financiële verdeling

04-09-2018 09:56 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang meelezen, zoeken naar hoe anderen het doen, kan ik eigelijk nergens een situatie zoals die van ons vinden.
Hier mijn/ons verhaal en vraag mij dus vooral af hoe anderen het doen in soortgelijke situaties.

Ik, vrouw van 31 met een dochter van 7 uit huwelijk met ex-man. Werk momenteel 32-40 uur in wisseldiensten (13.30-22.00 of 21.30 - 06.00, wisseldiensten dus (plus 2 uur reistijd per dag) verdien helaas niet zo gek veel (1551 bruto op basis van de 32 uur)
Geen alimentatie, ex heeft verschrikkelijk veel schulden gecreëerd tijdens ons huwelijk in gemeenschap van goederen, dat deze op nihil is gesteld, zodat hij deze gaat afbetalen ( al 6 jaar dus geen alimentatie, hij betaald ze minimaal af) en regelmatig komen ze hier langs met als gevolg dat ik ze moet betalen. Ik hamerde dus al op een samenlevingscontract om zijn bezittingen te beschermen voor ik bij hem introk.

Mijn partner met wie ik sinds 2 jaar samen woon, verdient bruto 4x zoveel.
Woonsituatie ; in zijn koopwoning met een hypotheek, ongeveer gelijk aan mijn oude huurwoning (647eu) toen, kreeg ik alleen allerlei toeslagen, vrijstelling gemeentelijke heffingen..
Nu ging het al enige tijd zo :

Boodschappen 50/50 (hij bodybuilder, eet veel, ik maak dat natuurlijk elke dag voor hem klaar voor de dag erop)
Vaste lasten (hypotheek, gwl, gemeentelijke heffingen etc ; 50/50
Leuke dingen : 50/50

Overigens sta ik nergens als erfgename of iets ook vermeld, ‘zijn ouders erfen het, en ik mag er dus dan blijven wonen tot ik een ander huis heb’ dan vraag ik mij dus af, zouden ze geduldiger zijn als er ook een kleinkind van hun woont? Het beeld, alsof het niet erg genoeg is dat je je partner verliest, dat je in je achterhoofd meteen weet dat als dat gebeurt je ook mag verhuizen, met de tijd dan.. maar de termijn staat niet in steen geschreven, ik vind dat dus een naar idee waar ik best wakker van kan liggen. Misschien had ik me harder moeten opstellen voor ik introk!?

De persoonlijke uitgaven zoals zorgverzekering, auto (heb ik niet), zijn motor, kleding, ook echt alles dus ook alles wat mijn dochter nodig heeft : eigen rekening
Vakantiekosten ; 50/50
Met als gevolg dat wij vaak niet op vakantie kunnen, mijn budget voldoet niet aan zijn wensen (Mexico, dominicaanse, Cuba, et) en hij wilt niet naar de landen die voor mij betaalbaar zijn.

In de relatie met zijn ex deed zijn moeder het huishouden hier, betaald, ze aten vaak daar ; ex was een ransbak😂 (waterkoker vol groene aanslag en een koelkast vol overdatum producten van haar) toen ik hier kwam nam ik dat al snel over, vond her belachelijk dat zij dit op haar 70+leeftijd nog moest doen(al dit ze dit vast met liefde hoor) met als gevolg dat dit zo is gebleven, naast mijn baan van wisseldiensten (en dus ook de zorg van mijn dochter, maak ik belachelijk lange dagen) de discussies erover, want zelfs het kleinste klusje ‘vergeet’ hij. vermoeien mij, want heb ik dit zelf gedaan? Of snapt hij niet dat ik mij gebruikt voel als goedkope huishoudster?

Stel hem dan ook vaak de vraag hoe hij dit voor zich ziet als er een kleine van ons geboren zou mogen worden?
Ik, of alle uren blijven werken.. (leeglopen op de opvang, want ook die zal vast gedeeld worden terwijl ik, voor mijn dochter toen ik alleen was nog maar een schijntje hoefde te betalen) of minder werken, en dan helemaal niets meer overhouden?
Ik wil absoluut niet stoppen met werken, al zou een dagje minder fijn zijn als er wel een 2e zou mogen komen. Maar ik weet niet hoe ik het hem aan zijn verstand krijg dat hij zich financieel als een samen moet gaan zien, ipv elk zelf maar zien hoe je je broek ophoud?
Heb hem al gevraagd of hij ooit zn vader heeft horen zeggen tegen moeders ; we kunnen niet op vakantie, want jij heb geen geld? Ze zorgt immers voor het gehele huishouden al haar hele leven (dit doe ik dus naast mijn baan in de wisseldiensten)
Is het raar dat ik er graag iets van een compensatie voor zou zien, al is het maar dat hij bijv zomers het deel wat wij missen, bij zijn dure vakantie wensen en mijn lage inkomen en dus ook in verhouding lagere vakantie geld, deze inlegt? Ik heb hem nog nooit gevraagd iets voor mij te betalen, sterker nog, hij schoof al vanaf dag 1 aan bij mijn thuiskapster, welke ik voor hem betaalde.. en er nooit iets van heb teruggevraagd (15 euro per 5 weken a ruim een jaar...) het frustreert me.. enorm! Dat zal duidelijk zijn na dit enorm lange verhaal..
valentinamaria schreef:
04-09-2018 12:36
ik heb al kinderen en een huis.
als het huishouden gedaan wordt, ik de helft minder kwijt ben aan vaste lasten en hij verder nergens recht op heeft kan ik leven als god in Frankrijk...:)
Nee, want dan moet je aan de slag. De rommel achter zijn kont opruimen namelijk. Toch?
appelientjex schreef:
04-09-2018 12:36
Hoezo heeft ex hem uitgekleed?
Hij kleed jou uit!! Ga lekker op jezelf wonen, profiteer van alle toeslagen, ga samen met je kind op vakantie naar iets wat je kan betalen en ga latten met hem.
Hou je meer geld én tijd over. En is je huis schoner.
Dit.
Meebetalen aan hypotheek, zijn huishouden doen, en dan wil hij de dure vakanties die hij zo nodig wil niet eens voor haar betalen.

En ze ZIET het niet eens!!!!!
iones schreef:
04-09-2018 12:39
Nee, want dan moet je aan de slag. De rommel achter zijn kont opruimen namelijk. Toch?
nee, dat doet hij, hij poetst, kookt ,bakt en braad, net als to.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
04-09-2018 12:40
nee, dat doet hij, hij poetst, kookt ,bakt en braad, net als to.
Zulke domme exemplaren heb je volgens mij alleen onder vrouwen. Van die wezens die vinden dat alles op hun schouders moet terecht komen.
[quote=turquasi post_id=28978494 time=1536049966 .
anoniem_373154 wijzigde dit bericht op 04-09-2018 12:47
Reden: Dubbel
71.43% gewijzigd
Linya87 schreef:
04-09-2018 12:46
Dit dus :-).

Dat noemen ze dus een freeloader. Je bent gewoon zijn extra bron van inkomsten/ gratis thuishulp en gratis sex.
1. Per direct stoppen met meebetalen voor hypotheek; jij krijgt daar immers niks voor terug.
2. Vertel dat je verwacht dat jullie ook 50/50 het huishouden doet aangezien jullie beiden werken. Heeft hij daar geen zin in, dan mag hij uit eigen zak een huishoudster betalen.
3. Aangezien iedereen bij jullie blijkbaar verantwoordelijk is voor eigen zaken mag hij ook per direct zijn eigen eten kopen en klaarmaken, om zijn spiermassa te onderhouden. Jij onderhoud immers ook je dochter.
4. Reken uit hoeveel kapperskosten je terugkrijgt en vraag dit aan hem terug.
5. Bekijk de rest vd vaste lasten en beoordeel wat jjj niet nodig vind. Dat mag hij gaan betalen.

Ik zou zeggen, print het uit, ga rond de keukentafel zitten en laat hem.dit allemaal ondertekenen. Als hij hard speelt, ga jij dat ook doen. Misschien is dit een wake up call voor hem. Kijk wat er uit dat gesprek komt. Komt daar niks uit, hoe moeilijk je dit ook vind, kap er dan mee. Hij vind het wel makkelijk zo, jij bouwt niks op. Dat is geen eerlijke relatie.
Waarom ga je geen ander werk zoeken wat beter betaald? Ik vraag me oprecht af in welke sector je werkt, met deze werktijden en het brutosalaris. Het klinkt in mijn ogen vreselijk slecht betaald!
Ik zie het wel, zeker. Het wordt me steeds meer duidelijk nu ook.
In het begin stoorde het mij ook al, maar je woont dan net samen. Elke keer er vanuit gaan dat het inderdaad zal veranderen..

En nee mijn mening van ex is echt gebaseerd om wat ik heb meegemaakt van haar. Van hem weinig gehoord erover, Heb me verder er niet mee bemoeid, behalve dat ik dr overige spullen maar ingepakt heb uiteindelijk toen ik in zou trekken. Want ook dat vertikte ze.

Ik voelde me bijna schuldig toen ik het voorstelde dat hij het verschil inlegde, want ik kreeg meteen het verwijt dat zijn spaarrekening al niet meer zo ‘dik’ was als vroeger (zou dolgelukkig zijn met zijn spaarrekening, dat ter zijde)
Heb wel direct een vermelding gemaakt dat hij vanavond maar eens moet wakker blijven tot ik thuis kom, we moeten babbelen! Die hypotheek, daar stop ik mee! Geen rechten, geen geld! Als hij dan zegt dat als ik zou huren, ik ook geld kwijt ben.. klopt, maar dan krijg ik ook weer een leuk bedrag aan toeslagen!
Ik ben niet iemand die klaagt bij mijn omgeving, dat creeert toch dat mensen met een scheef gezicht naar je partner gaan kijken, terwijl ik ook heus niet perfect ben. daarom heb ik uiteindelijk dit bericht geplaatst, het ligt dus niet aan mij, dat ik me compleet uitgezogen voel inmiddels. Niet bepaald wat ik voor ogen had toen ik 2 jaar terug introk bij iemand die buiten de financiële irritatie punten, en huishouden echt mijn maatje leek te zijn! Bedankt, ongezouten meningen kunnen soms hard zijn, maar wel nodig
mamaak schreef:
04-09-2018 12:54
Waarom ga je geen ander werk zoeken wat beter betaald? Ik vraag me oprecht af in welke sector je werkt, met deze werktijden en het brutosalaris. Het klinkt in mijn ogen vreselijk slecht betaald!
Ik ben jong uit huis gegaan, zal niet in details treden maar de thuissituatie was onhoudbaar. Veel te jong getrouwd (20) hierdoor alleen een mavo diploma behaald, na mijn huwelijk met toelatingstest een opleiding gestart maar nadat ik erachter kwam dat mijn ex een ander had, hem de deur uitgooide en er dus in de rechtszaal achterkwam met het bepalen alimentatie dat hij schulden had, moeten besluiten dat ik moest stoppen, ik kon niet rondkomen van mijn studiefinanciering, erbij lenen was geen optie ivm dat ik evt ook de schuldsanering in zou gaan. Je leest het al, script van gtst is er niets bij.
Goed zo TO! Gelijk aanpakken die hap want dit echt niet eerlijk zoals het gaat!
Succes, TO!
Life is short. Eat dessert first.
Annie31 schreef:
04-09-2018 12:26
toen ik introk hebben we een gesprek gehad over hoe en wat. En afspraak gemaakt dat ik zou bijdragen in de vaste lasten zodra ik mijn huis zou opzeggen. Zo gezegd zo gedaan
Betaal je qua hypotheek de rente en de aflossing of alleen de rente?
Annie31 schreef:
04-09-2018 13:05
Ik ben jong uit huis gegaan, zal niet in details treden maar de thuissituatie was onhoudbaar. Veel te jong getrouwd (20) hierdoor alleen een mavo diploma behaald, na mijn huwelijk met toelatingstest een opleiding gestart maar nadat ik erachter kwam dat mijn ex een ander had, hem de deur uitgooide en er dus in de rechtszaal achterkwam met het bepalen alimentatie dat hij schulden had, moeten besluiten dat ik moest stoppen, ik kon niet rondkomen van mijn studiefinanciering, erbij lenen was geen optie ivm dat ik evt ook de schuldsanering in zou gaan. Je leest het al, script van gtst is er niets bij.
Dat vind ik echt heel vervelend voor je. Hoop dat je nog eens in de gelegenheid komt om een diploma te halen en zo een betere financiële basis voor jezelf en dochter te creëren.
Sterkte met alles!
TO, je hebt het niet makkelijk gehad lees ik nu in je laatste post. Ik krijg de indruk dat je denkt dat jij geen goede, gezonde relatie verdient. Je hebt duidelijk wat verkeerde keuzes gemaakt qua mannen.

Hierboven heeft iemand een mooi lijstje gemaakt van dingen die je echt moet bespreken. Ik vond het een goed lijstje behalve het punt over eigen eten kopen en koken. Ik zou afspraken maken over die de boodschappen doet en wie wanneer kookt.

Als hij niet goed reageert op jouw eisen (en dat lijstje is heel redelijk!) dan zou ik serieus per direct weggaan. Ja dat is kut, want moet je weer van voor af aan iets opbouwen, maar dit is geen normale relatie hoor. Echt niet. Sterkte.
Je vent is gierig, het zou de mijne niet zijn in ieder geval.
Goed van je dat je het wel gaat bespreken. Hoop voor je dat het ook effect heeft!
(ik maak dat natuurlijk elke dag voor hem klaar voor de dag erop)...want je bent zijn moeder of er mankeert wat aan zijn handen?

Ik ben eerlijk gezegd te geschokt om verder te lezen het is 2018 geen 1952.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
To, wat goed dat je inziet dat dit niet kan en de ongezoute meningen zo goed opneemt.
Heel veel succes, laat je weten hoe het is gegaan?

Btw, sta je nog ingeschreven bij de woningbouw, voorbereid op de meest negatieve uitkomst?
Ik zou even wachten met dat tweede kind als ik je verhaal zo hoor is het niet echt een gelijkwaardige relatie.
Ik zou het redelijk vinden dat jij als “huur” naar rato meebetaald aan de hypotheekrente na aftrek dia hij via belasting terugkrijgt.

Als hij bodybuilder is zal hij veel en duur eten. Jij hebt een dochter dus dat kost ook extra geld. Ook de maaltijden e.d zou je naar rato kunnen betalen net als de stroom, gas, water e.d.

De gemeentelijke lasten naar rato betalen en alleen dat deel dat buiten de woz- heffing valt.

Verder het huishouden ook naar rato verdelen. Doe hij niks of wil hij niet naar rato alles verdelen dan zou ik maar heel snel een ander huis gaan zoeken en in gaan schrijven bij de woningbouw.

Hij verdient 4 x meer dan jij en moet aflossing aan het huis betalen. Dat geld is niet weg maar is eigenlijk een spaarpot. Hij houdt dan ook in verhouding heel veel meer over dan jij.

Als jij toekomst ziet met deze man moet er wel veel veranderen.

Mochten jullie samen een kind krijgen dan is de erfenis voor dat kind. Jij kan dan blijven wonen tot kind 18 jaar is of net zo lang als jullie regelen in het testament. Kind kan jou ook gewoon in het huis laten zitten. Maar....ik zou nu echt niet aan een kind denken zolang dit niet is opgelost. Met kind ga jij waarschijnlijk ook minder werken en hoe gaat je “vriend” dan de verdeling doen?
Als jij naar rato meebetaalt hou je meer over en kan je sparen voor als je op jezelf zou komen te staan.
Als hij niet naar ratio wil meebetalen omdat hij gierig is, moet je je afvragen of je wel een relatie met zo iemand wilt. Het is toch niet je huisgenoot met wie je alles zo eerlijk mogelijk wilt afwegen! Het is je partner! Met huisgenoot zou ik alles 50/50 doen. Maar een partner zou je moeten laten meeprofiteren wanneer hij veel meer verdient. Je houdt van elkaar en gunt het elkaar. Veel stellen die al lang bij elkaar zijn gooien alles op de grote hoop. Zeker als er kinderen in het spel zijn zou het toch raar zijn als de financiën totaal gescheiden zijn? Naar rato is m.i. het meest eerlijk, omdat je samen een huishouden vormt en ook financieel partners van elkaar. Je krijgt immers geen toeslagen omdat je samenwoont.
https://www.nibud.nl/consumenten/samenw ... taalt-wat/
Je woont samen met Dagobert Duck. Hij laat jou meebetalen aan zijn kosten (kapper, hypotheek) en ondertussen ben je ook nog al je toeslagen kwijt. En als het jaar voorbij is krijgt hij ook nog een leuk centje terug van zijn hypotheekrente aftrek die hij vast niet deelt met je.

Snel weer op jezelf gaan wonen, niet meer meebetalen aan zijn vermogensopbouw, kapper betaald hij zelf en de eerdere keren betaald hij je nog even terug en het huishouden per vandaag dus ook 50/50.
Hij is een profiteur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven