Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
:cheer2: Hallo dames! Ik heb sinds dit weekend ook een peuter in handen en kom graag meeschrijven :)
Gezellig! En gefeliciteerd met peuter! Leuke dag gehad? Ik las in het dreumes topic dat de locatie had afgezegd, nu thuis gevierd?

Ha ik lees het al. Fijn!
anoniem_346835 wijzigde dit bericht op 27-08-2018 07:22
Reden: Antwoord al gevonden
9.09% gewijzigd
Gefeliciteerd Glitter! :cheer2:
Gefeliciteerd Glitter en welkom!
Ik heb voor peuter een kussen, dekbed en mooi overtreksetje gekocht. Ze was er dolblij mee en ligt nu heerlijk te snurken, netjes met hoofd op het kussen onder het dekentje :flirting:
Wat leuk!

Wij wilden zoon zijn eigen dekbed bij ikea laten uitzoeken:

- vind je dit wat?
- nee
- deze dan?
- nee
- deze?
- nee
En dat nog minimaal 15 keer.

*zucht*
Haha, ik had het gewoon besteld en in haar bed gelegd. Maar ze is tot nu toe makkelijk, ook met kleren. Als ik zeg dat het heel mooi is, vind zij dat ook.
Haha, je bent nog niet over op de ‘deze OF deze’ strategie? :mrgreen:

Peuter hier wordt zo bijdehand! Heerlijk!
‘Mama, de juf dacht vandaag dat het maandag was, maar ik heb uitgelegd dat het dinsdag is! En de juf zei van niet!’
De strijd die je dan daarna krijgt als je óók aan geeft dat hij geen gelijk heeft, is dan weer jammer maar ook aandoenlijk ;-D

En dreumes wordt langzaam aan ook echt een klein peutertje.
Oh Elifantje, daar ben ik wel jaloers op! Ik vind enerzijds dat peuter best mag kiezen wat hij zelf draagt, maar aan de andere kant.. de combinaties die hij soms uit kiest.. :-?
We dachten dat het leuk zou zijn hem er bij te betrekken :facepalm:

Hier vandaag de 'ik-krijg-wat-ik-vraag'-meltdown-mijlpaal:

- diediedie
- alsjeblieft schat
- wheeeeeheeee
- wil je hem niet?
- wheeeeeheeee
- ok, alsjeblieft
- WHEEEEEHEEEE

Ja hallo, wat wil je nou?!?

:bonk:
Het kan ook zijn dat ze nog niet doorheeft een keuze te hebben in kleding. Ik trek gewoon wat uit de kast en ze steekt haar armen en benen erin.

Keuzes bieden doe ik wel eens met eten. Wil je appel of banaan. Appelstroop of kaas? Dan zegt ze: bij! (Allebei dus :lol: )
Bedankt voor de welkom wensen! :heart:

Elifantje schreef:
27-08-2018 20:05
Ik heb voor peuter een kussen, dekbed en mooi overtreksetje gekocht. Ze was er dolblij mee en ligt nu heerlijk te snurken, netjes met hoofd op het kussen onder het dekentje :flirting:

Ik heb vandaag deze dekbedhoes gekocht: https://www.wehkamp.nl/whkmps-own-ledik ... -16080568/ Onze peuter slaapt in een ledikant (in matchende kleuren met de dekbedhoes) en met een kussen erbij wordt het wat vol. Daarnaast gebruikt hij de buik van zijn knuffels als kussen sinds hij 10 maanden is :flirting:

Afbeelding

Hier kiest peuter bar weinig aan kleding of spullen. Ik hou wel rekening met zijn smaak. Of ja ik denk dat ik er rekening mee hou :)

Qua eten laat ik hem wel eens kiezen en dat gaat dan zo:

Wat wil je op je brood?
Nee.
Wil je stroop op je brood?
Nee.
Wat wil je dan op je brood?
Zuivelspread.
Wil je zuivelspread op je brood?
Nee.
Wil je zuivelspread op je brood?
Ja.
Alsjeblieft. Zuivelspread op je brood.
Jaaaaaaaah! Mnjom mjom.. :hyper:
Haha, ik lees alles mee, maar schrijf niet zo vaak. Zoontje van 2.5 kiest vaak heel duidelijk z'n beleg, maar soms gaat het zo:

"Wat wil je op brood?"
"Diiee!"
"Welke dan?"
"Diiee!"
"Hoe heet dat?"
"Dieehiie!"
"Zeg maar hoe dat heet."
"Hoe dat heet."

;-D

En peuter sliep tot 2 weken terug nog graag 2 uurtjes in de vroege middag. Sinds een paar dagen is hij er echter opeens klaar mee :O Het is gedaan met de rust ;-)
Welkom Glittercupcake!

Dochter roept hier meestal al wat ze op haar boterham wil voordat het op tafel staat.

Dochter heeft drie dekbedovertreksets en mag tijdens het verschonen kiezen welke ze erop wil. We stoppen haar altijd onder als ze gaat slapen, maar uiteindelijk vinden we haar na het slapen altijd liggend op haar dekbed.

Als ik dochter haar kleding vrij laat kiezen dan kiest ze letterlijk alleen maar roze dingen uit... Dus we laten haar nu regelmatig telkens uit twee dingen kiezen. De "roze zuurstoklook" probeer ik nog even te voorkomen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Morgenstond_ schreef:
27-08-2018 21:35
Haha, ik lees alles mee, maar schrijf niet zo vaak. Zoontje van 2.5 kiest vaak heel duidelijk z'n beleg, maar soms gaat het zo:

"Wat wil je op brood?"
"Diiee!"
"Welke dan?"
"Diiee!"
"Hoe heet dat?"
"Dieehiie!"
"Zeg maar hoe dat heet."
"Hoe dat heet."

;-D

En peuter sliep tot 2 weken terug nog graag 2 uurtjes in de vroege middag. Sinds een paar dagen is hij er echter opeens klaar mee :O Het is gedaan met de rust ;-)
Hahahah geweldig, hoe dat heet.

Ik hoop dat dochter de dutjes nog een tijdje volhoudt. De dag lijkt me zo lang worden dan.
Hier is zoon gelukkig qua kleding nog niet moeilijk. Ik trek hem gewoon iets aan en hij vind het best.

Broodbeleg wil hij wel vaak zelf kiezen. S' ochtends is dat vaal pindakaas of chocopasta.

Ook in de speelgoedwinkel weet hij al goed wat hij wil.
:-| Normaal hebben wij een best makkelijke peuter maar vandaag was het bar en boos. We waren naar de dierentuin en peuter heeft de hele bende bij elkaar gebrult. Behalve dan als hij iets te eten had. Hij wilde niet lopen, hij wilde niet in de buggy, hij wilde niet opgetilt worden.. man en ik wisten echt niet wat er nou was. Zijn slaapje vooraf thuis was normaal verlopen, we hebben een boekje in de dagen vooraf gelezen over de dierentuin en peuter herkende en benoemde veel dieren. Het was ook nog heeeel rustig in de dierentuin.

En nu ligt hij in zijn bedje ziels vrolijk een liedje te zingen over zijn knuffel pinguïn die we na afloop oppikte in het winkeltje. :-|
Niet te begrijpen he af en toe, die peuters.

Wij waren ook in de dierentuin vandaag. Peuter was erg onder de indruk van de dieren. Veel foto’s gemaakt en thuis teruggekeken. Ze kan veel opnoemen, maar pinguin is echt te moeilijk, daar begint ze niet aan haha.

Ze heeft alleen een half uurtje in de auto geslapen en lag om 19uur knockout in bed. Ik weet wat ik voortaan moet doen als ik haar vroeg naar bed wil hebben ;-)
Elifantje schreef:
28-08-2018 20:07
Niet te begrijpen he af en toe, die peuters.

Wij waren ook in de dierentuin vandaag. Peuter was erg onder de indruk van de dieren. Veel foto’s gemaakt en thuis teruggekeken. Ze kan veel opnoemen, maar pinguin is echt te moeilijk, daar begint ze niet aan haha.

Ze heeft alleen een half uurtje in de auto geslapen en lag om 19uur knockout in bed. Ik weet wat ik voortaan moet doen als ik haar vroeg naar bed wil hebben ;-)

Kan ze geen pinguïn zeggen? Het zijn maar 2 lettergrepen. Onze peuter spreekt het uit als ‘pin-gwin’. Wij hebben altijd het idee dat onze peuter achterloopt qua taal omdat we een peuter van net 2 in de vriendengroep hebben die serieus kan vragen of ik liever mosterd of remouladesaus op mijn hamburger wil..

Ik bedenk mij net dat ik geen foto’s heb gemaakt :-$ Zo gezellig was het..... :-|
Haha heerlijk die peuters!!

Hier een enorme sterke eigen wil. Als we niet oppassen bepaalt ze echt alles. Levert helaas wel veel strijd op, maar ben ook bang om haar teveel te verwennen...

Ze wilt tegenwoordig alles in het blauw.. En roept standaard 'andere (vul maar in)' als je iets geeft/aan doet. Keuzes maken tussen 2 dingen werkt gelukkig wel vaak.

@morgenstond, balen van het slaapje! Hier hetzelfde helaas.. ze is pas 2j3m maar lijkt er echt klaar mee te zijn :cry:.
GlitterCupcake schreef:
28-08-2018 20:16
Kan ze geen pinguïn zeggen? Het zijn maar 2 lettergrepen. Onze peuter spreekt het uit als ‘pin-gwin’. Wij hebben altijd het idee dat onze peuter achterloopt qua taal omdat we een peuter van net 2 in de vriendengroep hebben die serieus kan vragen of ik liever mosterd of remouladesaus op mijn hamburger wil..

Ik bedenk mij net dat ik geen foto’s heb gemaakt :-$ Zo gezellig was het..... :-|
Gek he, bijna alle woorden zegt ze na of probeert ze, maar bij pinguin blijft ze stil. Echt zinnen maken doet ze ook nog niet. Hoog uit twee woorden ‘mama ook’ bijvoorbeeld. Maar ze kletst wel de hele dag door nu. Alles wat ze denkt dat zegt ze, vermoeiend man.
GlitterCupcake schreef:
28-08-2018 20:16

Dan heeft die van mij nog heul wat te leren, als dat het taalniveau van een 2 jarige moet zijn :facepalm:

We denken dat hij tegenwoordig Nena zegt als hij een konijn bedoelt, alle voorgaande positieve berichten over gesproken woorden kunnen trouwens weer worden ingetrokken, tot nu toe zijn alle woorden maar bij 1x gebleven. Maar ach, hij heeft nog ruim een week om het onder de knie te krijgen...

Morgen gaan we verder met ons avontuur om zoon in een groot bed te laten slapen. We gaan dit keer niet eerst meer de zijkant uit het ledikant halen, heb er geen zin in om weer na een week in de avond dat bed weer in elkaar te schroeven, dus nu blijft die gewoon als optie staan :whistle:
Mijn peuter van 2.5 praat toch echt best aardig, maar pinguïn zegt hij ook niet correct hoor ;-) Hij zegt piewie ;-D

maartje, succes met dat slapen! Wij hebben echt lange tijd bij zoontje moeten blijven tot hij sliep en anders was het dikke drama. Na een paar logeerpartijtjes bij mijn oudere in korte tijd (ivm de warmte), konden we opeens gewoon weggaan. Dus mocht het weer niet lukken kan ik je zoiets aanraden ;-)

pavo, was het slaapje bij jullie ook zo opeens verdwenen? Ik vroeg mn zoontje vandaag trouwens of hij bij het kdv nog wel ging slapen en toen zei hij van ja ;-D Toen ik vroeg of hij dan ook thuis nog wilde slapen was dat echt een duidelijke nee. Gekke peuters.

Snowgirl, mijn zoontje weet ook heel goed wat hij wil in de speelgoedwinkel :-P En hij weet ook heel goed dat de kruidvat ook speelgoed heeft, haha.
Grappig dat pinguïn een struikelblok is :-D Ik vind het vooral teleurstellend dat er niks rijmt op pinguïn.. Onze peuter is geen taaltalent maar is er nogal prat op dat hij woorden juist uitspreekt. Dus geen ‘koeka’ voor koelkast of ‘maat’ voor tomaat. Dus hij zegt een woord niet of alleen juist en volledig. Van de week zag ik hem ook weer ‘borrelen’ op een woordje. Dan zit hij stil te spelen en kijkt van mij naar zijn speeltje. En dan plots zegt ie ‘brandweerwagen’ voor idd de brandweerwagen die hij vast heeft. Dat woord staat ook in het Nijntje boek.

Of als hij stil zit te lunchen dan zegt ie ineens ‘boterham met stroop’ terwijl hij niet eerder een poging deed om boterham of stroop te zeggen.

Succes met het grote bed Maartje :cheer:
Hebben jullie nog tips voor een week weg in een huisje met een peuter? Het huisje is peuter klaar qua eten en slapen. Maar ik heb geen ervaring met huisjes :lijstje:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven