Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-08-2018 17:15
Tja, daar denkt balin dus anders over, want hij heeft er al ingehangen. Heb deze keer niets gezegd en hem opgepakt, mee naar de keuken en daar een beker water over zijn kop gegooid. Hij sprong als superman uit mijn arm en is een tijdje bezig geweest om zijn kop droog te krijgen en nu net kwam hij priepend en pruttelend bij me kroelen. Hij weet het wel hoor, maar die puberkriebels hè. Ben nu op zoek naar info over hoelang dat kan gaan duren.
Het is wel een leuk spelletje zo! Misschien wil ie gewoon spelen?

Mijn vorige kat was een eigenwijs schildpadje en die haalde echt alles uit voor aandacht, overal aan krabben, jengelen, in je vingers of tenen bijten, zelfs expres plassen. Dan stond ze klaar om op mijn bank te plassen en zo gauw ze doorhad dat ik het zag, dan liet ze het lopen en rende snel weg. Helemaal door het dolle heen. Ik had haar al in het studentenhuis en er was 1 huisgenootje die dan zeker een kwartier achter haar aanjoeg als ze dat deed. Vond ze fantastisch, dus daar heeft ze dit meermalen geflikt. Het was dat ze een ontzettende lieverd was, dus er werd veel van haar gepikt. Ik heb toen mijn huisgenootjes moeten heropvoeden: negeer het slechte gedrag en bied leuke spelletjes aan. Dat hielp, gelukkig.
YellowLemon schreef:
21-08-2018 17:33
Ik heb een kattenhangmat opgehangen en mijn 5 jaar oude kater negeert hem echt gewoon. Ik hoop dat z’n “broertje” er wel los op wil gaan. Ik heb er allemaal extra touwtjes aan geknoopt om hem extra aantrekkelijk te maken.
Ja, ik ken dat. Heb een prachtige mand staan, maar hij moet er niets van hebben. :rofl:
Cateautje schreef:
21-08-2018 17:33
Balin gaat ook niet op de bak als het dak erop zit, terwijl hij echt goed zindelijk is. Hij vindt het stinken en terecht.
Mijn kat heeft er gelukkig geen problemen mee. Maar iemand die ik kende die vertelde laatst dat haar kat ook alleen wilt zonder deksel.
Luistervink schreef:
21-08-2018 17:34

Mijn vorige kat was een eigenwijs schildpadje en die haalde echt alles uit voor aandacht, overal aan krabben, jengelen, in je vingers of tenen bijten, zelfs expres plassen. Dan stond ze klaar om op mijn bank te plassen en zo gauw ze doorhad dat ik het zag, dan liet ze het lopen en rende snel weg. Helemaal door het dolle heen. Ik had haar al in het studentenhuis en er was 1 huisgenootje die dan zeker een kwartier achter haar aanjoeg als ze dat deed. Vond ze fantastisch, dus daar heeft ze dit meermalen geflikt. Het was dat ze een ontzettende lieverd was, dus er werd veel van haar gepikt. Ik heb toen mijn huisgenootjes moeten heropvoeden: negeer het slechte gedrag en bied leuke spelletjes aan. Dat hielp, gelukkig.
Ik kan het knagen aan stroomkabels niet negeren, tenzij ik hem dood wil hebben.
Cateautje schreef:
21-08-2018 17:30
Hij heeft meer dan genoeg om mee te spelen en aan te krabben, dus dat is het niet. Ik denk dat zijn gedrag van voorbijgaande aard is en dat hij nu gewoon alles uitprobeert om te zien hoever hij kan gaan en die uitdaging neem ik met verve aan.
Ah, ik zie nu dit! Nouja, had ik toch een reden om een anekdote uit de oude doos te vertellen, haha.
...
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 14:41
99.01% gewijzigd
Luistervink schreef:
21-08-2018 17:36
Ah, ik zie nu dit! Nouja, had ik toch een reden om een anekdote uit de oude doos te vertellen, haha.
Altijd leuk, oude dozen. :-D
Luistervink schreef:
21-08-2018 17:34

Dat is het enige waarom ik mijn kat soms achter het behang wil plakken.

In de zomer staat de deur continue open, dus kan hij naar binnen en buiten wanneer hij wil. In de winter is dat niet, en ik ben geen portier he. Nou daar denkt hij anders over. Als ik het flik om hem te lang te laten wachten gaat die staart om hoog, kijkt hij me aan en piest het liefst even over mijn schoenen of tegen mijn tas aan ofzo. (6)
lila89 schreef:
21-08-2018 17:15
Hier ook een kattenliefhebber! Wij hebben 1 poes, ze komt uit het asiel waar ze om medische redenen terecht is gekomen... en, begrepen we van de vrijwilligers, omdat ze de aandacht niet kan delen en haar vorige eigenaren ook andere huisdieren hadden. Madam plast echter liever bij de deur dan op de kattenbak, dus ze heeft het laminaat en de plinten daar al geruineerd... gelukkig is ze zo lief dat we het haar vergeven, haha. Als iemand nog de gouden tip heeft?? We maken het nu schoon met groene zeep en blokkeren de gang zodat ze niet naar de deur kan. Kattenbak maken we 2 x per dag schoon.
Ik begreep dat het ook wel eens voorkomt dat katten bij de deur plassen, omdat er buiten katten zijn en ze zich niet veilig voelen. Kan dat?
Cateautje schreef:
21-08-2018 17:36
Ik kan het knagen aan stroomkabels niet negeren, tenzij ik hem dood wil hebben.
Haha, nee, true.
Ik dacht he leuk een katten topic niet hoe mishandel ik mijn kat. Ik zie hier echt tips voorbij komen daar zakt mijn broek vanaf.
Ga je verdiepen in katten gedrag!
YellowLemon schreef:
21-08-2018 17:31
Je kan ook nog tijdelijk alluminiumfolie wegleggen op de plek waar ze plast. Het is in de doorloop dus niet heel ideaal, maar daar houden ze ook niet van..

Heb je het deksel op de kattenbak zitten? Misschien moet je die er (tijdelijk) afhalen.

En weet je wat voor vulling gebruikte bij het asiel? Misschien vind ze de vulling die je gebruikt wel niet prettig.
Ik heb de hele gang al een paar keer met aluminiumfolie bedekt en mevrouw ging er zonder pardon op zitten plassen... Raar beest, haha.

Deksel heb ik er al afgehaald. Met deksel is sowieso geen succes, als ze dan in de kattenbak plast, hangt ze met haar kont nog over de rand waardoor ze weer naar buiten op de vloer plast... Ach ja, ze doet dan tenminste haar best.

Ja, al verschillende soorten vulling geprobeerd waarvan ze deze het fijnste vond. In het asiel wilde ze uberhaupt niet op de bak en plaste daar altijd op een handdoekje op de grond. Ze zal daardoor ook wel geleerd hebben dat ze niet per se op de bak hoeft... ach ja, de ene periode gaat het heel goed en dan begint het plassen op de vloer weer. Ze had ook weer wat medische problemen en nu dat beter gaat, gaat ze ook alweer wat vaker op de bak. Ze zal nooit helemaal goed zindelijk worden denk ik(het is ook al een wat oudere dame inmiddels), maar bedankt voor de tips!
Hallo iedereen,

Sinds kort moet mijn kat over op blaasstenen-dieet. Ik heb nu het merk Hills. Heeft iemand ervaring hiermee?
En wat ik me afvroeg, mag ze nu nog wel iets anders eten buiten dit voer om?
Hills is een goed merk en nee, ze mag niets anders.
lila89 schreef:
21-08-2018 17:48
Ik heb de hele gang al een paar keer met aluminiumfolie bedekt en mevrouw ging er zonder pardon op zitten plassen... Raar beest, haha.

Deksel heb ik er al afgehaald. Met deksel is sowieso geen succes, als ze dan in de kattenbak plast, hangt ze met haar kont nog over de rand waardoor ze weer naar buiten op de vloer plast... Ach ja, ze doet dan tenminste haar best.

Ja, al verschillende soorten vulling geprobeerd waarvan ze deze het fijnste vond. In het asiel wilde ze uberhaupt niet op de bak en plaste daar altijd op een handdoekje op de grond. Ze zal daardoor ook wel geleerd hebben dat ze niet per se op de bak hoeft... ach ja, de ene periode gaat het heel goed en dan begint het plassen op de vloer weer. Ze had ook weer wat medische problemen en nu dat beter gaat, gaat ze ook alweer wat vaker op de bak. Ze zal nooit helemaal goed zindelijk worden denk ik(het is ook al een wat oudere dame inmiddels), maar bedankt voor de tips!
Dan misschien eens beginnen met een oude handdoek in een kattenbak en deze op de plek zetten waar ze nu haar behoefte doet? Zodat ze langzaam aan de bak went, die zou ik dan als extra bak wegzetten en de gewone bak altijd als optie laten staan. En heel goed schoon houden.
derooiekater schreef:
Ik dacht he leuk een katten topic niet hoe mishandel ik mijn kat. Ik zie hier echt tips voorbij komen daar zakt mijn broek vanaf.
Toch maar eventjes reageren.
Hoever ik me ook in kattengedrag verdiep neemt niet weg dat knagen aan stroomkabels levensgevaarlijk is en en wat mij betreft een natte kop waard simpelweg omdat ik de intentie heb om nog lang van mijn beessie te genieten. Dat ik hem niet met zachte kattepootjes kan aaien als hij zich zo levensgevaarlijk en strontvervelend gedraagt is dan maar zo.
Het is waar dat we als mens ook rekening moeten houden met de aard van het beestje, maar het beestje leeft in een menselijke omgeving en dient te leren dat niet alles kan en dat vergt aanpassing, dat dat niet altijd op een wenselijke manier bereikt kan worden blijkt wel uit dit topic.
Mijn vorige katten hebben altijd een goed leven gehad en hebben allemaal een verdienstelijke leeftijd bereikt, dat wens ik ook voor Balin, maar dan moet ik er wel, linksom of rechtsom, voor zorgen dat hij daar medewerking aan verleent, ook als dat op een wijze gaat die hij niet verkiest en jij niet goedkeurt.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 18:47
0.91% gewijzigd
YellowLemon schreef:
21-08-2018 17:26
Oh die Airbus vind ik een veel beter idee dan een waterspray! (Er komt hier weer een nieuwe draak natuurlijk).
Je hoeft niet naar ze te spuiten, het geluid vinden de meeste katten vreselijk.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
derooiekater schreef:
Jammer dat je niet even opsomt welke dingen precies zodat we ons gedrag aan kunnen passen.

Nee even serieus, moet dit zo’n topic worden? Daar kies je echt zelf voor.
Roosjecoosje schreef:
21-08-2018 18:08
Hallo iedereen,

Sinds kort moet mijn kat over op blaasstenen-dieet. Ik heb nu het merk Hills. Heeft iemand ervaring hiermee?
En wat ik me afvroeg, mag ze nu nog wel iets anders eten buiten dit voer om?
Volgens mij is het dan wel echt de bedoeling dat hij alleen dat eet. Heeft de dierenarts daar niks over gezegd?

En wat bedoel je dan met iets anders? Een katten snoepje of echt een nat voer erbij bijvoorbeeld.
derooiekater schreef:
Ik denk dat als je goede tips hebt dat mensen daar wel voor openstaan? Er is een hoop tegenstrijdige info en iedereen heeft het beste met zijn beestje voor. Ben wel benieuwd nu!
Nee de dierenarts heeft uitgelegd dat ze dit moet eten ik vroeg me af of ze ook een kattensnoepje mag? Anders moet ik dit nog eens vragen.

Ben allang heel blij want ze moest voor een spoedok en eerst waren ze bang dat ze het niet ging redden. Nu zijn we een weekje verder en ze hangt alweer in de bank.... :)
Cateautje schreef:
21-08-2018 17:21
Als je de kattenbak met bleek schoonmaakt, dan wordt deze aantrekkelijk om in te piesen. Katten en bleek zijn een stel waar het daarom gaat.
Klopt. Maar plassen op ongewenste plaatsen is meestal een gevolg van stress. Dat kan komen door de stress in de omgeving, stemverheffingen, baasjes die niet lekker in hun vel zitten e.d. Katten pikken dat naadloos op. Stress kan ook komen door angst of eenzaamheid. Onze oude dame ging plassen toen ze al 18 was. Wij dachten dat ze gewoon oud was tot we er achter kwamen dat ze doof was en zich daardoor onveilig voelde als wij niet thuis waren. TV aan laten staan bleek de oplossing. Zolang ze beweging zag, was ze rustiger.
Die oude dame is niet meer, net als haar 2 jaar jongere ' zus'.
Sinds een jaar hebben we twee broertjes Maine Coons: een witte en een smoke. Witje is een kleine stouterik en durfal. Grijsje kijkt de kat uit de boom. Witje is een schoothanger, Grijsje een kroeler. En ja Cateautje: pubers! Grijsje vreet alles op wat geen eten is en is door het slopen van een rubberen balletje met spoed op de operatietafel beland. Hij heeft het ter nauwernood gered maar vreet nog steeds alles op wat hij tegen komt. Hier dus alleen nog maar natuurlijke speeltjes die 'verteren' mocht hij ze op eten. Waarschuwing dus: Trixie noppenballen zijn geen ok speelgoed voor katten met sterke kaken!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Even in het algemeen een reactie.
Ik vind een plantenspuit of kat nat maken mishandeling een kat snapt tegen die tijd dat die nat word niet waarom die link leggen ze niet.

In het geval van kabel bijten koop kabel beschermers en bied een alternatief aan om op te knagen denk aan kuikens of anders rauw voer. I.p.v van straffen leid te kat af naar iets veel leukers de kat is jong en lekker aan het puberen hier nu ook zn 1.

Als je iets niet wil dat je kat doet maak het onmogelijk of bied een aantrekkelijker alternatief aan.
B.v als een kat op een aanrecht springt zet er een leuke krabton of iets neer beetje catknip er op en de kat zal er zeker voor kiezen.

Hier nu een bank sloper ben nu aan het kijken wat hij leuker dan de bank vind dat is even zoeken en tot die tijd laat ik het toe.

Door te straffen creëer je angst en dat kan weer medische gevolgen hebben nu of in de toekomst.

Ik reageer misschien iets te fel maar heb meerde getraumatiseerde katten opgevangen die door middel van "opvoeding" dingen moesten afleren bij de vorige eigenaren. Gevolg doodsbange kat met blaasproblemen, kaal likken van de vacht etc..... Heb een kat gehad die in totale paniek schoot van bepaalde vormen of van de spuitbus van deo en zo kan ik nog even door gaan.
Rooie, ik ben het wel met je eens. Veel hangt af van de (goede) opvoeding. Toen wij de kittens met 13 weken kregen was eerst man 3 weken thuis en daarna ik 3 weken. We hebben ze goed geobserveerd, constant afgeleid bij negatief gedrag en iets anders aangeboden. Steeds weer gekamd (mooi maken) en tegelijk aan hun pootjes geaaid en nageltjes naar buiten geduwd. Hen ook laten wennen aan ' tandjes' kijken en dat handen geen speelgoed zijn. Bij elke poging om nagels of tandjes richting arm of hand, pakten we er een hengeltje of speeltje bij onder het zeggen 'handen zijn geen speelgoed'. En dat gaat allemaal heel goed. Al heeft 1-tje de bank gemold en krijgen we ze echt niet van het aanrecht weg.

En ik moet bekennen.... ons huis is verbouwd met ons- en hun woongenot voor ogen. Ze hebben overal hun eigen ' deuren' naast onze klapdeuren, de kattenbak zit in een la waarin eenzelfde 'deur' zit zodat we geen grid in huis hebben want dat lopen ze al uit in de la. We zijn nu een 'kattenboom' uit planken tegen de muur aan het maken zodat ze kunnen springen en hoog kunnen slapen en zo zijn er nog wel dingen :$
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Natspuiten helpt hier niet bij 3 van de 5. De jongste drie zijn cheetohs en dat zijn van nature zwemmers. Die duiken liever in de sloot dan er langs te lopen. De plantenspuit is dus alleen maar een megacool spelletje. En dus eerder een beloning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven