Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
Snarky schreef:
01-06-2017 10:24
Dit dus. Je moet gewoon nooit zonder uitdrukkelijke toestemming foto's van de privézaken anderen op internet pleuren. Gewoon nooit.
Wat op het internet staat gaat nooit meer weg, en niet iedereen wil alles maar met jan en alleman delen.
En dan loopt er toevallig een oude buurvrouw of een andere vage kennis over de markt, die niet uitgenodigd is en jullie net het stadhuis binnen ziet gaan. Die maakt wel een foto en stuurt dat rond binnen de oude buurt met 'kijk eens wat voor leuks ik net zag'.

Overal kan altijd iemand foto's maken. De meeste mensen gaan daar goed mee om, sommigen delen het wel. Ik zie het probleem niet zo van een foto van het bruidspaar delen. Ik vind op FB zetten dat er een kindje is geboren of iemand is overleden, terwijl je niet de ouder of het kind van diegene bent veel kwalijker.
_Marana_ schreef:
01-06-2017 10:42
En dan loopt er toevallig een oude buurvrouw of een andere vage kennis over de markt, die niet uitgenodigd is en jullie net het stadhuis binnen ziet gaan. Die maakt wel een foto en stuurt dat rond binnen de oude buurt met 'kijk eens wat voor leuks ik net zag'.

Overal kan altijd iemand foto's maken. De meeste mensen gaan daar goed mee om, sommigen delen het wel. Ik zie het probleem niet zo van een foto van het bruidspaar delen. Ik vind op FB zetten dat er een kindje is geboren of iemand is overleden, terwijl je niet de ouder of het kind van diegene bent veel kwalijker.
Dat laatste is eigenlijk precies hetzelfde als je eerste voorbeeld. Je bent andermans nieuws aan het delen, en dat is gewoon asociaal.
_Marana_ schreef:
01-06-2017 10:42

Voor soort foto's zijn besloten Whats-appgroepen juist heel geschikt. Facebook niet, want tenzij je je account helemaal afgetimmerd hebt weet je nooit waar je de dingen die jij in de etalage zet via via uiteindelijk allemaal terecht komen.
Geef mensen gewoon zelf de keuze wat ze aan de hele wereld willen laten zien en wat niet. Deel je zaken alleen met de mensen die het ook echt wat aangaat.
Annelleke schreef:
01-06-2017 10:48
Dat laatste is eigenlijk precies hetzelfde als je eerste voorbeeld. Je bent andermans nieuws aan het delen, en dat is gewoon asociaal.
Een bruiloft is openbaar nieuws, een geboorte of een overlijden is persoonlijk nieuws. Ik kan wel begrijpen waarom iemand een foto van een bruidspaar deelt, en ik begrijp dat niet van een geboorte of een overlijden.

(ik doe het zelf niet, maar ik begrijp het wel)
anoniem_338331 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 10:58
0.11% gewijzigd
Snarky schreef:
01-06-2017 10:48
Voor soort foto's zijn besloten Whats-appgroepen juist heel geschikt. Facebook niet, want tenzij je je account helemaal afgetimmerd hebt weet je nooit waar je de dingen die jij in de etalage zet via via uiteindelijk allemaal terecht komen.
Geef mensen gewoon zelf de keuze wat ze aan de hele wereld willen laten zien en wat niet. Deel je zaken alleen met de mensen die het ook echt wat aangaat.
mee eens
_Marana_ schreef:
01-06-2017 10:50
Een bruiloft is openbaar nieuws, een geboorte of een overlijden is persoonlijk nieuws. Ik kan wel begrijpen waarom iemand een foto van een bruidspaar deelt, en ik begrijpt dat niet van een geboorte of een overlijden.

(ik doe het zelf niet, maar ik begrijp het wel)
Precies. Een geboorte is toch totaal iets anders dan een kiekje van het bruidspaar, om over een overlijden maar te zwijgen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Annelleke schreef:
01-06-2017 09:47
Het is net als met de geboorte van een kind of zwangerschap of andere levensgebeurtenis. Mensen willen graag zelf hun nieuws brengen, er zit veel vreugde in het brengen van groots nieuws en door foto's op internet te gooien pak je de mensen hun kans om hun nieuws te vertellen af.
Nou neem ik toch aan dat iedereen die een bruiloft met vrienden en familie viert, dat voor de rest toch niet geheim houdt? Wat is dat grote nieuws dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ai, die t!
AnAppleADay schreef:
01-06-2017 09:44

Waarschijnlijk omdat ze de foto's willen plaatsen die zijzelf het mooiste vinden en ze niet willen dat hun kennissen-die-niet-zijn-uitgenodigd hun als eerste zien op een onflatteuze foto met een slechte camera.

Ik zie het probleem niet zo, maar kan me voorstellen dat anderen dat wel hebben.
Tegenwoordig zijn de camera's van mobieltjes stukken beter dan een camera van 200 Euro, hoor. Je kunt er schitterende foto's mee maken.
_Marana_ schreef:
01-06-2017 10:58
ai, die t!
wellleke thee?
blijfgewoonbianca schreef:
01-06-2017 10:59
Tegenwoordig zijn de camera's van mobieltjes stukken beter dan een camera van 200 Euro, hoor. Je kunt er schitterende foto's mee maken.
Ja dat kan, maar dat kan buurvrouw Miep niet. :proud:
01-06-2017 11:00
wellleke thee?
Nouschi quote mij en in die quote staat een t teveel (en ze zegt er niet eens iets over :proud: )
Geen idee waar die extra t vandaan komt :whistle:
_Marana_ schreef:
01-06-2017 11:04
Nouschi quote mij en in die quote staat een t teveel (en ze zegt er niet eens iets over :proud: )
Geen idee waar die extra t vandaan komt :whistle:
Gewoon Rotterdoms toch!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
AnAppleADay schreef:
01-06-2017 11:01
Ja dat kan, maar dat kan buurvrouw Miep niet. :proud:
Dan krijgt ze die foto's ook niet geplaatst op social media.
Rotterdoms :proud: En dat voor iemand uit het oosten van het land!

TO, wanneer is de bruiloft? Ben benieuwd naar de verhalen achteraf...
anoniem_338331 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 11:12
10.53% gewijzigd
Nouschi schreef:
01-06-2017 11:08
Gewoon Rotterdoms toch!
Dimme, he.
01-06-2017 11:12
Dimme, he.
Niet eens bedacht zo :rofl:
01-06-2017 11:11
Dan krijgt ze die foto's ook niet geplaatst op social media.
Toch zie ik genoeg mensen die de meest scheve onscherpe foto's waarop net iemand gaat niezen online kunnen krijgen.
_Marana_ schreef:
01-06-2017 10:38
Dit dus. Ik snap het verbieden van stukjes niet, je kunt er toch wel op vertrouwen dat je vrienden en je broers/zussen er iets leuks van maken? Dan zit je dat liedje van tante en oma maar even uit hoor. Het is ook een beetje hun dag.
Ik vind álle stukjes/liedjes/abc'tjes verschrikkelijk, heb serieus nog nooit meegemaakt dat ik dacht 'goh wat leuk'. Soms vonden de mensen voor ze waren ze heus wel leuk hoor, maar ik vind het allemaal even stom. Mijn man trouwens ook, dus op onze bruiloft gebeurde het gewoon niet. Klaar. Gelukkig hebben wij vrienden die dat totaal geen probleem vinden, zij kennen ons en accepteren dat. Geloof niet dat de dag van onze gasten verpest is omdat ze geen liedje mochten zingen... Sterker nog, we hebben alleen maar heel positieve reacties gekregen dus iedereen had genoten.
AnAppleADay schreef:
01-06-2017 11:16
Toch zie ik genoeg mensen die de meest scheve onscherpe foto's waarop net iemand gaat niezen online kunnen krijgen.
best apart dan; ik zie dat echt maar heel zelden.
Het kost tegenwoordig namelijk niets om foto's te nemen, dus ipv dat je 100 jaar geleden 1 foto maakte en daar het beste van hoopte, maken mensen tegenwoordig per keer een paar foto's en plaatsen de mooiste.
01-06-2017 10:57
Nou neem ik toch aan dat iedereen die een bruiloft met vrienden en familie viert, dat voor de rest toch niet geheim houdt? Wat is dat grote nieuws dan?
De geboorte is dan ook geen nieuws, iedereen wist dat het kind er aan dat te komen.
nelicquele schreef:
01-06-2017 11:20
Ik vind álle stukjes/liedjes/abc'tjes verschrikkelijk, heb serieus nog nooit meegemaakt dat ik dacht 'goh wat leuk'. Soms vonden de mensen voor ze waren ze heus wel leuk hoor, maar ik vind het allemaal even stom. Mijn man trouwens ook, dus op onze bruiloft gebeurde het gewoon niet. Klaar. Gelukkig hebben wij vrienden die dat totaal geen probleem vinden, zij kennen ons en accepteren dat. Geloof niet dat de dag van onze gasten verpest is omdat ze geen liedje mochten zingen... Sterker nog, we hebben alleen maar heel positieve reacties gekregen dus iedereen had genoten.
Je verwacht toch niet echt dat mensen eerlijk zouden zijn als ze het een stom feest, vies eten en een belachelijke locatie etc hadden gevonden, of wel?

Maar laten we vooral alles wat Oud Hollandsch is afkraken en belachelijk vinden en al onze gewoontes inruilen voor eh....Amerikaanse of zo. We zijn al hard op weg, wat dat betreft.
Annelleke schreef:
01-06-2017 11:23
De geboorte is dan ook geen nieuws, iedereen wist dat het kind er aan dat te komen.
Maar nog niet precies op welke dag.
Het maakt overigens ook niet uit of een bruiloft van hetzelfde kaliber is als een overlijden of een geboorte. Je zet gewoon geen foto's van anderen online zonder dat eerst te vragen. Dat lijkt me niets meer dan fatsoen.

Bovendien betaal je genoeg voor een professionele fotograaf, en hoe hoog mensen zichzelf ook hebben zitten, de meesten doen maar wat met hun smartphone. Het gaat namelijk niet alleen om de kwaliteit van een camera. Het is zonde dat die foto's dan met de wereld worden gedeeld nog voordat het bruidspaar de kans heeft gehad te kijken naar de professionele foto's (of überhaupt voordat de bruiloft is afgelopen!).

Gelukkig trouwden wij niet in het stadhuis maar op onze feestlocatie, dus er waren geen pottenkijkers of onuitgenodigde gasten, en onze genodigden vonden het compleet logisch dat zij niet voor fotograaf gingen spelen. Fijn, zulke vrienden en familie. :)
Het is echt niet compleet logisch, hoor ; ik zie echt heel vaak foto's van bruiloften tijdens de heug'lijke dag op Feestboek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven