'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
zondag 30 september 2018 om 21:14
Stampertje; ik vertrek vanuit de VS. Bedankt voor de tip voor de terugweg.Stampertje12 schreef: ↑30-09-2018 19:38Dan kan ik je geruststellen: de kans dat er douanecontrole is waar je langs moet voor vertrek vanaf Schiphol is minimaal. Dat is meer iets dat ze in de zomervakantie doen om te controleren of mensen niet voor hun vakantie dikke stapels cash (zwart) geld meenemen. Die controles zijn dan vaak in samenwerking met de belastingdienst die meteen kijkt of je niet nog een belastingboete open hebt staan.
Bij terugkeer in Nederland heb je wel de controle. Maar ook dan is het voor vluchten vanuit de VS alleen steekproefsgewijs. Met de huidige euro/dollar-koers is het kopen van Appleproducten in de VS niet meer zo aantrekkelijk als dat het eerst was. Dus die controle op toeristen die te dure spullen importeren is volgens mij weer een stuk teruggeschroefd. Als je uit landen met een hoog (drugs)smokkelrisico komt heb je wel een 100%-controle van de douane waar je langs komt. Maar dat is bij vluchten vanuit Amerika niet het geval.
Als je met Delta vliegt heb je trouwens de volstrekt nutteloze maar tijdverspillende securityvragenlijst op Schiphol. Die is ingesteld op Delta-vluchten om terroristen te onderscheppen die niet op vijf vragen een "nee"-antwoord kunnen liegen. Volstrekt overbodig, zeker omdat dit dus op de KLM-vluchten niet wordt gedaan en die zijn even duur als de Delta-vluchten naar de VS. Daar kan best een lange rij staan. Op je boardingpass komt te staan dat je naar gate D1 moet, dit is geen gate maar een soort wachtrij waar je een paar vragen krijgt (heb je je koffer zelf ingepakt, heb je gevaarlijke spullen bij je etc.). Mijn tip zou zijn om direct na het passeren van de paspoortcontrole daar al even langs te lopen: is er een korte rij dan kun je er alvast langs. Je krijgt dan een stickertje op je paspoort en daarna te horen bij welke gate je je moet melden.
Cygnus: je zegt het helemaal goed. Het ergste vind ik het stijgen, ik heb dan altijd het gevoel dat het vliegtuig naar beneden klapt, en een minuut voordat de wielen op de landingsbaan terecht komen. Trouwens als we in de lucht zijn doe ik maar net of ik in een touring bus zit. Klinkt misschien een beetje absurd maar het helpt mij wel.
zondag 30 september 2018 om 22:33
Misschien is deze vraag al eerder geweest, maar ik voel me altijd zo slaperig/suffig tijdens een vlucht. Ik zeg altijd voor de grap tegen mijn man dat ze slaapgas door de ventilator doen om de mensen rustig te houden, haha.
Maar de laatste keer zat ik echt tegen het flauwvallen aan, voelde me echt niet lekker. Ging vanzelf wel weer over gelukkig. Ik vroeg me af of het iets met het zuurstofgehalte te maken kan hebben? En kan ik dit voorkomen?
Maar de laatste keer zat ik echt tegen het flauwvallen aan, voelde me echt niet lekker. Ging vanzelf wel weer over gelukkig. Ik vroeg me af of het iets met het zuurstofgehalte te maken kan hebben? En kan ik dit voorkomen?
zondag 30 september 2018 om 23:34
Raccoon, ik herken wat je bedoelt. Laat me het je uitleggen welk probleem jij met het stijgen hebt. Het is volkomen verklaarbaar, en ik hoop dat je er wat aan hebt.raccoon schreef: ↑30-09-2018 21:14Stampertje; ik vertrek vanuit de VS. Bedankt voor de tip voor de terugweg.
Cygnus: je zegt het helemaal goed. Het ergste vind ik het stijgen, ik heb dan altijd het gevoel dat het vliegtuig naar beneden klapt, en een minuut voordat de wielen op de landingsbaan terecht komen. Trouwens als we in de lucht zijn doe ik maar net of ik in een touring bus zit. Klinkt misschien een beetje absurd maar het helpt mij wel.
Wat je bij het opstijgen ondervindt noemen we een somatografische illusie, met nadruk op het laatste woord: het is een illusie, niet wat er echt gebeurt.
Bij de start, terwijl het vliegtuig nog vaart maakt op de startbaan, wordt je door de acceleratie in de stoel gedrukt. Jouw evenwichtsorganen registreren die acceleratie als een beweging van de neus van het vliegtuig omhoog. Dit klopt niet, vandaar dat het een illusie heet. Op het moment dat het vliegtuig daadwerkelijk los komt gaat de neus van het vliegtuig echt omhoog, een graad of 20, voor jou voelt dat meer als 40. De motoren draaien op startvermogen, dat hoor je waarschijnlijk. Het vervelende van het evenwichtsorgaan is dat het zich weer reset, de 20 graden gaat voelen als 0.
Op ongeveer 450 meter hoog gaan we naar ‘climb power’, meestal minder vermogen op de motoren, en op 900 meter gaat het vliegtuig accelereren, wat betekent dat de neus omlaag gaat. Voor jou voelt het dan alsof het vliegtuig weer naar beneden gaat, ook omdat de motoren minder geluid maken. Dit is allemaal niet waar, maar het voelt wel zo, omdat jouw evenwichtsorganen je voor de gek houden.
Ook wij als vliegers voelen dat zo, maar vanaf de eerste vlieglessen wordt je geleerd deze gevoelens te negeren en op de instrumenten te kijken wat er werkelijk aan de hand is.
Maar de sensatie kan best heftig zijn. Wat ik je probeer te vertellen is dat je niet kunt vertrouwen op jouw evenwichtsorganen, die laten je iets anders voelen dan wat er echt gebeurt.
Als je dit weet, kan je misschien relativeren wat je voelt, want dat gevoel klopt gewoonweg niet. Wees er dus ook niet bang voor, het is een fysiek normale reactie, maar wat je voelt is niet wat er echt gebeurt...
Fate is just the weight of circumstances
zondag 30 september 2018 om 23:42
Nou, dat slaapgas is natuurlijk onzin, zou voor de vliegers, die in dezelfde drukcabine zitten als de passagiers, niet zo’n goed idee zijn...Koikarper schreef: ↑30-09-2018 22:33Misschien is deze vraag al eerder geweest, maar ik voel me altijd zo slaperig/suffig tijdens een vlucht. Ik zeg altijd voor de grap tegen mijn man dat ze slaapgas door de ventilator doen om de mensen rustig te houden, haha.
Maar de luchtdruk is zeker lager dan op de grond, dus je krijgt echt wat minder zuurstof. Is niet erg, je kunt met die luchtdruk nog prima ademen, maar mensen die er gevoelig voor zijn kunnen inderdaad wat suffer worden.
De lucht is ook heel erg droog, vandaar het advies om veel te drinken (maar geen alcohol of veel koffie). Allemaal factoren die je zeker wat suffer kunnen maken.
Ik heb daar gelukkig weinig last van, maar dat is misschien ook een kwestie van gewenning...
maandag 1 oktober 2018 om 05:15
Hi Cygnus,
Gaaf topic, bedankt voor alle antwoorden. Misschien is dit ook al eerder gevraagd, maar ik heb soms het idee dat er tijdens het vliegen wordt 'afgeremd', bij gebrek aan een beter woord. Het geluid van de motoren lijkt te veranderen en het lijkt dan ook echt alsof je meer gewoon voortzweeft dan door de motoren wordt voortgedreven. Vaak duurt dit maar enkele minuten voor de motor weer lijkt aan te slaan. Ik weet natuurlijk wel dat de motoren het ten alle tijde doen, maar is er iets wat dit gevoel kan verklaren? Vind het elke keer weer spannend, ook al weet ik dat het niet logisch is. Bij voorbaat dank!
Gaaf topic, bedankt voor alle antwoorden. Misschien is dit ook al eerder gevraagd, maar ik heb soms het idee dat er tijdens het vliegen wordt 'afgeremd', bij gebrek aan een beter woord. Het geluid van de motoren lijkt te veranderen en het lijkt dan ook echt alsof je meer gewoon voortzweeft dan door de motoren wordt voortgedreven. Vaak duurt dit maar enkele minuten voor de motor weer lijkt aan te slaan. Ik weet natuurlijk wel dat de motoren het ten alle tijde doen, maar is er iets wat dit gevoel kan verklaren? Vind het elke keer weer spannend, ook al weet ik dat het niet logisch is. Bij voorbaat dank!

maandag 1 oktober 2018 om 09:58
@cygnus, mijn complimenten voor dit topic en de zorgvuldigheid waarmee je alle vragen beantwoordt!
Misschien een beetje off-topic, maar ik ben als passagier definitief genezen van extreme low-cost carriers en dan met name Ryanair. Ongelooflijk hoe die met hun personeel omgaan. Even los van de ergernissen en de risico's als passagier.
Had vorige week bezoek dat met Ryanair vloog. Toen ik ze ophaalde van het vliegveld zag ik dat er 25 minuten verschil zat tussen de aankomsttijd en de vertrektijd van datzelfde vliegtuig. Heel gek, maar ze kwamen met vertraging aan. Later las ik dat die 25 minuten de standaard omkeertijd van Ryanair is...
Ik kom eind deze maand weer even naar Nederland, maar dan gewoon met de KLM...
Misschien een beetje off-topic, maar ik ben als passagier definitief genezen van extreme low-cost carriers en dan met name Ryanair. Ongelooflijk hoe die met hun personeel omgaan. Even los van de ergernissen en de risico's als passagier.
Had vorige week bezoek dat met Ryanair vloog. Toen ik ze ophaalde van het vliegveld zag ik dat er 25 minuten verschil zat tussen de aankomsttijd en de vertrektijd van datzelfde vliegtuig. Heel gek, maar ze kwamen met vertraging aan. Later las ik dat die 25 minuten de standaard omkeertijd van Ryanair is...
Ik kom eind deze maand weer even naar Nederland, maar dan gewoon met de KLM...

maandag 1 oktober 2018 om 14:51
N.a.v. het topic 'Vliegen met een maatje meer' oid: vorige week vloog ik met Transavia naar een Spaanse bestemming. Op de heenreis had ik moeite (met mijn maatje meer) om de gordel om te krijgen. De riem was aan de korte kant. Ik had me al voorgenomen om om een extender te vragen op de terugreis. Die had ik dus niet nodig, want ik hield nog riem over... Ik ben echt niet zoveel afgevallen in korte tijd. Kan het dat er verschillende maten stoelriem zijn? Is daar een reden voor?
Een andere, wellicht domme, vraag: op de terugweg was het zeer helder waardoor ik gewoon naar de grond kon kijken. Over de grond heen reisde volgens reisgenoot het schijnsel van de maan mee, een lichtvlek op aarde. Het was bijna volle maan. Kan jij uitleggen waarom je het gevoel hebt dat de maan meereist?
Een andere, wellicht domme, vraag: op de terugweg was het zeer helder waardoor ik gewoon naar de grond kon kijken. Over de grond heen reisde volgens reisgenoot het schijnsel van de maan mee, een lichtvlek op aarde. Het was bijna volle maan. Kan jij uitleggen waarom je het gevoel hebt dat de maan meereist?
leef, geniet en eet!

maandag 1 oktober 2018 om 15:12
Wat je ziet is de reflectie van de het maanlicht op het wateropervlak van rivieren, meertjes, plassen etc. Inderdaad een grappig verschijnsel, heb er zelf geen verklaring voor (op zee zie je het niet).
Er zijn meer leuke verschijnselen te zien in de lucht, een hele mooie is de schaduw van je vliegtuig op het wolkendek met daaromheen een cirkelvormige regenboog, een zogenaamde 'glory': https://www.theweathernetwork.com/us/ph ... y/25405212
Dit zie je meestal 's ochtends of 's avonds als de zon laag staat i.c.m. een laag wolkendek.
Er zijn meer leuke verschijnselen te zien in de lucht, een hele mooie is de schaduw van je vliegtuig op het wolkendek met daaromheen een cirkelvormige regenboog, een zogenaamde 'glory': https://www.theweathernetwork.com/us/ph ... y/25405212
Dit zie je meestal 's ochtends of 's avonds als de zon laag staat i.c.m. een laag wolkendek.

maandag 1 oktober 2018 om 16:17
.
Echt waar, is 25 minuten normaal? Hoe kun je nou in zo'n korte tijd alle passagiers en bagage uitladen, een snelle schoonmaakronde doen en alle passagiers en bagage weer inladen? En ik neem aan dat het precies dezelfde crew is die meteen weer terugvliegt, dus de piloten moeten in die korte tijd ook alle checks doen.
En ik weet het niet hoor, de bewuste Ryanair route waar ik het over had, is op de heenweg 70% van de keren op tijd en op de terugweg 37%...

maandag 1 oktober 2018 om 16:32
Om de piloten en de vluchtvoorbereiding hoef je je geen zorgen te maken, die hebben aan een kwartier meer dan voldoende om het vliegtuig 'om te draaien'. Hebben ze om wat voor reden (technisch, het weer, onbekende route, training etc.) meer tijd nodig, dan krijgen ze die tijd ook.
De limiterende factor is meestal de snelheid waarin je mensen in en uit het vliegtuig krijgt. Als je je crew en procedures goed op orde hebt, en dat heeft Ryanair, dan is 25 minuten haalbaar. Het is niet voor niets de meest succesvolle en de op twee na grootste maatschappij van Europa.
(en nee, ik werk niet voor ze, het is voor ons ook een grote en geduchte concurrent)
De limiterende factor is meestal de snelheid waarin je mensen in en uit het vliegtuig krijgt. Als je je crew en procedures goed op orde hebt, en dat heeft Ryanair, dan is 25 minuten haalbaar. Het is niet voor niets de meest succesvolle en de op twee na grootste maatschappij van Europa.
(en nee, ik werk niet voor ze, het is voor ons ook een grote en geduchte concurrent)

maandag 1 oktober 2018 om 16:46
Dank @kadanz, voor de toelichting. Hebben jullie veel contact met crews van andere luchtvaartmaatschappijen? Hoor je weleens verhalen van collega's die bij Ryanair werken? Er zijn de laatste tijd een aantal werknemers geweest die anoniem het een en ander aan de pers hebben verteld en dat sterkte mij in mijn overtuiging om Ryanair voorlopig links te laten liggen.

maandag 1 oktober 2018 om 17:18
Ja, ik ken er zat die bij Ryanair hebben gewerkt en ik ken er niet één die positief spreekt over zijn of haar verleden. Ik zie dat echter meer als een interne aangelegenheid, het zou me niet weerhouden om met Ryanair te vliegen. Die werknemers zijn niet zielig, ze hebben een bewuste keuze gemaak om daar te (blijven) werken. Er is bijvoorbeeld veel te doen de laatste tijd over het afdragen van sociale lasten in Ierland i.p.v. het land waar de crew woont. Een nobel streven, maar diezelfde constructie zorgt er ook voor dat diezelfde crew soms netto soms na drie jaar evenveel verdienen als een KLM-piloot na 20 jaar! Het mes snijdt aan twee kanten..
Verder is er een boel desinformatie in de media over Ryanair en over low cost in het algemeen en dat is wat ik een beetje probeer tegen te gaan. Er is niks mis met 25 minuten omdraaitijd, geen enkele maatschappij vliegt met volle tanks brandstof, iedere maatschappij wijkt wel eens uit met iets minder brandstof dan gehoopt etc. etc.
Natuurlijk, als ik mijn vakbondspet opzet dan is het één en al schande, race to the bottom etc. etc. Maar ook dat blijkt dat niet helemaal waar. Nu dat de economie aantrekt zie je dat Ryanair de grootste moeite heeft om haar personeel te behouden.
Verder is er een boel desinformatie in de media over Ryanair en over low cost in het algemeen en dat is wat ik een beetje probeer tegen te gaan. Er is niks mis met 25 minuten omdraaitijd, geen enkele maatschappij vliegt met volle tanks brandstof, iedere maatschappij wijkt wel eens uit met iets minder brandstof dan gehoopt etc. etc.
Natuurlijk, als ik mijn vakbondspet opzet dan is het één en al schande, race to the bottom etc. etc. Maar ook dat blijkt dat niet helemaal waar. Nu dat de economie aantrekt zie je dat Ryanair de grootste moeite heeft om haar personeel te behouden.
maandag 1 oktober 2018 om 21:04
Dat kan nog wel sneller hoor. Weet dat sommige maatschappijen bij bepaalde luchthavens op 21 minuten zitten. Niet voor niets dat CA's al het afval al ophalen in het toestel voor de landing. Bovendien hoeft er bij low cost maatschappijen niet zoveel vervangen te worden tussen twee vluchten in: één keer laden voor de dag kan dan best voldoende zijn: gewicht afwegen tegen de kosten van losse bevoorradingen en langere turnaround times.Jest schreef: ↑01-10-2018 09:58Had vorige week bezoek dat met Ryanair vloog. Toen ik ze ophaalde van het vliegveld zag ik dat er 25 minuten verschil zat tussen de aankomsttijd en de vertrektijd van datzelfde vliegtuig. Heel gek, maar ze kwamen met vertraging aan. Later las ik dat die 25 minuten de standaard omkeertijd van Ryanair is...
Er zit nauwelijks bagage in het ruim, dus ook dat is er zo uit. Als je dan ook de crew niet hoeft te wisselen, dan kan het natuurlijk erg snel gaan. Zeker bij gates waar ze met een aparte ruimte werken zodat ze al boardingpassen kunnen scannen voordat mensen aan boord gaan. Op Schiphol heb je mooi voorbeeld bij (ik dacht) gate D6. Je gaat dan eerst door een pre-check waar iemand voor toegang tot de gate al je boardingpas checkt: als er iets mis is met je pas dan kunnen ze dat daar al ondervangen. Dan heb je een kleine wachtruimte waar iedereen zich ruim op tijd kan verzamelen en beginnen ze met boarden naar bussen toe. Die kunnen al gevuld worden en kant en klaar staan te wachten totdat de andere bussen passagiers uit het toestel hebben gehaald.
Bij een intercontinentale vlucht wordt die 25 min natuurlijk wel krap: crew wissel, veel meer troep in het toestel, grote bevoorrading van nieuwe maaltijden, nieuwe brandstof/water tanken etc.

maandag 1 oktober 2018 om 21:48
Maar toch. Je zwakste schakel zijn je passagiers. Man wat kunnen mensen lang in dat gangpad dralen en dan dat geprop met die koffertjes in de overhead lockers...
Ik weet dat airlines allerlei manieren hebben om dit omdraaien zo snel mogelijk te laten verlopen, maar als je op een route slechts 37% van je vluchten op tijd kunt laten vertrekken, dan is 25 minuten dus te krap.
Ik weet dat airlines allerlei manieren hebben om dit omdraaien zo snel mogelijk te laten verlopen, maar als je op een route slechts 37% van je vluchten op tijd kunt laten vertrekken, dan is 25 minuten dus te krap.
maandag 1 oktober 2018 om 22:23
Klopt. Ze zoeken ook steeds naar manieren om dit sneller te laten verlopen, want een vliegtuig op de grond kost geld. Ging Ryanair niet hun bagageregels aanpassen aan het eind van het jaar? Dat nu ook voor grotere handbagage betaald moet worden, tenzij je een duurder ticket koopt? En dat ruimbagage goedkoper wordt?Jest schreef: ↑01-10-2018 21:48Maar toch. Je zwakste schakel zijn je passagiers. Man wat kunnen mensen lang in dat gangpad dralen en dan dat geprop met die koffertjes in de overhead lockers...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode

maandag 1 oktober 2018 om 22:34
@malibu82, klopt, per 1 november mag je volgens mij alleen nog maar een handtas of klein rugzakje mee als gratis handbagage. O'Leary windt er dan ook geen doekjes om dat hij alles verzint wat maar mogelijk is om meer winst te maken. Een experiment met staanplaatsen, een euro betalen voor het toilet...
Maar laat ik stoppen. Ik wil er geen politiek topic over vliegen van maken, want ik vind het juist heel leuk dat @cygnus, @kadanz en verschillende anderen hier vanuit hun werk een inkijkje in de vliegwereld willen geven.
Maar laat ik stoppen. Ik wil er geen politiek topic over vliegen van maken, want ik vind het juist heel leuk dat @cygnus, @kadanz en verschillende anderen hier vanuit hun werk een inkijkje in de vliegwereld willen geven.
maandag 1 oktober 2018 om 22:41
Aaah super Cygnus, dit is dus precies het gevoel wat ik altijd heb! In eerste instantie; “we gaan te stijl, dit gaat niet goed” (eerder dit topic al verwezen naar Bagram-crash) en daarna: “help, we verliezen vaart en gaan omlaag” Nu snap ik waar dit vandaan komt! Top! Thx.cygnus schreef: ↑30-09-2018 23:34
Wat je bij het opstijgen ondervindt noemen we een somatografische illusie, met nadruk op het laatste woord: het is een illusie, niet wat er echt gebeurt.
Bij de start, terwijl het vliegtuig nog vaart maakt op de startbaan, wordt je door de acceleratie in de stoel gedrukt. Jouw evenwichtsorganen registreren die acceleratie als een beweging van de neus van het vliegtuig omhoog. Dit klopt niet, vandaar dat het een illusie heet. Op het moment dat het vliegtuig daadwerkelijk los komt gaat de neus van het vliegtuig echt omhoog, een graad of 20, voor jou voelt dat meer als 40. De motoren draaien op startvermogen, dat hoor je waarschijnlijk. Het vervelende van het evenwichtsorgaan is dat het zich weer reset, de 20 graden gaat voelen als 0.
Op ongeveer 450 meter hoog gaan we naar ‘climb power’, meestal minder vermogen op de motoren, en op 900 meter gaat het vliegtuig accelereren, wat betekent dat de neus omlaag gaat. Voor jou voelt het dan alsof het vliegtuig weer naar beneden gaat, ook omdat de motoren minder geluid maken. Dit is allemaal niet waar, maar het voelt wel zo, omdat jouw evenwichtsorganen je voor de gek houden.
heftig zijn.
dinsdag 2 oktober 2018 om 03:14
Daarom zie je dat er ook steeds vaker met groepen wordt gewerkt. Je hebt een aantal keuzes. Random laten instappen is natuurlijk het traagste.Jest schreef: ↑01-10-2018 21:48Maar toch. Je zwakste schakel zijn je passagiers. Man wat kunnen mensen lang in dat gangpad dralen en dan dat geprop met die koffertjes in de overhead lockers...
De snelste optie is het op volgorde naar binnen laten van passagiers waarbij je eerst de van achter naar voor zittende raamkant passagiers binnenlaat, daarna idem voor de middenstoelen en vervolgens de gangpadpassagiers. Zo staat er niemand in de weg voor een ander, hoeven er geen mensen op te staan die al aan het gangpad zitten etc.
Leuk en aardig, maar dat werkt in de praktijk niet: je hebt gezinnen, mensen die samen reizen en die laten zich niet zomaar uit elkaar halen. Laat je die vervolgens samen, dan neemt het voordeel alweer snel af. Er zijn maatschappijen die geëxperimenteerd hebben met vrije stoelkeuze in het vliegtuig maar dat duurt juist heel lang omdat mensen heen en weer gaan lopen, niet meer naast elkaar kunnen zitten etc.
Een middenweg is het van achter naar voor in laten stappen van de passagiers. Dan staan de gangpad passagiers misschien in de weg voor de raampassagiers, maar benut je in ieder geval de volledige lengte van het gangpad. Ook daar loop je er tegenaan dat je wat uitzonderingen moet maken: families en mensen die moeilijk ter been zijn wil je het liefste als eerste het vliegtuig in zodat papa niet met twee peuters op de arm terug moet door het gangpad om een plek voor de koffer te vinden.
En dan heb je nog de business class passagiers en frequent flyers: die houden niet van rijen en je kunt het dus als maatschappij niet maken om die tot het laatste te laten wachten (zitten namelijk voorin bij de deur). Dus die moeten dan ook nog maar eerst, ook al levert dat wat tijdverlies op. Voordeel: business en ook frequent flyer leden heb je bij veel low cost maatschappijen dan weer niet.

dinsdag 2 oktober 2018 om 09:28
@Stampertje. ja dat, inderdaad. Volgens mij was dat KLM toch, die heeft geëxperimenteerd met eerst raamkant laten instappen? Ik denk dat van achter naar voren laten instappen nog het meeste 'rendement' oplevert, maar ook dan sta je volgens mij nog steeds de hele tijd mensen terug te sturen die het niet begrepen hebben of toch graag eerder erin willen. Is het niet Vueling die vooraf meteen drie rijen naast elkaar maakt?
Overigens heb ik dat zo snel mogelijk in willen stappen nooit begrepen. Zit je dus alleen maar langer opgesloten in zo'n stoel. Maar ik reis dan ook vrijwel altijd met een klein rugzakje dat onder de stoel past, dus ik heb die zenuwen over plek in de overhead lockers nooit.
Overigens heb ik dat zo snel mogelijk in willen stappen nooit begrepen. Zit je dus alleen maar langer opgesloten in zo'n stoel. Maar ik reis dan ook vrijwel altijd met een klein rugzakje dat onder de stoel past, dus ik heb die zenuwen over plek in de overhead lockers nooit.
dinsdag 2 oktober 2018 om 14:30
Frutteput schreef: ↑01-10-2018 22:41Aaah super Cygnus, dit is dus precies het gevoel wat ik altijd heb! In eerste instantie; “we gaan te stijl, dit gaat niet goed” (eerder dit topic al verwezen naar Bagram-crash) en daarna: “help, we verliezen vaart en gaan omlaag” Nu snap ik waar dit vandaan komt! Top! Thx.

dinsdag 2 oktober 2018 om 15:55
Ik vlieg niet meer met Ryan air. Ik kreeg vanmorgen een mail dat mijn vlucht met 2 dagen vertraagt is. Of ik alsnog met ze wil vliegen? Nee! Nu een vlucht gevonden die wel vertrekt wanneer ik dat wil. Jammer dat die niet vanaf Eindhoven vertrekt maar waar ik helemaal voor naar Amsterdam moet.kadanz schreef: ↑01-10-2018 17:18Ja, ik ken er zat die bij Ryanair hebben gewerkt en ik ken er niet één die positief spreekt over zijn of haar verleden. Ik zie dat echter meer als een interne aangelegenheid, het zou me niet weerhouden om met Ryanair te vliegen.
"Boring conversation anyway"

dinsdag 2 oktober 2018 om 16:41
Dat kan. Meestal voel je weinig van het afremmen omdat de piloten dat netjes kunnen verwerken tijdens de daling. Je voelt dan hooguit dat de neus wat omhoog of omlaag beweegt.snoopy1983 schreef: ↑01-10-2018 05:15Hi Cygnus,
Wanneer je wel heel goed merkt dat het vliegtuig afremt is zo'n vijf minuten voor de landing. Dit is het moment waarop de piloten de landingskleppen uitzetten. Door deze kleppen wordt de vleugel een stuk breder en boller waardoor er langzamer gevlogen kan worden voor een veilige landing. Behalve extra draagkracht zorgen deze kleppen echter ook voor veel luchtweerstand waardoor je inderdaad het gevoel krijgt dat er ineens wordt geremd...eenmaal op landingssnelheid komt er weer een dot gas bij om die snelheid aan te kunnen houden. Wellicht is dat dus wat jij hoort en voelt!
Wist je dat een vliegtuig ook remkleppen heeft? Dat zijn de platen die boven op de vleugel uitgeklapt kunnen worden. Ze zijn niet heel comfortabel in het gebruik, het vliegtuig gaat er best van schudden en trillen. Piloten proberen daarom het gebruik van die remkleppen daarom zoveel mogelijk te vermijden. Maar ze helpen wel enorm als het vliegtuig bijvoorbeeld in opdracht van de toren sneller moet dalen. Allemaal routine en niks om zorgen over te maken!
Heb je gecheckt of je recht hebt op EU-compensatie?BriannaF schreef: ↑02-10-2018 15:55Ik vlieg niet meer met Ryan air. Ik kreeg vanmorgen een mail dat mijn vlucht met 2 dagen vertraagt is. Of ik alsnog met ze wil vliegen? Nee! Nu een vlucht gevonden die wel vertrekt wanneer ik dat wil. Jammer dat die niet vanaf Eindhoven vertrekt maar waar ik helemaal voor naar Amsterdam moet.
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:50
Ik krijg mijn geld terug omdat het meer dan 2 uur afwijkt van de oorspronkelijk geplande vertrektijden.kadanz schreef: ↑02-10-2018 16:41Dat kan. Meestal voel je weinig van het afremmen omdat de piloten dat netjes kunnen verwerken tijdens de daling. Je voelt dan hooguit dat de neus wat omhoog of omlaag beweegt.
Wanneer je wel heel goed merkt dat het vliegtuig afremt is zo'n vijf minuten voor de landing. Dit is het moment waarop de piloten de landingskleppen uitzetten. Door deze kleppen wordt de vleugel een stuk breder en boller waardoor er langzamer gevlogen kan worden voor een veilige landing. Behalve extra draagkracht zorgen deze kleppen echter ook voor veel luchtweerstand waardoor je inderdaad het gevoel krijgt dat er ineens wordt geremd...eenmaal op landingssnelheid komt er weer een dot gas bij om die snelheid aan te kunnen houden. Wellicht is dat dus wat jij hoort en voelt!
Wist je dat een vliegtuig ook remkleppen heeft? Dat zijn de platen die boven op de vleugel uitgeklapt kunnen worden. Ze zijn niet heel comfortabel in het gebruik, het vliegtuig gaat er best van schudden en trillen. Piloten proberen daarom het gebruik van die remkleppen daarom zoveel mogelijk te vermijden. Maar ze helpen wel enorm als het vliegtuig bijvoorbeeld in opdracht van de toren sneller moet dalen. Allemaal routine en niks om zorgen over te maken!
Heb je gecheckt of je recht hebt op EU-compensatie?
"Boring conversation anyway"