Dreumes topic II

15-05-2018 13:21 3006 berichten
:cheer2: Deel 2!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Zoon heeft dat niet zo. Voordat ik alles goed en wel van de fiets heb geklautert speelt hij al in de enorme zandbak van de kinderboerderij. Zoon is een echte avonturier. Ik kan hem ook alvast zijn gang laten gaan hoor, hij blijft in het zicht en de kinderboerderij is hier eigenlijk maar heel klein.

Zolang hij maar kan spelen is het prima. Ook op onbekende plekken.
Alle reacties Link kopieren
Oké dat ligt dus niet per se aan mijn dreumes dat hij zich niet laat oppakken :P

Dan zeg ik ze allemaal dat ze zich aanstellen in het vervolg en dat zoveel dreumesen dat niet leuk vinden :)
Mijn moeder vond ook dat logeren toen slecht ging, maar ik vond het wel meevallen. Hij was van 23-01 wakker omdat m’n broertje bij hem op de kamer wou slapen (slecht idee had ik al van tevoren gezegd, maar luisteren ho maar) en om 5:30 alweer wakker was, maar dat was toen zijn normale wakkertijd dus ik vond het zelf best goed gaan. Als ze niet om 23u in z’n kamer waren gaan rommelen had hij ws prima geslapen.

Nouja, merk dat ik dat soort dingen moeilijk vind. Ik vind dat dreumes het allemaal best goed doet maar anderen zijn dan zo teleurgesteld; ze zien een enorme knuffelbeer als hij met mij is, hij kruipt echt op schoot en dan armpjes om mijn nek, hoofdje in mijn hals, maar eigenlijk doet hij dat zelfs bij zijn vader niet zó als bij mij. Het is gewoon wel echt een moederskindje :$

Maar als ze dan allemaal zeggen dat het aan dreumes ligt enzo dan denk ik: kennelijk knuffelen andere dreumesen heel graag met mensen die ze nauwelijks kennen. Ben ook een van de eersten in m’n omgeving met een kind dus ik heb weinig referentiemateriaal. Vroeger wel heel veel opgepast maar kan me niet meer precies herinneren wat die kindjes bij welke leeftijd wel en niet deden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Zoon is super vrij. Op camping waren we hem twee minuten kwijt omdat hij naar buiten was gelopen en bij de buren stond te kijken. Maar hij moet zich wel op zijn gemak voelen. Anders plakt hij aan mij.

Ik laat zoon eigenlijk nooit bij oppas achter. Als mijn moeder paar uur oppast haalt ze hem op bij kdv.

Hij knuffelt ook graag met iedereen maar na twee seconden wil hij altijd terug naar mij.

Merk wel dat hij meer van man kan hebben nu hij hem twee weken veel heel gezien in de vakantie, maar hij hangt meer aan mij.

Zoon praat dagelijks meer. Zijn favoriete boek is pieppiep met fiep. Hij kent alle geluiden.
Bevallen: mijn eerste bevalling was er 1 van 'keurig' 7u..dus toen ik wakker werd met weeën had ik niet echt t idee dat we haast moesten gaan maken. Ik dacht dat we nog n uur of 7 hadden.. Dat bleek dus maar een uurtje ;-) (ik had ook n medische indicatie trouwens)
Ze heeft nog 3 dagen aan de zuurstof gelegen overigens, fiona.. Slechrs 1 dag in n warmhoudbedje. Nu nergens last van.

Alleen laten: als ik erbij ben is het een eersteklas miepemeut en kan ik geen meter van haar zijde wijken. Als ik wegga pruilt ze even, reikt ze naar me maar zodra ik uit beeld ben gaat t goed. In principe kan ik haar dus overal achter laten.
Oudste was net zo als jouw zoon, lux..als mensen zelfs maar wat tegen haar zeiden gaf ze een grom :facepalm:
Als men haar gewoon liet kwam ze meestal vanzelf wel.. Maar wel op haar manier. Ze houdt niet van lichamelijk contact, ook met ons eigenlijk niet. (En ze lijkt sociaal wat achter te lopen)

Onze dreumes loopt nog niet los, praat alleen russisch maar snuit wel haar neus in haar handen. En trots dat ze dan is. :facepalm: :proud:
Envelop schreef:
23-07-2018 09:32
Oh daar zou ik ook boos van worden Glitter, ik ben eens ontzettend uitgevallen bij de bakker. Ze gaven haar een krentenbol en daar zit ei in waar Elsa van in shock kan raken. Je geeft kinderen niks zonder dat eerst aan de ouders te vragen!!!! Lijkt mij niet meer dan logisch maar blijkbaar geldt dat niet voor iedereen.

Oppakken, knuffelen, kussen etc moet ook vanuit dreumes komen en anders gebeurd dat niet. De ene opa en oma deden dat al uit zichzelf en de andere had er moeite mee, toen ze merkte dat Elsa haar veel leuker vindt als ze niks dwingt ging het beter.

Mee eens dat je het eerst aan een ouder moet vragen. En dan zit er nog wel een verschilletje tussen wildvreemden en bekenden, wat mij betreft. Wij hebben vrienden die eten op een manier dat wij niet doen. Als we daar zijn weet ik dat dreumes dingen te eten krijgt die we zelf niet hebben. Aangezien we er zelf voor kiezen om daar heen te gaan, nemen we dat risico ook. Zo zag ik hem de laatste keer zo trots als een pauw met een zakje wokkels door de tuin stappen.

Toen dat zakje leeg was stapte hij naar de gastvrouw met het verzoek ‘meer te maken’ :biggrin:
Jeetje wat schrijven jullie hard :P

Zoon vind drukte lastig, klampt zich dan ook erg vast aan mij. En dan moeten anderen ook niets proberen, oma en opa ook niet. Pas als hij zelf gaat, is het goed.

Lux, klinkt inderdaad alsof je zoon je mist. Ik werk onregelmatig, dus soms maar 1 dag in de week en vervolgens 5 de andere week. Dan wil zoon ook alleen maar mij.
obelix84 schreef:
23-07-2018 09:58

Onze dreumes loopt nog niet los, praat alleen russisch maar snuit wel haar neus in haar handen. En trots dat ze dan is. :facepalm: :proud:

Smerig hè? :sick:
Echt obelix, zo snel, die bevalling? O shit, mijn eerste was ook zeven uur, dus ging ervan uit dat we vast wel tijd hebben om mijn vader te bellen (die een dik half uur verderop woont) om dreumes op te halen en dan alles rustig op gang te laten komen. (Ik wil weer thuis bevallen en man ziet het totaal niet zitten dat dreumes dan een kamer verderop ligt te slapen. Snap ik wel ook.) Maar misschien toch maar man erop voorbereiden dat het misschien wel zo gebeurt als het te snel gaat...
Even iets anders. Onze oude wasmachine had het begeven dus tijd voor een nieuwe. We zijn van 7 naar 10 kilo inhoud gegaan en mijn God wat wast dat lekker weg! In een weekend tijd de hoezen van de bank en bed gewassen en nu kunnen alle handdoeken in 1x i.p.v. door de helft. Dit had ik in de babytijd moeten hebben :idee:
Oh, ik trek me verder ook niets aan van de opmerkingen van schoonmoeder & schoonzus, ik denk voornamelijk: "waar bemoei je je mee". Dochter is prima hoe ze is, laat haar lekker zichzelf zijn. Plus, dochter heeft net een paar weken achter de rug waarin ze duidelijk niet lekker in haar vel zat, niet zo gek dat ze dan wat meer aan papa & mama wil hangen.

Dochter moet overigens vooral wennen aan (grote groepen) mensen. We kunnen prima ergens wat gaan eten of drinken en dochter los laten in de speelhoek. En dochter kan er in dat soort situaties, of bijvoorbeeld in een winkel of park, ook echt wel van door gaan. Maar zet haar in zo'n dreumesmeet of een verjaardag ofzo en dan gaat ze plakken en moet ze eerst een tijd wennen.

Lux, ik zou me er echt geen zorgen om maken hoor. Het ligt inderdaad niet aan jouw dreumes dat hij niet wil knuffelen, behalve met jou & zijn vader. En over de wc: ik laat thuis de deur altijd open want dochter móet even komen kijken. Tsja, zal wel weer over gaan. Gaan plassen als er bezoek is levert hier dus ook een huilbui op als dochter nog niet ontdooid is. Jammer dan hoor, daar doen ze het maar even mee.
Zelf stond ik er altijd zo in dat zoon gewoon een goed gehechte, ietwat gereserveerde en voorzichtige dreumes was met een sterke wil en dat daar niks mis mee was. Ik had zelf - tot 2 weken geleden - ook niet het gevoel dat hij me miste.

En als ik hier zo lees is het geen schokkend dreumesgedrag. Hij gromt niet hoor Obelix, als hij op hen afgaat of ze komen vanaf een afstandje met hem kletsen, spelen, dan vindt hij dat hartstikke leuk. Maar opgetild/geknuffeld worden gewoon NIET door anderen dan man en mij, iig niet als we erbij zijn.

En ik weet dat het logisch is dat ze huilen als je weggaat met deze leeftijd, maar mijn moeder hamert er dan zo op dat hij vaker bij haar moet want dan went hij wel, maar daarop ga ik geloof ik maar zeggen dat dat haar probleem is niet het mijne en dat dat met de leeftijd wel over zal gaan ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Hij is tenslotte nog geen 15 maanden.
Klinkt inderdaad niet gek toch, niet zomaar opgepakt willen worden. We zijn zelf toch ook niet allemaal even knuffelig? Bovendien lijkt het me niet gezond om ze aan te leren dat lichamelijk contact 'moet', je kunt ze toch beter zelf leren aangeven of ze willen knuffelen? Maar ik snap ook wel dat je gaat twijfelen als je familie zo gaat hameren... sterkte! Zal met de tijd ook vast weer veranderen.

@wasmachine: fijn Glitter! Lijkt me aan de ene kant ook fijn, maar aan de andere kant, dan moet je soms dus ook wat langer wachten tot je de machine vol hebt? Of is 't zo'n slimmert die weegt hoeveel erin zit?

En wat stom dat je dreumes zo'n werthers original krijgt, zou daar ook van schrikken, da's toch gevaarlijk voor zo'n kleintje?!?
happiness = reality - expectations
Jeetje, jullie schrijven zo snel, dat kan ik nauwelijks bijlezen ;)

Mini is nu officieel een peuter (leuk feestje gehad!) maar ik kan jullie nog niet loslaten en doorstromen naar het peutertopic.

Hier heeft mini altijd ongeveer 5 minuutjes nodig om te ontdooien als ze bij nieuwe mensen is. En die moeten het haar ook echt gunnen en dan even niet proberen te overhaasten. Dan komt ze vanzelf los en gaat ze op onderzoek. Vinden mensen vaak alleen zo lastig. Die willen dan al allemaal aan haar zitten. Vind ik gek, zij vinden het toch ook niet leuk als allemaal onbekenden aan ze zitten!

Qua praten gaat het hier heeeeeel erg langzaam. De hoeveelheid nuttige woorden is nog steeds klein. Wel een hoop gezang en een hoop dierengeluiden. Maar als ze dorst heeft kan ze dat niet vertellen, en dat leidt tot wederzijdse frustratie.
Hier word ik niet vrolijk van!
Wij hebben ook zo’n grote wasmachine Glitter, fijn hè!

Trouwens, zoon is best sociaal verder, bedenk ik me net. Als we ergens rondlopen zegt hij tegen jan en alleman ‘hallo!’ (=hajoo). Het is echt dat op hem afkomen dat hij eng vindt.

Trouwens, ander vraagje, nu we het over praten hebben... ik zat eens te lezen over dat Van Wiechenschema en las dat ze met 15 maanden 2 geluidswoordjes moeten kunnen, zoals ‘oh-oh’, ‘boe’ (voor de koe) en ‘da’ (voor dag).

Maar dag is toch gewoon een woord? Zoon zegt hier bijvoorbeeld ook dich (met een zachte g, hoe wij nou aan een Brabander komen :hihi: ) voor dicht, da’s toch ook een echt woord? Of zijn het geen echte woorden tot het perfect uitgesproken is? Ik dacht een geluidswoord is boe voor koe en oh oh voor vallen en tatu voor ambulance enzo.

Maak me verder geen zorgen hoor, volgens de cb-arts liep hij flink voor met praten toen ik zijn vocabulaire opsomde, maar vond het zo gek. Is ‘hallo’ dan ook een geluidswoord?
Goede vraag Lux, misschien noemen ze het een geluidswoord omdat het nog niet helemaal goed uitgesproken is? Verder dacht ik ook aan aanduidingswoorden, zoals inderdaad 'boe' of 'tatu'.
Hier (ook 15 maanden) wordt al een tijd 'oh oh' geroepen (ook als'ie zelf iets laat vallen :D ) en sinds kort ook 'ui' of 'uit' als'ie uit de wagen of stoel wil. Verder een hele hoop gebrabbel, heel schattig maar geen touw aan vast te knopen nog :P.

@RobinaGeus: gefeliciteerd met je peuter!
Zoon zegt auto, koch (vliegtuig), dich (dicht), die (drie), die, da (daar) (die voor als hij iets wil hebben, daar voor als hij iets aanwijst), ettuh (eten), pois (poes), miauw, waf, boe, dekoe (koe, maar hij zegt het lidwoord erbij :hihi: ), bzzz (bij), beehhh (schaap), hajo (hallo), doech/doedoe (doeg/doeidoei), dota (yoghurt), boek, oh-oh, ohjee, ja, nee, papa, mama

Dus ik zeg altijd dat hij rond de 25 woorden kent, of iig dat zijn de woorden die ik HERken.

Maar als het alleen telt als woord als hij het juist uitspreekt en geen boe (voor de koe) is, zegt hij ehh.. maar 3 woordjes naast papa/mama/ja/nee.
Mijn eerste bevalling was ingeleid met 38+1 in 6 uurtjes geklaard :whistle: ze zeiden dat bij een nulli met 38 weken een inleiding dagen kan duren. Dusss..
Dat zijn wel een paar snelle bevallingen! Fijn dat het helemaal goed is gekomen met jullie mup, Obelix, lijkt me heel erg schrikken, zeker als de bevalling al zoveel sneller gaat dan gedacht. En Lux da's ook snel, zeker bij je 1e met een inleiding!

Hier ging de ontsluiting prima, volledige ontsluiting zo'n 8u nadat ik merkte dat er iets begon te rommelen. Alleen de fase daarna ging langzaam (geen persweeen). Zou bij een 2e dus ook wel eens sneller kunnen gaan, dat overkwam mijn moeder ook. Bij de 1e ook geen / weggevallen persweeen, bij de 2e net op het nippertje het ziekenhuis gehaald. Dus ben benieuwd... (is nog niet aan de orde hoor maar het 'spookt' wel af en toe door mijn hoofd :hihi: ).
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat zit met woorden en klanken en boeit het me ook niks. Ze ontwikkelen zich en kunnen steeds meer, daar gaat het dan toch om?

Elsa "praat" heel veel maar dat is allemaal babygebrabbel. Ze kan wel wat woordjes nazeggen en snapt meestal wat ik bedoel als ik haar dingen vraag (die kant op, eten, op stap, koken, opruimen, iets pakken, deur dicht/open etc). Lijkt me wel heerlijk om straks echt gesprekjes met haar te kunnen voeren!

Als we trouwens bij een speeltuin of dergelijke aankomen hoeft ze zeker niet te ontdooien, ze rent er direct op af en kijkt dan niet meer om naar mij of haar papa.
We hadden het hier laatst toch over logeren, dat een week best lang is. Ik lees net een topic van een moeder van twee kinderen die er over denkt om haar dochtertje van 3mnd twee weken bij opa en oma te laten en zelf naar Turkije te gaan... O_O
Ja ze ontwikkelen zich, maar vroeg het me gewoon af. Mij boeit het wél, niet vanwege zoon, maar gewoon, omdat ik oprecht niet snap waarom ‘dag’ een ‘geluidswoord’ is. Ik dacht misschien weet iemand dat toevallig.
Het was ook niet verkeerd bedoeld hoor Lux, snap best dat anderen dat wel interessant vinden. Ik heb geen idee... :bigkiss:
Eerste bevalling was 22 uur, en wij hadden hier ouders op 1,5 uur op achterwacht, met voor spoed een stel vrienden op 10 minuten en de buren voor een babyfoon in de nacht. Uiteindelijk bleek het hier prima te doen voor ouders, die hebben dochter opgehaald toen de weeën een beetje doorzetten; deze keer 9 uur voor de hele bevalling, dus dat was prima.

Knuffelen: Alleen als ze zelf op je af komt. Ik pak haar ook nooit op om te knuffelen als ze dat niet zelf wil, en man ook niet - ik vind dat kinderen te vaak geleerd wordt te accepteren dat mensen willen knuffelen of zoenen als ze dat zelf niet willen, en ik vind dat je kinderen beter van kleins af aan kunt aanwennen dat ze gewoon hun eigen grens aan mogen geven. Als dat betekent dat ze vaak knuffelen: prima. Als dat betekent dat ze liever naast je komen zitten of gewoon niet willen kleffen: ook goed.

Dochter (20 mnd) begint hier nu meerdere woordjes achter elkaar te plakken, dus het wordt echt meer een conversatie, zo. Papa auto huis is een vaste combi, net als appel les (sap in een fles - sinaasappelsap is nog te lang ;)) of bal meme (bal voor de hond, ze verbastert de naam nogal).
Mijn totale bevalling duurde lang maar ging uit eindelijk erg snel.

dinsdagochtend: vliezen gebroken
woensdag controle; naar huis
donderdag opgenomen om in te leiden: nog geen cm ontsluiting
donderdag avond: vanaf een uur of 20.30 rug weeen. nog geen 2cm ontsluiting
23.00 uur: nog steeds 2cm ontsluiting
donderdagnacht: rond 01 ruggeprik
vrijdagochtend 08: 3 cm ontsluiting ondanks nog meer wee opwekkers na de ruggeprik.
vrijdagochtend 10.55 ; 9 cm ontsluiting

vrijdagochtend 11.05: 1 pers wee, geen schade; dochter geboren.

Zo lang laten wachten en dan toch nog als een verrassing komen :) Ik werd ook niet direct geloofd toen ik riep ZE KOMT NU! 'neeeeeee, dat lijkt maar zo nu je pers weeeen krijgt, oh hoofdje!'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven