Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandeling

11-10-2018 16:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aanbod gekregen voor een baan als financieel administratief medewerker bij een advocatenkantoor.
Zij bieden 2800 euro bruto op basis van 40 uur. Dit is het bedrag waarop ik hoopte uit te komen na onderhandelingen, maar dit is hun startbod. Waarschijnlijk valt hier dus voor mij nog wel wat meer uit te halen. Wat zouden jullie in dit geval doen? Bijvoorbeeld om 3000 of 3100 vragen?
Ik ben altijd nogal bescheiden maar meteen het eerste bod accepteren kan geloof ik ook een verkeerde indruk geven.
Kijk ook goed naar de rest van het pakket.
blablabla ' had gehoopt op wat meer, maar ik ga akkoord met dit startsalaris, dan is er zeker ruimte om te groeien.'
of
blablabla 'ik ga natuurlijk weg om mijn positie te verbeteren en dit is haast geen vooruitgang, weet je zeker dat er niet nog een kleine plus inzit van €200,-'
of
blablabla 'ik had bij een gerenommeerd bedrijf als dit natuurlijk wel op een startsalaris van €3000,- gehoopt, gezien de ervaring die ik meeneem is dat zeker op zijn plek'
of
blablabla 'gezien mijn werkervaring en expertise ga ik er van uit dat jullie begrijpen dat dit voor mij niet aantrekkelijk is. Ik weet zeker dat we rond de €3200 uit moeten kunnen komen'
Haha, als ik er maar veel blablabla omheen klets moet het wel lukken?
Nee, de blabla zijn de andere arbeidsvoorwaarden die je benoemt en waar je heel blij mee bent / vanzelfsprekend vind / geen belang aan hecht.
Hoe zit het met andere voorwaarden zoals vakantiedagen, scholing, door groeimogelijkheden en pensioen?

Is geld het belangrijkste?

Je kan ook aangeven dat je bijvoorbeeld 36 uur werkt bij dat salaris. Of een opleiding of iets ander bespreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ninanoname schreef:
11-10-2018 16:39
blablabla ' had gehoopt op wat meer, maar ik ga akkoord met dit startsalaris, dan is er zeker ruimte om te groeien.'
of
blablabla 'ik ga natuurlijk weg om mijn positie te verbeteren en dit is haast geen vooruitgang, weet je zeker dat er niet nog een kleine plus inzit van €200,-'
of
blablabla 'ik had bij een gerenommeerd bedrijf als dit natuurlijk wel op een startsalaris van €3000,- gehoopt, gezien de ervaring die ik meeneem is dat zeker op zijn plek'
of
blablabla 'gezien mijn werkervaring en expertise ga ik er van uit dat jullie begrijpen dat dit voor mij niet aantrekkelijk is. Ik weet zeker dat we rond de €3200 uit moeten kunnen komen'
Ik vind dit allemaal wel heel denigrerend tov werkgever geformuleerd. Als ik werkgever was zou je bij mij geen punten scoren...
COtweepuntnul schreef:
11-10-2018 16:51
Ik vind dit allemaal wel heel denigrerend tov werkgever geformuleerd. Als ik werkgever was zou je bij mij geen punten scoren...
Dat is dus niet waar. Door te onderhandelen over je salaris laat je je nieuwe werkgever ook zien dat je de waarde van geld inziet. Wanneer je onderhandelt over je salaris en daar wat uit weet te krijgen weet de werkgever dus ook dat jij niet met je laat sollen aan een onderhandelingstafel. Zowel als het gaat om de broodjes van de cateraar als bij de aankoop van een nieuw pand.
Nee hoor, wanneer je goed onderhandelt -en dat is dus wanneer beide een goed gevoel aan de onderhandeling overhouden- over je salaris laat je je toekomstige werkgever juist zien dat jij je nieuwe baan serieus neemt en niet akkoord gaat met het eerste het beste aanbod dat de tegenpartij doet.
Uiteraard kan je onderhandelen. Dat bedoelde ik niet. Het ging me om de toon. "Jullie zullen begrijpen dat..." "gezien jullie een gerennomeerd bedrijf zijn valt dit tegen" - je hoeft je nieuwe werkgever niet meteen te beledigen natuurlijk.
We moeten op 3200 uitkomen..nou ja ha bla bla...Ik moet niets.

Het gaat om de manier waarop en het hoeft niet brutaal en onsympathiek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Onderhandelen zou ik wel doen.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 14:20
97.42% gewijzigd
ninanoname schreef:
11-10-2018 17:07
Dat is dus niet waar. Door te onderhandelen over je salaris laat je je nieuwe werkgever ook zien dat je de waarde van geld inziet. Wanneer je onderhandelt over je salaris en daar wat uit weet te krijgen weet de werkgever dus ook dat jij niet met je laat sollen aan een onderhandelingstafel. Zowel als het gaat om de broodjes van de cateraar als bij de aankoop van een nieuw pand.
Nee hoor, wanneer je goed onderhandelt -en dat is dus wanneer beide een goed gevoel aan de onderhandeling overhouden- over je salaris laat je je toekomstige werkgever juist zien dat jij je nieuwe baan serieus neemt en niet akkoord gaat met het eerste het beste aanbod dat de tegenpartij doet.

Het gaat niet om het onderhandelen, het gaat om de manier waarop je het brengt. Zinnen als "u begrijpt dat dat niet voor mij aantrekkelijk is" vind ik heel denigrerend. Waarom zou een werkgever zo'n bod doen, terwijl ze blijkbaar hadden moeten begrijpen dat dat niet aantrekkelijk is?

Ik zou er veel zakelijker in staan zonder oordelen: "gezien mijn werkervaring en expertise vind ik een salaris van ... passend". En niet uitgaan van een salarisverhoging in de toekomst. Ik ken geen advocaat die een harde salarisverhoging zonder voorwaarden op papier zet. En als het niet op papier staat, bestaat het niet.

Verder inderdaad ook kijken naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Advocatenkantoren vallen niet onder een cao en wettelijk zijn er eigenlijk amper secundaire arbeidsvoorwaarden geregeld. Kijk goed naar aantal verlofdagen, verlof bij trouwen, overlijden e.d., 13e maand, pensioen, reiskostenvergoeding, etc.
GroteZakChips schreef:
11-10-2018 17:15
Daarnaast vind ik het belangrijk om uptodate te blijven op gebied van x en y, waarin nu juist heel veel gebeurd.
En nu betaalt het bedrijf een cursus Nederlands voor je?
@elske, toevallig had ik die fout al gespot en veranderd. Zoals ik al aangaf, reageerde ik vooral met een voorbeeld van hoe eea in te kleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven