Moeder slaat/duwt kind, wat zou jij doen?

26-08-2018 23:11 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Het volgende gebeurde gister vlak voor mijn neus. Ik merk dat het maar niet los laat en ik twijfel of ik goed heb gedaan met mijn reactie.
Wat zou jij hebben gedaan?

Gister een dagje op familiebezoek. Voorafgaand nog even chocolaatjes halen bij een supermarkt.
Zie ik daar een moeder woedend haar kind (+/- 7jaar) naar de auto trekken, luid en woest pratend tegen het jong. stoom kwam uit haar oren.
Mijn auto stond naast die van moeder geparkeerd en ik kon dus volgen wat er gebeurde.
Kind was ontzettend over zijn toeren en huilde, dit leek moeder alleen maar kwader te maken. Ik zag haar schreeuwen tegen het kind dat in zijn stoel wegdook. Hierop scheurde moeder hem aan zijn arm rechtop en sloeg hem met de vlakke hand meer dan 3 keer vol in het gezicht en daarna tegen zijn armen/schouders.

Het hele gebeuren overviel me en ik schrok me wezenloos. Aan de andere kant van moeder parkeerde een andere auto, waarvan de eigenaren ook geschrokken naar de auto keken en daarna hoofdschuddend de winkel in liepen.

Eigenlijk wilde ik meteen ingrijpen, maar ik wist niet goed wat ik moest doen.
Toen ma begon te slaan ben ik uit de auto gestapt en heb het portier aan haar kant geopend met de vraag of het wel goed ging?'
Buiten zinnen stapte moeder uit en begon mij schreeuwend -en heel dicht op mij staand- de les te lezen met:' waar bemoei je je mee?! Dit is mijn kind en mijn auto. Ik wijs mijn zoon terecht die voor de zoveelste keer flipt! Hoe haal jij het in je hoofd om je hiermee te bemoeien?!'
Ze stapte haar auto weer in en de deur werd met een rotgang dicht getrokken, waarop ze verder ging met schreeuwen tegen het kind.
Uit een soort van reflex trok ik de deur opnieuw open en gaf rustig aan dat zijzelf ook niet echt rustig op mij overkwam en schreeuwen en geweld niet de manier is.
Moeder trok de deur weer dicht met een aantal vloek en scheld woorden erbij tegen mij, waarop ik aangaf dat als haar nog eens zag slaan ik de politie zou bellen.
Hierop werd ik geïrriteerd agressief aangekeken en sjeesde ma de parkeerplaats af.

Ik voelde me misselijk van dat wat ik zag.
Voelde me verplicht er iets van te zeggen/aan te doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het wel verstandig is iets te zeggen/te doen. Voor hetzelfde geld heb je te maken met een ouder die niet spoort en kind thuis nog meer afbeult met: je zet me voor schut'.
Het lastige vind ik nu ook: ik kan er niks mee. Kom niet uit de plaats waar het gebeurde en kende dus moeder en kind niet.

Wij zijn zelf al jaren pleegouders en hebben dus behoorlijk wat meegemaakt met onmacht van ouders. Wij schrikken niet meer zo snel van iets al was deze mevrouw echt abnormaal buiten zinnen.
Ik vond het heel heftig om te zien gebeuren zo in het openbaar.
Zoals boven al beschreven, het laat me maar niet los.
Wat zou jij hebben gedaan?
Banba schreef:
27-08-2018 02:03
Zeker wel aangifte doen, of in ieder geval de politie bellen voor advies. Misschien heeft de supermarkt wel camera's hangen, gericht op de parkeerplaats, waarop het te zien is en wellicht ook het kenteken te lezen is.
Zou de politie dat allemaal gaan doen in zo'n zaak? Zag laatst op het nieuws dat in veel steden aangiftes al niet meer af worden gehandeld omdat er gewoon geen tijd is.

Ik zou wel gewoon even de politie bellen om te vragen of het nut heeft.
retrostar schreef:
27-08-2018 08:32
Het beste lijkt mij, als ik er zo over nadenk, om een kind ruim van te voren in te lichten en te waarschuwen dat het bepaald gedrag moet nalaten. "Niet vervelend doen" of "niet lopen te klieren" is niet iets wat een kind begrijpt (echt niet) ook al denkt de moeder van wel. Je moet er duidelijk bij zeggen wat het kind wél moet doen.
ik heb twee kinderen groot gekregen en nog werkelijk nooit ook maar de drang gehad, ze een mep te verkopen.
Mijn ouders mepten ook bijna niet, kreeg wel eens een duw mee hoor. Ze waren in theorie erger tegen je kinderen slaan, dan in de praktijk.
Zij waren natuurlijk zelf opgevoed in een tijd, dat meppen wel normaal was, dan is wat je in theorie vindt in de praktijk brengen best lastig.

Ik kwam als kind wel in een gezin, waar vader de handen vrij los had zitten. Als je daar mee at, kreeg 1 van de kinderen nog wel eens een dreun in het gezicht. Ik vond dat als kind al vreselijk. Zo vernederend.
Goed dat je bent opgekomen voor het kind. Slaan is nooit goed.

Ik heb als kind de nodige klappen te verduren gehad met schreeuw en scheldpartijen. Maar ook dat ik daardoor een keer bang was om naar huis te gaan omdat ik iets kapot had gemaakt. Merk dat het mij getekend heeft. Ik heb daardoor drang om te slaan ik merk het gelukkig en zet ons kind dan even op de gang of in haar bedje zodat ik af kan koelen. Het is hoe ik ben opgegroeid maar wil dit mijn kind absoluut niet meegeven. Slaan vind ik in geen enkele vorm goed.
patchouli_ schreef:
26-08-2018 23:20
Ik zou het kenteken hebben genoteerd en de politie hebben gebeld.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij dat niet hebt gedaan. Je zag toch dat het alle grenzen te buiten ging? Een vrouw slaat een kind 3 keer vol in het gezicht?
Wauw! Knap dat jij in zo’n situatie waarin je compleet overrompeld wordt precies het goede weet te doen!

Ik vind wat to heeft gedaan al heel fijn en bijzonder. Ben er vrij zeker van dat 90% niks zou doen. Niet omdat ze niet willen maar omdat ze te erg onder de indruk zijn van wat ze zien gebeuren voor hun neus.
lilalinda schreef:
27-08-2018 08:41
ik heb twee kinderen groot gekregen en nog werkelijk nooit ook maar de drang gehad, ze een mep te verkopen.
Mijn ouders mepten ook bijna niet, kreeg wel eens een duw mee hoor. Ze waren in theorie erger tegen je kinderen slaan, dan in de praktijk.
Zij waren natuurlijk zelf opgevoed in een tijd, dat meppen wel normaal was, dan is wat je in theorie vindt in de praktijk brengen best lastig.

Ik kwam als kind wel in een gezin, waar vader de handen vrij los had zitten. Als je daar mee at, kreeg 1 van de kinderen nog wel eens een dreun in het gezicht. Ik vond dat als kind al vreselijk. Zo vernederend.
Vernederend ja, en je schrikt ook ontzettend, zó erg dat je nieteens kan nadenken wat je verkeerd deed. Ze zijn ineens heel ver van je verwijderd, zeker als je al geen goed contact met ze had. Die ouders namen dan aan, dat jij willens en wetens bepaalde regels aan het saboteren was. Dat je ze aan het dwarszitten was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
LenaLuthor schreef:
27-08-2018 08:24
Zelfde meegemaakt met een oma, moeder en koddig jochie in de statbucks. Wij zaten daar koffie te drinken en een scheetig peutertje hing wat om de kopjes heen en wilde elke keer iets pakken waarop moeder zei: uh! met een vingertje, en jongetje sprong op, begon te lachen en begon opnieuw. Dit tafereeltje ging even zo door en zei nog iets als: wat leuk om te zien, al die peutertjes zijn toch eigenlijk hetzelfde, als je zegt dat iets niet mag gaan ze het lekker toch doen.
Eenmaal buiten, zagen we dat oma, moeder en zoontje achter ons liepen want ik keek om omdat ik geschreeuw hoorde. Moeder ging helemaal los op peuterzoon, vraag me niet waarom want ik kon het niet verstaan (geen Nederlands) en vervolgens sloeg oma het kleintje vol in zijn gezicht. Midden op straat. En even later nog een keer. En trok het kind letterlijk over het asfalt. Ik was helemaal flabbergasted. Geen nummerbord te noteren, geen lef om er op af te stappen (ze zagen er voor mij flink intimiderend uit) Ik ben naar de meneer van de eerste de beste winkel gestapt, verhaal verteld en die zei: bellen heeft geen enkele zin meisje, dit is een andere cultuur daar kan de politie niks mee, zo voeden zij gewoon op.
En daar sta je dan met je goeie gedrag en trillende benen. Ik vond het zo erg! En ik vond mezelf ook erg. Ik had er namelijk wel naartoe moeten gaan. Kind was pas zo klein en als oma dit al buitenshuis zonder blikken of blozen deed, wat doet ze dan binnenshuis wel niet....
Daar kun je gewoon 112 voor bellen. Of iemand dat nou doet bij z’n partner, moeder, de winkelier of z’n kind: het is verboden. En juist een kind kan zelf niets doen om zich in veiligheid te brengen.
Frizz schreef:
27-08-2018 09:09
Daar kun je gewoon 112 voor bellen. Of iemand dat nou doet bij z’n partner, moeder, de winkelier of z’n kind: het is verboden. En juist een kind kan zelf niets doen om zich in veiligheid te brengen.
Dan zijn die mensen toch al lang weer verder gelopen, voordat de politie er is. En mochten ze toevallig nog in de buurt zijn, wordt oma vast niet in de boeien geslagen. Woord tegen woord. Hooguit stuurt de politie een bericht naar Veilig Thuis.
Vraag de supermarkt of ze camerabeelden hebben en of ze die even willen bewaren tot de politie die kan bekijken.
Het kind was vast stierlijk vervelend en kreeg zn verdiende loon. Dát zou ik erover gedacht hebben. Eindelijk iemand die zn dreinjong durft aanpakken in t openbaar. Kinderen weten maar al te goed dat veel ouders dat anno nu niet meer durven en blijven doorzuigen.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
27-08-2018 09:14
Dan zijn die mensen toch al lang weer verder gelopen, voordat de politie er is. En mochten ze toevallig nog in de buurt zijn, wordt oma vast niet in de boeien geslagen. Woord tegen woord. Hooguit stuurt de politie een bericht naar Veilig Thuis.
Dat is gelukkig niet waar.
kintsugi schreef:
27-08-2018 09:16
Vraag de supermarkt of ze camerabeelden hebben en of ze die even willen bewaren tot de politie die kan bekijken.
Dan moet er eerst een zaak zijn. De politie gaat echt niet over een vanhorenzegen melding pixelige beelden van een oma die een klap geeft analyseren om die oma op te sporen.

Hoe sneu het ook is voor het kind.
redbulletje schreef:
27-08-2018 09:19
Het kind was vast stierlijk vervelend en kreeg zn verdiende loon. Dát zou ik erover gedacht hebben. Eindelijk iemand die zn dreinjong durft aanpakken in t openbaar. Kinderen weten maar al te goed dat veel ouders dat anno nu niet meer durven en blijven doorzuigen.
Ik weet wel wie er hier een ‘dreinjong’ is in het verhaal. :facepalm:
redbulletje schreef:
:rofl: :rofl:
Ik vond het al lang duren voordat je met een reactie zou komen.......
Jij bent echt de Viva kinderexpert. :proud:
Frizz schreef:
27-08-2018 09:21
Dat is gelukkig niet waar.
Welk gedeelte van mijn post bedoel je?
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
27-08-2018 09:24
Welk gedeelte van mijn post bedoel je?
Alles behalve van die oma. Meestal gaan mensen zonder boeien mee naar het bureau, als dat kan.

Er worden daadwerkelijk opvoeders verhoord nav dit soort mishandelingen tegen een kind. Daar is ook vader berichtgeving van. Ook openbaar: laatst nog in een winkelcentrum hier in de buurt. De politie heeft dat toen op hun eigen FB geplaatst.
Frizz schreef:
27-08-2018 09:28
Alles behalve van die oma. Meestal gaan mensen zonder boeien mee naar het bureau, als dat kan.

Er worden daadwerkelijk opvoeders verhoord nav dit soort mishandelingen tegen een kind. Daar is ook vader berichtgeving van. Ook openbaar: laatst nog in een winkelcentrum hier in de buurt. De politie heeft dat toen op hun eigen FB geplaatst.
Het lijkt me heel raar dat je zomaar op straat aangewezen kan worden door iemand en dat je dan mee naar het bureau moet.

Sorry, maar daar geloof ik niks van.
Goed dat je er wat van gezegd hebt.

Ik zou dit altijd melden! Misschien kunnen ze het kenteken nog achterhalen, heeft iemand anders het genoteerd.

https://meld.nl/melding/huiselijk-gewel ... handeling/

Wat ook belangrijk is, is om op zo een moment iets tegen het slachtoffertje zelf te zeggen. Bijvoorbeeld, "het ligt niet aan jou, dit verdien je niet, sorry dat je dit mee maakt, twijfel nooit aan jezelf." Dan plant je iets positiefs in hun hoofd, een volgende keer denken ze weer aan jou woorden.
Annapicobella schreef:
26-08-2018 23:17
Ik vind je een held. Omdat het kind meemaakte dat iemand vond dat wat zijn moeder deed, niet kan.
Dit. Je voelt je zo minderwaardig als kind, als dit soort dingen gebeuren en mensen doorlopen.
Zo buiten de wereld van anderen die dit nooit gebeurd.
Ik kan me herrinneren dat een man een keer naar me lachte tijdens zo'n scene, waarschijnlijk uit goede bedoeling maar ik heb dat beeld nog jarenlang gezien. Soort spookbeeld.

Je hebt precies het goede gedaan.
redbulletje schreef:
Sorry je reacties zijn zo voorspelbaar en worden een beetje sneu .
Vraag me af wat jouw motieven zijn steeds op kinder onderwerpen te reageren . Wat voor gevoel geeft jouw dat ?
Bladaaneenboom schreef:
27-08-2018 09:40
Wat ook belangrijk is, is om op zo een moment iets tegen het slachtoffertje zelf te zeggen. Bijvoorbeeld, "het ligt niet aan jou, dit verdien je niet, sorry dat je dit mee maakt, twijfel nooit aan jezelf." Dan plant je iets positiefs in hun hoofd, een volgende keer denken ze weer aan jou woorden.
Jij was er toch niet bij en hebt toch niet gezien wat dat kind had uitgevreten? Misschien liep ie al de hele dag te zuigen voor moeders geduld op was.
Dus zeggen dat het niet aan hem lag is dan nogal een leugen.
Slaan is nooit goed te praten ik had in dit geval het kenteken gefotografeerd en melding bij de politie gemaakt .
Dit klinkt niet als een eenmalige corrigerende tik , waar ik ook niet achter sta dat terzijde maar als een groter probleem .
Goed zeg van je! Dat zouden meer mensen moeten doen.
Ik zou toch nog even aangifte doen.
redbulletje schreef:
Eerlijk gezegd heeft RB hier echt wel een punt.

Heel nobel hoor, al die mensen die meteen de politie willen inschakelen en er desnoods 112 voor willen bellen, maar werkelijk niemand kent de context van het gebeuren.
redbulletje schreef:
27-08-2018 09:48
Jij was er toch niet bij en hebt toch niet gezien wat dat kind had uitgevreten? Misschien liep ie al de hele dag te zuigen voor moeders geduld op was.
Dus zeggen dat het niet aan hem lag is dan nogal een leugen.
Een kind meer dan één keer slaan heeft meer te maken met een slechte zelfbeheersing.
lise1985 schreef:
27-08-2018 10:00
Eerlijk gezegd heeft RB hier echt wel een punt.

Heel nobel hoor, al die mensen die meteen de politie willen inschakelen en er desnoods 112 voor willen bellen, maar werkelijk niemand kent de context van het gebeuren.
Slaan vol in het gezicht is een normale reactie op een stierlijk vervelend kind ?
To geeft zelf aan in de pleegzorg te zitten en wel wat gewend te zijn . Maar dat dit extreem was .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven