Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Hier maat 26 en nog geen nieuwe dichte schoenen. Binnenkort maar eens voor kijken.

Wij hadden naar aanleiding van de reactie van snowgirl mbt kleien ook de klei maar uit de kast gepakt. Was toch nog best leuk ;-)

zoontje tekent overigens geweldig mooie treinen ;-D
GlitterCupcake schreef:
30-08-2018 19:30
Onze peuter heeft nieuwe schoenen. Hebben jullie al herfst/winterschoenen op het oog of gekocht?

En welke maat hebben jullie peuters eigenlijk? Die van ons is net 2 en heeft maat 25 oftewel 15,2cm.
Wauw haha. Mijn peuter van bijna 3,5 heeft maat 26.
En mijn dreumes van 21mnd zit net op 23.

Ik ga pas nieuwe dichte schoenen halen als de huidige schoenen niet meer passen denk ik.
Dochter zit nu precies op de overgang tussen maat 23 en 24. We hebben vorige week toevallig net nieuwe schoenen voor haar gekocht in maat 24 dus.

Dochter vindt kleuren ook echt fantastisch. Ze gebruikt veel verschillende kleuren en krast vervolgens enthousiast over het papier.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Dochter is naar het kdv, en ik een dagje vrij. Goed moment om haar kledingkast eens uit te ruimen. Te kleine kleding eruit, nieuwe erin. Nav het kinderkledingtopic heb ik geteld wat ze heeft:

9 t-shirts
6 shorts
3 rokjes
10 jurkjes (geen/korte/lange mouw)
10 leggings
11 longsleeves
2 vesten
6 jogging/katoenen broeken
2 spijkerbroeken
3 pyjamas
15 rompers (geen/kort/lange mouw)
4 boxershortjes
10 paar sokken

Daar komen in de winter vast nog jurkjes met lange mouw en dikkere leggings bij. Een extra spijkerbroek en vestjes misschien ook nog wel.

Hoe grote kledingcollectie hebben jullie peuters?
Haha, heb het net voor het eerst een keer in zijn kast gelegd (ik geloof dat ik daar 6 maanden na zijn geboorte mee gestopt ben :facepalm: ):

8 truien/ vesten
10 shirts
1 overhemd
2 singlets
1 longsleve

6 korte broeken
3 lange broeken
10 onderbroeken
8 rompers

10 paar sokken
Sandalen
Schoenen
Laarzen

Regenbroek met jas
Softshelljas
Zomerjas

3 pyjama's (die hij echt nooit draagt)
2 zomerslaapzakken

Man dacht dat ik voor dochter helemaal los zou gaan, maar die heeft aanzienlijk minder kleertjes. Logisch ook, zij heeft de afgelopen maanden in een rompertje gewoond (door het lekkere weer), maar zoon moet toch echt wel kleren aan naar buiten.

Ik heb nu wel voor het eerst 'nee' aan man moeten zeggen toen hij vroeg of we nog voor kleertjes moesten gaan kijken. Hij wist niet wat hij hoorde...
Leuk topic!

Ik heb 2 peuters ( 3&2) en nog een dreumes (1).

En dat jullie weten hoeveel kleding jullie kinderen hebben! Ik heb er echt geen idee van. Ik koop nauwelijks kleding want krijg altijd heel veel en schuif alles door naar het jongere kind maar het is erg veel in elk geval.
En zeggen jullie kinderen ook soms echt rare dingen? Mijn middelste van net 2 had vandaag straf gehad en moest even op de gang om af te koelen. Na een paar minuten zei ik schat kom maar van de gang af. Zegt hij mama ik kan niet lopen mijn voeten zitten vast in de modder. En nee ik heb echt geen modder in huis liggen haha.
Ahw wat schattig van die modder :-D

Hier zegt peuter dat soort dingen niet. Maar hij houdt soms wel voet bij stuk dat 3 niet na 2 komt of dat een pelikaan een olifant is. En dan kijkt ie je aan als of je gek bent als je hem corrigeert.

Ik heb ook een vraag. Hoe worden jullie peuters wakker? Hier altijd jankend. Verder is het een goed gemutste peuter zonder heel veel gezeur of tegen gestribbel. Maar als hij wakker wordt begint ie te janken en jengelen. Het is geen honger of paniek. Hij kan dan nog even zonder ontbijt en we liggen zelf 2 meter verder op.

Als baby was het nog wel eens brabbelen bij het ontwaken maar nu niet meer. Het is zo’n flut begin van de dag..
Hier juist een relaxed begin van de dag met een rustig babbelende peuter. Dat kan ze zo een half uur volhouden.

Wel vervelend voor jullie, helemaal omdat je er naast ligt. Is ie verder wel uitgeslapen?
Als zoon hier huilend/ jengelend wakker word en het is na 6en, dan is hij nog niet wakker en kan je hem het beste negeren tot hij zijn draai heeft gevonden en weer slaapt. Voor 6en heeft hij honger, dus krijgt hij een fles (hij was oprecht beledigd toen we een keer met een banaan kwamen aanzetten ;-) ).
Als hij goed wakker is én uit bed wil, dan roept hij heel netjes mamamamamama, en zelfs dan ik het nog een kwartiertje rekken door hem wat boekjes te geven en de opdracht om zijn knuffels maar wat voor te lezen. Kan ik even bezig met zijn zusje/ naar de wc/ mezelf aankleden :yes:
Ik twijfel of hij is uitgeslapen. Je zou het wel denken na bijna 11 uur slaap. Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik slaapverlamming heb. Dat is helemaal eng als kind zijnde en ik hoop dat ie dat niet heeft.

Verder is het namelijk een goed gemutste peuter. Anderen noemen hem makkelijk. Zelf zou ik niet zo ver willen gaan :-P)
Mijn peuter is sowieso wel een huilerig type, maar ‘s ochtends spant hij echt de kroon. Hij heeft gewoon een ochtendhumeur denk ik, want uitgeslapen is hij dan wel. Heeft ie ook niet van een vreemde :rolling:

Wat het beste werkt hier is afleiding met speelgoed en boekjes. Het concept dat je slaapkamer prikkelarm moet zijn en alleen voor slapen is hanteren we dus niet bij hem, want hij profiteert juist fors van een slaapkamer met speelgoed.

@maartje: hoe red je dat met maar 3 lange broeken? :O
Peuter heeft er wel een stuk of 10/12 gok ik. En ook tshirt en longsleeves hebben we ruim.
Ik probeer 1x per week te wassen en eer dat alles dan weer gevouwen in de kast ligt hebben we soms de bodem van de kast al wel bereikt. Zeker als er tussendoor nog wat ongelukjes met bekers of plassen tussendoor komen.
Nijntje* schreef:
01-09-2018 11:55
Mijn peuter is sowieso wel een huilerig type, maar ‘s ochtends spant hij echt de kroon. Hij heeft gewoon een ochtendhumeur denk ik, want uitgeslapen is hij dan wel. Heeft ie ook niet van een vreemde :rolling:

Wat het beste werkt hier is afleiding met speelgoed en boekjes. Het concept dat je slaapkamer prikkelarm moet zijn en alleen voor slapen is hanteren we dus niet bij hem, want hij profiteert juist fors van een slaapkamer met speelgoed.

@maartje: hoe red je dat met maar 3 lange broeken? :O
Peuter heeft er wel een stuk of 10/12 gok ik. En ook tshirt en longsleeves hebben we ruim.
Ik probeer 1x per week te wassen en eer dat alles dan weer gevouwen in de kast ligt hebben we soms de bodem van de kast al wel bereikt. Zeker als er tussendoor nog wat ongelukjes met bekers of plassen tussendoor komen.

Wij hebben idd een prikkel arme slaapkamer voor alleen slapen. Alles is wit en rustig. Ik denk dat als ik boekjes of speelgoed binnen peuter zijn handbereik zet hij nooit meer slaapt :lol:
Dit is onze dreumes zijn kast nav het kleren topic:

5 korte mouw t-shirt
5 lange mouw t-shirt
2 korte broek
2 jeans
3 joggingbroek
3 onesies
5 truien
8 hemden
1 vest
1 jas
1 regenjas
1 softshell overall
3 pyjama’s
1 zwembroek
5 mutsen
1 gymp
1 hoge schoen
1 sandaal
9 katoenen sokken
4 wollen sokken
Nou ja, zoon loopt bij 17+ graden in een korte broek, dus deze zomer gaat het vanzelf :proud:

En ik verwacht eigenlijk nog een groeispurt voor het echt herfstweer wordt, want ik ben bang dat als ik nu in 92 ga inslaan, dat hij volgende week 98 heeft :$

Plassen gaat nog steeds in een luier en ik laat hem meestal in een tshirt eten waar al chocovlekken in zitten, omdat ik geen zin heb om 3/dag een schoon shirt voor hem te pakken. Tussendoortje en drinken gaat meestal zonder knoeien, uitzonderingen daargelaten. Maar dan krijgt hij wel gewoon een schoon shirt aan ;-)
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:17
99.80% gewijzigd
GlitterCupcake schreef:
01-09-2018 07:01
Ahw wat schattig van die modder :-D

Hier zegt peuter dat soort dingen niet. Maar hij houdt soms wel voet bij stuk dat 3 niet na 2 komt of dat een pelikaan een olifant is. En dan kijkt ie je aan als of je gek bent als je hem corrigeert.

Ik heb ook een vraag. Hoe worden jullie peuters wakker? Hier altijd jankend. Verder is het een goed gemutste peuter zonder heel veel gezeur of tegen gestribbel. Maar als hij wakker wordt begint ie te janken en jengelen. Het is geen honger of paniek. Hij kan dan nog even zonder ontbijt en we liggen zelf 2 meter verder op.
Hoe de mijne wakker wordt? Meestal heel stilletjes. Hij blijft dan in bed of staat op om een boekje te lezen. Als hij het echt moe is pakt hij zijn waterfles en begint op de deur te bonken (de klink staat omhoog): "MAMA IK BEN WAKKER!"

Na zijn middagdutje hoor ik hem meestal pas als ik de trap op loop en hij me hoort en tegen me begint te kletsen.

Als hij een nachtmerrie heeft gehad wordt hij huilend wakker en is dan de rest van de middag sjacherijnig.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
GlitterCupcake schreef:
01-09-2018 12:00
Wij hebben idd een prikkel arme slaapkamer voor alleen slapen. Alles is wit en rustig. Ik denk dat als ik boekjes of speelgoed binnen peuter zijn handbereik zet hij nooit meer slaapt :lol:
Daar ben je als ouder wel zelf bij denk ik.

@Hallo123: ik neem aan dat je kindje niet oneindig in een ledikant blijft slapen. Dan is een slaapzak niet handig, want als ze dan uit bed lopen vallen ze makkelijk. Wij zijn daar dus mee gestopt toen dreumes over ging naar een peuterbedje (met 19 maanden). Het is afhankelijk van wanneer je van plan bent het ledikant de deur uit te doen, maar zelf lijkt het me een kostbare investering.

Mijn peuter slaapt onder een dekbed en doet dat (net als wij zelf) in alleen ondergoed. Geen pyjama dus. Alleen bij temperaturen onder het vriespunt trekken we hem een pyjama shirt of broek aan.
Hallo123r schreef:
01-09-2018 12:58
Hallo!

Misschien is dit al eens langs geweest in dit topic, maar kon het niet 123 vinden. Ik heb nu een net-peuter dochter. Ze sliep altijd in slaapzakjes en twijfel nu wat we voor de herfst/winter voor haar moeten kopen. Weer een slaapzak of pyjama of...

Voor de meeste nachten (m.u.v. de hittegolf laatst) heeft ze deze van superlove merino (erg duur maar heel fijn): https://superlovemerino.com/collections ... -off-print

Ze hebben van dat merk ook een peuterversie: https://superlovemerino.com/collections ... ifting-off

Maar is dit nog handig op deze leeftijd? Het zijn namelijk echt dure slaapzakjes en ik zou het zonde vinden als deze maar kort gebruikt gaat worden. Ik vind het echt lastig inschatten.

Wat had jullie net-peuter aan voor het slapen en/of vanaf wanneer hebben jullie het slaapzakje niet meer gebruikt? Denken jullie dat deze peuterslaapzak handig is?

Bedankt!
Dochter slaapt sinds het warme weer deze zomer niet meer in een slaapzak en wil hem nu ook niet meer aan. Ik heb laatst bij de ikea een kussentje en dekbedje gekocht. Omdat ze nog wel eens op de deken ligt, draagt ze nu een romper met lange mouwen en een pyjamabroek. Alleen het dekbedovertrek trouwens. Als het kouder wordt gaat het dekbed er bij in.

Je kan ook een goedkope slaapzak eerst nog kopen toch? Of je begint nu met een deken en kijkt hoe dat gaat. Het is nu nog niet zo heel koud.
Hier nieuwe jassen, sneakers, laarzen en kleding aangeschaft voor de winter. Zomerkleding opgeborgen en vlgd jar maar kijken want nog past.
Vergeetmenietje1980 schreef:
01-09-2018 19:44
Hier nieuwe jassen, sneakers, laarzen en kleding aangeschaft voor de winter. Zomerkleding opgeborgen en vlgd jar maar kijken want nog past.
Ik wil geen spelbreker zijn, maar ben je niet wat vroeg? Volgende week hebben we nog temperaturen van boven de 20 graden
:sun:
heb nog wel een paar shirtjes hangen want daar kan een vest overheen :-)
Potverdorie, heb ik een peuterdochter van bijna 2,5 en zie/lees ik nu pas voor het eerst dit geniale topic! Wat een feest van herkenning ;-D
Ik ben momenteel ruim 40 weken zwanger van dochter no 2, en merk dat dat inmiddels een zware beproeving is voor mijn peutertolerantie, al zit dochter momenteel in een redelijk rustige fase (als in, stilte voor de storm waarschijnlijk). Ben erg benieuwd hoe dat straks gaat.. Hoe ging dat bij jullie, een peuter met newborn? Chiao, jij bent ook vrij recent bevallen toch? Hoe vindt je peuter de nieuwe situatie?
Ik kan niet wachten tot er geen dubbele garderobe meer ligt. We gaan de komende week nog op vakantie en daarna gaan de zomer spullen er uit :bye:

Hier hebben we peuter na de hittegolven niet meer in een slaapzak gestopt. Hij slaapt nu op/naast zijn dekbed met een onesie of pyama aan. Als het gaat vriezen koop ik nog twee wollen pyjama’s als die van vorig jaar niet meer passen. Maar wol is zooo vergefelijk en flexibel :worship: Peuter draagt een vest sinds hij 74 had nu met 98 nog. Ik weet niet hoe het komt maar het vormt zich naar zijn maat.
Oh en in m’n nesteldrang wilde ik morgen de kast van dochter uitmesten, dus zal dan ook eens kijken naar wat ze heeft. Naar mijn idee valt het mee, maar man rolt altijd hopeloos met zijn ogen als er weer een doos van Zalando wordt bezorgd. :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven