Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)
maandag 29 mei 2017 om 10:09
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.
Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten...
Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.
Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..
En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven...
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.
Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten...
Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..
En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven...
Live life to the fullest
dinsdag 18 september 2018 om 12:06
Mis de bruiloften ergens wel van 'vroeger'.
Ergens thuis of in een of ander zaaltje wat heel persoonlijk wordt vanwege de geliefde gasten.
Lekker eten laten opscheppen door familie gemaakt of gewoon ergens thuis, uiteraard opperbeste, feestelijke gerechten.
Geen gezeik over tafelschikking en regeltjes maar gewoon met je zelf gekochte cadeau onder je arm aankomen in zelf gekozen kleding.
Lekker losjes...
Geen gezeik om kinderen want die vermaakten zich toch wel op het eventuele dans vloertje.
Niks geen gedoe over wie eerst wel of niet groeten...uiteraard groeten want asociaal weggaan zonder wat te zeggen was ook zo onpersoonlijk en ondankbaar..
Ben blij dat ik zelf een relaxe bruiloft heb gehad, het ging om plezier en geen gedoe met familie en vrienden waar ik normaal gesproken ook geen eisen aan stel dus ook niet op mijn trouwdag.
Ergens thuis of in een of ander zaaltje wat heel persoonlijk wordt vanwege de geliefde gasten.
Lekker eten laten opscheppen door familie gemaakt of gewoon ergens thuis, uiteraard opperbeste, feestelijke gerechten.
Geen gezeik over tafelschikking en regeltjes maar gewoon met je zelf gekochte cadeau onder je arm aankomen in zelf gekozen kleding.
Lekker losjes...
Geen gezeik om kinderen want die vermaakten zich toch wel op het eventuele dans vloertje.
Niks geen gedoe over wie eerst wel of niet groeten...uiteraard groeten want asociaal weggaan zonder wat te zeggen was ook zo onpersoonlijk en ondankbaar..
Ben blij dat ik zelf een relaxe bruiloft heb gehad, het ging om plezier en geen gedoe met familie en vrienden waar ik normaal gesproken ook geen eisen aan stel dus ook niet op mijn trouwdag.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 12:10
0.24% gewijzigd
dinsdag 18 september 2018 om 12:56
Helemaal mee eens!Donna1971 schreef: ↑18-09-2018 12:06Mis de bruiloften ergens wel van 'vroeger'.
Lekker losjes...
Die toeters en bellen van tegenwoordig vind ik zo overdreven.
Of je op audientie bij de koning en koningin mag komen.
Als ik een eisenlijstje met dresscode ontvang, ga ik juist niet naar zo'n "feest".
dinsdag 18 september 2018 om 13:04
Ik ben zo blij dat wij getrouwd zijn gewoon met alleen ons tweetjes en verder helemaal niemand erbij. Ik zou me zo diep en diep ongelukkig voelen de hele dag het middelpunt te zijn ed. Dus gewoon op reis gegaan, goedkoop geel jurkje en binnen een half uur lagen we al weer in zee te snorkelen. Ik zou het zo weer doen.
dinsdag 18 september 2018 om 13:20
Zó zó eens! Hou op schei uit zeg. Dan werp je een kushandje en danst lekker verder. Wat een achterlijk gedoe zeg.made@kate schreef: ↑17-09-2018 21:52Ik gedraag me zoals het hoort als gast. Dus ik doe mijn stinkende best voor een outfit en een gepast cadeau. Regel oppas als mijn kind niet mag komen. Overbrug een eetgat in de plaatselijke horeca in mijn overdresste feestjurk. Reis naar de locatie, neem er vrij voor. Ik verleen hand- en spandiensten als de cm dat vraagt, onderhoud het gesprek met tante Trudy en gedraag me verder keurig.
En al die moeite, tijd en geld stop ik erin uit liefde voor het bruidspaar, want voor mezelf
hoeft het echt niet per se. Als ik dan om 23.30 uur door de galmende microfoon te horen krijg dat ik of moet oprotten of moet wachten tot de lampen aangaan, dan is mijn feeststemming wel weg hoor.
Trouwen is nu eenmaal een erg sociaal gebeuren. Als je je gasten als stoorzenders beschouwt in plaats van dierbaren die je dichtbij wilt op zo’n dag, waarom nodig je ze dan uit?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 18 september 2018 om 13:21
Precies wat jij zegt donna1971
Al die focus op regeltjes, geld zaken, uiterlijk vertoon en de details,. Het kost zo veel energie.
Orangetree; Het middelpunt van de dag vond ik wel leuk, maar dat snorkelen klinkt nog beter!
Wij wilden t snel op de woensdag doen terwijl de vismarkt buiten het gemeentehuis staat, dan is het gratis
het feest wilden we later dan een keer doen aangezien ik zwanger was en niet heel fit en feestelijk. Door gulle hulp is er toch een feest gekomen, het vroegere pand van de jongeren organisatie van mijn man, de kookkunsten van schoonmoeder en vele vrienden hebben er een hele mooie avond van gemaakt. En de ceremoniemeester had aan de gasten een oproep gedaan om naast een envelop een pak luiers te geven. Briljant, het eerste jaar hebben we geen luiers hoeven te kopen. En door de budget organisatie en giften van 20 tot 50 per gast toch nog kiet gespeeld. En na 10 jaar nog steeds gelukkig en weer zwanger van onze 3de
Al die focus op regeltjes, geld zaken, uiterlijk vertoon en de details,. Het kost zo veel energie.
Orangetree; Het middelpunt van de dag vond ik wel leuk, maar dat snorkelen klinkt nog beter!
Wij wilden t snel op de woensdag doen terwijl de vismarkt buiten het gemeentehuis staat, dan is het gratis
Just do it
dinsdag 18 september 2018 om 13:25
dinsdag 18 september 2018 om 13:28
Dus jij mag het wel maar je gasten niet? Echt bizarre regel.lattemachiato schreef: ↑17-09-2018 17:45
Wij lieten (in 1996 al) onze ceremoniemeester een uur voor afloop door de microfoon zeggen, dat het feest nog een uur duurde en dat we graag volop wilden feesten. Dat als men eerder weg wilde dat nu meteen moest of dat ze anders tot het eind moesten blijven. We hebben op het eind een speech gegeven en zijn vertrokken. Alleen in het voorbij lopen heb ik mijn ouders en opa en oma nog kushandjes toe geworden.
Anders ben je, als je veel gasten hebt, aan het begin een uur aan het handen schudden en aan het eind weer. En iedereen maar in de rij staan ipv lekker te dansen.
De andere dingen die je zegt zijn van horen zeggen, dus dat weet je niet zeker. Bovendien heeft ze het niet tegen jou gezegd, dus jij geeft gewoon wat je normaal vindt. Alleen de tafelschikking (als dat zo ik, want is nogal via via) is natuurlijk heel raar. Niet dat er een schikking is, maar wel dat ze stellen uit elkaar haalt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 18 september 2018 om 13:31
+1 al had ik wel een goedkoop wit jurkjeOrangetree schreef: ↑18-09-2018 13:04Ik ben zo blij dat wij getrouwd zijn gewoon met alleen ons tweetjes en verder helemaal niemand erbij. Ik zou me zo diep en diep ongelukkig voelen de hele dag het middelpunt te zijn ed. Dus gewoon op reis gegaan, goedkoop geel jurkje en binnen een half uur lagen we al weer in zee te snorkelen. Ik zou het zo weer doen.
dinsdag 18 september 2018 om 16:54
Dat lijkt me dus werkelijk een fantastische baan. Nadeel is dat ik in het oosten woon. Volgens mij zijn de mensen hier veel te nuchter voor dat soort fratsen. Ik ga ervanuit dat ik er geen inkomen mee kan genereren.soetkees schreef: ↑01-06-2017 12:19Jazeker. Ik heb een vriendin die daar een heel aardig inkomen mee genereert. En zij regelt dan alles voor je, belt met alles en iedereen, zorgt ervoor dat oma met lactoseproblemen een ander hapje krijgt dan oom Jan die glutenvrij moet eten.
Deze vriendin doet alleen bruiloften en zoveel-jaar-huwelijksfeesten.
Een vriend van mij heeft een soortgelijk bedrijf, maar die regelt van alles, verjaardagen, jubilea, en ook bruiloften en niets is te gek, als je een kameel wil op je verjaardag, regelt hij een kameel.
dinsdag 18 september 2018 om 17:10
Ik vind in het voorbijlopen een kushandje toewerpen heel wat anders dan een half uur het bruidspaar aan de praat houden. Ik weet dat het meestal gebruikelijk is om gedag te zeggen tegen de gastheer en vrouw als je weg gaat, dus dat doe ik dan ook netjes. Maar ik heb vaak genoeg achter iemand in de rij gestaan die gelijk nog even zijn hele levensverhaal afstak tijdens het groeten, waardoor er een hele opstopping ontstaat. Als je daar een paar van hebt dan neemt dat afscheid nemen een behoorlijke tijd in beslag. En natuurlijk doen al die viva-forumsters die het niet begrijpen dit niet, maar heel veel andere mensen dus wel.
Soms als de rij van het afscheid nemen te lang is knijp ik er ook tussen uit en stuur de volgende dag een bedankkaartje dat we enorm genoten hebben etc etc. Dat wordt altijd wel gewaardeerd. Ik snap echt de lol van die lange rijen niet.
dinsdag 18 september 2018 om 17:13
Ik ging er eigenijk automatisch van uit dat werd bedoeld geen foto's van het bruidspaar. Maar foto's van jezelf bepaal jezelf lijkt me.AnAppleADay schreef: ↑18-09-2018 09:56Helemaal geen foto's op sm heb ik nog nooit van gehoord. Wel geen foto's van het bruidspaar en dat snap ik wel.
Maar als ik een mooie foto van vriend en mij in feestoutfit op instagram wil zetten dan wordt dat meestal juist wel gewaardeerd (inclusief hashtag).
Als je helemaal geen foto's wilt maak je jezelf echt te belangrijk.
Geen gedag zeggen snap ik wel, als je als gast per se weer tijd van het bruidspaar wilt als je weg gaat dan maak je je als gast weer te belangrijk.
woensdag 19 september 2018 om 22:09
Ik heb best veel geks meegemaakt op bruiloften, maar nog nooit dat het verboden werd om afscheid te nemen van het bruidspaar.lattemachiato schreef: ↑18-09-2018 17:10Ik vind in het voorbijlopen een kushandje toewerpen heel wat anders dan een half uur het bruidspaar aan de praat houden. Ik weet dat het meestal gebruikelijk is om gedag te zeggen tegen de gastheer en vrouw als je weg gaat, dus dat doe ik dan ook netjes. Maar ik heb vaak genoeg achter iemand in de rij gestaan die gelijk nog even zijn hele levensverhaal afstak tijdens het groeten, waardoor er een hele opstopping ontstaat. Als je daar een paar van hebt dan neemt dat afscheid nemen een behoorlijke tijd in beslag. En natuurlijk doen al die viva-forumsters die het niet begrijpen dit niet, maar heel veel andere mensen dus wel.
Soms als de rij van het afscheid nemen te lang is knijp ik er ook tussen uit en stuur de volgende dag een bedankkaartje dat we enorm genoten hebben etc etc. Dat wordt altijd wel gewaardeerd. Ik snap echt de lol van die lange rijen niet.
Je gasten komen voor jou, niet andersom. Als je alleen maar wilt feesten/dansen in plaats van je bezighouden met je gasten, waarom zijn die gasten er dan?
Na zo’n mededeling door de cm is de stemming toch gelijk minder feestelijk? Ik zou namelijk direct mijn biezen pakken. En als meer gasten dat doen, valt er nog weinig te feesten. Als ik iets een anticlimax en totaal niet feestelijk vind is het wel gedag zeggen (of met andere gasten achterblijven na het kushandje) als de locatiemedewerkers al stoelen stapelen in het tl-licht. Dat is dan wat ik van de bruiloft zou onthouden.
Het allerleukste van mijn eigen trouwdag vond ik juist dat al mijn dierbaren zich speciaal voor ons hadden opgetut en allemaal tegelijk heel dicht in de buurt waren om ons huwelijk te vieren. Daar kon geen dancing queencover tegenop.
donderdag 20 september 2018 om 13:02
Hier wel meegemaakt, dat was dan ook een belachelijk grote (en saaie trouwens) bruiloft waarop Jan en alleman was uitgenodigd. Stonden ze eerst al een uur handjes te schudden dus wilden niet ook nog tijdens het 'feest' (er was niet eens muziek) de hele tijd onderbroken worden door weggaande gasten. Als je zoveel mensen hebt uitgenodigd snap ik dat ook wel. Maar dan lijkt voor mij de gezelligheid er sowieso wel een beetje af.made@kate schreef: ↑19-09-2018 22:09Ik heb best veel geks meegemaakt op bruiloften, maar nog nooit dat het verboden werd om afscheid te nemen van het bruidspaar.
Je gasten komen voor jou, niet andersom. Als je alleen maar wilt feesten/dansen in plaats van je bezighouden met je gasten, waarom zijn die gasten er dan?
Na zo’n mededeling door de cm is de stemming toch gelijk minder feestelijk? Ik zou namelijk direct mijn biezen pakken. En als meer gasten dat doen, valt er nog weinig te feesten. Als ik iets een anticlimax en totaal niet feestelijk vind is het wel gedag zeggen (of met andere gasten achterblijven na het kushandje) als de locatiemedewerkers al stoelen stapelen in het tl-licht. Dat is dan wat ik van de bruiloft zou onthouden.
Het allerleukste van mijn eigen trouwdag vond ik juist dat al mijn dierbaren zich speciaal voor ons hadden opgetut en allemaal tegelijk heel dicht in de buurt waren om ons huwelijk te vieren. Daar kon geen dancing queencover tegenop.
zaterdag 22 september 2018 om 09:46
https://www.fempositive.com/this-brides ... est-of-us/
Deze bruid had onder andere bedacht dat alle gasten of een boblijn of een paardenstaart moesten hebben, dat gasten die minder dan $75 meebrachten weggestuurd gingen worden en dat nieumand tegen de bruid mocht praten
Deze bruid had onder andere bedacht dat alle gasten of een boblijn of een paardenstaart moesten hebben, dat gasten die minder dan $75 meebrachten weggestuurd gingen worden en dat nieumand tegen de bruid mocht praten
zaterdag 22 september 2018 om 10:13
Een feest zonder muziek? Wat moet ik me daarbij voorstellenBee_Kind schreef: ↑20-09-2018 13:02Hier wel meegemaakt, dat was dan ook een belachelijk grote (en saaie trouwens) bruiloft waarop Jan en alleman was uitgenodigd. Stonden ze eerst al een uur handjes te schudden dus wilden niet ook nog tijdens het 'feest' (er was niet eens muziek) de hele tijd onderbroken worden door weggaande gasten. Als je zoveel mensen hebt uitgenodigd snap ik dat ook wel. Maar dan lijkt voor mij de gezelligheid er sowieso wel een beetje af.
Waar het om gaat is of je je gasten als decorstuk ziet of als dierbaren van wie je het oprecht fijn vindt dat ze er zijn.
zaterdag 22 september 2018 om 10:16
lotus77 schreef: ↑22-09-2018 09:46https://www.fempositive.com/this-brides ... est-of-us/
Deze bruid had onder andere bedacht dat alle gasten of een boblijn of een paardenstaart moesten hebben, dat gasten die minder dan $75 meebrachten weggestuurd gingen worden en dat nieumand tegen de bruid mocht praten![]()
Ben benieuwd hoeveel gasten er uiteindelijk zijn in zo’n geval. Al was het mijn bloedeigen dochter. No way dat ik me als gast zo zou laten vernederen.
zaterdag 22 september 2018 om 10:22
Een feest waarbij iedereen aan de kant staat/zit te kletsen. Zonder muziek dus
zaterdag 22 september 2018 om 10:29
Ik ben wel al op meer bruiloften geweest waar hele strenge en uitgebreide regels omtrent social medis waren. Laatst mocht ook niemand iets plaatsen en achteraf sowieso pas na goedkeuring van het bruidspaar.
Het bruidspaar plaatste zelf ook pas ruim 3 weken na de bruiloft een post dat ze getrouwd waren. Beiden hebben een baan die draait om social media, dus dat was wel opvallend.
Het bruidspaar plaatste zelf ook pas ruim 3 weken na de bruiloft een post dat ze getrouwd waren. Beiden hebben een baan die draait om social media, dus dat was wel opvallend.
zaterdag 22 september 2018 om 10:29
lotus77 schreef: ↑22-09-2018 09:46https://www.fempositive.com/this-brides ... est-of-us/
Deze bruid had onder andere bedacht dat alle gasten of een boblijn of een paardenstaart moesten hebben, dat gasten die minder dan $75 meebrachten weggestuurd gingen worden en dat nieumand tegen de bruid mocht praten![]()
Hoewel ik altijd mijn twijfels heb bij het waarheidsgehalte, vind ik het ook altijd erg vermakelijk om soortgelijke ervaringen op dailymail te lezen:
https://www.dailymail.co.uk/femail/arti ... ssues.html
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
zaterdag 22 september 2018 om 10:45
.
Was het dan wel een beetje sfeervolle locatie of gewoon gehuurde klapstoelen in het buurthuis neergezet? Of maakte de topcateraar veel goed? Waren er wel stukjes, een act of een goochelaar ofzo? Wat bespreek je dan met je buren op zo’n avond?
Vragen, vragen
zaterdag 22 september 2018 om 11:30
De locatie was wel mooi ja! Ik was er alleen voor het feest, dus eten geen idee! Catering in de avond was prima, niet spectaculair maar gewoon wel goed. Geen stukjes en op een gegeven moment ben je wel uitgepraat ja
zaterdag 22 september 2018 om 11:36
Ik vind dat massaal foto’s op social media plaatsen ook wel stom hoor. Laatst ging een collega trouwen, was op een doordeweekse dag tijdens werktijd dus veel mensen konden niet gaan. Maar echt nog geen 5 minuten nadat collega bij de kerk gearriveerd was had 1 van de collegas die er was al 10 foto’s in de groepsapp van werk gezet en 2 foto’s op de Facebookpagina van werk. Allemaal zonder goedkeuring van trouwende collega.
Dus ik snap heel goed dat mensen van tevoren dan maar regeltjes op gaan leggen.
Dus ik snap heel goed dat mensen van tevoren dan maar regeltjes op gaan leggen.
zaterdag 22 september 2018 om 11:40
Ik denk eerder dat die bruid dat zei omdat ze wil benadrukken bij haar vrienden dat 120 euro een goed bedrag is om aan haar te geven.Smam1517 schreef: ↑29-05-2017 10:20Jeej wat een regels... maar probeer je er toch maar aan te houden als je naar de bruiloft gaat. Uiteindelijk is het de dag van het bruidspaar en als je ervoor kiest om te gaan dan heb je je ook te schikken vind ik.
Cadeau; wij geven 50 euro per stel. Maar ik denk dat dat erg weinig is als ik bedrag van 120 euro lees?! Al denk ik ook dat dat iets is wat je met z'n allen in stand houdt.