Plus 1 op bruiloft
donderdag 20 september 2018 om 00:59
Hoi forummers,
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
donderdag 20 september 2018 om 10:23
Hangt er heel erg van af of die 11 een vriendinnengroep is bijvoorbeeld. De vriendinnen van mijn jaarclub zijn echt wel mijn vriendinnen, we gaan 20 jaar terug, wonen over het hele land verspreid en zien elkaar zo'n 5x per jaar waarvan 1 weekendje weg en verder appen we veel dat is eigenlijk altijd zonder partners. Wij gaan ook als vriendinnengroep naar bruiloften en begrafenissen, zonder partners dus.
'Losse' vriendinnen zou ik nooit zonder partner uitnodigen omdat zij vaak minder anderen kennen
Overigens zijn mijn teamgenoten ook echt wel mijn vriendinnen hoor, ik zie ze al jaren lang 3 keer per week dus wel delen alles.
'Losse' vriendinnen zou ik nooit zonder partner uitnodigen omdat zij vaak minder anderen kennen
Overigens zijn mijn teamgenoten ook echt wel mijn vriendinnen hoor, ik zie ze al jaren lang 3 keer per week dus wel delen alles.
lieveling wijzigde dit bericht op 20-09-2018 10:26
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
8.23% gewijzigd
donderdag 20 september 2018 om 10:23
Receptie is dan ook wat anders dan het diner hé. Zou het raar vinden als je de club wel uitnodigt aan het diner maar dan zonder vrouw... Idd dus, daar is de receptie voortulpje21 schreef: ↑20-09-2018 08:58wat ik me dan wel weer voor kan stellen: op onze bruiloft kwam mijn man's voetbalteam naar de receptie. Dat hebben we geadresseerd aan het voetbalteam dacht ik, en we gingen er ook wel beetje vanuit dat de vrouwen dan niet mee zouden gaan. Mijn man is ook wel 'regelmatig' naar een receptie of bruiloftsfeest (niet de hele dag) gegaan zonder mij, omdat hij samen met een paar collega's ging, of met zn voetbalmaten. Bij die collega was ik misschien wel uitgenodigd, weet ik niet meer, bij die voetbalmaten niet, en dat vond ik ook helemaal niet gek. Sterker nog: vond het zelf helemaal prima dat ik niet mee hoefde.
Maar vind het wel anders wanneer het een vriendin van mij zou zijn, of een vriend van mij man, en de partner dan niet is uitgenodigd.
donderdag 20 september 2018 om 10:26
Ik vind het prima kunnen. Ben zelf ook weleens op zo’n bruiloft geweest van een vriend, was toen zelfs zwanger, en mijn man vond het ook helemaal niet raar. Zij kennen elkaar niet dus waarom zou hij erbij moeten zijn, het is toch de dag van het bruidspaar. Alsof je niet een avondje zonder elkaar kan. Ik ging toen wel met m’n beste vriendin, ook een vriendin van hem, dus misschien dat dat verschil maakt. Helemaal alleen had ik misschien bedankt, maar niet meteen voor de hele vriendschap!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
donderdag 20 september 2018 om 10:32
Toevallig trouw ik binnenkort en we hebben iedereen voor eten én feest uitgenodigd. En bij ons gaat dit min of meer vanzelf 'goed': van een vereniging waar ik lid van ben komen de dames alleen, want die partners kennen mij niet en ook de andere dames (meestal) niet, dus wat moeten ze daar? Andere aanhang is uiteraard welkom: mijn nicht komt met haar vriend die we misschien 2 keer gezien hebben en een neef brengt zijn nieuwe vriendin mee. Prima! Niks voor op de kaart hoeven zetten.
The owls are not what they seem
donderdag 20 september 2018 om 10:39
Idd. En zo'n vriendinnengroep die jij omschrijft maakt het idd anders.Lieveling schreef: ↑20-09-2018 10:23Hangt er heel erg van af of die 11 een vriendinnengroep is bijvoorbeeld. De vriendinnen van mijn jaarclub zijn echt wel mijn vriendinnen, we gaan 20 jaar terug, wonen over het hele land verspreid en zien elkaar zo'n 5x per jaar waarvan 1 weekendje weg en verder appen we veel dat is eigenlijk altijd zonder partners. Wij gaan ook als vriendinnengroep naar bruiloften en begrafenissen, zonder partners dus.
donderdag 20 september 2018 om 10:50
Kaaaaaaaatje schreef: ↑20-09-2018 10:09Ik ben echt heel verbaasd over al die mensen zeggen dat ze thuis blijven als hun partner niet uitgenodigd is. Waarom is het zo'n heet hangijzer? Ik kan me echt alleen maar voorstellen dat je jezelf niet kunt vermaken zonder partner en dus nooit iets alleen doet, maar dat zal het vast niet zijn.
Vanwege "wij vieren de liefde, maar alleen onze liefde, jouw liefde moet thuisblijven".
Maar goed, het hangt ook af van hoe je een bruiloft ziet. Als een dingetje van je sociale gemeenschap of als de hoogmis van de selfcentered beleveniseconomie.
donderdag 20 september 2018 om 11:10
Herkenbaar. En best gek dat dit een issue is. Ik laat mijn partner met alle liefde thuis op feesten van vrienden waar hij minder (contact) mee heeft, maar toch denk ook ik er bij een bruiloft anders over. Ik vind het niet-uitnodigen van mensen gewoon niet zo sympathiek.
Wij hadden destijds ook een klein feestje met intimi en ik liep er tegenaan dat ik een vriendinnengroepje had van 6, met allemaal een +1. Dat kwam neer op 12 personen extra, op een groep van initieel ongeveer 20. (waardoor de verhouding gasten voor mij -gasten voor mijn man scheef zou komen te liggen).
Ik heb ervoor gekozen om niet te gaan snijden in de groep. Ik had bijv 3 vriendinnen met hun +1 kunnen uitnodigen of iedereen zonder +1. Beide scenario's vond ik niet leuk voor de gasten zelf, dus heb ik de vriendengroep verteld dat het feest voor alleen familie en intimi was en we zijn op een ander moment iets leuks gaan doen.
En ja: het resultaat is dat een vriend van mijn man een +1 bij zich had die wij beiden nauwelijks kenden en dat een relatief goede vriendin uit mijn vriendinnengroep afwezig was. Toch voelde dit voor mij beter.
Wij hadden destijds ook een klein feestje met intimi en ik liep er tegenaan dat ik een vriendinnengroepje had van 6, met allemaal een +1. Dat kwam neer op 12 personen extra, op een groep van initieel ongeveer 20. (waardoor de verhouding gasten voor mij -gasten voor mijn man scheef zou komen te liggen).
Ik heb ervoor gekozen om niet te gaan snijden in de groep. Ik had bijv 3 vriendinnen met hun +1 kunnen uitnodigen of iedereen zonder +1. Beide scenario's vond ik niet leuk voor de gasten zelf, dus heb ik de vriendengroep verteld dat het feest voor alleen familie en intimi was en we zijn op een ander moment iets leuks gaan doen.
En ja: het resultaat is dat een vriend van mijn man een +1 bij zich had die wij beiden nauwelijks kenden en dat een relatief goede vriendin uit mijn vriendinnengroep afwezig was. Toch voelde dit voor mij beter.
donderdag 20 september 2018 om 11:12
Nou een aantal daarvan wel. En sowieso , we zaten met 12 in een team. Ik zag die meiden/dames/vrouwen gemiddeld 2 keer in de week. En we dronken voor of na elke training nog even samen wat in de kantine dus ik sprak ze ook echt veel. Ik zie mijn broers over het algemeen minder vaak. Dus nee, het zijn niet de vriendschappen die het langste in mijn leven zijn, maar het vormt wel echt een belangrijk onderdeel van mijn sociale leven.lilalinda schreef: ↑20-09-2018 10:08Maar de dames van je teamsport vallen toch niet binnen je 50 meest-close familie & vrienden?
Bruid & bruidegom, ieders een broer & schoonzus, twee vaders, twee moeder, 1 oma, 2 tantes en 2 ooms (die er echt bijhoren...)
dat is al 15
Houd je er 35 over, ieders 17,5 vriend om uit te nodigen. dan heb je het over vrienden, niet collega's, teamgenoten en buren (lijkt mij)
Ik heb daarnaast ook nog wel andere vriendinnen, maar een groot deel van mijn leven is mijn "huidige" sportteam een heel belangrijk onderdeel geweest en die zou ik dus ook echt op mijn bruiloft willen. Zelfs als ik weet dat de relatie daarna een beetje kan "verzwakken".
donderdag 20 september 2018 om 11:14
Wij vieren de liefde en onze liefde staat vandaag centraal en dat willen we graag vieren met iedereen waar wij van houden (en dus niet perse met je partner die ik 1 keer per jaar zie) vind ik niet perse de hoogmis van selfcentred bleveniseconomie, maar daar zullen wij vast niet over op 1 lijn komen.
donderdag 20 september 2018 om 11:16
Dit is dan ook weer waar. Als je echt een clubje bent kan het wel zonder man, hoewel je dan voor mij persoonlijk in de categorie collega en sportteam zou vallen: Leuk om er op het feest bij te hebben, maar niet bij eten met intimi.Lieveling schreef: ↑20-09-2018 10:23Hangt er heel erg van af of die 11 een vriendinnengroep is bijvoorbeeld. De vriendinnen van mijn jaarclub zijn echt wel mijn vriendinnen, we gaan 20 jaar terug, wonen over het hele land verspreid en zien elkaar zo'n 5x per jaar waarvan 1 weekendje weg en verder appen we veel dat is eigenlijk altijd zonder partners. Wij gaan ook als vriendinnengroep naar bruiloften en begrafenissen, zonder partners dus.
Maar dat hangt af van je eigen definitie van intimi
donderdag 20 september 2018 om 11:30
+1forumfossiel schreef: ↑20-09-2018 08:15Ik vind het raar dat op eens dag dat jij jouw liefde viert, je van je gasten verwacht dat ze dat zonder hun geliefde doen. Dan zeg je dus dat jouw relatie zo belangrijk is dat je verwacht dat ze komen opdraven met cadeaus, terwijl voor jou hun relatie er niet toe doet. Voor collega’s en kennissen van de sportclub snap ik dat nog, maar van goede vrienden is de partner altijd welkom. Iets anders is ongastvrij.
donderdag 20 september 2018 om 12:24
Heeft vast met etiquette te maken. Ik persoonlijk val nog liever dood neer dan expliciet mensen niet uit te nodigen op een uitnodiging voor een diner en daarmee de schijn kunnen wekken van platzak/gierig/op zoek naar decorvulling/it’s my party and I cry If I’ll want to attitude. Dan zou ik diner alleen voor familie doen & beste vriendin/getuige +1 en overige vriendinnen met aanhang op het feest. Problem solved.Kaaaaaaaatje schreef: ↑20-09-2018 10:09Ik ben echt heel verbaasd over al die mensen zeggen dat ze thuis blijven als hun partner niet uitgenodigd is. Waarom is het zo'n heet hangijzer? Ik kan me echt alleen maar voorstellen dat je jezelf niet kunt vermaken zonder partner en dus nooit iets alleen doet, maar dat zal het vast niet zijn.
donderdag 20 september 2018 om 12:40
https://www.beatrijs.com/vriend-niet-we ... s-daggast/
Hier is een artikel van etiquette expert Beatrijs Rietsema die een beetje past bij jullie situatie.
Stellen horen gelijk behandeld te worden bij uitnodigingen....
Echter het is ook afhankelijk van de situatie en hoe goed bruid en bruidegom de partners kennen.
Misschien kunnen jullie op basis hiervan iets beter beslissen?
Hier is een artikel van etiquette expert Beatrijs Rietsema die een beetje past bij jullie situatie.
Stellen horen gelijk behandeld te worden bij uitnodigingen....
Echter het is ook afhankelijk van de situatie en hoe goed bruid en bruidegom de partners kennen.
Misschien kunnen jullie op basis hiervan iets beter beslissen?
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
donderdag 20 september 2018 om 12:46
donderdag 20 september 2018 om 12:48
Vind het ook kunnen hoor.
Zeker als je bijvoorbeeld een vrienden/vriendinnengroep hebt en die als clubje uitnodigt zonder partner, prima!!
Als het ‘losse’ vrienden zijn die anderen ook niet echt goed kennen zal het voor die gasten ook minder leuk zijn zonder partner en dat gaat ook ten koste van het feest.
Vind het zoiets raars dat mensen zonder partner niet zouden komen, je bent toch ook nog gewoon een individu!! Maar het ligt denk ik ook aan de generatie wat dit betreft.
Zeker als je bijvoorbeeld een vrienden/vriendinnengroep hebt en die als clubje uitnodigt zonder partner, prima!!
Als het ‘losse’ vrienden zijn die anderen ook niet echt goed kennen zal het voor die gasten ook minder leuk zijn zonder partner en dat gaat ook ten koste van het feest.
Vind het zoiets raars dat mensen zonder partner niet zouden komen, je bent toch ook nog gewoon een individu!! Maar het ligt denk ik ook aan de generatie wat dit betreft.
donderdag 20 september 2018 om 12:55
Mee eens.Kaaaaaaaatje schreef: ↑20-09-2018 11:14Wij vieren de liefde en onze liefde staat vandaag centraal en dat willen we graag vieren met iedereen waar wij van houden (en dus niet perse met je partner die ik 1 keer per jaar zie) vind ik niet perse de hoogmis van selfcentred bleveniseconomie, maar daar zullen wij vast niet over op 1 lijn komen.
donderdag 20 september 2018 om 13:00
donderdag 20 september 2018 om 13:42
Zoals je ziet lopen de meningen ver uiteen, haha! Hier dan ook nog even de mijne.
Ik vind het heel veel uitmaken of de vrienden elkaar kennen. Als dat samen een vriendengroep is kunnen ze de partners best thuis laten.
Staan ze anders de hele dag/avond alleen? Dan zou ik de partner wel uitnodigen.
En om hoeveel extra mensen gaat het nou? Wij zijn 3 wk geleden getrouwd en vaak toch ook de partner uitgenodigd. Bij collega's of sport wel zonder partner.
En verplaats je (of jouw vriendin) even in die vriend/vriendin. Zou jij/zij het wel/niet leuk vinden om alleen uitgenodigd te worden?
Ik vind het heel veel uitmaken of de vrienden elkaar kennen. Als dat samen een vriendengroep is kunnen ze de partners best thuis laten.
Staan ze anders de hele dag/avond alleen? Dan zou ik de partner wel uitnodigen.
En om hoeveel extra mensen gaat het nou? Wij zijn 3 wk geleden getrouwd en vaak toch ook de partner uitgenodigd. Bij collega's of sport wel zonder partner.
En verplaats je (of jouw vriendin) even in die vriend/vriendin. Zou jij/zij het wel/niet leuk vinden om alleen uitgenodigd te worden?