De Nederlandse opvoeding
zondag 26 augustus 2018 om 15:52
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.

zondag 26 augustus 2018 om 22:09
Grenzen opzoeken is normaal gedrag. Ik deed dat niet en heb daar later wel last van gehad (kreeg mijn pubertijd toen ik al in de twintig was en dan reageren ouders toch anders). Maar bij mijn zus ging het te ver (spijbelen drugs etc). Uiteindelijk goed gekomen hoor, maar inderdaad het is niet alleen de opvoeding, maar ook het kind. Het zijn net mensen somsiones schreef: ↑26-08-2018 21:43Ja ik wilde ook altijd grenzen verleggen (en eigenlijk vind ik dat wel normaal voor een kind). Maar ik ben nooit ontspoord, dat niet. Maar wat ik maar wil zeggen, dat twee kinderen ontzettend verschillend kunnen zijn, ook qua aanpak, opvoeding of de uitwerking van opvoeding, ook al komen ze uit hetzelfde nest.

zondag 26 augustus 2018 om 22:09
Ook niet voor elk kind.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 21:58Als je zegt dat iets niet mag, is dat juist een enorme magneet!
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 26 augustus 2018 om 22:12
Dat ook. Opvoeders dichten zichzelf vaak een veel te grote rol toe in de karakterontwikkeling van hun kinderen. Vooral als die kinderen per ongeluk lekker makkelijk zijn.
zondag 26 augustus 2018 om 22:15

zondag 26 augustus 2018 om 23:01
Respect voor ouderen vind je idd ook heel erg daar maar ook in mexico ed hoor.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:59In China en Japan heb je ook vaak ijzersterke discipline en respect voor ouderen. Zuid Amerika is een verloren zaak. Gangs zijn daar veel aanweziger. In Japan is de criminaliteit nihil. Kinderen maken daar ook het lokaal schoon na de lessen.
Maar de kleintjes mogen echt alles. Ook landen als spanje zijn erg tolerant naar kleine kinderen. Toch apart dat die discipline samengaat met alles mogen.

zondag 26 augustus 2018 om 23:29
Moe. Uitgeblust. Gesloopt. Moeilijk opvoedbaar kind. Overspannen. Zoiets, oiders zullen ook niet dolblij zijn op zo'n moment.
Ik ga er maar even van uit dat ze geen eieren stuk gaan te gooien.
maandag 27 augustus 2018 om 00:58
Jij bent vast zo iemand die denkt dat als je zegt " dit mag je niet doen pietje" je kind het dan niet meer doet.
Denk je nou echt dat een ouder zich dan prettig voelt in die situatie? En als ze dit konden oplossen het niet al hadden gedaan.
Ik geef je mijn zoontje een dagje, dan piep je wel anders

maandag 27 augustus 2018 om 02:00
Ik ken het topic niet waaraan TO refereert maar ik zie die kinderen wel. Ik stap er dagelijks overheen in de supermarkt (bij wijze van spreken).
Het overleggen met kinderen heeft natuurlijk invloed. En ja, er is ook een cultuurverschil, maar aan die discussie wil ik me niet aan branden want daar weet ik niet genoeg over. Natuurlijk zijn er cultuur verschillen.
In Nederland heerst nu wel een montessori en vrije opvoeding cultuur, waarbij overlegd wordt met 2 jarige en ik denk dat we daarin de plank volledig misslaan. Ik zie volwassenen (?) van rond de 35 jaar 'overleggen' en in 'discussie' gaan met hun kind van 4. Dat is belachelijk. Die kinderen weten namelijk helemaal niet wat het beste is op lange termijn. Toch krijgen die ineens een vetorecht. Maar goed. Beter sla je een plank dan een kind.
Ik denk vaak dat het laten we zeggen 15 jaar geleden beter was, toen kinderen nog gewoon moesten luisteren. Er is NIETS mis met gewoon moeten luisteren. Als ik nu tegenover een 3 jarige sta die een debat wil aangaan, dan vraag ik me af hoe hij/zij later normaal moet gaan functioneren en bijdragen in de maatschappij. Los van welke cultuur dan ook. Ik als volwassene ga me de les niet laten lezen door een peuter. Ze luisteren maar naar mij. Hun tijd komt nog. Laten we ze dan ook goed voorbereiden, grenzen stellen, normen en waarden bijbrengen en daarná leren discussiëren.
Zoals ik al zei, ik zie die kinderen dus wel. Stomvervelend en duidelijk een geval van te weinig opgevoed. Soms denk ik dat ouders doordraven in het "ik ga het nooit zo doen zoals mijn ouders het deden" maar verder niet weten hoe ze het dan wel moeten doen. En dat is het probleem.
Pick your battles and bloom

maandag 27 augustus 2018 om 07:57
Toevallig heb ik een goede vriendin met zo’n kind. Luistert ook niet, doet rare dingen, maakt harde geluiden. Vriendin krijgt ook commentaar van anderen: “vrije opvoeding zeker.”
Nee, geen vrije opvoeding. Kind is verstandelijk gehandicapt en kan bepaalde dingen niet leren. Dat zie je niet aan de buitenkant. Opvoeding van kind kost veel meer tijd dan bij andere kinderen, 24 uur per dag één op één begeleiding. Ik doe het haar niet na.
Waarom doet ouder niets? Nou: daarom dus niet.

maandag 27 augustus 2018 om 08:02
Helaas weten de meeste ouders, leerkrachten, ooms en tantes en toevallige passanten ook helemaal niet wat het beste is op lange termijn. Zo zie je heel veel ouders de focus leggen op stil zijn, recht zitten, mond houden en gehoorzamen, terwijl dat op lange termijn leidt tot psychische klachten, niet voor jezelf opkomen, burn-out etc.Battlebloem schreef: ↑27-08-2018 02:00In Nederland heerst nu wel een montessori en vrije opvoeding cultuur, waarbij overlegd wordt met 2 jarige en ik denk dat we daarin de plank volledig misslaan. Ik zie volwassenen (?) van rond de 35 jaar 'overleggen' en in 'discussie' gaan met hun kind van 4. Dat is belachelijk. Die kinderen weten namelijk helemaal niet wat het beste is op lange termijn. Toch krijgen die ineens een vetorecht. Maar goed. Beter sla je een plank dan een kind.
Hoe dan ook: overleggen met een 2-jarige is juist de manier om je kind zich goed te laten gedragen. Ik denk dat je overleggende ouders onderschat: die zorgen er heus wel voor dat een kind doet wat het moet doen. Het is juist het gevoel van regie over je eigen leven te hebben dat een peuter hanteerbaar maakt.

maandag 27 augustus 2018 om 08:10
Maar als ik de kinderpijler lees, zijn de meeste moeders enorme sufkutten die hun dagen vullen met mekkeren over andermans traktaties. in het echte leven valt dat reuze mee. Ik zou kinderlozen niet aankijken op wat een paar chagrijnige theemutsen hier post.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 20:44Maar bij veel kinderlozen krijg ik wel de kriebels hoor. Waarom doe je niet gewoon blabla. Ja als het zo makkelijk was, leefde iedereen in een Nutella reclame. En die nutalla ziet hier gewoon op de vloer. En de muur. En zijn haar. En mijn haar.![]()
Kinderlozen komen bovendien niet in de buurt van je kind, moet je maar denken, heeft niemand last van. Ik zou me eerder zorgen maken over de generalisaties en dommigheden van iemand die dan in het onderwijs blijkt te zitten. Met een beetje pech gaat het jouw kind opvoeden.

maandag 27 augustus 2018 om 08:18
Omdat het negeren van negatief gedrag op termijn wrsch effectiever is dan er aandacht aan besteden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 27 augustus 2018 om 08:31
Dit. Onze jongste van net 2 zette het voorheen altijd op een gillen als ze haar croissantje niet gelijk kreeg bij de Ah. Ze snapte niet dat we eerst langs de kassa moesten.
Ik weigerde om hem gelijk te geven. (Vind dat echt geen gezicht. Net als verpakkingen alvast open maken, voordat het betaald is.)
Consequent blijven uitleggen wat de bedoeling is en het schreeuwen negeren wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Nu helpt ze met de spullen op de lopende band zetten.
Vaak is het negeren dus niet voor niks. Voorafgaand is er dan al heel wat uitgelegd aan kind.
maandag 27 augustus 2018 om 08:47
Ik meen me te herinneren dat jij 30 bent? Hoe kun je dan een serieuze relatie hebben gehad met een Joegoslaaf terwijl dat land al sinds 2003 niet meer bestaat, vooral omdat de inwoners zich van alles voelen/voelden (Serf, Kroaat, Kosovaar, enz) maar geen Joegoslaaf....
In topic, slaan is een teken van onmacht, ben ik het absoluut mee eens. Aan de andere kant, ik was zo'n kind dat af en toe echt niet luisterde (en dan dus ook niet naar mijn kamer ging maar mijn eigen ding bleef doen) en heb dus een paar keer een tik gekregen, volkomen verdiend en terecht.
Ik zou mijn moeder trouwens echt nooit vieze hoer noemen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....

maandag 27 augustus 2018 om 08:48
Doe ik ook zo. Broodje pas na de kassa.Ana_Isabel** schreef: ↑27-08-2018 08:31Dit. Onze jongste van net 2 zette het voorheen altijd op een gillen als ze haar croissantje niet gelijk kreeg bij de Ah. Ze snapte niet dat we eerst langs de kassa moesten.
Ik weigerde om hem gelijk te geven. (Vind dat echt geen gezicht. Net als verpakkingen alvast open maken, voordat het betaald is.)
Consequent blijven uitleggen wat de bedoeling is en het schreeuwen negeren wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Nu helpt ze met de spullen op de lopende band zetten.
Vaak is het negeren dus niet voor niks. Voorafgaand is er dan al heel wat uitgelegd aan kind.
Ik zie wel eens dat ander kind gelijk gaat gillen en dan krijgt hij alsnog gelijk het broodje. Snap wel dat mensen dat doen hoor, die zijn hebben geen zin in gemekker.
Voor ons vond ik het wel een duidelijke regel. Gewoon fijn concreet, dat had dubbeltje na een paar keer gelukkig door. En wat hij zo leert kan in andere situaties weer makkelijk zijn. Bij de thee krijgt hij altijd een koekje. Ging hij een tijdje direct na het ontbijt al om dat koekje mekkeren. Nu heeft hij geleerd dat hij dat koekje heus wel krijgt, maar mama bepaald wanneer. Gelijk geven en je bent van het geschreeuw af, maar op de lange termijn heeft ouder én kind er meer last van. Denk ik dan.
De meeste ouders doen gewoon heel erg hun best. En het gaat nu eenmaal niet altijd zoals je gepland hebt met die kleintjes.
Ach, die boze peuters en kleuters in het straatbeeld, dat hoort er ook gewoon bij, bij de hele opvoeding.

maandag 27 augustus 2018 om 08:53
ja, dat vond ik ook gek. Ik ben daar in 2005 of 2006 op vakantie geweest en als je met mensen van daar praat, is het inderdaad zoals jij zegt. Ze voelen zich geen Joegoslaaf, maar onderdeel van hun eigen etnische groep en zo benoemen ze zichzelf ook.Dreamchild schreef: ↑27-08-2018 08:47Ik meen me te herinneren dat jij 30 bent? Hoe kun je dan een serieuze relatie hebben gehad met een Joegoslaaf terwijl dat land al sinds 2003 niet meer bestaat, vooral omdat de inwoners zich van alles voelen/voelden (Serf, Kroaat, Kosovaar, enz) maar geen Joegoslaaf....
In topic, slaan is een teken van onmacht, ben ik het absoluut mee eens. Aan de andere kant, ik was zo'n kind dat af en toe echt niet luisterde (en dan dus ook niet naar mijn kamer ging maar mijn eigen ding bleef doen) en heb dus een paar keer een tik gekregen, volkomen verdiend en terecht.
Ik zou mijn moeder trouwens echt nooit vieze hoer noemen.
Vraag me ook echt af of ze wel lerares is. Maar ja, dat staat natuurlijk wel mooi om je argumenten kracht bij te zetten.
maandag 27 augustus 2018 om 09:57
Goh bijzonder dat je dat zeker weet. Dit doet me pijn weet je.iones schreef: ↑26-08-2018 18:48Maar ik weet ook zeker dat gelukspopje er óók niet slechter van geworden is. Ik althans niet.
Hier nog wat meningen over opvoeden in Nederland:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3457ccb/
Even voor de duidelijkheid ik heb al sinds mijn jeugd depressies. Samen met de psychiater toch wel uitgevonden dat dit door mijn opvoeding komt. Dat gaat niet alleen over slaan, maar ik mocht als kind er niet zijn. Als ik iets wilde zeggen of duidelijk maken was het antwoord een mep en was ik brutaal.
Achteraf gezien was ik zo'n ADHD stuiterbal. Toen bestond dat nog niet en ik was dus een moeilijk kind. Aan mij vaak het verwijt dat ik een leuke dag verpestte.
Nu ik zelf kinderen heb besef ik dat met een ander soort begeleiding ik waarschijnlijk een stuk beter te pruimen was geweest. Iets met een kind horen en als ouder luisteren.
Dat wat hier wordt beschreven als slecht opvoeden.
En ik had op de middelbare school ook een mentor die zonder overleg met mijn ouders belde. Omdat ze bezorgd waren over mijn gedrag (ik had paniekaanvallen en hyperventilatie).
Mij ouders zijn alleen maar boos op me geweest omdat ik me niet gedroeg. Ze hebben niet eens de tijd genomen om te luisteren en de school vond dat ze zo klaar waren want het probleem was immers over de heg gegooid.
maandag 27 augustus 2018 om 10:15
Helemaal mee eens.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑27-08-2018 08:48Doe ik ook zo. Broodje pas na de kassa.
Ik zie wel eens dat ander kind gelijk gaat gillen en dan krijgt hij alsnog gelijk het broodje. Snap wel dat mensen dat doen hoor, die zijn hebben geen zin in gemekker.
Voor ons vond ik het wel een duidelijke regel. Gewoon fijn concreet, dat had dubbeltje na een paar keer gelukkig door. En wat hij zo leert kan in andere situaties weer makkelijk zijn. Bij de thee krijgt hij altijd een koekje. Ging hij een tijdje direct na het ontbijt al om dat koekje mekkeren. Nu heeft hij geleerd dat hij dat koekje heus wel krijgt, maar mama bepaald wanneer. Gelijk geven en je bent van het geschreeuw af, maar op de lange termijn heeft ouder én kind er meer last van. Denk ik dan.
De meeste ouders doen gewoon heel erg hun best. En het gaat nu eenmaal niet altijd zoals je gepland hebt met die kleintjes.
Ach, die boze peuters en kleuters in het straatbeeld, dat hoort er ook gewoon bij, bij de hele opvoeding.
Een van mijn kinderen was ook zo'n peuter/kleuter die behoorlijk koppig kon zijn (liggend krijsen op straat). Vooral omdat mevrouw niet wilde lopen. Ik heb me soms dood gegeneerd, maar ben nooit ingegaan op dat gedrag; gewoon laten liggen. Nou ik heb heel wat verontwaardigde mensen met commentaar gehad.Maar als ik haar had opgepakt had ik haar slechte gedrag beloond, en ik zal een slechte opvoeder zijn (anderen hadden wellicht een mep verkocht) maar uiteindelijk snapte ze toch dat haar gedrag averechts werkte.
En pubers; dat schijnt helemaal tuig te zijn. Ik heb er twee, nou die krijgen soms al de wind van voren voordat er maar iets gezegd is (mijn schoonvader is daar goed in). Allemaal lui, alleen maar op hun smartphone en nergens interesse in.
Nu zie ik toch iets heel anders als ik naar mijn kinderen kijk (15 en 16). Toch krijgen zij dit commentaar en dat kwetst mij (en hen).
Ik verbaas me over dit topic.
Dat er zoveel haat naar kinderen is. Het zijn ook mensen he. En ze moeten vaak nog erg veel leren.
En dat mensen niet zien dat opvoeden best lastig is. En lekker oordelen, en conclusies trekken die echt nergens over gaan.
Wat een wereld. Ik word er serieus verdrietig van.
maandag 27 augustus 2018 om 10:22
Ze moeten inderdaad erg veel leren en dat leren kost heel veel tijd, meestal toch zo’n 20 jaar. Dus vóór die tijd al oordelen is echt wat te voorbarig. Oordelen is sowieso onaardig.Gelukspopje schreef: ↑27-08-2018 10:15Helemaal mee eens.
Een van mijn kinderen was ook zo'n peuter/kleuter die behoorlijk koppig kon zijn (liggend krijsen op straat). Vooral omdat mevrouw niet wilde lopen. Ik heb me soms dood gegeneerd, maar ben nooit ingegaan op dat gedrag; gewoon laten liggen. Nou ik heb heel wat verontwaardigde mensen met commentaar gehad.Maar als ik haar had opgepakt had ik haar slechte gedrag beloond, en ik zal een slechte opvoeder zijn (anderen hadden wellicht een mep verkocht) maar uiteindelijk snapte ze toch dat haar gedrag averechts werkte.
En pubers; dat schijnt helemaal tuig te zijn. Ik heb er twee, nou die krijgen soms al de wind van voren voordat er maar iets gezegd is (mijn schoonvader is daar goed in). Allemaal lui, alleen maar op hun smartphone en nergens interesse in.
Nu zie ik toch iets heel anders als ik naar mijn kinderen kijk (15 en 16). Toch krijgen zij dit commentaar en dat kwetst mij (en hen).
Ik verbaas me over dit topic.
Dat er zoveel haat naar kinderen is. Het zijn ook mensen he. En ze moeten vaak nog erg veel leren.
En dat mensen niet zien dat opvoeden best lastig is. En lekker oordelen, en conclusies trekken die echt nergens over gaan.
Wat een wereld. Ik word er serieus verdrietig van.

maandag 27 augustus 2018 om 10:58
Bullshit. Ik werk al 26 jaar in de gehandicaptenzorg en ik merk gelijk of het kind een handicap heeft. Bovendien ken ik kinderen van school hier en doorgaans hebben mensen geen 3 verstandelijk beperkte kinderen.stroman schreef: ↑27-08-2018 07:57Toevallig heb ik een goede vriendin met zo’n kind. Luistert ook niet, doet rare dingen, maakt harde geluiden. Vriendin krijgt ook commentaar van anderen: “vrije opvoeding zeker.”
Nee, geen vrije opvoeding. Kind is verstandelijk gehandicapt en kan bepaalde dingen niet leren. Dat zie je niet aan de buitenkant. Opvoeding van kind kost veel meer tijd dan bij andere kinderen, 24 uur per dag één op één begeleiding. Ik doe het haar niet na.
Waarom doet ouder niets? Nou: daarom dus niet.