straf waar je niet ook jezelf mee hebt. Als het gaat om een pakje drinken niet meer mogen dan is de komende dag geen pakjes drinken meer een betere straf denk ik dan een strandje afpakken.

To was haar sorry een gemeende sorry?
Dat is voor een kind wel heel wat. Dan zou ik er gewoon over praten en er geen straf meer aan vast plakken.
Oh kom op zeg! Laat een kind eens lekker uitrazen. Negeer het gewoon.
En ja als je een kind meesleept naar de douche en het onder de kraan zet. Ofwel warm, ofwel koud vind ik not done! Alhoewel ik koud gewoon echt ronduit gemeen vind.
Laat een kind even lekker zijn ei kwijt raken door boos te zijn.
Ikzelf heb genoeg ervaring met boze kinderen en ze negeren is nog altijd het beste. Ze komen vanzelf wel weer naar je toe als de donderwolk weer weg is. Aan een kind gaan lopen sjorren en trekken en überhaupt in de houdgreep nemen :facepalm: hoe KOM je erop.
Als jij even een ‘stoor-me-niet-ik-heb-een-humeur-bui-momentje’ hebt, wil je zelf toch ook even met rust gelaten worden? Of houd jij ervan om nog extra getriggerd te worden?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Elke keer sorry heb je toch geen reet aan? Volgende keer doet ze het weer. Aanpakken dus.
Loullah schreef:
21-07-2018 08:10
Ik sta er ook van te kijken hier..

Wat zijn dit voor adviezen om met een 6 jarig kind te gaan overleggen over haar straf? Mwahahah :lol:

Mensen schijnen te vergeten dat de dochter van TO dit grapje vaker uithaalt. Praten gaat echt niet helpen.
Maar straffen helpt ook niet.
Dochter is boos, ze uit die boosheid heel extreem. Ze moet leren dat niet te doen. Dat kan volgens mij beter door haar uit te leggen dat haar gedrag haar niet helpt (want uiteindelijk krijgt ze geen pakje drinken), dan door een andere straf.
Een volgende keer dat ze zo boos is kan ze misschien bedenken dat een woedeaanval haar niet helpt. Die extra straf nu, daar denkt ze tijdens een volgende woedeaanval niet aan.
En als je dan toch straf geeft, vind ik strafregels nog niet zo slecht. 20 keer “ik mag niet op straat lopen gillen dat mijn moeder me pijn heeft gedaan”, dan is het in ieder geval duidelijk welk stukje van haar gedrag echt niet acceptabel is.
Als het zó heftig is en je kind er zo lang in blijft hangen vind ik een houdgreep juist wel een goede optie hoor. Alsof het voor het kind nuttig of fijn is om een uur lang totaal niet te weten wat het met zichzelf aanmoet. Laat maar weten dat je er bent en dat ze veilig is bij je.
Voornu schreef:
20-07-2018 23:07
Ja, zie je dat zo? Als mijn man of een vriendin een rotdag heeft, moe is en/of overprikkeld, hou ik daar rekening mee door op dat moment bijvoorbeeld geen moeilijke gesprekken te beginnen of ruzie te zoeken over kleine dingen. Kan later wel. En gelukkig doen zij dat bij mij ook, en ben ik inmiddels volwassen genoeg om dit (moe, overprikkeld) aan te geven.
En bij mijn kind hou ik er dus ook rekening mee. T is gewoon een mens hoor. Dan probeer ik er van tevoren inderdaad voor te zorgen dat er zich geen 'pakjesincidenten' voordoen. Of als kind bleek van moeheid op de bank zit, hij zijn taakje de dag erna mag doen. Of als hij dan net een glas water omgooit, dat hij dat op dat moment niet op hoeft te ruimen en ik niet in een tantrum schiet maar zeg 'je bent moe he, ik ruim het nu wel op' (ook al heb ik daar dan geen zin in). En hoppa, dan naar bed dirigeren.
Dit kind is niet moe of overprikkeld, het krijgt haar zin niet en krijgt hierom een woedeaanval. En dit gebeurd vaker. Heeft jouw man of vriendin een rotdag omdat hun een snoepje of pakje drinken is geweigerd. Het is niet te vergelijken.
Sue-Heck schreef:
21-07-2018 08:40
En ja als je een kind meesleept naar de douche en het onder de kraan zet. Ofwel warm, ofwel koud vind ik not done! Alhoewel ik koud gewoon echt ronduit gemeen vind.
Ikzelf heb genoeg ervaring met boze kinderen en ze negeren is nog altijd het beste. Ze komen vanzelf wel weer naar je toe als de donderwolk weer weg is. Aan een kind gaan lopen sjorren en trekken en überhaupt in de houdgreep nemen :facepalm: hoe KOM je erop.
Als jij even een ‘stoor-me-niet-ik-heb-een-humeur-bui-momentje’ hebt, wil je zelf toch ook even met rust gelaten worden? Of houd jij ervan om nog extra getriggerd te worden?
Een stoor me niet ik heb een humeur bui momentje is wel ff wat anders hè, dan een kind dat volkomen over de rooie gaat.
Jij hebt geen kind met gedragsstoornissen neem ik aan?
Nee dan lekker even uit laten razen, en als je pech hebt stormt kind de straat op en loopt onder een auto.
Je hebt geen idee waar je het over hebt volgens mij.
Hoe dacht je dat het er op cluster 4 scholen aan toe gaat als een kind zo uit de pan vliegt dat het niet meer weet wat het doet.
En btw die warme douche is in samenspraak met kind omdat kind daar weer rustig van wordt.
Dus niet zo snel oordelen.
Sue-Heck schreef:
21-07-2018 08:40
Je praat alsof een kind met alle voorzichtigheid aangepakt moet worden. Aub zeg!
Een kind die herhaaldelijk uitbarstingen heeft, tot op het punt dat het op straat gaat lopen gillen moet stevig aangepakt worden.

Een koude douche is misschien gemeen maar dat is ook de bedoeling van straf.
Mth85 schreef:
21-07-2018 09:56
Een stoor me niet ik heb een humeur bui momentje is wel ff wat anders hè, dan een kind dat volkomen over de rooie gaat.
Jij hebt geen kind met gedragsstoornissen neem ik aan?
Nee dan lekker even uit laten razen, en als je pech hebt stormt kind de straat op en loopt onder een auto.
Je hebt geen idee waar je het over hebt volgens mij.
Hoe dacht je dat het er op cluster 4 scholen aan toe gaat als een kind zo uit de pan vliegt dat het niet meer weet wat het doet.
En btw die warme douche is in samenspraak met kind omdat kind daar weer rustig van wordt.
Dus niet zo snel oordelen.
Het gaat hier toch niet om een kind met een gedragsstoornis?! Zo ja, dan neem ik aan dat er professionele opvoedondersteuning aanwezig is en je niet op een forum om tips hoeft te vragen.

Ik zit hier als ervaren moeder met stijgende verbijstering te lezen. Een kind van 6 (!) onder een koude douche zetten, in een houdgreep nemen, uitjes ontzeggen? Sommigen hadden misschien beter een hond kunnen nemen dan een kind. Africhten en opvoeden zijn echt twee heel verschillende dingen :sarcastic:
Een kind van 6 (!) onder een koude douche zetten, in een houdgreep nemen, uitjes ontzeggen?
Is dit nou echt zo erg dan? Mishandeling? Verwaarlozing? :nut:
Tien tegen één dat het hele gezin nu op het strand zit.
Such fun!1
Loullah schreef:
21-07-2018 10:58
Is dit nou echt zo erg dan? Mishandeling? Verwaarlozing? :nut:
Ik zou het een kind niet kunnen aandoen in ieder geval.
Poppy_del_Rio schreef:
21-07-2018 10:53
Het gaat hier toch niet om een kind met een gedragsstoornis?! Zo ja, dan neem ik aan dat er professionele opvoedondersteuning aanwezig is en je niet op een forum om tips hoeft te vragen.

Ik zit hier als ervaren moeder met stijgende verbijstering te lezen. Een kind van 6 (!) onder een koude douche zetten, in een houdgreep nemen, uitjes ontzeggen? Sommigen hadden misschien beter een hond kunnen nemen dan een kind. Africhten en opvoeden zijn echt twee heel verschillende dingen :sarcastic:
Precies dit.
Een kind zonder gedragsstoornis ging het om in de OP. Negeren, op de trap zetten en uit laten razen. Ik ga echt fysiek niet straffen, behalve dan de pols een keer vast pakken en boos in het gezicht zeggen dat het gedrag ongewenst is. Gaat de woede verder, dan ga je maar lekker op de trap zitten tot je weer afgekoeld bent en kom maar weer naar me toe als je rustig bent.

Met stoornissen ga ik me verder niet bemoeien, maar dit ging om een kind wat haar zin niet kreeg.
MarindaH schreef:
21-07-2018 11:01
Tien tegen één dat het hele gezin nu op het strand zit.
Yep, discussie is aangeslingerd en TO zit lekker te bakken in het zand :sun:
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2018 21:34
Ja, je kind voor straf laten uitdrogen op het strand, dat vind ik ook wel een goeie.
Je kan ook inplaats van pakjes drinken , flesjes water meenemen.
Loullah schreef:
Je praat alsof een kind met alle voorzichtigheid aangepakt moet worden. Aub zeg!
WTF? Ik hoop echt dat jij geen kinderen hebt zeg.

De bedoeling van straf is zorgen dat ongewenst gedrag niet nogmaals vertoond wordt. En daar zijn ook andere manieren voor. Welke aanpak het meest effectief is, hangt af van de opvattingen van de ouders en vooral van het temperament van het kind. Maar straf is geen wrede vergeldingsactie.
Loullah schreef:
Een kind die herhaaldelijk uitbarstingen heeft, tot op het punt dat het op straat gaat lopen gillen moet stevig aangepakt worden.

O, dan weet ik nog wel wat gemene straffen : lievelinspop onthoofden, gezichten van Barbies boven een vlam houden, schooltas verstoppen, schoensmeer op brood, ....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier ook een kind met een kort lontje dat moeite heeft zijn emoties in toom te houden. Ik herken de beschrijving van die driftaanval best en vind het geen schokkend gedrag.

Het kind is 6, dat moet je nog helpen om zich te beheersen. Probeer inderdaad uit te vogelen waar het precies misgaat, welke factoren daarbij meespelen en wat jij kunt doen om dergelijke escalaties te voorkomen.
Ik heb er ook twee die stevige driftbuien konden hebben. Maar eerlijk gezegd, straf heb ik er tot nu toe niet voor gegeven. Bij oudste was het duidelijk overprikkeling. Die signalen heb ik leren herkennen. Dat is wel echt belangrijk.
Jongste, die heeft met 11 nu nog steeds driftbuien, gooi daar wat beginnende puber bij. Daar heb ik nu wel spijt van dat ik niet strenger ben geweest. We hebben steeds alles uitgepraat, sorry laten zeggen. Nu denkt hij dat hij iets kan doen. Sorry zegt en vergeven en vergeten. Sn een week later weer opnieuw. Die gaan we nu dus echt steviger aanpakken
Nee, schoensmeer is vies.
ik geef mn bek ook maar een douw
Lijfstraffen zijn zo middeleeuws.
Het is gewoon onmacht dat je een kind fysiek wilt/gaat straffen.
blijfgewoonbianca schreef:
21-07-2018 13:14
O, dan weet ik nog wel wat gemene straffen : lievelinspop onthoofden, gezichten van Barbies boven een vlam houden, schooltas verstoppen, schoensmeer op brood, ....
Nou inderdaad. Ik kan er nog wel een paar bedenken maar hou me in, uit angst dat een gekkie hier ze echt gaat uitvoeren :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven