Met de auto naar school
maandag 3 september 2018 om 11:20
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen

dinsdag 4 september 2018 om 13:08
Basisschool van mijn oudste gaat over een paar jaar waarschijnlijk ook verhuizen. Mogelijk blijven ze in de buurt, maar misschien ook niet. En ja, dan zullen wij misschien ook met de auto gaan brengen.Star² schreef: ↑04-09-2018 10:29Ook dat kan nog altijd anders uitpakken. Lucifer haalde al sluitingen en fusies aan, school van mijn kinderen zat op een heel andere locatie toen we oudste inschreven. Daarnaast kunnen werksituaties veranderen, kan er een scheiding of een verhuizing plaatsvinden, etc.
Het gros van de mensen gedraagt zich gewoon normaal in het verkeer, dus vind het een beetje een nonprobleem eigenlijk.
En inderdaad, zou het ook nog kunnen dat wij ooit gaan verhuizen en de kinderen op deze school laten.
dinsdag 4 september 2018 om 13:24
Waar ik me hierover verbaas is dat sommigen zeggen dat je dan eerder van huis moet gaan. Alsof je je kind al om 8.00 op school kan dumpen. Hier mogen ze ‘pas’ 8.15 het plein op. En ik vind het raar dat school stimuleert de kinderen op de fiets te laten komen terwijl er niet eens een fatsoenlijke fietsenstalling en veilige route naar school is. Ze moeten hier twee keer over een drukke weg zonder zebra en als ze lopend gaan een stuk zonder stoep.

dinsdag 4 september 2018 om 13:33
Hier worden onze kinderen over het algemeen met de auto naar school gebracht vanwege doorrijden naar het werk. Ik parkeer de auto dan in de parkeervakken wat verder weg. Bij school niet echt verkeerschaos, wel parkeerchaos. School heeft al meerdere malen brieven verstuurd naar ouders vanwege het parkeerbeleid.
Maar soms gaan we ook lopend of met de fiets. Dochter fietste voor de 1e keer alleen (met een vriendinnetje) naar school toen ze 7 was. Zoon (5) kan pas sinds kort zonder zijwielen fietsen, en hij fietst ook zelf (samen met mij) naar school. Bij school 1 druk kruispunt met zebrapad. Daar laat ik hem op de stoep fietsen maar zeg hem wel dat hij moet opletten voor voetgangers.
Maar soms gaan we ook lopend of met de fiets. Dochter fietste voor de 1e keer alleen (met een vriendinnetje) naar school toen ze 7 was. Zoon (5) kan pas sinds kort zonder zijwielen fietsen, en hij fietst ook zelf (samen met mij) naar school. Bij school 1 druk kruispunt met zebrapad. Daar laat ik hem op de stoep fietsen maar zeg hem wel dat hij moet opletten voor voetgangers.

dinsdag 4 september 2018 om 14:21
Ik snap niet dat met de auto gaan gelijk wordt gesteld aan tijdnood, luiheid en aso rijgedrag. Om 400m met de auto af te leggen is wat bijzonder, maar anderen hebben de auto echt nodig voor werk, wonen verder van school, school ligt op de weg naar werk, mensen moeten op tijd op hun werk zijn... en nog tal van redenen die niks met tijdnood (ergo te laat van huis gaan en dus de auto) en luiheid te maken hebben. En niet iedere autorijdende ouder rijdt aso.
Ik krijg een beetje het gevoel dat hier thuisblijfmoeders fietsen aan het promoten zijn. Die hebben meer tijd (want geen tijdsdruk van op tijd op het werk moeten zijn) en de andere ouder heeft dan wellicht de auto mee naar werk, dus gaan ze met de fiets. Maar waarom is een ander dan dus meteen lui en aso? Ik snap die conclusie niet, dat is toch geen logische gevolgtrekking?
Ik krijg een beetje het gevoel dat hier thuisblijfmoeders fietsen aan het promoten zijn. Die hebben meer tijd (want geen tijdsdruk van op tijd op het werk moeten zijn) en de andere ouder heeft dan wellicht de auto mee naar werk, dus gaan ze met de fiets. Maar waarom is een ander dan dus meteen lui en aso? Ik snap die conclusie niet, dat is toch geen logische gevolgtrekking?
dinsdag 4 september 2018 om 14:23
volgens mij vooral mensen-zonder-kinderenShaunTheSheep schreef: ↑04-09-2018 14:21
Ik krijg een beetje het gevoel dat hier thuisblijfmoeders fietsen aan het promoten zijn.

dinsdag 4 september 2018 om 14:41
Van mij mag iedereen de school uitkiezen waarvan hij/zij denkt dat die school het beste bij zijn of haar kind past, ook als dat 30 kilometer van je huis is en je dan de auto pakt. Begrijpelijk. Waarom die auto dan per se zo dicht bij mogelijk bij de ingang van school geparkeerd moet worden weet ik niet.Koffiekop1 schreef: ↑04-09-2018 12:56Ja maar daarin heb je niet eindeloos de keus natuurlijk.
In de maatschappij is alles gewoon niet zo goed op elkaar afgestemd. Veel mensen móeten uiterlijk 9:00 uur op kantoor zitten van hun baas.
Als je dan nog reistijd hebt (wat je ook vaak niet voor het uitkiezen hebt) dan heb je dus haast ‘s morgens.
En je kiest een goede school die perfect bij je kind past, niet op basis van parkeerproblematiek.
Of doe jij je kind naar die slecht aangeschreven school of school met een levensovertuiging waar je niet achter staat, alleen zodat mensen als TO zich dan niet hoeven te ergeren aan jouw auto ‘s morgens?
Overigens zou ik de auto denk ik inderdaad 800 m eerder parkeren en het laatste stukje lopen met kind (moet niet nog een baby bij je hebben). En ik zou met baas en partner overleggen dat ik een paar dagen per week wat later op kantoor mag zijn. Maar ook dat kan niet iedereen regelen.
Zelf ben ik driedubbel lui. a) gekozen voor dichtstbijzijnde school b) auto of fiets pakken vind ik al teveel moeite c) in het geval van wel de auto pakken vind ik het teveel gedoe om dicht bij school in de buurt te parkeren dus doe ik dat op een plek waar ik weet dat het makkelijk is. Zeker toen ik in de auto ook nog een kinderwagen mee moest nemen.
Gemakzucht hoeft dus niet per se te betekenen dat je anderen tot last bent.

vrijdag 7 september 2018 om 08:57

vrijdag 7 september 2018 om 09:05

vrijdag 7 september 2018 om 09:06
Ja maar toch zijn er teveel mensen die niet zo denken. Maar die zullen dat ws hier niet schrijven.Lucifer2018 schreef: ↑07-09-2018 09:04Volgens mij zeggen de meeste hier toch al pagina's lang dat ze fietsen als het kan?

vrijdag 7 september 2018 om 09:17
Dit idd. Ik sta zelf als oversteekouder op een vaste dag in de week. En echt wel dat er, als het ook maar een beetje regent, veel meer ouders hun kind met de auto brengen en dat kind vervolgens zo dicht mogelijk bij de ingang uit de auto willen zetten. Ergo, ze gaan gewoon pontificaal op de oversteekplek staan. Echt als ze de auto in de school hadden kunnen rijden hadden ze dat nog gedaan. En, ja er komen ook nog een aantal kinderen wel gewoon op de fiets. Simpelweg omdat er geen auto bij huis is. De chaos is echt veel groter dan op een dag dat het niet regent. Er zitten zeker ouders bij die doorrijden naar het werk nadat de kinderen naar school zijn gebracht, maar er zijn er ook genoeg die wel weer lekker met de auto naar huis gaan. En nee, die wonen niet een paar kilometer van school, de meesten wonen binnen een kilometer.
vrijdag 7 september 2018 om 09:52
Volgens mij heeft werk of thuisblijven er niet zoveel mee te maken.ShaunTheSheep schreef: ↑04-09-2018 14:21Ik snap niet dat met de auto gaan gelijk wordt gesteld aan tijdnood, luiheid en aso rijgedrag. Om 400m met de auto af te leggen is wat bijzonder, maar anderen hebben de auto echt nodig voor werk, wonen verder van school, school ligt op de weg naar werk, mensen moeten op tijd op hun werk zijn... en nog tal van redenen die niks met tijdnood (ergo te laat van huis gaan en dus de auto) en luiheid te maken hebben. En niet iedere autorijdende ouder rijdt aso.
Ik bracht de kinderen lopend naar school, mijn fiets aan de hand. Vijf voor half negen zwaaien. Half uurtje fietsen, nog voor negenen op het werk.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn met een soortgelijke situatie, of zelfs minder dan een half uur fietsen, die dat dus ook gewoon doen. Maar ook zat die dan liever 5 minuten in de auto zitten.
En dat er eveneens genoeg mensen zijn die níet werken en wel de auto pakken. Om het slechte weer, omdat ze daarna veel boodschappen gaan doen, gewoonte..
etcetera.
Je hebt nu eenmaal automensen en je hebt buiten/ov mensen. En de omstandigheden doen er -op extremen na- niet zoveel toe, de keuze is gauw gemaakt al zijn er alternatieven.