Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
maandag 24 september 2018 om 11:52
Nee, we hebben wel van het PSZ een aantal keer per jaar een uitnodiging voor een thema avond. Deze keer is het grenzen aangeven en straffen en denk dat ik er nu wel heenga want merk dat oudste wat brutaler wordt en ik niet zo goed weet hoe ik daarmee om moet gaan.GlitterCupcake schreef: ↑24-09-2018 11:49Hebben jullie trouwens ook binnenkort via het kdv een ouderavond ‘Jongleren in het verkeer’? https://jonglereninhetverkeer.nl
Ik vind het ernstig dat dit nog gedaan moet worden in NederlandJe zou toch denken dat we zo’n ontwikkelde maatschappij hebben dat je niet, als volwassene, een avond lang hoeft te leren dat je je kind aanleert te stoppen op de stoep?
maandag 24 september 2018 om 11:56
En ik woonde vroeger in een achterstandsbuurt. En daar leerden ze kinderen niet te stoppen of kijken bij het oversteken en liepen de peuters en kleuters om 11 uur savonds nog over straat te struinen. Alsjeblieft/dank je wel werd ook niet geleerd en over het algemeen werd er gewoon heel anders om gegaan met kinderen als ik dat zou doen.
Nu woon ik in een rijke wijk en merk de verschillen heel erg al zijn de normen en waarden hier over het algemeen ook niet zoals de mijne. Veel uiterlijk vertoon is het hier vooral en kinderen spelen hier helemaal niet op straat maar ze gaan altijd wel ergens heen.
Zelf probeer ik dus een middenweg daartussen te vinden.
Nu woon ik in een rijke wijk en merk de verschillen heel erg al zijn de normen en waarden hier over het algemeen ook niet zoals de mijne. Veel uiterlijk vertoon is het hier vooral en kinderen spelen hier helemaal niet op straat maar ze gaan altijd wel ergens heen.
Zelf probeer ik dus een middenweg daartussen te vinden.
maandag 24 september 2018 om 12:09
Haha dat was ik zelf, die dat zei! Hier werkt dat dus wel het beste.Whatsinaname1988 schreef: ↑24-09-2018 11:26Haha idd altijd met hetzelfde willen spelen is echt een heel gedoe hoor. Ik koop nu alles x3 maar dan een andere kleur of een iets andere versie en ik kan je zeggen dat werkt NIET! En spel verstoren gebeurd nog steeds, heb ik ook niet echt een oplossing voor. Iemand zei dat ze dan aan de tafel moeten spelen maar dat werkt ook niet. Soms spelen ze boven maar dat is misschien eens per maand.
Maar hoe oud zijn die van jou?
maandag 24 september 2018 om 12:15
Jaaaa hij is helemaal blij! Had dit ook echt niet verwacht. Hij maakte altijd een soort van huppeltje terwijl hij zich vasthield en ineens staat hij los te springen! En echt springen he! Met beide voeten van de vloer.
maandag 24 september 2018 om 12:23
Whats, schreef jij hiervoor onder een andere naam? Volgens mij schreven wij ook samen in zo’n laatste loodjes topic bij jouw tweede, kan dat kloppen?
Ze hebben bij de action leuke hulpverlenersautos met geluidjes. Zoon heeft de brandweer auto en is er helemaal gek van. Afgelopen week waren ze allemaal uitverkocht, ik wil de ambulance er van kopen.
Ze hebben bij de action leuke hulpverlenersautos met geluidjes. Zoon heeft de brandweer auto en is er helemaal gek van. Afgelopen week waren ze allemaal uitverkocht, ik wil de ambulance er van kopen.
maandag 24 september 2018 om 12:26
Nee ik heb hier niet eerder een account gehad, heb wel bij zwangershapspagina ofzo ooit geschreven. En ja die van de action wil ik dus ook maar de ambulance versie is er dus nooit. Niet hier in het dorp, niet in mijn oude stad en op zuidplein ook nietTinkeltje33 schreef: ↑24-09-2018 12:23Whats, schreef jij hiervoor onder een andere naam? Volgens mij schreven wij ook samen in zo’n laatste loodjes topic bij jouw tweede, kan dat kloppen?
maandag 24 september 2018 om 12:32
Goed dat je het zegt! Dan let ik daar wel eventjes op hoor want allemaal hetzelfde geluid is wel saai. Ik wil het liefste een ambulance met een sirene. Ze hadden hele leuke op de site van de intertoys, week later wil ik bestellen is hij eraf gehaald en in de winkel zelf ook niet te koop.Tinkeltje33 schreef: ↑24-09-2018 12:28Ow jammer dat die er niet is. Ik heb afgelopen week gekeken en toen was alles uitverkocht. Die geluidjes zijn wel allemaal hetzelfde van die auto’s. Bij de top 1 toys hadden ze een vuilniswagen en die had precies dezelfde geluidjes.
maandag 24 september 2018 om 13:13
Haha, meer hulpvoertuigenfans hier dus. Niemand is zo blij met gillende sirenes van de ambulance als een peuter 
Wij hebben een grote politieauto met geluid en een iets kleinere ambulance ook met geluid. Dat heb ik wel afgeplakt, want er komt anders een hérrie uit. Dus wij missen alleen nog de brandweerauto en vuilnisauto. Of wat nog meer?
Wij hebben een grote politieauto met geluid en een iets kleinere ambulance ook met geluid. Dat heb ik wel afgeplakt, want er komt anders een hérrie uit. Dus wij missen alleen nog de brandweerauto en vuilnisauto. Of wat nog meer?
maandag 24 september 2018 om 13:18
Er zitten 4 knopjes op: starten, achteruitrijden, sirene en claxon geloof ik. De sirene was bij de vuilnisauto het inladen van de vuilnis. Dus ik denk dat op elke auto 1 geluidje anders is. Misschien klinkt de sirene op de brandweerauto anders dan op de ambulance. Aan de andere kant, ik denk dat het mijn zoon weinig interesseert wat voor geluid er uit komt.
maandag 24 september 2018 om 19:24
maandag 24 september 2018 om 19:30
Zooo ik zou woest zijn en het kind en de ouders zelf aanspreken! Ik heb ook bijtertje en weet hoe erg het dus is van beide kanten.
M’n oudste werd steeds geslagen op de PSZ door hetzelfde joch. Na 3 keer heb ik hem aangesproken dat als hij nog 1 keer mijn kind slaat hij dan van mij een klap kan verwachten. Jong huilen joh, die moeder kwaad op me maar die heeft ook van mij de wind van voren gekregen dat ze wat aan z’n gedrag moet doen ( kind is het type kind dat alles mag en moeders doet er niets aan). Inmiddels zit hij op de basisschool en wordt als een paria behandeld vanwege zijn gedrag dus het was wel echt heel heftig.
M’n oudste werd steeds geslagen op de PSZ door hetzelfde joch. Na 3 keer heb ik hem aangesproken dat als hij nog 1 keer mijn kind slaat hij dan van mij een klap kan verwachten. Jong huilen joh, die moeder kwaad op me maar die heeft ook van mij de wind van voren gekregen dat ze wat aan z’n gedrag moet doen ( kind is het type kind dat alles mag en moeders doet er niets aan). Inmiddels zit hij op de basisschool en wordt als een paria behandeld vanwege zijn gedrag dus het was wel echt heel heftig.
maandag 24 september 2018 om 20:10
Wat schiet je er mee op als je de ouders aan spreekt?
90% kans dat die ouder het even vervelend vindt en er thuis al alles aan doet om het gedrag af te leren. Dan geef je die ouder nog een trap na (en die krijgt het via het kdv toch al te horen..). Ik ervaar zelf dat mijn kind zat doet op het kdv waar ik echt al flink mijn best voor doe om het gedrag af te leren.
En 10% kans dat het inderdaad om een tokkie gaat die bijten normaal vindt. Maar dan zal diegene ook echt niet ineens van gedachten veranderen door jouw opmerking.
Ik vind een vreemde peuter bedreigen dat je hem gaat slaan wel heel erg eigenlijk whatsinaname
Daar schrik ik van en zou ik nooit voor kiezen. Liever met de leidsters het gesprek aan gaan hoe ze het in de toekomst gaan voorkomen. Bijv actiever de twee uit elkaar houden nu ze weten dat dat ene kind zo sterk op jouw kind reageert. Of bijv vaker dat kind even in een kinderstoel als het toezicht even niet optimaal is.
90% kans dat die ouder het even vervelend vindt en er thuis al alles aan doet om het gedrag af te leren. Dan geef je die ouder nog een trap na (en die krijgt het via het kdv toch al te horen..). Ik ervaar zelf dat mijn kind zat doet op het kdv waar ik echt al flink mijn best voor doe om het gedrag af te leren.
En 10% kans dat het inderdaad om een tokkie gaat die bijten normaal vindt. Maar dan zal diegene ook echt niet ineens van gedachten veranderen door jouw opmerking.
Ik vind een vreemde peuter bedreigen dat je hem gaat slaan wel heel erg eigenlijk whatsinaname
maandag 24 september 2018 om 20:28
In mijn geval deed moeder nergens wat aan en ik laat mijn kind niet non stop de dupe worden van een ander kind. Als je kind huilend van de PSZ komt en niet 1 keer maar meerdere keren dan wordt je het echt zat. En dat kind bedreigen heeft wel geholpen want hij heeft er nooit meer geslagen. En de leidsters, ja die zetten hem dan een minuut op een stoel en dat was het.
Kijk een keer een mep of een duw hoor je mij echt niet over maar als het constant is ja dan wordt ik pissig, zeker als moeder het weg lacht van ja ach wat maakt het uit. Mij maakt het dus wel uit en ik laat niemand mijn kinderen slaan. Overigens had ik dat kind natuurlijk niet geslagen maar het wel gezegd. In de trant van “ waarom sla je hem steeds? Slaan is niet leuk en mag niet, zal ik jou de volgende keer slaan en vind je dat dan leuk?” Het heeft effect gehad gelukkig.
Kijk een keer een mep of een duw hoor je mij echt niet over maar als het constant is ja dan wordt ik pissig, zeker als moeder het weg lacht van ja ach wat maakt het uit. Mij maakt het dus wel uit en ik laat niemand mijn kinderen slaan. Overigens had ik dat kind natuurlijk niet geslagen maar het wel gezegd. In de trant van “ waarom sla je hem steeds? Slaan is niet leuk en mag niet, zal ik jou de volgende keer slaan en vind je dat dan leuk?” Het heeft effect gehad gelukkig.
maandag 24 september 2018 om 21:20
Eh ik zou het kindje of de ouders ook niet aanspreken. Alles is een fase en als het geen fase is dan ligt het aan de ouders. En de kans dat de ouders kunnen veranderen of genoeg hulp zoeken is nihil en daarom zou ik er geen energie aan verspillen.
En als een kindje wordt behandelt als een paria dan breekt mijn hart
Wat zou zo’n kindje zich alleen voelen. Alleen omdat hij/zij nog niet onthouden hebben hoe ze aangepast gedrag moeten toepassen.
Ik weet niet wat ze er aan gaan doen. De leidster schrok en heeft correct en duidelijk rapport gemaakt aan mijn man bij het ophalen. Er is gelijk gekoeld met een icepack. We zullen vragen wat ze hier eigenlijk mee doen. Maar ik ga er van uit dat ze hier wel wat aan doen.
En als een kindje wordt behandelt als een paria dan breekt mijn hart
Morgenstond_ schreef: ↑24-09-2018 19:51Jeetje GC, heftig zeg! Wat gaan/kunnen de leidsters daar aan doen?
Ik weet niet wat ze er aan gaan doen. De leidster schrok en heeft correct en duidelijk rapport gemaakt aan mijn man bij het ophalen. Er is gelijk gekoeld met een icepack. We zullen vragen wat ze hier eigenlijk mee doen. Maar ik ga er van uit dat ze hier wel wat aan doen.
maandag 24 september 2018 om 21:26
Hoe was je zoontje er verder onder? Mijn peuter is door een ander jongetje wel eens geduwd en/of geslagen en dat heeft al echt indruk gemaakt, want daar heeft hij het al maanden over. Niet non-stop natuurlijk. Nu hoorde ik onlangs dat dat andere jongetje wel vaker onaardig gedrag vertoont. Ik weet wie de moeder is en vind haar hartstikke aardig, dus zijn geen gekke mensen. Lijkt me dan best lastig om te horen/weten dat je kind zich zo gedraagt.
maandag 24 september 2018 om 22:03
Morgenstond_ schreef: ↑24-09-2018 21:26Hoe was je zoontje er verder onder? Mijn peuter is door een ander jongetje wel eens geduwd en/of geslagen en dat heeft al echt indruk gemaakt, want daar heeft hij het al maanden over. Niet non-stop natuurlijk. Nu hoorde ik onlangs dat dat andere jongetje wel vaker onaardig gedrag vertoont. Ik weet wie de moeder is en vind haar hartstikke aardig, dus zijn geen gekke mensen. Lijkt me dan best lastig om te horen/weten dat je kind zich zo gedraagt.
Mijn man kwam binnen met peuter en vertelde het mij terwijl peuter de katten op stang joeg. Bij het omkleden pakte ik zijn handje op (het zit echt op de bovenkant) en vroeg wat er op zijn hand zat. ‘Billy heeft mij gebeten’ zei hij terug. En toen maakte hij HAP HAP HAP geluiden en deed happen met zijn armen zoals hij ook bij een krokodil zou doen
Blijkt trouwens dat peuter niet was gaan huilen na de beet maar kei hard ‘Billy jij helemaal van de pot gerukt!’ had geschreeuwd. Geen idee van wie hij dat heeft..
dinsdag 25 september 2018 om 08:42
Whatsinaname1988 schreef: ↑24-09-2018 19:30Zooo ik zou woest zijn en het kind en de ouders zelf aanspreken! Ik heb ook bijtertje en weet hoe erg het dus is van beide kanten.
Overigens, mijn jongste (1,5) is ook een bijtertje. Gelukkig alleen als er kindjes iets bij haar willen doen/afpakken. Zowel bij haar zus als Leidsters zeggen dat ze eigenlijk gewoon gelijk heeft. Geen idee wat ik er aan zou moeten doen behalve consequent toespreken. Iemand tips?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 25 september 2018 om 12:33
Peuter heeft mij een aantal maanden terug een keer zo hard gebeten dat ik haar tanden diep in m’n huid had staan en nog zeker een week met een rood/blauwe plek heb gelopen. Ik had ook echt de tranen in m’n ogen staan van de pijn, en schijnbaar is die reactie + de zichtbare ‘schade’ (ze wilde er ook steeds naar kijken, ‘[naam peuter] daar beten he mama’) dat ze daarna nooit meer gebeten heeft. De vraag is alleen of je dit jezelf aan moet willen doen..
dinsdag 25 september 2018 om 13:06
Hier hetzelfde, al zeker 3x, dus het bied geen garanties voor degenen die het willen proberenShift schreef: ↑25-09-2018 12:33Peuter heeft mij een aantal maanden terug een keer zo hard gebeten dat ik haar tanden diep in m’n huid had staan en nog zeker een week met een rood/blauwe plek heb gelopen. Ik had ook echt de tranen in m’n ogen staan van de pijn, en schijnbaar is die reactie + de zichtbare ‘schade’ (ze wilde er ook steeds naar kijken, ‘[naam peuter] daar beten he mama’) dat ze daarna nooit meer gebeten heeft. De vraag is alleen of je dit jezelf aan moet willen doen..![]()
Er waren gewoon ook mensen die het niet konden geloven dat zoon het had gedaan, zo lelijk zag het eruit...