wat wel/niet kopen uitzet baby?
woensdag 22 augustus 2018 om 09:31
Lieve mede-forummers,
Help mij geld uitsparen of geld uitgeven:
Er was ooit een topic, maar ik kan het niet meer vinden….dus nieuwe poging:
Er bestaan verschillende uitzetlijsten (en mijn man was zo aardig die allemaal uit te pluizen en samen te voegen tot een grote uitzetlijst) maar aan de ervaren moeders:
1) wat op die lijst (of wat volgens tante, buurvrouw of schoonmoeder) ECHT heel noodzakelijk was heb je niet gekocht/gebruikt?
2) wat vond jij superhandig om te hebben en staat dan weer niet op die lijsten?
Help mij geld uitsparen of geld uitgeven:
Er was ooit een topic, maar ik kan het niet meer vinden….dus nieuwe poging:
Er bestaan verschillende uitzetlijsten (en mijn man was zo aardig die allemaal uit te pluizen en samen te voegen tot een grote uitzetlijst) maar aan de ervaren moeders:
1) wat op die lijst (of wat volgens tante, buurvrouw of schoonmoeder) ECHT heel noodzakelijk was heb je niet gekocht/gebruikt?
2) wat vond jij superhandig om te hebben en staat dan weer niet op die lijsten?
donderdag 23 augustus 2018 om 07:25
Alleen het broodnodige.
-Hydrofiele luiers, onze baby spuugt bijna niet aan 12 hadden we er meer dan genoeg (anders kan je ze altijd bij kopen)
- wij hadden een ledikant gekregen van iemand, hier een nieuw matras voor gekocht en de eerste maanden ivm ruimte gebrek in de woonkamer staan. Wat een uitkomst! Overdag sliep het daar en s avonds in de wieg. Wij hebben geen box nodig gehad.
- aankleed kussen, die hoezen voor erom heen gebruik ik niet meer
- luier emmer, gewoon z’n simpele emmer met deksel
Het meeste gekocht bij Hema met 15% korting op het hele assortiment, scheelde weer z’n verschikkelijke babypark
- lange mouwen omslag rompers!!
- oud kastje gebruiken we als commode De rest zoals, voedingskussen, dekens, maxi cosi, badje, muziek mobiel, kleding, draagzak, new Born set trip trap, kolf hebben we geleend, gekregen of overgenomen.
Enige waar echt in geïnvesteerd is was een goede kinderwagen omdat we geen auto hebben en alleen reizen met Ov. Ook met in ons achterhoofd dat er ook toekomstige kinderen in kunnen.
-Hydrofiele luiers, onze baby spuugt bijna niet aan 12 hadden we er meer dan genoeg (anders kan je ze altijd bij kopen)
- wij hadden een ledikant gekregen van iemand, hier een nieuw matras voor gekocht en de eerste maanden ivm ruimte gebrek in de woonkamer staan. Wat een uitkomst! Overdag sliep het daar en s avonds in de wieg. Wij hebben geen box nodig gehad.
- aankleed kussen, die hoezen voor erom heen gebruik ik niet meer
- luier emmer, gewoon z’n simpele emmer met deksel
Het meeste gekocht bij Hema met 15% korting op het hele assortiment, scheelde weer z’n verschikkelijke babypark
- lange mouwen omslag rompers!!
- oud kastje gebruiken we als commode De rest zoals, voedingskussen, dekens, maxi cosi, badje, muziek mobiel, kleding, draagzak, new Born set trip trap, kolf hebben we geleend, gekregen of overgenomen.
Enige waar echt in geïnvesteerd is was een goede kinderwagen omdat we geen auto hebben en alleen reizen met Ov. Ook met in ons achterhoofd dat er ook toekomstige kinderen in kunnen.
northcape wijzigde dit bericht op 23-08-2018 07:50
2.19% gewijzigd
donderdag 23 augustus 2018 om 07:29
Hier ook! Zo handig 3 etuis, 1 voor verschoon spullen, reserve kleding en voeding. Zo handig niet z’n lompe tas mee slepen, maar alles onder de kinderwagen of in een andere tas mee.COtweepuntnul schreef: ↑22-08-2018 13:25Oh en een luieretui. Een matje en vakje voor doekjes en luiers. Ideaal. Gaat bij ons in een rugzak (ik haat luiertassen, lelijke onhandige dingen) en je kunt m ook zo los meenemen.
donderdag 23 augustus 2018 om 09:04
Wij gebruiken de luiertas nog steeds ontzettend veel. Het is wel qua vorm een vrij standaard schoudertas, gewoon donkerblauw. Vroeger pendelden we elke week tussen 2 huizen en die tas was áltijd up-to-date, dus dat was echt onze stabiele factor. Nu is het meer de picnictas/entertainmenttas voir in de trein, extra truientas etc.
Daar kun je natuurlijk ook een gewone tas voor gebruiken, wij kregen hem toevallig 2e hands.
Daar kun je natuurlijk ook een gewone tas voor gebruiken, wij kregen hem toevallig 2e hands.
donderdag 23 augustus 2018 om 09:05
Ipv een andere tas hadden wij dus altijd die luiertas waar dan ook mijn ‘handtasspullen’ in zaten, nog steeds dus.

donderdag 23 augustus 2018 om 09:43
Hier ook twee kinderen en een aantal favorieten:
#De tripptrapp newborn set. Die hadden we met de eerste moeten hebben. Wat een topding.
# de Isofix klikplaat voor de maxicosi in de auto. Geen gezeur met gordels.
#Een goede kinderwagen, die ook als buggy gebruitk kan Worden. De onze kon ook de maxicosi er direct ophebben. Ideaal voor snelle boodschappen als ze altijd in slaap vielen in de auto.
# Ik kan niet zonder onze fijne wasbare luiers.
# Babynestje is hier ook veel gebruikt.
# ergonomische draagzak is bij de tweede een hit.
# Van die rompers met dubbele rijen drukknoopjes. Die kunnen lekker land aan. En inderdaag omslagrompers.
# glazen flessen. Blijven lekker fris.
#zon speenkoortje met een knipertje eraan. Dat gezoek naar dat ding.
# luiertas, Wij hebben een verschoontasjes en een rugzak. Veel makkelijker.
# badthermometer. Ik had nog een vleesthermometer in de keuken liggen....haha werkte prima.
# wipstoelje.
# draagdoek….voor mij te ingewikkeld met knopen.
#De tripptrapp newborn set. Die hadden we met de eerste moeten hebben. Wat een topding.
# de Isofix klikplaat voor de maxicosi in de auto. Geen gezeur met gordels.
#Een goede kinderwagen, die ook als buggy gebruitk kan Worden. De onze kon ook de maxicosi er direct ophebben. Ideaal voor snelle boodschappen als ze altijd in slaap vielen in de auto.
# Ik kan niet zonder onze fijne wasbare luiers.
# Babynestje is hier ook veel gebruikt.
# ergonomische draagzak is bij de tweede een hit.
# Van die rompers met dubbele rijen drukknoopjes. Die kunnen lekker land aan. En inderdaag omslagrompers.
# glazen flessen. Blijven lekker fris.
#zon speenkoortje met een knipertje eraan. Dat gezoek naar dat ding.
# luiertas, Wij hebben een verschoontasjes en een rugzak. Veel makkelijker.
# badthermometer. Ik had nog een vleesthermometer in de keuken liggen....haha werkte prima.
# wipstoelje.
# draagdoek….voor mij te ingewikkeld met knopen.
donderdag 23 augustus 2018 om 09:53
Wow wat een verschil! Onze dochter is nu 10 maanden, ik zou de volgende spullen echt aanraden:
-Zensi kruik. Veel handiger dan al dat gehannes met die ouderwetse kruiken
-Babynestje: hier sliep ze overdag in
-Isofix: geen gehannes met autozitjes. Wij hebben een driedeursauto dus het was ook geen overbodige luxe hier
-Zwitsal luiers
-Draagdoek. Wij hebben zelf de Tula Free to Grow, die bevalt erg goed
Afraders:
- 16 hydrofieldoeken. Onze dochter spuugt niet dus we hadden ze nauwelijks nodig
- rompers met lange mouwen: dra-ma voor de kleine baby-armpjes
- hydrofiele washandjes: deze gebruiken we ook nauwelijks.
-Zensi kruik. Veel handiger dan al dat gehannes met die ouderwetse kruiken
-Babynestje: hier sliep ze overdag in
-Isofix: geen gehannes met autozitjes. Wij hebben een driedeursauto dus het was ook geen overbodige luxe hier
-Zwitsal luiers
-Draagdoek. Wij hebben zelf de Tula Free to Grow, die bevalt erg goed
Afraders:
- 16 hydrofieldoeken. Onze dochter spuugt niet dus we hadden ze nauwelijks nodig
- rompers met lange mouwen: dra-ma voor de kleine baby-armpjes
- hydrofiele washandjes: deze gebruiken we ook nauwelijks.

donderdag 23 augustus 2018 om 10:00
Hydrofiel onder het hoofdje in het bedje is onveilig; alle losse materialen in een bedje als ook zachte/dichte randen zijn onveilig. (kans op verstikking)
Ook een babynestje is onveilig als slaapplek tenzij je er bij blijft. (warmtestuwing)
Ik <3 hydrofielen; gebruik ze nu als slabbetje Lekker groot
Tummy tub heb ik gekregen maar was geen succes.
isofix is geweldig inderdaad.
tip voor het verschoonkussen: het kussen kopen bij de hema of de prenatal en dan de hoezen van de ikea er om heen! (die zijn groter en dan hoef je niet te vechten met een opbollend kussen en een eigenlijk net te kleine hoes)
Ook een babynestje is onveilig als slaapplek tenzij je er bij blijft. (warmtestuwing)
Ik <3 hydrofielen; gebruik ze nu als slabbetje Lekker groot

Tummy tub heb ik gekregen maar was geen succes.
isofix is geweldig inderdaad.
tip voor het verschoonkussen: het kussen kopen bij de hema of de prenatal en dan de hoezen van de ikea er om heen! (die zijn groter en dan hoef je niet te vechten met een opbollend kussen en een eigenlijk net te kleine hoes)
donderdag 23 augustus 2018 om 10:47
Grappig, ik zie hier Isofix staan en ik bedenk me net dat ik (wij eigenlijk want vriend ook) waarschijnlijk een van de enige ben die dat een onding vond
.
Wij mochten het een weekje lenen toen ik zwanger was van vrienden om eens uit te proberen. Want ons werd ook overal gezegd die gordel zo een gesukkel, dit is zoooo veel beter!
Ik vond het echt gepruts. Misschien lag het aan het merk (was een 2way pearl), misschien lag het aan het feit dat hij tweedehands was, misschien gewoon mijn/onze eigen klunzigheid, maar ik zat iedere keer te vloeken om de maxicosi erop en eraf te krijgen. Ik kreeg die lampjes maar niet groen. Nu gebruiken we gewoon de gordel en dat gaat als een fluitje van een cent, gewoon hup hup gordel overal door en klik vast. Dat was dus achteraf gezien anders een hele onnodige aankoop geweest.
Maar zo zie je maar wat voor de een een absolute must is, is voor de andere een absolute nee. Het meeste ga je toch echt moeten ondervinden wanneer de baby er daadwerkelijk is
.

Wij mochten het een weekje lenen toen ik zwanger was van vrienden om eens uit te proberen. Want ons werd ook overal gezegd die gordel zo een gesukkel, dit is zoooo veel beter!
Ik vond het echt gepruts. Misschien lag het aan het merk (was een 2way pearl), misschien lag het aan het feit dat hij tweedehands was, misschien gewoon mijn/onze eigen klunzigheid, maar ik zat iedere keer te vloeken om de maxicosi erop en eraf te krijgen. Ik kreeg die lampjes maar niet groen. Nu gebruiken we gewoon de gordel en dat gaat als een fluitje van een cent, gewoon hup hup gordel overal door en klik vast. Dat was dus achteraf gezien anders een hele onnodige aankoop geweest.
Maar zo zie je maar wat voor de een een absolute must is, is voor de andere een absolute nee. Het meeste ga je toch echt moeten ondervinden wanneer de baby er daadwerkelijk is

donderdag 23 augustus 2018 om 11:10
@florence13: ik ben heel benieuwd hoe je lijstje er aan de hand van dit topic uitziet.
@sneeuwwitje86: waarom zwitsalluiers? Die dingen waren hiet zo snel weer uit de schappen dat ik dacht dat ze direct geflopt waren. Ik heb er mss eentje geprobeerd omdat ze werden uitgedeeld. Maar snel daarna moest hij weer verschoont, dus ik heb ze niet echt getest? Waarom vind ze fijner en met welke vergelijk je dan?
@sneeuwwitje86: waarom zwitsalluiers? Die dingen waren hiet zo snel weer uit de schappen dat ik dacht dat ze direct geflopt waren. Ik heb er mss eentje geprobeerd omdat ze werden uitgedeeld. Maar snel daarna moest hij weer verschoont, dus ik heb ze niet echt getest? Waarom vind ze fijner en met welke vergelijk je dan?

donderdag 23 augustus 2018 om 12:40
Ik vond de zwitsalluiers juist niet fijn, lekten snel door en hebben geen fijne pasvorm bij onze dochter. Wij gebruiken altijd die van pampers. Maar dit is natuurlijk voor iedereen anders
Ik vond luiertassen niet mooi, dus een gewone tas gekocht en die als luiertas gebruikt.
Kruiken hebben we hier ook niet gebruikt.
Ik las nog ergens, rompers met lange mouwen, ja wat een gefrommel. 1x aangedaan, daarna nooit meer, hahaha.
Overslagrompertjes waren in het begin super fijn. Kon man ook mee overweg

Ik vond luiertassen niet mooi, dus een gewone tas gekocht en die als luiertas gebruikt.
Kruiken hebben we hier ook niet gebruikt.
Ik las nog ergens, rompers met lange mouwen, ja wat een gefrommel. 1x aangedaan, daarna nooit meer, hahaha.
Overslagrompertjes waren in het begin super fijn. Kon man ook mee overweg

donderdag 23 augustus 2018 om 12:47
Rompers met lange mouwen en over het hoofd is hier sinds de geboorte geen enkel probleem. Voor mij dan, ik kan niet voor mijn vriend spreken
. Maar ik heb ook een stevige baby, misschien was het anders als ik een fragielere had.
Mijn vriend heeft nu al meermaals gezegd hoe blij hij is dat het zo'n goede zomer is en hij vaak alleen maar een rompertje met korte mouwen moest aandoen. Hij durft dan ook nog steeds niet een beetje doordoen, als hij iets met lange mouwen moet aandoen zit hij heel voorzichtig pogingen te doen om zijn armpjes erdoor te krijgen, wel heel schattig om te zien. Ik ben dan weer de lompe trien die hup hup roef roef alles over het hoofd en armen erdoor klik klik klaar, en hij vindt het best hoor
.

Mijn vriend heeft nu al meermaals gezegd hoe blij hij is dat het zo'n goede zomer is en hij vaak alleen maar een rompertje met korte mouwen moest aandoen. Hij durft dan ook nog steeds niet een beetje doordoen, als hij iets met lange mouwen moet aandoen zit hij heel voorzichtig pogingen te doen om zijn armpjes erdoor te krijgen, wel heel schattig om te zien. Ik ben dan weer de lompe trien die hup hup roef roef alles over het hoofd en armen erdoor klik klik klaar, en hij vindt het best hoor

donderdag 23 augustus 2018 om 12:53
do's:
Hydrofielen doeken. Die van Ikea zijn net een slag groter dan de standaard van de hema/prenatal. Vond ik erg prettig. Ik heb ook een grote stapel met 120x120 doeken die ik nog steeds gebruik voor alle kinderen (ze zijn 8,6, en 2) En in de vakantie mijn man en ik ook.
Meer setjes kleding in kleine maatjes dan wat er op de lijsten staat, zeker meer rompers.
Triptrap baby bakje, nooit gekocht en o zo gemist. Bij oudste wist ik niet van het bestaan, bij middelste wel een triptrap maar oud model, past het niet op en bij jongste niet meer aangeschaft (en tóch gewoon weer gemist)
Kijk qua kleding goed welk seizoen de baby wordt geboren. Ik heb 3 kinderen uit 3 verschillende seizoenen. De oudste een winter baby, die droeg dus veel kleding, middelste een hoogzomer baby, na de kraamweek, toen ze de temp goed vast kon houden brak er een hittegolf uit. Dus alle leuke kleertjes bleven in de kast en kind droeg alleen een romper. Kind 3 een lente kind maar mijn hele verlof heeft het geregend en koud, dus droeg ook veel kleding itt de middelste.
Hydrofielen doeken. Die van Ikea zijn net een slag groter dan de standaard van de hema/prenatal. Vond ik erg prettig. Ik heb ook een grote stapel met 120x120 doeken die ik nog steeds gebruik voor alle kinderen (ze zijn 8,6, en 2) En in de vakantie mijn man en ik ook.
Meer setjes kleding in kleine maatjes dan wat er op de lijsten staat, zeker meer rompers.
Triptrap baby bakje, nooit gekocht en o zo gemist. Bij oudste wist ik niet van het bestaan, bij middelste wel een triptrap maar oud model, past het niet op en bij jongste niet meer aangeschaft (en tóch gewoon weer gemist)
Kijk qua kleding goed welk seizoen de baby wordt geboren. Ik heb 3 kinderen uit 3 verschillende seizoenen. De oudste een winter baby, die droeg dus veel kleding, middelste een hoogzomer baby, na de kraamweek, toen ze de temp goed vast kon houden brak er een hittegolf uit. Dus alle leuke kleertjes bleven in de kast en kind droeg alleen een romper. Kind 3 een lente kind maar mijn hele verlof heeft het geregend en koud, dus droeg ook veel kleding itt de middelste.

donderdag 23 augustus 2018 om 12:55
o en 3 aankleedkussens. 1 beneden, 1 op de commode op 1e etage en 1 naast mijn bed op zolder.
Ook had ik bij kind 1 en 2 een gewone emmer voor de luiers, maar bij kind 3 een diaper champ. Had ik ook graag bij kind 1 en 2 willen hebben (vooral bij kind 2, met al een peuter had ik niet altijd tijd/gelegenheid/handen vrij om luiers mee naar beneden te nemen)
Ook had ik bij kind 1 en 2 een gewone emmer voor de luiers, maar bij kind 3 een diaper champ. Had ik ook graag bij kind 1 en 2 willen hebben (vooral bij kind 2, met al een peuter had ik niet altijd tijd/gelegenheid/handen vrij om luiers mee naar beneden te nemen)
donderdag 23 augustus 2018 om 13:00
(en 1 in de auto. Verschonen gaat dan prima op de achterbank)JuliaChild schreef: ↑23-08-2018 12:55o en 3 aankleedkussens. 1 beneden, 1 op de commode op 1e etage en 1 naast mijn bed op zolder.

donderdag 23 augustus 2018 om 20:21
Ik heb niet alles gelezen dus wellicht zeg ik een aantal dingen dubbel. Ik werk in de Kraamzorg dus en heb ondertussen wel een lijstje voor met wat wel en niet handig is.
Overbodig:
Flessenwarmers en sterralisators
2 kruiken ( in praktijk gebruik je ze nooit, maar wanneer jouw baby heel klein is of een hele lage temperatuur heeft, heb je ze wel nodig. Maar ze zijn natuurlijk ook zo bijgekocht.
Aerosleep: mag in de eerste weken niet ivm lucht onder de baby door en indien je dus wel een kruik gebruikt ivm verbranding.
Babynestjes
100.000 verschillende soorten kleding. En zeker geen dingen met capuchons of sloffen/schoentjes etc. Gewoon sokken zijn voldoende.
Een billendoekjeshouder, echt: doe het niet. Die dingen zijn horror.
Wel handig!
Rompers met lange mouwen
Boxpakjes waarbij de onderkant open kan
Een badstandaard ( inderdaad voor je rug). Overigens niet Per se nodig als je een andere plek hebt waarbij je niet hoeft te bukken.
2 thermometers
Een omslagdoek/wikkeldoek
Verder kom ik even nergens op, maar als ik nog wat weet dan hoor je het!
Overbodig:
2 kruiken ( in praktijk gebruik je ze nooit, maar wanneer jouw baby heel klein is of een hele lage temperatuur heeft, heb je ze wel nodig. Maar ze zijn natuurlijk ook zo bijgekocht.
Aerosleep: mag in de eerste weken niet ivm lucht onder de baby door en indien je dus wel een kruik gebruikt ivm verbranding.
Babynestjes
100.000 verschillende soorten kleding. En zeker geen dingen met capuchons of sloffen/schoentjes etc. Gewoon sokken zijn voldoende.
Wel handig!
Rompers met lange mouwen
Een badstandaard ( inderdaad voor je rug). Overigens niet Per se nodig als je een andere plek hebt waarbij je niet hoeft te bukken.
2 thermometers
donderdag 23 augustus 2018 om 20:24
Bij onze eerste was het niet nodig om te verschonen in de woonkamer. We woonden in een flat en de babykamer was op 3 stappen van de woonkamer. Bij onze tweede was het zo'n beetje onze redding dat we een aankleedkussen in de woonkamer hadden. Inmiddels woonden we in een eengezinswoning met trap, we hadden een zeer drukke temperamentvolle tweejarige rondlopen die je voortdurend in de gaten moest houden anders brak hij de boel af, ik had een loodzware zwangerschap achter de rug en voelde me nog lang niet erg fit en de baby poepte 10 keer per dag. Dan stap je er heel snel overheen dat het raar zou zijn.COtweepuntnul schreef: ↑23-08-2018 16:47Wij hebben altijd maar 1 aankleedkussen gehad. Op de commode.
Ik vind verschonen in de woonkamer een beetje raar eigenlijk.

donderdag 23 augustus 2018 om 20:32
Ik snap best dat het nuttig is hoor, het voelt voor mezelf raar. Daarom nooit gedaan. Maar zag het veel om me heen, kon me er alleen niet toe zetten om dat ook te doen...nicole123 schreef: ↑23-08-2018 20:24Bij onze eerste was het niet nodig om te verschonen in de woonkamer. We woonden in een flat en de babykamer was op 3 stappen van de woonkamer. Bij onze tweede was het zo'n beetje onze redding dat we een aankleedkussen in de woonkamer hadden. Inmiddels woonden we in een eengezinswoning met trap, we hadden een zeer drukke temperamentvolle tweejarige rondlopen die je voortdurend in de gaten moest houden anders brak hij de boel af, ik had een loodzware zwangerschap achter de rug en voelde me nog lang niet erg fit en de baby poepte 10 keer per dag. Dan stap je er heel snel overheen dat het raar zou zijn.
donderdag 23 augustus 2018 om 20:39
Grappig.dnk schreef: ↑23-08-2018 20:21Ik heb niet alles gelezen dus wellicht zeg ik een aantal dingen dubbel. Ik werk in de Kraamzorg dus en heb ondertussen wel een lijstje voor met wat wel en niet handig is.
Overbodig:
Babynestjes
Wel handig!
Rompers met lange mouwen
2 thermometers
Wij hebben de sterilisator juist heel erg veel gebruikt, veel handiger dan geklooi met een pan kokend water. (Leuk als de kraamverzorgster dat wel zo wil doen, ze gaat haar gang maar, maar als ze weg is kiezen wij toch voor makkelijk!) Bij kruiken hangt het heel erg af van je baby en het jaargetijde: voor onze oudste (3500 g, kon zichzelf na 1 dag al warm houden, geboren in de zomer) hebben we maar 1 dag 1 kruik gebruikt. Voor de jongste (3160 g, kon zichzelf heel lang niet warm houden en viel af, geboren in de winter) hebben we maandenlang een kruik gebruikt. Bij haar was de Zensy kruik heel fijn, zeker voor het warm maken van het bedje voor ze erin ging, dat scheelde gedoe met heet water in zo'n standaard kruik. Ik denk wel dat 2 kruiken wel veel van het goede zijn, alleen op dag 1 is dat volgens mij nodig/handig en daarna red je het wel met 1 kruik. Ik zou het niet gokken om helemaal geen kruik in huis te halen, want juist tijdens de eerste dagen, als de baby zich niet zelf warm kan houden, is het het belangrijkste. En het is ook zowat als de kersverse vader 2 uur na de geboorte van zijn kind al naar de Hema moet rennen.
Rompers met lange mouwen vonden wij dan juist weer helemaal niks. De romper zelf krijg je nog wel aan, maar als je dan een truitje eroverheen moet doen is het een enorm gepruts en stropen de mouwtjes steeds op. Boxpakjes vonden we ook heel onpraktisch, je trekt veel makkelijker een gewoon broekje even naar beneden dan al die knoopjes open te maken. En een boxpakje moet je tijdens het verschonen onder de rug van het kindje frutten (broekje leg je gewoon ernaast) en past vaak niet goed omdat de ene baby in verhouding lange benen heeft en een korte romp en de andere baby andersom.