Gezondheid alle pijlers

Bloed prikken

23-09-2018 13:16 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er hier iemand die bloed prikt voor zijn werk? Ik heb bloed geprikt en dit is niet gegaan, zoals ik gewend ben qua hygiëne en wellicht dat iemand me hier bij kan helpen.
Ksenija schreef:
23-09-2018 14:57
Het heeft te maken met de ontsmetting. Normaal wordt de huid voor het prikken ontsmet en nu gebeurde dit niet. Ze deed dit wel voordat ze de plek met de vinger opzocht (op mijn verzoek) maar erna niet en ik ben zo stom geweest om niet te reageren.
Nou van alle dingen die je aan medische missers kan overkomen, vind ik dit wel het allerallerminst erg.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
23-09-2018 14:40
Bij mij prikken ze meerdere keren met dezelfde naald, ben moeilijk te prikken. Handschoenen hebben ze niet aan, daar Let ik op want latex allergie.
Meestal in ons streekziekenhuis.

Maar dat mag dus niet zo?
Ik ben ook moeilijk te prikken, vaak 2 tot 3 keer nodig in verschillende armen. Elke keer een nieuwe plek aanprikken is telkens een nieuwe naald. En inderdaad na 2 x een collega die het overneemt. Ook streekziekenhuis.
Uit de richtlijn ‘puncties’ van de werkgroep infectiepreventie (waarop protocollen over het algemeen gebaseerd worden):

‘Opmerking: De WIP acht desinfectie van huid of slijmvliezen voorafgaand aan vloeistoftoediening via een intradermale, intramusculaire of subcutane injectie of een venapunctie bij patiënten met een normale weerstand niet nodig, al is het wetenschappelijke bewijs hiervoor zwak (1).’

https://www.rivm.nl/dsresource?objectid ... ion=inline
.
En inderdaad, de prikplek wordt bijna nooit ontsmet.
gizzmo-returns schreef:
23-09-2018 15:03
Ik ben ook moeilijk te prikken, vaak 2 tot 3 keer nodig in verschillende armen. Elke keer een nieuwe plek aanprikken is telkens een nieuwe naald. En inderdaad na 2 x een collega die het overneemt. Ook streekziekenhuis.
Na een paar keer neemt iemand het over, bij ons ook.

Maar dezelfde naald proberen vind ik niet erg, dan is het ook sneller weer voorbij. Qua hygiene lijkt het me ook niet zo erg. Als ik bij de tandarts ben peutert hij wel 100 keer met dezelfde haak in mijn vaak bloedende tandvlees.
Desinfectie voor venapunctie hoeft niet meer.
Ik ben een tijd geleden ook geprikt zonder na-ontsmetting en ik heb er niks aan overgehouden. Nu valt me in dat dit zelfs twee keer is geweest.
Ik denk ook dat het per locatie verschilt, maar ik heb zelf wel altijd geleerd met handschoenen te prikken omdat je met lichaamsvloeistoffen werkt (bloed). Vind het zelf niet moeilijker met handschoenen, ben er aan gewend.

Muntje: er zijn latexvrije handschoenen te krijgen (wordt tegenwoordig bijna standaard mee gewerkt trouwens, ik heb een latexallergie aan de handen en kan niet anders dragen. Snap niet dat ze bij jou daar niet aan doen, kun je ze om vragen evt, lijkt me).
Ksenija schreef:
Het heeft te maken met de ontsmetting. Normaal wordt de huid voor het prikken ontsmet en nu gebeurde dit niet. Ze deed dit wel voordat ze de plek met de vinger opzocht (op mijn verzoek) maar erna niet en ik ben zo stom geweest om niet te reageren.

Maar nu weten we nog niet waar je onze hulp bij nodig hebt.
Ksenija schreef:
Volgens de laatste richtlijnen hoef je helemaal niet meer te ontsmetten bij een normale weerstand.
Waar wil je mee geholpen worden?
JonathanStrange schreef:
23-09-2018 15:37
Ik denk ook dat het per locatie verschilt, maar ik heb zelf wel altijd geleerd met handschoenen te prikken omdat je met lichaamsvloeistoffen werkt (bloed). Vind het zelf niet moeilijker met handschoenen, ben er aan gewend.

Muntje: er zijn latexvrije handschoenen te krijgen (wordt tegenwoordig bijna standaard mee gewerkt trouwens, ik heb een latexallergie aan de handen en kan niet anders dragen. Snap niet dat ze bij jou daar niet aan doen, kun je ze om vragen evt, lijkt me).

Als je een beetje kunt prikken kom je helemaal niet in aanraking met dat bloed, en dan nog, als jouw huid intact is, wat moet die handschoen doen dan?
Ik kan me wel voorstellen dat als je het zo geleerd hebt qua gevoel, je het liever zo blijft doen, maar uit hygiënisch oogpunt is het echt niet nodig.
.
Anoniem262821034 schreef:
23-09-2018 15:00
Er zijn protocollen waarbij dat niet hoeft, dus kan prima.
Mijn ervaring is; eenmalig bloedafname met steriele naald dan hoeft desinfectie niet persé, bij inbrengen infuus wel, omdat dat voor langere tijd blijft zitten.
Jij bent werkzaam in de zorg en prikt?
Normaal wordt het wel gedaan, dus ik begrijp niet waarom het niet zou hoeven. Ze heeft toch ook niet voor niets die ontsmettingsdoekjes liggen?
Het is anders toch niet steriel, kun je daar iets over zeggen?

Handschoenen zijn niet gebruikt, maar dat doen ze al jaren niet meer. Hoeven ze officieel ook niet meer.

Wel zouden ze handen moeten reinigen tussen patiënten door, maar denk niet dat iedereen zich eraan houdt. Deze sowieso niet.

Meen ook dat ze de naald uit de verpakking haalde en eerst op tafel legde, maar twijfel daaraan.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
23-09-2018 15:02
Nou van alle dingen die je aan medische missers kan overkomen, vind ik dit wel het allerallerminst erg.
Heb ik ergens medische missers genoemd? Of dat dit het ergste is?
gizzmo-returns schreef:
23-09-2018 15:06
En inderdaad, de prikplek wordt bijna nooit ontsmet.
Wat bedoel je?
viva-life22 schreef:
23-09-2018 15:47
Maar nu weten we nog niet waar je onze hulp bij nodig hebt.
Of dit dus verkeerd gedaan is en of het "schadelijk" kan zijn. Gebeurt dit zo vaker? Het is niet steriel gedaan.
Ksenija schreef:
23-09-2018 16:18
Wat bedoel je?
precies wat ik zeg
Ksenija schreef:
23-09-2018 16:19
Of dit dus verkeerd gedaan is en of het "schadelijk" kan zijn. Gebeurt dit zo vaker? Het is niet steriel gedaan.
je overdrijft enorm
huisduif schreef:
23-09-2018 16:00
Volgens de laatste richtlijnen hoef je helemaal niet meer te ontsmetten bij een normale weerstand.
Waar wil je mee geholpen worden?
Dat artikel gaat niet over bloedafname, toch?

Plus dat mijn weerstand niet in orde is, dat terzijde. Maar dat weet dat mens toch niet eens iemand komt prikken?
gizzmo-returns schreef:
23-09-2018 16:20

je overdrijft enorm
Kan. Maar zou fijn zijn als je het uitlegt, dan heb ik er iets aan.
Maar waar ben je dan bang voor?

Mijn weerstand is ook niet goed, ik word zeer regelmatig geprikt (zonder dus ontsmet) en heb er nog nooit wat aan overgehouden.
Mag ik dan weten hoe het bij jou gaat met prikken? Ze ontsmet helemaal niet, maar, zoekt ze wel de prikplek op met je handen? Als ze dat niet had gedaan, had ik me geen zorgen gemaakt. Ik ben niet zozeer bang om er ziek van te worden, maar hygiënisch is het niet. En nogmaals, zo ken ik het niet.
Ksenija schreef:
23-09-2018 16:16
Jij bent werkzaam in de zorg en prikt?
Normaal wordt het wel gedaan, dus ik begrijp niet waarom het niet zou hoeven. Ze heeft toch ook niet voor niets die ontsmettingsdoekjes liggen?
Het is anders toch niet steriel, kun je daar iets over zeggen?

Handschoenen zijn niet gebruikt, maar dat doen ze al jaren niet meer. Hoeven ze officieel ook niet meer.

Wel zouden ze handen moeten reinigen tussen patiënten door, maar denk niet dat iedereen zich eraan houdt. Deze sowieso niet.

Meen ook dat ze de naald uit de verpakking haalde en eerst op tafel legde, maar twijfel daaraan.

Ik werk in de zorg en prik ja.
Ik heb de link naar de landelijke richtlijn hier gepost + een quote daaruit waarin staat dat het niet nodig is. Wat is daar dan nog niet duidelijk aan?
Als jouw weerstand dusdanig slecht is dat desinfectie écht noodzakelijk zou zijn, zou de aanvrager dat op z’n minst op het formulier vermelden. Blijkt trouwens uit je bloedbeeld dat je weerstand abnormaal/ heb je een ziekte waar dat zo bij is, of denk je dat gewoon?
.
Ksenija schreef:
23-09-2018 16:28
Mag ik dan weten hoe het bij jou gaat met prikken? Ze ontsmet helemaal niet, maar, zoekt ze wel de prikplek op met je handen? Als ze dat niet had gedaan, had ik me geen zorgen gemaakt. Ik ben niet zozeer bang om er ziek van te worden, maar hygiënisch is het niet. En nogmaals, zo ken ik het niet.

Volgens mij heb je geen idee wat aseptisch/ steriel werken inhoudt en maak jejezelf een beetje gek, alleen omdat het een keer anders ging dan je gewend bent.
.
Anoniem262821034 schreef:
23-09-2018 16:33
Volgens mij heb je geen idee wat aseptisch/ steriel werken inhoudt en maak jejezelf een beetje gek, alleen omdat het een keer anders ging dan je gewend bent.
Ergens weet ik dat mijn reactie overdreven is, maar ik zit er echt een beetje mee. Maar is dit volgens jou dan in orde en steriel?

Die richtlijn is toch niet voor bloed afname? En ja, wat is een normale weerstand? Mijn gezondheid is slecht te noemen. Heb wel auto-immuun problemen o.a. En ja, als het niet nodig is dan zou toch niemand dat doen?

Kortom; ik hoef me geen zorgen te maken?

Ik verwijt de medewerkers overigens niets, maar wel mezelf. Nu val ik jullie ook nog eens lastig hiermee.

In ieder geval bedankt iedereen voor meedenken en me proberen gerust te stellen.
 Degene die de punctie verricht past handdesinfectie toe.
 Desinfecteer de huid of slijmvliezen bij:
 puncties bij patiënten met een sterk verminderde weerstand zoals
agranulocytopenie;
 punctie van steriele lichaamsholten of organen;
 bloedafname voor een bloedkweek;
 het inbrengen van een drain of katheter;
 operatieve ingrepen.
Opmerking: De WIP acht desinfectie van huid of slijmvliezen voorafgaand aan
vloeistoftoediening via een intradermale, intramusculaire of subcutane injectie of
een venapunctie bij patiënten met een normale weerstand niet nodig, al is het
wetenschappelijke bewijs hiervoor zwak (1).
Motivatie: Door de op de huid en slijmvliezen aanwezige micro-organismen eerst
te reduceren door middel van desinfectie

Hier staat pas hand desinfectie toe. (is niet gebeurt, weet ik zeker)
En bij bloedkweek moet je wel desinfecteren. Dus bloedafname, lijkt me.

En die motivatieregel is nu net waar ik mee zit. Dit is niet gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven