Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
03-10-2018 14:47
Discreet én op stand :biggrin:
Echt heel erg mooi gemaakt en wat handig geen grit meer in huis.
't Fijnste vind ik denk ik dat er geen zichtbare kattenbak is. Speelgoed enzo heb ik me bij neergelegd, maar die bak in het zicht vond ik helemaal niets. Gelukkig maken ze geen probleem van maar 1 bak!
Ik stuurde de link van die mooie krabpaal naar man en die reageerde: 'Doen!!!'. Eh, morgen maar even verifieren of hij de prijs gezien heeft :-?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
derooiekater schreef:
03-10-2018 19:22
Ik loop al jaren te roepen dat ik een grijsje wil. Eerst word ik in het asiel verliefd op een zwart/witte die er al 1 jaar zat en ik verliefd was. Daar heb ik toen een tijd later een jonge cyper bij gezet. Zwart/witte kwam te overlijden wilde toen toch wel graag een grijsje er bij. Waar word ik verliefd op een rood/witte :bonk: Ook weer een kneusje
:rofl: Zó herkenbaar.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Oudblond schreef:
03-10-2018 19:36
't Fijnste vind ik denk ik dat er geen zichtbare kattenbak is. Speelgoed enzo heb ik me bij neergelegd, maar die bak in het zicht vond ik helemaal niets. Gelukkig maken ze geen probleem van maar 1 bak!
Ik stuurde de link van die mooie krabpaal naar man en die reageerde: 'Doen!!!'. Eh, morgen maar even verifieren of hij de prijs gezien heeft :-?
O_O :O (alvast voor het geval hij te weten komt hoeveel die krabpaal kost en dan alsnog zegt doen)

Hier drie katten op één bak, dat is nooit een probleem geweest maar ze komen natuurlijk ook buiten.
Oudblond schreef:
03-10-2018 19:36
:hihi:
Calamitycat schreef:
03-10-2018 19:56
:rofl: Zó herkenbaar.
JAAA! Ik heb al mijn hele leven katten en ben altijd gewoon gevallen voor de interactie die ik voelde. Na onze oude 'toevaldames' vonden man en ik het tijd om ons te verdiepen in 'de laatste katten die bij ons gaan leven'. En toen kwamen de broertjes in beeld. Ze zijn gewoon perfect! Niet alleen hun uiterlijk maar ook hun karaktertjes. En wij hebben de opvoeding eindelijk echt goed gedaan, dat blijkt nu. We zijn voor hen duidelijk de leiders van onze roedel en ze behandelen ons ook zo. Heerlijke mannekes. *Gaat nu de bak uitscheppen*
Miss-Pippilotta schreef:
03-10-2018 19:26
Ben nu wel benieuwd... Wat is dat voor iets speciaals dan?
Moeilijk te omschrijven en ik wil de foto niet te lang laten staan wegens eigen ontwerp en hartstikke herkenbaar voor iedereen - tot de pakketbezorger toe want in de hal.
Als je een seintje geeft dat je hier bent en ik ben er ook plaats ik hem weer even.
derooiekater schreef:
03-10-2018 19:02
Ik wil ooit nog een noorse boskat alleen zooo duur

Kwa inrichting het is hier een gezellig chaos ik hou niet van een opgeruimd huis en de katten ook niet.
Ik had ooit een Noorse boskat: Willy! Heerlijk beestje dat overal met me meeging aan een lijntje. En in de auto rustig in mijn nek lag te slapen. Hij is gestolen toen hij aan zijn lijntje in de voortuin van mijn moeder was. Kapot was ik van dat verlies. Hij was echt 24 uur per dag bij mij want ging mee naar werk, wandelen etc... Nooit meer zo'n maatje gehad. Al doen de broertjes nu - bijna 30 jaar later - niet onder.
Wat een nachtmerrie lijkt me dat en wat immens verdrietig. Wat moet je een zielloos monster zijn om zoiets te doen, kan daar met mijn kop niet bij.
Fijn dat de broertjes je zoveel vreugde brengen :hug:
Oudblond; ik ben er (maar het is al laat). Het kan wellicht ook via PB?

Wat een heftig verhaal, iemand die een kat steelt. Moet voor de kat ook stressvol geweest zijn. Ineens je huisje en maatje(s) kwijt. Wat een mensen heb je toch.
Calamitycat schreef:
28-09-2018 20:11
Maar goed, terug on topic met een foto van mijn mooie rooie :flirting:

Afbeelding
Ach wat een lief smoeltje :flirting:

Hier door omstandigheden voorlopig katloos en ik mis een warm beestje op mijn schoot...
Oudblond schreef:
03-10-2018 21:27
Ik had ooit een Noorse boskat: Willy! Heerlijk beestje dat overal met me meeging aan een lijntje. En in de auto rustig in mijn nek lag te slapen. Hij is gestolen toen hij aan zijn lijntje in de voortuin van mijn moeder was. Kapot was ik van dat verlies. Hij was echt 24 uur per dag bij mij want ging mee naar werk, wandelen etc... Nooit meer zo'n maatje gehad. Al doen de broertjes nu - bijna 30 jaar later - niet onder.
Jeetje wat een idiote mensen zijn er toch op de wereld. Zoiets doe je toch gewoon niet? De kat van een ander wegpakken. Haal je eigen kat! Kan me voorstellen dat je er helemaal kapot van was, dat zou ik ook zijn als iemand mijne nu mee zou nemen. Wat leuk dat hij ook mee ging naar je werk, in welke branche werkte je dan dat dat kon? Dat lijkt mij ideaal.

Ik ben daar ook altijd bang voor dat iemand mijn kat meeneemt, dat is geen raskat maar iedereen die langsloopt vind hem altijd zo schattig en hij wordt geregeld geaaid door een vreemde op straat. Nu weet de hele buurt wel waar hij woont, maar ben toch altijd bang dat een zo'n gek bij zit die hem lekker afpakt van me. Dat zou ik echt verschrikkelijk vinden. Ja ik loop dat risico elke dag als ik hem naar buiten laat, maar ik blijf het toch doen. Hij vind het zo lekker buiten. Gister ook, dan kom ik uit mijn werk en komt hij me buiten tegemoet gerend, dan zitten we gezellig voor de voordeur even te kroelen en te knuffelen. Komt hij languit aan mijn voeten liggen. Het is zo'n heerlijk beest. Zo lief. En hij ( en ik dus ook ) slaapt eindelijk weer uit dankzij dat het zo laat licht is! :cheer:
Ik ga hem vandaag lekker in de watten leggen op dierendag.
Extra knuffels en snoepjes. Wat hij maar wil. Nou ja dat klinkt eigenlijk meer als elke dag hier. :cat:

Oh en Calamitycat, ik vind jouw rooie zoooo schattig. Echt wat een poepie. :heart:
derooiekater schreef:
03-10-2018 18:59
Het is zeker dat die wel kan springen en doen en dat het niet gewoon medisch is?
Haha, grappig, als je hem zou kennen, zou je je dat niet afvragen. Hij kan zeker wel springen! Het is een ferme kater van 4 en hij zit binnen een nanoseconde op het dak van het schuurtje als er maar een vreemde kat in de buurt durft te komen. Hij is echt een ontzettend energieke beer van een kat.

Was laatst met hem naar de dierenarts voor inentingen en zij vertelde dat hij eruit ziet als een ongecastreerde kater: dikke nek en schijnbaar ook wat ze ‘katerwangen’ noemen. Bovenaan zijn kaken zitten er dan verdikkingen. Ik denk dat hij pas is gecastreerd toen het asiel hem als zwerver heeft gevangen, toen was hij al anderhalf. In het begin dat we hem hadden vond ik hem zelfs een beetje eng, omdat hij zo groot is en krachtig en ik hem nog niet goed kon lezen en hij angstig was. (Mijn vriend wilde eigenlijk een herder, dus de middenweg was een grote rode kater, haha.)
luistervink wijzigde dit bericht op 04-10-2018 10:52
0.10% gewijzigd
Calamitycat schreef:
03-10-2018 13:36
Zelf maken! Genoeg leuke voorbeelden te vinden, alleen even het bos in om boomstammen te zoeken :)
Ja, die zijn cool! En daar ben ik wel handig genoeg voor. Ik ga eens kijken of ik een plek kan verzinnen waar ie van bovenop zijn klimpaal op de uitkijk kan staan, want dat doet ie wel graag, zijn koninkrijk buiten overzien.
Ik vind onze krabpaal ook helemaal niet lelijk (Catherine van Zooplus), maar als je niet van dat "fluffy" houdt: ze hebben bij de LIDL ook wat modernere. Ik kan geen plaatjes plakken maar dat zijn deze:

https://www.lidl-shop.nl/ZOOFARI-Katten ... p100228342
https://www.lidl-shop.nl/ZOOFARI-Katten ... p100228580

Misschien is dat iets? Ze zijn wel een stuk goedkoper dan 1200 euro! ;-D

Wij hebben de poes steeds voorzichtig langs de deur laten snuffen en iedere keer rende ze hard terug naar binnen. Maar vanochtend om 5:30 is ze toch even gaan kijken toen mijn vriend wegging. Na een rondje kwam ze gezellig pruttelend terug :) Heel blij dat het zo goed ging! Nu is de tuin natuurlijk onmogelijk om uit te ontsnappen en er is om 5:30 geen mens of dier te bekennen maar ik vond het toch spannend. Nu ligt ze weer lekker op de stoel naast me. :flirting:
Komkommerig schreef:
04-10-2018 11:07
Ik vind onze krabpaal ook helemaal niet lelijk (Catherine van Zooplus), maar als je niet van dat "fluffy" houdt: ze hebben bij de LIDL ook wat modernere. Ik kan geen plaatjes plakken maar dat zijn deze:

https://www.lidl-shop.nl/ZOOFARI-Katten ... p100228342
https://www.lidl-shop.nl/ZOOFARI-Katten ... p100228580

Misschien is dat iets? Ze zijn wel een stuk goedkoper dan 1200 euro! ;-D
Die had ik inderdaad gezien en vind ik best wel leuk, ik wil alleen graag iets hogers, zodat ze lekker kunnen klimmen en hoog kunnen liggen/zitten.

Die Catherine valt inderdaad nog wel mee (valt ook niet zo op) en is wel lekker hoog.
Ik heb nu twee krabpalen, een hoge en een lagere. Alleen voor die hoge wil ik een keer een andere.
Ik wilde dat die onderplaat wat groter is. Mijn katten hangen graag aan zijkanten en met hun gewicht ligt zo'n ding snel om. Ik overweeg 1 paal te doen van plafond tot vloer. Kunnen ze een soort van paaldansen..
Wij hebben de grootste maat krabton. Dat ging tot een paar maanden geleden maar nu is Grijsje zo groot en krachtig dat hij die hele ton omspringt. Die staat nu in de hoek maar dat is natuurlijk niet ideaal. Man is een ontwerp voor een 'boom' van planken tegen de muur aan het tekenen. Dan kunnen ze hoog en springen enzo.
We hebben ook een soort van krabtafeltje omdat Grijsje ook horizontaal wil krabben.
Wij hadden niet zoveel keus qua krabpaal omdat er gewoon geen plek is op 37 m2 - maar krabpaal Catherine heeft niet zo'n groot vloeroppervlak en is wel 2 meter hoog. Ze vindt het ook super leuk om erin te klimmen dus ik snap wel dat een hoge krabpaal fijn is inderdaad! De grootste van de lidl was geloof ik maar iets van 1.20m hoog. Krabben doet ze liever aan de krabmat van IKEA die om de tafelpoot zit.

Doen jullie vandaag nog iets bijzonders voor dierendag? :D
Wij hebben eigenlijk niks bijzonders voor de katjes gedaan. Ze hebben wel lekker natvoer gekregen en een extra koekje en lekker veel knuffels.
Ik voelde me wel schuldig om weg te gaan, slaat nergens op maar ja.

Ben een beetje in shock.... We gingen nietsvermoedend naar een héle grote dierenwinkel in Duitsland. Ik dacht nog; leuk voor dierendag, misschien vinden we iets leuks voor de katertjes.
Ze hadden inderdaad heel veel leuk kattenspul, maar er zaten dus ook gewoon allemaal diertjes. Pups, kittens. Zelfs mini aapjes.
Er zat een nestje Bengaaltjes in een soort etalage bij de ingang. Man, man, man.
Veel te jong, voerbakken leeg, hele tijd soort van wanhopig bij elkaar zoeken naar een tepel om te drinken, zoeken naar mama. Ik vond ze ook te mager.
Mag dat zomaar daar??! Katjes die nog veel te jong zijn dan ook nog.... En iedereen kwam langslopen zo van; aaaaaaah, wat lief, wat schattig. Niet zo van; aaaah, wat zielig.
Er zat een deur aan de zijkant van de etalage, heb echt overwogen om te voelen of die open was (zal wel niet), snel zoveel mogelijk katjes te pakken en heel hard te rennen.
Man, man.... Wat zielig.
We zijn gaan zeggen dat de bakken leeg waren en toen ze zei een van die verkoopsters 'ze krijgen zo weer eten'.
We zijn blijven staan, maar ze ging geen actie ondernemen verder.
Ik vroeg hoe oud ze waren en zei dat ze steeds bij elkaar probeerden te drinken, dat ze jong waren.
Ze zei dat ze 12 weken waren, maar dat waren ze echt bij lange na niet.
Wellicht mogen ze onder 12 weken niet verkocht worden? Ik wil er eigenlijk iemand over benaderen, maar ik zou niet weten waar te beginnen.
Miss-Pippilotta schreef:
04-10-2018 20:57
We zijn gaan zeggen dat de bakken leeg waren en toen ze zei een van die verkoopsters 'ze krijgen zo weer eten'.
We zijn blijven staan, maar ze ging geen actie ondernemen verder.
Ik vroeg hoe oud ze waren en zei dat ze steeds bij elkaar probeerden te drinken, dat ze jong waren.
Ze zei dat ze 12 weken waren, maar dat waren ze echt bij lange na niet.
Wellicht mogen ze onder 12 weken niet verkocht worden? Ik wil er eigenlijk iemand over benaderen, maar ik zou niet weten waar te beginnen.
Mja, het is een ander land. Ik neem aan dat ze zich aan de Duitse wetten voor dierenspeciaalzaken houden, en dan is er geen beginnen aan. Hoe sneu ook.
Lieve kleine rooie ik hou zielsveel van je. Zodra ik thuis doe ik alles voor je. Maar mag ik als je blieft mijn nachtrust terug? Wil zo graag langer dan 04.00 slapen..
derooiekater schreef:
13-10-2018 05:26
Lieve kleine rooie ik hou zielsveel van je. Zodra ik thuis doe ik alles voor je. Maar mag ik als je blieft mijn nachtrust terug? Wil zo graag langer dan 04.00 slapen..
Oh herkenbaar. Al heeft mijne me vandaag tot 8 uur laten slapen en zelfs dan werd ik niet wakker van hem maar uit mezelf. Heb de afgelopen week ook een paar keer al om 4 uur de wekker gezien, dat kwam door onderbuurman die dan naar werk gaat en de deur zo hard dichtslaat dat ik het op zolder hoor. En kat dus ook, en ja dan wil hij naar buiten. Ik wist hem over te halen binnen te blijven maar slapen doe ik dan niet meer. Hij wel hoor, maar ik had dikke pech. Mijn kat heeft me weken om 5 uur wakker gemaakt, maar dat doet hij nu het donkerder is s'ochtends al een tijdje niet meer ( even afkloppen ).

Doet hij het elke nacht? Wil hij dan aandacht of eten? Of gewoon plagen? Ga je er dan ook uit of draai je je nog een keer om, want dat lukt mij dus niet. als ik wakker ben ben ik wakker.

Met mijn kat gaat het heel goed, hij is hartstikke lief en speelt lekker buiten. Alhoewel, hij voert geen ruk uit buiten maar goed hij vind het lekker om op de containers te liggen.
Ga vandaag een nieuw laserlampje voor hem halen, die andere is stuk.
Ik heb een dringende vraag voor jullie.

Ik heb een afspraak gemaakt op 8 november om de katten incompleet te laten maken, om overcompleet te voorkomen.

Maar nu heb ik te horen gekregen dat als ik dat al laat doen op deze leeftijd, dat de kans op blaasgruis veel groter wordt. Is er een link met vroegcastratie en blaasgruis>?
Hoe oud zijn ze dan?
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven