Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
elf12 schreef:
01-06-2017 23:48
Klinkt super! Alvast een hele mooie, ontspannen en zonnige dag gewenst!
Dank je!

Het past ook bij ons en bij ons gezelschap om deze invulling aan de dag te geven.
Ja zonnige dag hoop ik ook erg op, al kunnen we op de locatie met minder mooi weer gelukkig ook uit de voeten.
consuelabananahammok schreef:
02-06-2017 00:38
Dank je!

Het past ook bij ons en bij ons gezelschap om deze invulling aan de dag te geven.
Ja zonnige dag hoop ik ook erg op, al kunnen we op de locatie met minder mooi weer gelukkig ook uit de voeten.
He wat leuk dat je gaat trouwen. Gefeliciteerd!
consuelabananahammok schreef:
02-06-2017 00:38
Dank je!

Gefeliciteerd!!

Ik vind het ook allemaal nogal gedwongen overkomen, zou me als gast denk ik ook een beetje ongemakkelijk voelen. Dat ze zoveel geld verwacht van haar gasten vind ik ook absurd. Dat delen van foto's op social media niet gewaardeerd wordt snap ik dan wel weer heel goed.

Wij gaan deze maand trouwen en hebben een heel relaxt feestje met een klein groepje vrienden/familie, van mij hoeft het allemaal niet zo volgens het boekje :)
Ik vind stukjes leuk.
Hopelijk kunnen we er over twee maanden een paar tegemoet zien :yes:
Anijsster schreef:
29-05-2017 10:21
Ja dat ook natuurlijk.

Wat ik meestal doe is de envelop vullen met tientjes of twintigjes en dan peil ik op de dag zelf wat anderen geven. Dan bepaal ik ter plekke wat ik geef. Heeeel onzeker en gek natuurlijk maar ik wil gewoon niet negatief of positief opvallen met mijn gift.
En als het nou een bruiloft is met allemaal rijke mensen die over het algemeen makkelijk een rug doneren... mag ik met mijn uitkering dan een paar maanden huishoudgeld gaan dokken? Nou echt niet. Je geeft wat je kan missen en wat je het waard vind. Niet geven om wat een ander geeft.
nina1966 schreef:
02-06-2017 19:57
En als het nou een bruiloft is met allemaal rijke mensen die over het algemeen makkelijk een rug doneren... mag ik met mijn uitkering dan een paar maanden huishoudgeld gaan dokken? Nou echt niet. Je geeft wat je kan missen en wat je het waard vind. Niet geven om wat een ander geeft.
+1 Wij stelden alles op prijs wat we kregen. Het ging ons om het gebaar en niet om de hoeveelheid.
Consuela, gefeliciteerd en ik wens je een mooie dag toe!
nina1966 schreef:
02-06-2017 19:57
Ja precies! Voor iemand die 3000 netto per maand verdiend is 100 euro relatief véél minder dan voor iemand met minimumloon. Op die manier wordt je dubbel genaaid als je minder verdiend, want er wordt blijkbaar wel van je verwacht dat je even dure kado's geeft op verjaardagen/bruiloften etc.
Grappig is trouwens dat je vaak ziet dat mensen met veel geld nog het schraalst zijn met kado's en niet naar verhouding méér geven...
Ik neem mijn kind altijd mee naar bruiloften van familie en goede vrienden. Alleen bij het feest breng ik haar naar mijn moeder of schoonmoeder want daar heeft ze niks aan. Ze is overigens ontzettend rustig en heeft nog nooit zitten huilen of gillen tijdens een ceremonie. Bruiloften van kennissen of collega's doe ik het weer niet want kind heeft ook niets met die mensen. Qua bedrag enveloppe kijk ik ook wel deels naar de financiele situatie van het stel. Normaal geven we bij familie en zeer goede vrienden 100, normale vrienden 50 en kennissen/collega's 40. Maar mochten ze het niet heel breed hebben gun ik/gunnen wij het ze wel om zoveel mogelijk kosten terug te verdienen. En degene wie wij kennen wie financieel moeilijk zitten hebben allemaal een gratis trouwens gemeentehuis en wat eten thuis gedaan.

Schoonzus en zwager gingen trouwen en hadden 200 mensen zelf uitgenodigd. Hier zaten ook personen tussen wie ze al 10 jaar niet hadden gezien maar die hoor je uit te nodigen volgens hun (geen familie of naaste vrienden, iets in hun branche of oude studievrienden) Toen ik zei dat ik dat best raar vind aangezien je niets meer deelt verder zeiden ze dat ik dat niet snap want het is een cultuur dingetje. Ik heb het er met meerdere uit hun cultuur over gehad en iedereen zei ook dat dat gewoon onzin was. Later werden er nog 250 extra mensen aan de gastenlijst toegevoegd, want dat was leuk voor mama en papa zodat hun vrienden er ook konden zijn. Uiteindelijk zijn ze nu na 5 jaar nog steeds niet getrouwd.
Echt heel gek misschien maar als je gaat trouwen nodig je in mijn ogen mensen uit die je graag om je heen hebt en die van je houden. Als zij de dag graag met je mee willen vieren dan is dat het mooiste cadeau dat je kunt krijgen.

Ik vind die mensen die bij wijze van spreken al op voorhand de centen aan het tellen zijn zo vreselijk oppervlakkig.

En wat betreft al die regeltjes : Het verhoogt de feestvreugde nu niet bepaald. Absoluut killing voor een leuk, spontaan, vrolijk feest. Mijn vrienden zouden het niet zijn ... controle freaks ... brrrr. Alhoewel ik denk (vooroordeelalert) dat het vooral de bruid is die zich te buiten gaat aan het onderwerpen van alles en iedereen aan haar wil.
Hier ook binnenkort een bruiloft. We kregen het verzoek niet zelf foto's te maken op die dag.

Maar.... ik geef een klap geld uit aan kleding en kapsel. En de fotograaf die komt gaat natuurlijk geen foto's maken van mij alleen. Ik vind het wel leuk om een mooie foto te hebben van die dag.
Wellicht dat ik even naar buiten loop op de dag zelf en daar iemand een foto laat maken.
Je kunt méér.
Op de bruiloft van mijn broertje fotografeerden de gasten elkaar en appten ze de foto's direct naar degenen die op de foto stonden. Kon ik meteen zien dat ik dus enorme ballonkuiten heb... :|

De plechtigheid zelf was natuurlijk voorbehouden aan de gehuurde fotograaf. Daar wil je geen ome Sjaak tussendoor hebben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Behalve de ceremonie meester apart van zijn vriendin het redelijk normale regels denk ik. Alleen houden veel mensen zich er niet aan. Zelfs na een geboorte zie ik bijdehante kennissen al op sm zetten gefeliciteerd met jullie Gerrit. Brutaal zeg!
Ik vind het geen rare verzoeken. Ik vind het wel triest dat het nodig is om te vermelden. Wij hebben ook een uitnodiging thuis liggen, waarin het verzoek staat om geen foto's op social media te plaatsen. Mij lijkt het vanzelfsprekend, maar voor sommigen is het dat blijkbaar niet. En geen foto's maken tijdens de ceremonie snap ik ook. Ze hebben vermoedelijk een fotograaf en die maakt al foto's, andere leiden alleen maar af en lopen misschien ook nog eens de fotograaf in de weg.
Bruidspaar feliciteren na de familie lijkt me ook normaal, maar ja je hebt van die mensen.... Ik vermoed dat ze een slechte ervaring hebben wat dat betreft binnen de familie. Kinderen thuis laten vind ik ook geen rare vraag. Er zijn zat mensen die hun kinderen mee nemen, terwijl die het bruidspaar niet eens kennen. Als het de kinderen van hun eigen broers of zussen zijn vind ik het wat anders. En als je eerder weg gaat het verzoek om niet te groeten vind ik heel verstandig. Dat is echt niet leuk, dan sta je het laatste uur alleen handen te schudden in plaats van lekker te feesten.
Wij lieten (in 1996 al) onze ceremoniemeester een uur voor afloop door de microfoon zeggen, dat het feest nog een uur duurde en dat we graag volop wilden feesten. Dat als men eerder weg wilde dat nu meteen moest of dat ze anders tot het eind moesten blijven. We hebben op het eind een speech gegeven en zijn vertrokken. Alleen in het voorbij lopen heb ik mijn ouders en opa en oma nog kushandjes toe geworden.
Anders ben je, als je veel gasten hebt, aan het begin een uur aan het handen schudden en aan het eind weer. En iedereen maar in de rij staan ipv lekker te dansen.
De andere dingen die je zegt zijn van horen zeggen, dus dat weet je niet zeker. Bovendien heeft ze het niet tegen jou gezegd, dus jij geeft gewoon wat je normaal vindt. Alleen de tafelschikking (als dat zo ik, want is nogal via via) is natuurlijk heel raar. Niet dat er een schikking is, maar wel dat ze stellen uit elkaar haalt.
t Lijkt me idd heel irritant als de mensen komen binnendruppelen en ook weer weg druppelen zodat je de hele avond aan het handjes geven bent.
Wij hebben alvast één cadeau namens heel veel mensen, dat schiet iig lekker op.
Je kunt méér.
lattemachiato schreef:
17-09-2018 17:45
Ik vind het geen rare verzoeken. Ik vind het wel triest dat het nodig is om te vermelden. Wij hebben ook een uitnodiging thuis liggen, waarin het verzoek staat om geen foto's op social media te plaatsen. Mij lijkt het vanzelfsprekend, maar voor sommigen is het dat blijkbaar niet. En geen foto's maken tijdens de ceremonie snap ik ook. Ze hebben vermoedelijk een fotograaf en die maakt al foto's, andere leiden alleen maar af en lopen misschien ook nog eens de fotograaf in de weg.
Bruidspaar feliciteren na de familie lijkt me ook normaal, maar ja je hebt van die mensen.... Ik vermoed dat ze een slechte ervaring hebben wat dat betreft binnen de familie. Kinderen thuis laten vind ik ook geen rare vraag. Er zijn zat mensen die hun kinderen mee nemen, terwijl die het bruidspaar niet eens kennen. Als het de kinderen van hun eigen broers of zussen zijn vind ik het wat anders. En als je eerder weg gaat het verzoek om niet te groeten vind ik heel verstandig. Dat is echt niet leuk, dan sta je het laatste uur alleen handen te schudden in plaats van lekker te feesten.
Wij lieten (in 1996 al) onze ceremoniemeester een uur voor afloop door de microfoon zeggen, dat het feest nog een uur duurde en dat we graag volop wilden feesten. Dat als men eerder weg wilde dat nu meteen moest of dat ze anders tot het eind moesten blijven. We hebben op het eind een speech gegeven en zijn vertrokken. Alleen in het voorbij lopen heb ik mijn ouders en opa en oma nog kushandjes toe geworden.
Anders ben je, als je veel gasten hebt, aan het begin een uur aan het handen schudden en aan het eind weer. En iedereen maar in de rij staan ipv lekker te dansen.
De andere dingen die je zegt zijn van horen zeggen, dus dat weet je niet zeker. Bovendien heeft ze het niet tegen jou gezegd, dus jij geeft gewoon wat je normaal vindt. Alleen de tafelschikking (als dat zo ik, want is nogal via via) is natuurlijk heel raar. Niet dat er een schikking is, maar wel dat ze stellen uit elkaar haalt.
Ik gedraag me zoals het hoort als gast. Dus ik doe mijn stinkende best voor een outfit en een gepast cadeau. Regel oppas als mijn kind niet mag komen. Overbrug een eetgat in de plaatselijke horeca in mijn overdresste feestjurk. Reis naar de locatie, neem er vrij voor. Ik verleen hand- en spandiensten als de cm dat vraagt, onderhoud het gesprek met tante Trudy en gedraag me verder keurig.

En al die moeite, tijd en geld stop ik erin uit liefde voor het bruidspaar, want voor mezelf
hoeft het echt niet per se. Als ik dan om 23.30 uur door de galmende microfoon te horen krijg dat ik of moet oprotten of moet wachten tot de lampen aangaan, dan is mijn feeststemming wel weg hoor.

Trouwen is nu eenmaal een erg sociaal gebeuren. Als je je gasten als stoorzenders beschouwt in plaats van dierbaren die je dichtbij wilt op zo’n dag, waarom nodig je ze dan uit?
Helemaal geen foto's op sm heb ik nog nooit van gehoord. Wel geen foto's van het bruidspaar en dat snap ik wel.
Maar als ik een mooie foto van vriend en mij in feestoutfit op instagram wil zetten dan wordt dat meestal juist wel gewaardeerd (inclusief hashtag :proud: ).
Als je helemaal geen foto's wilt maak je jezelf echt te belangrijk.

Geen gedag zeggen snap ik wel, als je als gast per se weer tijd van het bruidspaar wilt als je weg gaat dan maak je je als gast weer te belangrijk.
Jemig, zoveel regeltjes.... vind het een beetje een krampachtig ego-echtpaar o_o

Tijdens ons feest wou ik juist dat de gásten het naar de zin hadden.... Ik zag het niet als "Mijn Dag" maar gewoon als een leuke dag voor iedereen. Mensen nemen ook de moeite om speciaal voor jou te komen en kopen nieuwe kleding ed he?!. Mag je toch ook waarderen door ze een soort van welkom te heten met wat hartelijkheid?

Geen afscheid nemen als het feest nog niet afgelopen is vind ik dus belachelijk. Je kunt toch gewoon even wederzijds (!) bedanken en nog iets aardigs zeggen? Even een goed momentje afwachten.
Geen foto's op SM. Tja. Niet van bruidspaar snap ik wel. Andere foto's zou volgens mij geen probleem moeten zijn.
Geen kinderen vind ik wat cru maar snap ik ook wel weer (alhoewel oom of tantezeggertjes toch wel welkom zijn???)

En oooohhhh.... wat doorzichtig om hoge kadobedragen te noemen. Allemachtig, wat genant zeg. Laat ze zich diep schamen!
Hier, in mijn omgeving, geeft iedereen meestal 50,= euro per stel. Prima wat mij betreft. ALs je de hele dag meegaat, incl. diner ed dan is het vaak 75,= euro.
Voor cadeaugeld stellen wij altijd dat we iig compenseren voor de drank en hapjes die we hebben verorberd ;D Zijn het hechte vrienden dan geven we meer, zijn het gewoon wat kennissen/collega's dan houden we het daarbij (meestal 40-50 euro en anders tot de 120 euro).

Betreft bridezilla's en overmatig veel regeltjes; als het ons niet aanstaat dan komen we niet en spreken we los een keer af met het bruidspaar om het op iets relaxtere manier te vieren. Lekker uit eten en bijkletsen is toch veel leuker dan moeten vechten voor even 2 minuten het bruidspaar spreken en de rest van de tijd opgescheept zitten met tante Truus die al een half uur als een blok aan je been hangt.
Tjee... mijn romantische beeld van bruiloften om gezamenlijk de liefde te vieren brokkelt door het viva forum steeds verder af.

Het begint al met de vrijgezellenfeesten die regelmatig leiden tot een drama. Dan de uitnodingen met opgelegde regels en cadeautips. Fatsoensnormen die niet worden begrepen en gasten die met tegenzin komen opdraven al dan niet volgens dresscodes... Het zal wel door social media komen en de zin en onzin van pinterest en insta.

Ik ben niet getrouwd maar zou het er op aankomen dan zou ik op basis van al al deze toestanden er voor kiezen om er tussen uit te piepen, het een en ander laten vastleggen op video en foto en daarna een surprise party geven.

Maar dat zal ook wel niet goed zijn... ;-)
:lol:

Of gewoon een soort van heel luxe verjaardagsfeest. Dus de mensen die normaal gesproken op je verjaardag komen. Die je door en door kent en je lief zijn. En dan daarmee een leuke dag-met-wat-extra's te hebben.
Hoe zit het tegenwoordig met geboortes en cadeaus?
Kreeg onlangs 2 verschillende geboortekaartjes waarin als cadeau een speciaal aangemaakt rekening nummer voor de pasgeborene stond.

Is dit weer nieuw en wat voor bedrag is dan gebruikelijk?

Naar 1 ben ik al op kraamvisite geweest en heb een speelkleed als cadeau gegeven ipv gebruikt te maken van het rekening nummer.
Vond het vragen naar geld een beetje vreemd?
Donna1971 schreef:
18-09-2018 11:41
Hoe zit het tegenwoordig met geboortes en cadeaus?
Kreeg onlangs 2 verschillende geboortekaartjes waarin als cadeau een speciaal aangemaakt rekening nummer voor de pasgeborene stond.

Is dit weer nieuw en wat voor bedrag is dan gebruikelijk?

Naar 1 ben ik al op kraamvisite geweest en heb een speelkleed als cadeau gegeven ipv gebruikt te maken van het rekening nummer.
Vond het vragen naar geld een beetje vreemd?
Geld voor babies vind ik ook raar, ik heb wel een bedrag voor de spaarrekening van mijn nichtje gegeven maar dat was best een flink bedrag met het idee om rente te vangen over de komende 18 jaar. Maar dat vind ik echt iets voor opa's, oma's, ooms en tantes.
Mijn ouders hebben (op eigen verzoek) inderdaad een bedrag op een rekening overgemaakt, maar zoiets op je geboortekaartje zetten? Nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Volgens mij is dat een Vlaams gebruik, een rekeningnummer op een geboortekaartje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven