Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Dan voor mij graag brokken met extra calorieën want ik moet aankomen. Of brokken gemengd met slagroom, dat lijkt me ook wel lekker.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Voor mij graag calorie arme brokken wel veel brokken ik knaag graag op eten.
;-D
Ik zie mijzelf al staan met mijn bakje bij een voer automaat waarbij eerst je chip word afgelezen en er dan wat brokjes vrij komen die je in je bakje mag doen en kan op eten :lmao:
:rofl: Goede film opzetten en knagen maar. Zo'n gezamenlijke maaltijd met de katten lijkt me best gezellig.
Calamitycat schreef:
27-09-2018 20:31
Dan voor mij graag brokken met extra calorieën want ik moet aankomen. Of brokken gemengd met slagroom, dat lijkt me ook wel lekker.

We raken wel off topic, maar goed, is dit iets voor jou ?

https://www.innopastry.com/bouwsteentjes/
Calamitycat schreef:
27-09-2018 20:31
Nu moet je ophouden, nu vind ik je niet leuk meer!

Want ik moet streng dieetvoer om NIET aan te komen.... :-|

Maar als ze nu dieet voer zouden maken met chipssmaak…..
Beter.Laat schreef:
28-09-2018 09:31
We raken wel off topic, maar goed, is dit iets voor jou ?

https://www.innopastry.com/bouwsteentjes/
O wauw, dat ziet er lekker uit. Wat een goede tip, ik heb de site opgeslagen. Bedankt! :thumbsup:
iones schreef:
28-09-2018 10:42
Nu moet je ophouden, nu vind ik je niet leuk meer!

Want ik moet streng dieetvoer om NIET aan te komen.... :-|

Maar als ze nu dieet voer zouden maken met chipssmaak…..
Kan me voorstellen dat het voor mensen die continue moeten oppassen om niet teveel aan te komen paradijselijk klinkt maar ik kan het helaas niet aanbevelen en gun het ook niemand. Ik ben in korte tijd 17 kilo afgevallen door een enorme berg narigheid in mijn leven en een depressie en ptss waardoor ik geen hap meer door mijn keel kreeg.

Langzaam krabbel ik weer een beetje uit het dal. Op mijn slechtste dagen 'leefde' ik op één of twee Sultana's per dag en nu ben ik weer in staat meerdere keren per dagen kleine maaltijden te eten. Dus vandaar blij met iedere kilo die er weer bij komt want voor die min 17 kilo was ik al slank en daarna dus niet meer om aan te zien :|
Maar goed, terug on topic met een foto van mijn mooie rooie :flirting:

Afbeelding
Calamitycat schreef:
28-09-2018 20:08
Kan me voorstellen dat het voor mensen die continue moeten oppassen om niet teveel aan te komen paradijselijk klinkt maar ik kan het helaas niet aanbevelen en gun het ook niemand. Ik ben in korte tijd 17 kilo afgevallen door een enorme berg narigheid in mijn leven en een depressie en ptss waardoor ik geen hap meer door mijn keel kreeg.

Langzaam krabbel ik weer een beetje uit het dal. Op mijn slechtste dagen 'leefde' ik op één of twee Sultana's per dag en nu ben ik weer in staat meerdere keren per dagen kleine maaltijden te eten. Dus vandaar blij met iedere kilo die er weer bij komt want voor die min 17 kilo was ik al slank en daarna dus niet meer om aan te zien :|
Dat is erg, dat er narigheid aan vooraf is gegaan en niet gewoon een snelle schildklier.
-
anoniem_63c79ece89998 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 20:55
99.89% gewijzigd
Hoi komkommer welkom ik zou er toch voor kiezen nog even te wachten te band op te bouwen kijken of ze b.v om te kopen is met snoepjes of lekkers kan altijd handig zijn als je ze de eerste keer naar buiten laat.
Als het lukt zou ik zeker 4 weken aanhouden.
Ik zou ook wachten. Maar kun je een hoge krabpaal kwijt? Daar kan ze dan ook lekker in klimmen en eventueel slapen.
Je moet ze alleen wel met een beugel aan de muur vastmaken. Je kunt trouwens zelf bepalen waar de mandjes, plank en hokje komt. Hier een mandje helemaal bovenin en is favoriet.

Afbeelding

https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/291142
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb deze in huis https://www.comfort-kussen.nl/kat/krabp ... creme.html vooral dat bovenste huisje is kleine rooie erg blij mee zo kan die overal nasr toe kijken.
Jammer voor poes, ik denk dat we dan toch nog even moeten wachten inderdaad! Wij hebben een grote krabpaal staan, deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/300405

En twee tafelpoten hebben we tot krabpaal omgetoverd met zo'n krabmat van de IKEA Lurvig collectie! Overal in huis dwalen muisjes rond waar ze zelf mee speelt en we spelen ook veel met haar (ik ben veel thuis). Er zaten ook balletjes met een belletje in dat speeltjespakket maar die moet ze niet hebben haha ;-D

Met slaapholletjes heeft ze niet veel, we hebben er in de krabpaal wat zitten en in de slaapkamer zit een slaapholletje in de Kallax kast, ook de vervoermand staat nog in de hoek met een lekker kussentje erin maar ze slaapt liever op een platform. Ze speelt veel in de krabpaal maar slapen (doet ze trouwens ook maar heel weinig) op de eetkamerstoel, op de bank of gewoon op het vloerkleed. Wie weet komt het nog als ze wat ouder is en wat meer slaapt :P
Calamitycat schreef:
28-09-2018 20:11
Maar goed, terug on topic met een foto van mijn mooie rooie :flirting:
Wat een leukerd! Echt zo een blik van "wat zal ik nou eens uitspoken?" ;-D

@Komkommerig:
Jullie hebben al aardig wat gedaan om het een fijn huisje voor de nieuwe poes te maken!
Hebben jullie haar chip (als ze die heeft) ook al op jullie naam geregistreerd? Ik zou dat eerst doen en ook nog wel kijken of je 2 -3 weken kunt wachten met naar buiten gaan om nog meer een band op te bouwen.

Toen ik mijn grote poes uit het asiel haalde was ze ook net 2 volgens de medewerkers (zwervend en zwanger van straat geplukt). Heel speels, maar schuw in het begin. Haar heb ik echt die 6 weken binnen gehouden. Dat was wel in de winter, dus makkelijker om de deur gewoon dicht te houden :$

Kleine poes is nu 15 weken en 3 weken bij mij. Ze ontpopt zich steeds meer als een kleine klim kampioen! Ik was haar vanochtend kwijt. Overal zoeken en af en toe hoorde ik wel dat kleine mauwtje dus ik wist dat ze binnen was. Kwam ik weer in 'haar' kamertje en keek omhoog: zat ze op de 2 meter hoge kledingkast :facepalm: De weg omhoog durfde ze niet meer naar beneden te nemen: via het gordijn @(
Ze begint wel steeds meer naar haar naam te luisteren!

Tussen de grote en de kleine gaat het redelijk. Grote is nog erg op haar hoede wanneer de kleine in de buurt is, maar komt langzaam weer tot haarzelf. Ze blaast/gromt nog wel en gaat soms de kleine achterna (en dan niet om te spelen), maar kleine duikt ergens onder en komt niet veel later weer vrolijk rennend voorbij. Ik probeer dus zo min mogelijk in te grijpen om de 'relatie' tussen hun toch een beetje natuurlijk te laten verlopen.

Wanneer ik op mijn werk ben zitten ze nog wel gescheiden van elkaar, ik weet niet of ik daar goed aan doe of zo het proces vertraag?
Ze zitten gescheiden vanwege het eten. Grote moet afvallen en ik wil niet dat ze van de kittenbrokken eet, maar voor die kleine heb ik dat de hele dag staan. Ook zit het kattenluik in grote haar gedeelte, kleine heeft dat ding nog niet door, maar ik zou niet willen dat ze ontdekt hoe het werkt als ik er niet ben @(
"I love not Man the less, but Nature more..."
Pimpom ik zou ze als je thuis ben de hele dag bij elkaar laten gaat dat goed dan bij elkaar houden.
Als de kleine is gechipt kan je kijken voor zn chipfeeder dan kan de kleine altijd brokjes eten en de grote niet. W wel even de achterkant van de feeder goed af zetten slimme katten kunnen via die weg toch aan hun brokken komen.
Onze poes is nog niet gechipt, wel gesteriliseerd. Ik baal er wel een beetje van dat ze dat niet tegelijk hebben gedaan want dat is de gewone procedure. We gaan haar zeker nog laten chippen, maar daarmee wacht ik echt even tot ze ons vertrouwt. Met het vervoeren van de oude eigenaren naar ons was het een héél groot drama om haar in de transportbak te krijgen. En we hebben best een grote gekocht. Het lukte pas bij de 3e poging en dan met twee man poes erin duwen, en poes hard terugduwen natuurlijk. In de bak heeft ze uit stress toen ook geplast. Arm dier. Daarom hebben we nu de bak ook met een extra lekker kussentje in de kamer gezet, in de hoop dat ze er een beetje aan went. Maar ik zie er erg tegenop om haar daar nog een keer in te krijgen....... We hebben wel een veilige halsband gekocht die losschiet als ze vast blijft haken met een kokertje met ons adres.

PimPom wat lief zo'n kleine poes erbij! Hopelijk kunnen ze het een beetje met elkaar vinden uiteindelijk. Is de grote poes nog een beetje speels of is het al een echte slaappoes?
Ik zou bij de dierenarts anders een kalmeringsmiddel vragen komkommerig als de dierenarts wil mee werken.

Anders kijken of je je de kat kan omkopen door een snoepje steeds dichter bij het mandje te leggen en uiteindelijk er in. Dat kost wel veel tijd.

Zn halsband ben ik zelf niet zn fan van en je heb kans de kat ook niet.
Mijn katjes lopen overdags onbevangen in de zon. Soms rennen ze plotseling, en soms liggen ze lekker in de zon. De honden en zij laten elkaar ongemoeid en iedereen is tevreden. Maar 's nachts hou ik ze opgesloten in de stal, dan gaat de grote deur dicht. Ik heb een speeltje gekocht waar ze mee kunnen klooien. Is eigenlijk niet meer nodig nu ze meer buiten vertier hebben, maar vanavond bijvoorbeeld gaan we vroeg weg en dan zitten ze dus al vroeg in de stal opgesloten. Ik hoop dat ze nog wat rattebeestjes kunnen verjagen. En anders kunnen ze fijn spelen.
Komkommerig schreef:
28-09-2018 20:38
(Ohja, tuigje heb ik van de week geprobeerd en dat werd één groot drama (tuigje = touwtje = spelen = geen bewegingsruimte = paniek))
Een tuigje bleek bij onze katten een kwestie van blijven proberen. De eerste keer was het helemaal niets en rolden ze over de grond om het tuigje kwijt te raken. We zijn het blijven proberen, eerst alleen tuigje zonder lijn en heel kort aan, ook binnen blijven met tuigje aan. We probeerden het max 2 x per week.
Toen het tuigje aan doen goed ging, kort lijntje er aan en mee naar buiten nemen. We hebben zelf lekker door de tuin moeten wandelen (en soms ook rennen).
Nu komen ze al, als we het tuigje uit de lade halen en blijven ze staan als we het tuigje om doen en zitten ze in de tuin aan een lange lijn.
We blijven er wel altijd bij, omdat vast blijven zitten met de lijn en er niet gelijk bij zijn, wel paniek reacties geeft.

Nu hebben wij wel katten, die buiten veel dingen griezelig vinden.
dolfine wijzigde dit bericht op 01-10-2018 19:36
0.05% gewijzigd
Hier heeft een tuigje nooit gewerkt totale paniek en uit het tuigje breken. Heb het balkon afgezet en probleem opgelost
Ik heb mijn katjes meegenomen naar een kennis die zelf ook katten heeft. Samen met haar hebben we ze een wormpilletje gegeven. Zij heeft veel katten bij haar rondlopen. We hebben mijn katjes bij haar gewoon losgelaten. Ze liepen er zo vrij en onbevangen rond! Heel nieuwsgierig maar niet echt terughoudend. Meer verkennend. Ik vind dat ik echt heel leuke katten heb. Nu zijn ze weer thuis. Ik weet niet waar ze zitten. Overdag mogen ze namelijk voortaan naar buiten. Maar 's nachts hou ik ze nog wel in de stal.

Tuigje deden ze ook absoluut niet moeilijk over. Ze zijn gewoon niet moeilijk. Maar ik doe nu wél moeilijk over een tuigje dus hoeven ze dat niet meer.
Wowww.... Ben al zo lang op zoek naar een MOOOIE krabpaal voor onze twee kittens. Ik vind die krabpalen allemaal zo oerlelijk.

Opeens zoek ik met Engelse zoektermen en kom ik echt de meest geweldige krabpaal tegen. En ook nog leverbaar in NL, afleverkosten maar 40 euro.
Helaas zag ik daarna pas de prijzen, toen ik er dus al helemaal weg van was.
1200 euri......

Maar hij blijft wel prachtig. Misschien als ik een keer geld teveel heb :)

https://cat-tower.design/?gclid=EAIaIQo ... gKQZ_D_BwE

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven