'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
zondag 22 juli 2018 om 23:11
Ahh, wat een geniaal topic! Vroeger wilde ik altijd (straaljager, God knows why)piloot worden en heb ik op een blauwe maandag ook wel eens een vliegles gehad, maar ik bleek uiteindelijk toch geschikter voor de zorg. Inmiddels ben ik intensivist, dus vanzelfsprekend een vraag over CRM. Dit is binnen ons vak relatief nieuw en komt echt vanuit de luchtvaart, dus ik ben erg benieuwd hoe jullie erin worden getraind. Zijn er per specifieke situatie, specifieke ‘regels’ voor hoe jullie de CRM moeten doen? Krijgen jullie trainingen in communicatie en leiderschap? Hoe veel/vaak? Word je bij start van de opleiding nog getest op deze kwaliteiten omwille van CRM? En verloopt het bij jullie inderdaad altijd zo geolied als het gebracht wordt bij onze cursussen, of heb je situaties meegemaakt waarbij het dramatisch uit de hand liep? (en waardoor dan?)
En een vraag van hele andere orde; hoe zitten jullie in het vliegtuig als je als passagier vliegt? Let je dan op hoe je collega’s het doen (geldt zowel voor de vliegers als voor de cabin crew) en denk je daar iets van, of lees je een boek en boeit het je niet zoveel?
De laatste, meer over de luchtverkeersleiding (dus voor zover je hier iets over kunt zeggen): mijn beeld ervan is dat het er in die toren best hectisch aan toe kan gaan, of dat je in ieder geval heel geconcentreerd bezig moet zijn, maar is dit inderdaad ook zo? Is een luchtruim dusdanig druk dat je continu met je ogen op het scherm moet zitten of kun je wel een kopje koffie doen tussendoor? Hoe vaak gaat er iets mis, en moeten opdrachten aan vliegtuigen aangepast worden? (of is de luchtverkeersleiding in de stress) Worden deze mensen ook getest op stressbestendigheid etc. bij aanvang van hun opleiding? En heb je kans om als leek zonder juiste connecties een keer in die toren te mogen kijken of is dat een mission impossible?
En een vraag van hele andere orde; hoe zitten jullie in het vliegtuig als je als passagier vliegt? Let je dan op hoe je collega’s het doen (geldt zowel voor de vliegers als voor de cabin crew) en denk je daar iets van, of lees je een boek en boeit het je niet zoveel?
De laatste, meer over de luchtverkeersleiding (dus voor zover je hier iets over kunt zeggen): mijn beeld ervan is dat het er in die toren best hectisch aan toe kan gaan, of dat je in ieder geval heel geconcentreerd bezig moet zijn, maar is dit inderdaad ook zo? Is een luchtruim dusdanig druk dat je continu met je ogen op het scherm moet zitten of kun je wel een kopje koffie doen tussendoor? Hoe vaak gaat er iets mis, en moeten opdrachten aan vliegtuigen aangepast worden? (of is de luchtverkeersleiding in de stress) Worden deze mensen ook getest op stressbestendigheid etc. bij aanvang van hun opleiding? En heb je kans om als leek zonder juiste connecties een keer in die toren te mogen kijken of is dat een mission impossible?
zondag 22 juli 2018 om 23:30
Het heeft anders nog jaren geduurd voordat Schiphol stopte met die onveilige security checks aan de gate ipv bij betreden van de vertrekhal.cygnus schreef: ↑19-07-2018 23:05Ik vlieg nu 27 jaar en heb ongeveer 15.000 vlieguren.
Ik vlieg wekelijks, dus zeg maar 2 vluchten per week (heen en terug). Dat komt door de divisie waar ik in zit, het zijn allemaal langere vluchten. Op de Europavloot doe je veel meer vluchten per week.
Nee, terrorisme maakt me niet bang, de kans dat je daarmee te maken krijgt is nog kleiner dan die voor een ongeval. Er zijn na 9/11 wel drastische maatregelen ingevoerd, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik daar niet verder op in kan gaan...
zondag 22 juli 2018 om 23:32
Was er natuurlijk niet bij, maar probeer het niet groter te maken dan het is. Je schrijft dat een hoop mensen in paniek raken, dat valt denk ik wel mee: je raakt zelf in paniek. Als namelijk het halve vliegtuig had zitten krijsen dan was dit wel op het nieuws gekomen.NovaMack schreef: ↑22-07-2018 08:24Gisteren gaan vliegen. Toen ik er in zat gibg het eigenlijk wel. De reis verliep heel goed en de kinderen vonden het prachtig. Heel mooi rustig helder weer daarboven
Tot de daling. Ik zag ze al aankomen de dikke vette stapel wolken. In mijn hoofd gegarandeerd voor turbulentie. Het vliegtuig begon opeens zo hard te schudden en begon ineens over te hangen naar rechts waardoor een hoop mensen in paniek raakte. Ik dacht gelukkig aan het boek van Valk... turbulentie is een kwestie van comfort niet van veiligheid..... enz . Op zich was ik best rustig en duurde het gelukkig maar een seconde of 30.
Cygnus nu vroeg ik me af het trillen en schudden is natuurlijk turbulentie maar het hele vliegtuig hing opeens ober naar rechts wat dus beat schrikken was. De piloot had hem natuurlijk snel weer recht maar is dat overhangen omdat het de piloot ineens over komt? Had hij het vliegtuig even niey meer onder controle? De turbulentie? Of waardoor ging hij opeens helemaal overhangen?
Weet niet of ik het duidelijk opgeschreven heb?
Voor mijn angst was hey jammer dat het gebeurde. Het ging namelijk zo goed en de vlucht was zo mooi. Nu heeft dit toch weer een kleine stempel op de terug vlucht gelegd. Was wel veel rustiger hoor moet ik zeggen. Misschien kun je me gerust stellen over wat op eens het overhangen.
Alvast bedankt.... nu even 15 dagen genieten
Bij het maken van een bocht helt het vliegtuig flink over. Dat is heel normaal: snelwegen zijn in bochten ook overhellend aangelegd en dat geldt ook voor treinsporen. Het is veel makkelijker om snel een bocht te maken.
maandag 23 juli 2018 om 02:13
Leuk, die kruisbestuiving tussen twee totaal verschillende sectoren. Ik weet dat een aantal van mijn collega’s bezig zijn met de medische sector om de ervaringen vanuit de luchtvaart te delen.Shift schreef: ↑22-07-2018 23:11Zijn er per specifieke situatie, specifieke ‘regels’ voor hoe jullie de CRM moeten doen? Krijgen jullie trainingen in communicatie en leiderschap? Hoe veel/vaak? Word je bij start van de opleiding nog getest op deze kwaliteiten omwille van CRM? En verloopt het bij jullie inderdaad altijd zo geolied als het gebracht wordt bij onze cursussen, of heb je situaties meegemaakt waarbij het dramatisch uit de hand liep? (en waardoor dan?)
Hoe een maatschappij CRM aanpakt wil nog wel eens wat verschillen. Bij KLM draait het om competenties, en op verschillende (5) vlakken zijn er geen ‘regels’, maar gewenst en ongewenst gedrag beschreven, voortvloeiend uit die competenties. Op die competenties wordt inderdaad geselecteerd bij aanname, en we krijgen zeker ook training in CRM. Sterker nog, bijna elke training is doordrenkt met CRM, maar er zijn ook aparte cursusdagen alleen daarop gericht. Daarnaast worden we bij examens ook nog op CRM onderdelen beoordeeld.
En nee, het loopt niet altijd geolied, maar wat wel bijzonder is dat we met volkomen vreemden met alle CRM-technieken toch een complexe operatie kunnen neerzetten die veilig is. Als het niet goed loopt is dat bijna altijd op het vlak van communicatie.
Ik zelf niet, maar mijn kinderen vinden vaak dat ik zachtere landingen maak. Helaas is dat nou juist iets wat ik weer niet zo belangrijk vind.En een vraag van hele andere orde; hoe zitten jullie in het vliegtuig als je als passagier vliegt? Let je dan op hoe je collega’s het doen (geldt zowel voor de vliegers als voor de cabin crew) en denk je daar iets van, of lees je een boek en boeit het je niet zoveel.
Ik ken een aantal verkeersleiders persoonlijk, dus ik weet er wel wat van. Hectisch is niet het goede woord, het kan soms erg druk zijn. Dat ze geconcentreerd werken is een feit, na 2 uur moeten ze dan ook een pauze houden. Maar de drukte bij een grondverkeersleider is anders dan die van een vertrek- & aankomstverkeersleider.De laatste, meer over de luchtverkeersleiding (dus voor zover je hier iets over kunt zeggen): mijn beeld ervan is dat het er in die toren best hectisch aan toe kan gaan, of dat je in ieder geval heel geconcentreerd bezig moet zijn, maar is dit inderdaad ook zo? Is een luchtruim dusdanig druk dat je continu met je ogen op het scherm moet zitten of kun je wel een kopje koffie doen tussendoor? Hoe vaak gaat er iets mis, en moeten opdrachten aan vliegtuigen aangepast worden? (of is de luchtverkeersleiding in de stress) Worden deze mensen ook getest op stressbestendigheid etc. bij aanvang van hun opleiding? En heb je kans om als leek zonder juiste connecties een keer in die toren te mogen kijken of is dat een mission impossible?
Hoe vaak gaat het mis? Bijna nooit. Opdrachten aan vliegtuigen worden voortdurend aangepast, dat is dan ook hun werk. Net als in de cockpit geldt ook voor de verkeersleiding: veiligheid voorop, daarna komt efficiëntie. Voor dat laatste wordt voortdurend geoptimaliseerd. Dat heeft weinig met stress te maken in de zin van ‘paniek’, maar op piekmomenten kan de werkdruk best hoog zijn ja.
De selectie voor verkeersleiders is erg streng, en ook in hun carrière worden ze voortdurend beoordeeld en getest. Zij hebben trouwens ook een simulator.
Als volkomen buitenstaander wordt het heel lastig om op de toren te gaan kijken. Is ook een beveiligingsding...
Fate is just the weight of circumstances
maandag 23 juli 2018 om 02:22
‘Onveilig’ is een kwalificatie die ik nog wel eens gestaafd wil zien worden. Ik denk namelijk dat het juist andersom is. Dat het totaal inefficiënt was, dat kan ik beamen.Stampertje12 schreef: ↑22-07-2018 23:30Het heeft anders nog jaren geduurd voordat Schiphol stopte met die onveilige security checks aan de gate ipv bij betreden van de vertrekhal.
maandag 23 juli 2018 om 10:13
Het komt wel vaker voor dat er meerdere mensen in paniek raken, zonder dat dat meteen nieuwswaardig is. Mensen steken elkaar aan. Zelf ben ik totaal niet angstig om te vliegen, maar toen een vliegtuig tijdens de daling in turbulentie raakte en een stuk naar beneden viel (vast maar 2 meter of zo, lijkt erger dan t is) begonnen mensen om mij heen te gillen - door elkaar aangestoken in paniek. Er was natuurlijk niets aan de hand behalve wat discomfort en bagage die uit de rekken donderde. Dat komt heus niet op het nieuws.Stampertje12 schreef: ↑22-07-2018 23:32Was er natuurlijk niet bij, maar probeer het niet groter te maken dan het is. Je schrijft dat een hoop mensen in paniek raken, dat valt denk ik wel mee: je raakt zelf in paniek. Als namelijk het halve vliegtuig had zitten krijsen dan was dit wel op het nieuws gekomen.
maandag 23 juli 2018 om 21:20
Kom je dan bij wijze van spreken nog verschillen tegen waar je de mond van open valt, zowel positief als negatief, of is het tussen maatschappijen onderling (en 10jaar terug vs nu) redelijk vergelijkbaar?
maandag 23 juli 2018 om 21:29
Dank voor je antwoorden Cygnus, leuk om te lezen! Op welk aspect van hoe je vliegt zou je door anderen (collega’s danwel passagiers danwel je kinderen
) het liefst wel bij uitstek positief beoordeeld willen worden?
En die toren, ik was al bang voor dat veiligheidsdingetje.. Was dat altijd al zo, of ook sinds 9/11?

En die toren, ik was al bang voor dat veiligheidsdingetje.. Was dat altijd al zo, of ook sinds 9/11?
maandag 23 juli 2018 om 22:00
Is nog steeds redelijk vergelijkbaar qua collega's en service, maar ik merk wel dat het nog economischer moet tegenwoordig, dus nog meer bezuinigingen dan 10 jaar geleden die toen al fors waren
maandag 6 augustus 2018 om 23:34
Oei Shift, makkelijke vraag, moeilijk antwoord. Mijn uitdaging is niet meer het vliegen zelf, dat kan ik inmiddels wel, maar het aansturen van een team als manager. Dat zijn geen ‘harde’ waardes, zoals ‘mooie landing’, maar ‘zachte’, als je was een fijne baas. Dat pallet is veel gevariëreder dan ‘goed gevlogen’. Als een bemanning het fijn vond om met mij samen te werken, is dat hetgeen waarin ik het liefst positief beoordeeld wordt.Shift schreef: ↑23-07-2018 21:29Dank voor je antwoorden Cygnus, leuk om te lezen! Op welk aspect van hoe je vliegt zou je door anderen (collega’s danwel passagiers danwel je kinderen) het liefst wel bij uitstek positief beoordeeld willen worden?
maandag 6 augustus 2018 om 23:44
Het Noorderlicht bevindt zich doorgaans op een hogere hoogte dan dat we vliegen. Maar het is wel een lokaal fenomeen: net als onweer (weliswaar op lagere hoogte) bevindt het zich wel op een bepaalde plek. Soms vliegen we er recht onder, en geloof me, het blijft een fantastisch fenomeen, ook voor ons als vliegers. Niet gezond (straling), maar wel prachtig om te zien. Meestal bel ik dan de stewardessen dat ze ook even moeten komen kijken...
Wat betreft de hoogte, dat maakt niet zoveel verschil, maar wel de Noorderbreedte en het seizoen (veel meer in de winter).

dinsdag 7 augustus 2018 om 08:41
dinsdag 7 augustus 2018 om 13:57
Wat goed Quinta! En graag gedaan...quinta1976 schreef: ↑07-08-2018 08:41Ik wil jou (jullie) heel graag bedanken voor dit topic. Ik ben net weer terug van een vakantie naar Japan en dit was de eerste keer dat ik heel relaxt heb gevlogen. Ik heb voor het eerst echt kunnen genieten van de vliegreis. Voorheen stond ik altijd stijf van de zenuwen.
dinsdag 7 augustus 2018 om 14:00
Ik heb werkelijk geen idee, maar volgens experts is het meest waarschijnlijk scenario een grote elektrische brand, kortsluiting of iets dergelijks. Maar zonder het wrak, en de zwarte dozen blijft het gissen.
woensdag 8 augustus 2018 om 20:07
Je kon de vloeistofregel op die manier erg makkelijk omzeilen en dus bijvoorbeeld een paar liter explosief meenemen.
donderdag 9 augustus 2018 om 18:00
Een paar jaar geleden heb ik in het buitenland gevlogen in een Douglas DC-3 / Dakota.
Het was slecht weer. We bleven onder de wolken vliegen (volgens mij is de max vlieghoogte vrij laag, geen drukcabine?) en we hadden veel turbulentie, veel meer dan ik ooit in een modern vliegtuig heb meegemaakt.
Nu vroeg ik me af of een van jullie weet hoe het vliegen vroeger was? Had ik qua weer net “pech” of was het vliegen vroeger sowieso veel onstuimiger?
Het was slecht weer. We bleven onder de wolken vliegen (volgens mij is de max vlieghoogte vrij laag, geen drukcabine?) en we hadden veel turbulentie, veel meer dan ik ooit in een modern vliegtuig heb meegemaakt.
Nu vroeg ik me af of een van jullie weet hoe het vliegen vroeger was? Had ik qua weer net “pech” of was het vliegen vroeger sowieso veel onstuimiger?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
donderdag 9 augustus 2018 om 20:27
Hoe lager je vliegt, hoe meer "weer" je hebt. Een DC3 kan een ruime 7 kilometer hoog vliegen, dus dat is aanzienlijk lager dan de kruishoogte van 10 km van de huidige intercontinentale lijnvluchten.malibu82 schreef: ↑09-08-2018 18:00Een paar jaar geleden heb ik in het buitenland gevlogen in een Douglas DC-3 / Dakota.
Wat ik me ook nog kan voorstellen maar niet zeker weet, is dat hoe lager je snelheid is, hoe meer effect plaatselijke wind en luchtdrukverschillen hebben op het comfort. Zo'n DC3 vliegt maar iets van 350 km/h ofzo.