Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
Quest, wow wat een goed idee van sanitaire voorzieningen in die grote schuur. Zitten hier zelf ook al te denken aan tijdelijk een caravan of eventueel warsco units in de tuin! Heb je toch een beetje comfort en niet constant in de verbouwings rotzooi en stof..
En wat gezellig inderdaad alle kleinkinderen samen bij de oma! Die zullen zo een goede band opbouwen!

Platypus, ben je al es voor een wendagje geweest op de creche? Ik denk sowieso dat de tip van Maisnon hierboven heel erg zal helpen, om (als dat mogelijk is) je dochter af en toe al es een paar uurtjes bij je ouders te brengen als dat kan.
Ik had me zelf ook heel veel zorgen gemaakt om de creche (vooral omdat zoon geen drukte is gewend en nogal schrikkerig is qua geluid) maar uiteindelijk had ik er meer last van dan zoon... Hij gaat nu alvast twee ochtenden per week naar de creche om alvast te wennen als ik binnenkort weer ga werken. Vond het de eerste keren vreselijk maar eerlijk is eerlijk: tot nu toe valt het echt reuze mee. Hij vind het blijkbaar heel erg leuk om al die andere kindjes te zien, en straalt elke keer als ik hem ophaal. Wel lukt het slapen hem daar niet zo goed, en ook is ie sinds de creche veel vaker ziek en verkouden... Dus dat is dan wel weer minder :-(
Maar in ieder geval, wat betreft eenkennigheid - wie weet maak je je voor niks zorgen en valt het echt reuze mee.

Maisnon, hopelijk viel de rest van de nacht wel een beetje mee? Hier was zoon ook om 5 uur klaarwakker maar gelukkig heeft ie de uurtjes daarvoor wel doorgeslapen dus vond deze nacht nog wel oke :D

Teckeltje, wat fijn dat alles in orde was bij de verloskundige!
Fijn teckeltje, toch altijd een opluchting vond ik :)

En hopelijk ben je de dag goed doorgekomen maisnon!

Bedankt voor de tips :) wil inderdaad oefenen, maar weet niet goed waar te beginnen, momenteel begint ze te wenen telkens iemand anders haar vast heeft, ook al ben ik in de buurt... Denk dat we bij mijn vriend ook gaan moeten oefenen, vorige keer ging het in het begin goed, maar heeft ze daarna een hele tijd hard gehuild (ik vermoed toen ze (mama)honger kreeg). Maisnon, zijn er dingen die bij jouw vriend goed werken om te troosten zonder borst? Ze weigert se flesjes niet, soms heeft ze de juiste techniek te pakken en drinkt ze ze leeg, maar vaak lijkt ze niet te weten wat ze ermee moet (al helemaal niet als ze overstuur is)...
Theemuisje: ze heeft in de twee weken voor ze start twee halve en één hele wendag. Maar jouw zoon is dan bovenop die wendagen wat vroeger gestart? Kan misschien vragen of dat een optie is, dan ben ik ook in de buurt als het niet gaat. Anderzijds blijf ik precies hopen dat het een korte fase is en over is als ze start...
Flesjes zijn meestal een kwestie van gewoon blijven aanbieden. Dochter leek in het begin ook niet altijd te weten wat ze er mee moest. Of dat halverwege ineens te vergeten. Dan ging ze uitgebreid op de speen liggen kauwen. Maar dat ging snel beter.
Wat hier hielp: kleine beetjes proberen, niet ineens een hele voeding uit de fles geven. Zorgen dat ze wel wat lust, maar geen schreeuwende honger heeft (tussen twee voedingen in proberen). Flesjes consequent door vriend laten geven, zorg dat je zelf uit het zicht bent. Soms willen ze niet omdat ze jou (borst) zien of ruiken. Hydrofiel met jouw geur bij vriend kan helpen. Beetje spelen met de temperatuur waarom je de melk aanbied. Sommige kindjes zijn heel kieskeurig (de mijne niet, die drinkt alles :-)
Begrijp ik het goed uit je vorige post dat jouw dochter het op dit moment niet gewend is dat anderen haar vasthouden? Dan zou ik daar inderdaad mee gaan oefenen als ze in goed humeur is.
Troosten: heel erg uitproberen wat fijn is. Het hielp vaak ook als ik niet in de buurt was om het over te kunnen nemen. Draagzak en op en neer hupsen hielp hier bij ons allebei, net als wandelen. Sabbelen op pink, en aaien over haar buik. We hebben in die tijd ook een knuffeltje geïntroduceerd waar ik eerst een paar nachten mee geslapen had (ook voor de opvang gedaan, zelfde knuffel). Vriend heeft eerst geprobeerd de dingen te kopieeren zoals ik ze deed, maar dat werk vaak ook niet. Ze moesten samen ook hun eigen manier vinden. Is vriend wel eens alleen met haar, zonder dat jij er bent? Zo niet, dan zou ik dat ook gaan doen. Dan moeten ze beiden aan elkaar wennen. Hier hielp dat het beste.

Nachten: het wisselt heel erg. Soms komt ze drie keer, vannacht weer om de anderhalf tot twee uur...
Bedankt voor het uitgebreide antwoord :) Ze is het op zich wel gewoon dat anderen haar vastnemen (ben wel niet geneigd om haar aan elke kennis te geven, maar dus wel familie en vrienden). Ben daarom ook wat verrast hoe snel het 'verslechtert'. Eerst viel me op dat ze vaak na een tijdje begon te huilen, maar ze huilt ook bij mij wat vaker dan vroeger en dacht dat ze toevallig net moe of hongerig was. Sinds een paar dagen is het duidelijk, ze begint bijna elke keer te brullen (als ik wel of niet in de buurt ben, ook als ik erop let haar te geven als ze goedgezind is).
Zelfde geldt voor alleen bij vriend zijn: dat lukte (hoewel hij toen ook al meer moeite moest doen om te troosten) en gaat nu moeilijker, ze heeft vorige keer een uur lang hysterisch gehuild volgens hem. We hebben het denk ik ook wel te weinig geoefend... Ik vind het nu moeilijk om hen opnieuw alleen te laten, vind het erg voor dochter dat ze zo overstuur is, hoewel ik ook weet dat ze de kans moeten krijgen om te zoeken wat werkt. Was hier vorige keer trouwens de draagzak, gaan ook experimenteren met iets met mijn geur. Tot voor kort hadden we een baby die heel weinig huilde, dus het is denk ik ook gewoon wat wennen ;)
En bedankt voor de flesjestips, we blijven proberen met kleine hoeveelheden :)

Vermoeiend, zo'n nachten... Wil ze dan altijd drinken, of is ze soms gewoon wakker? Hier helpt het om na de eerste voeding 's nachts haar bij mij in bed te laten liggen (heb wel wat opgezocht hoe dat veilig kan), dan word ik maar deels wakker als ze drinkt, ik weet 's morgens meestal niet hoe vaak ze daarna gedronken heeft (maar is ook gewoon niet zo vaak als bij jou).
Oke ik ben voorbarig. Wij hebben een test gedaan, 3 dagen te vroeg. Maar jee hoewel je er aan begint geloof je nooit dat het zo snel kan gaan. We zijn heel voorzichtig blij.... De komende tijd ga ik nog wat maanden af en vrouw 9 maanden op (we houden in ons achterhoofd dat we veel te vroeg zijn met testen, maar een streep is een streep, hoe licht ook).
Even snel reageren suiker! Jeejjeee dan feliciteer ik je super super mega voorzichtig ! Wat leukkkkk!

Reageer later verder even druk met onze directrice en zoon man is met onze kip naar de dierenarts
Wow suiker, zo snel al! Onder een hoop voorbehoud, heel erg gefeliciteerd! :jump: Dat zullen een paar spannende dagen/weken worden. Ik ga hard voor jullie duimen!
Ohhhh suiker wat gaaaaaaaf. Een voorzichtige gefeliciteerd :)
Wow suiker een streep is een streep idd! Voorzichtig gefeliciteerd :yes:
Pfoee tijd niet meer meegelezen. Ik merk dat ik er minder behoefte aan heb. Alles loopt hier gewoon lekker :) (behalve dat meneer echt geen brood eet, als iemand nog een gouden tip heeft, maar volgens mij hebben we alles geprobeerd en is het een kwestie van geduld hebben)

Maar gefeliciteerd suiker!! Wat spannend hoop dat jullie snel een dikke vette streep hebben!

Fijn teckel dat het allemaal in orde was.

Wij zijn vorige week inmiddels op vakantie geweest en het vliegen ging op de heenweg super, op de weg terug was het afleiden, afleiden en nog eens afleiden en dan was het alsnog veel gekrijs en door de turbulentie ook nog eens verplicht op schoot. maargoed we hebben het gedaan en de volgende keer dat we gaan vliegen is hij hopelijk af te leiden met filmpjes ofzo :).
Wij hebben de verlatingsangst midden in de nacht faaaaaase volgens mij.
Probeer haar al 3 uur in slaap te aaien...
Eergisteren ook al. Ben net even zelf in huilen uitgebarsten :'( daar werd vriend dan wel wakker van. Met als gevolg dat hij nu al een kwartier dochter staat te aaien.. naja kan ik even opwarmen onder de dekens.

@budgy heb je al broodbeleg geprobeerd? Fruitpotje er op smeren of speciale 100% pindakaas ofzo?
Brood kort roosteren?
Ik smeer tot nu toe alleen met boter en dat gaat er goed in. De ene keer 3 boterhammen op een dag en de andere keer maar 1.
Budgy dat brood kan indd even duren hier dochter ook heel lang niks van moeten hebben heb alle soorten beleg geprobeerd iedere dag opnieuw had town licht volkoren terwijl wij evt donker volkoren eten en toen we haar dat aanboden at ze ervan wie weet helpt het.
Zo stoer vlieg vakantie zeg ik zou dat met dochter echt niet aandurven haha
Maar goed ik schijt zelf 10 kleuren met vliegen dus wij houden het bij vakanties met onze camper haha

Aankleefsjaan oh jeetje die nachten zijn slopend zeg pfff , heb je een nachtlampje ? Wij hebben op den duur een rood led lampje aangeschaft en dat werkte hier erg goed!
Ow sjaan wat balen van die nachten :( hopelijk is dit een hele korte fase en kan je overdag wat bijkomen... en wat kan je je dan snachts ineens wanhopig voelen. Herkenbaar hoor, dikke knuffel!

Quest, ik ben ook altijd bang om te vliegen, maar het voordeel was dat ik nu zo druk bezig was met zoon ik er zelf amper erg in had.
Vakanties met een camper lijkt me heerlijk leuk!! :D

Fruit erop al geprobeerd (ongeveer al het toegestane beleg voor m’n gevoel), donker brood nog niet, dat kan ik nog proberen :)Wel volkoren, wit, bolletjes, stokbrood, brood geroosterd.
Bedankt voor de felicitaties. De streep is vrij dik nu. En dan komt het besef ineens. Haha. Maar heel blij. Quest: Zijn er zaken waar jij tegenaan loopt met twee kleintjes? Teckel: waar heb jij van tevoren over nagedacht?

Sjaan: als dochter dat soort fratsen uithaalt, laten we haar op ons slapen. Gebeurt niet vaak. Twee nachten geleden toevallig nog, we waren de verwarming vergeten aan te zetten ... oeps. Wellicht helpt het?

Budgy: haal je het brood vlak van tevoren uit de vriezer of is het vers? Kan ook nog wel eens verschil tussen zitten?

Quest: hoe gaat het met de kip ;)?
Budgy haha das indd dan wel goeie afleiding, ik zou nen handen vol hebben aan dochter, zoon zou waarschijnlijk overal doorheen slapen!

Suiker ja wat goed dat hij nu donkerder is! Ohh zo leuk weer een frummel erbij!
Zaken waar ik tegen aanloop hmmm nou het is gewoon even weer ritme vinden met allebei, en doordat wij eerst dachten ze slapen wel op 1 kamer waar we heel snel van terug gekomen zijn trouwens dus man heeft even nog een kamertje biven getimmerd. Maar alsnog is het gehorig en daardoor wordt dochter nog wel eens wakker van zoon al hij even huilt. Het was boven zeg maar 1 ruimte en nu hebben we 2 kamers met gipswanden gemaakt wij liggen in het midden en kids links en rechts van ons. Doordat we nog alles moeten verbouwen hebben we dus even provisorisch 2 kamers gemaakt. Jesus lang verhaal haha waar je geen moer aan hebt maar goed dat wakker worden van mekaar is soms even lastig ik sprint dan als een malle naar beneden om een fles te maken en ben muisstil zodat dochter blijft slapen. En het overdag slapen is nu beetje een dingetje ze liggen niet echt dezelfde tijd op bed dus ik ben wel heel de dag bezig met de een uit bed de ander in bed ect wat wel voordeel is dat ik dan even tijd heb voor diegene die wakker is. De momenten dat ze allebei beneden zijn is crea bea zijn dochter vermaken op de grond terwijl zoon op de bank meekijkt en lacht maar nu na 3 maanden heb ik men draai gevonden en ik vind het heel eerlijk niet zwaarder dan met 1 want je bent toch al gewend dat je om 12 uur smiddags nog steeds met woest haar en in je badjas vergeten bent je warme thee te drinken haha! De 2de draait ook gewoon automatisch mee in het ritme.
En de kip is weer beter gelukkig.
anoniem_276399 wijzigde dit bericht op 29-09-2018 21:21
1.01% gewijzigd
Gefeliciteerd Suiker :-)!! En kan me voorstellen dat het besef even moet doordringen. Lijkt me ook bijzonder dat je het van beide kanten zal kunnen ervaren (als zwangere en als partner) :-)

Sjaan: klinkt zwaar, ik vroeg me ook af of het zou helpen om haar dan een nachtje bij jullie in bed te nemen?
Dames jullie hadden t laatst over regenbestendige winterpakjes voor de babies en dreumesen op welke website stonden die ook alweer?
Quest: waarom moet je naar beneden voor de fles? Je kunt toch voor je gaat slapen een thermosfles met kokend water maken, die zet je naast je bed + een flesje met koud water (voor als het nog niet voldoende is afgekoeld, maar meestal is dit wel zo) zo'n torentje met afgepaste voeding en de fles.

Als je wakker wordt hoef je alleen maar alles bij elkaar te gooien en binnen een minuut ben je klaar.
Iki ik heb de fles beneden sneller gemaakt staat al klaar en dan in de magnetron weet gelukkig ondertussen dat het 25 sec is en dan poedertoren erin en onderweg naar boven schudden , met thermoskan al geprobeerd maar water koelt te snel af. Zoon slaapt nu van 19:00 tot ca 05:00 en als ik om 22:00 naar bed ga is het water tegen die tijd alweer te koud :facepalm:

Wester die link van die pakjes staat in het dreumes topic
Quest schreef:
30-09-2018 10:55
Iki ik heb de fles beneden sneller gemaakt staat al klaar en dan in de magnetron weet gelukkig ondertussen dat het 25 sec is en dan poedertoren erin en onderweg naar boven schudden , met thermoskan al geprobeerd maar water koelt te snel af. Zoon slaapt nu van 19:00 tot ca 05:00 en als ik om 22:00 naar bed ga is het water tegen die tijd alweer te koud :facepalm:

Wester die link van die pakjes staat in het dreumes topic
Oh dat is vervelend! Ik heb het ooit wel zo gedaan en dat ging goed, maar mijn kinderen zijn nooit zo moeilijk qua exacte temperatuur van de fles, dus misschien is dat het verschil.
Ja baalde ook wel had nieuwe thermoskan gekocht maar ding werkt blijkbaar niet goed! Qua temp is zoon niet moeilijk haha maar zijn voeding is ingedikt en met lauwig water mengt de voeding niet goed.
Suiker, wat goed dat de streep duidelijk donkerder is! Dan heeft dochter straks een broertje/zusje :lol:

Budgy, heerlijk toch als alles lekker loopt! Fijn dat de vakantie goed gegaan is, ook al kostte het heel veel afleiden :-) .

Oh Sjaan, dat klinkt echt als een hel van een nacht! Hoe is het afgelopen nacht gegaan? Hopelijk kan je de nachten samen met man doen, zodat jij ook nog een beetje (bij) kan slapen, en is dochter snel door deze fase heen. Zo niet, tijdelijk matras op de kamer zodat je bij dochter bent en toch een beetje kan slapen?

Hier een voorzichtig succesje in de nacht. Van de week paracetamol geprobeerd, dat hielp niks voor het vele wakker worden. Jammer, maar ook wel fijn om te weten dat dochter dus waarschijnlijk geen pijn heeft.
Gisteren interne verhuizing: wij van de tweede verdieping naar de eerste met onze slaapkamer. Dat is de kamer naast dochter. Meteen afgelopen nacht ook dochter op haar eigen kamer laten slapen, ze barstte toch uit de co-sleeper. En zo waar, ik heb haar maar drie keer gehoord vannacht, in plaats van 6-10 keer! Opstaan om haar te voeden is wat jammer (en koud als je niet in je eigen bed ligt!), maar dat weegt ruimschoots op tegen maar twee keer echt wakker hoeven worden :yes: Geen idee of ze wel vaker wakker is geweest, maar ik heb haar in ieder geval niet gehoord. Hopelijk is het niet iets eenmaligs.
Wow suiker wat gaaf, wat heerlijk dat jullie het zo samen kunnen doen, schelen de kindjes ook niet zo veel. Als de situatie bij ons anders was geweest was ik er denk ik ook wel weer voor gegaan, want God wat is hij leuk.

Maar net als sjaan hier helse nachten, zoon zit volop in de verlatingsangt, huilen huilen huilen als je hem alleen laat. Hij heeft nu al twee nachten bij ons in bed geslapen, dan is hij tenminste rustig.. maar ik ben gesloopt :sigh: hopelijk is het maar een fase...
Ook overdag wil hij niet alleen zijn, hij kan nu echt goed kruipen dus kruipt de hele dag achter mij aan, ik had al een kat die mij schaduwde dus nu heb ik een heel gevolg :-D
Quest: dank voor je reactie! Hier gaat J. naar de zolder, baby 2 krijgt de kamer van J. nu (maar eerst in de cosleeper bij ons).
Wij zitten vooral na te denken over uitstapjes: 1 in draagzak en ander in wagen en wie dan? En het liggedeelte of het zitgedeelte dan, allebei in een wagen en een duowagen aanschaffen en wat doe je met de box? Voor J. moet deze omlaag, maar voor de baby omhoog, tweede box erbij of J. niet meer in de box? Haha al die vragen. Is nu natuurlijk nog helemaal geen sprake van, maar we denken graag voor uit!

Maisnon: dat hoor je vaker, dat moeder en kind elkaar een beetje wakker lopen te houden! Hopelijk blijft het zo voor jullie!

Ballys: zoon gaat snel! Ik zag dat wij over een week weer in de opmars naar een sprong komen, wellicht is dat het bij jullie ook wat betreft de eenkennigheid!
Ballys ook sterkte!!
Moest lachen hoe je je gevolg omschreef :)

Suiker gefeliciteerd met de dikke streep!! Inderdaad bijzonder om het nu als partner mee te maken lijkt me.

Maison ik durf hier nooit zo goed te typen dat het goed gaaf, want zoon heeft er een handje van om dan het tegenovergestelde te gaan doen.

Fijn dat dochter op eigen kamer het goed lijkt te doen! Hopelijk zet het zich door.
Ik vond het de 1e nacht zonder zoon zo raar en leeg, maar hij is daarna snel veel beter gaan slapen en ik/wij dus ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven