Babyshower organiseren

13-10-2018 19:23 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, een vriendin van mij is 6 maanden zwanger en ik zou graag voor haar een babyshower organiseren. Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die mij een beetje op weg kunnen helpen? Ik ben een totale leek en zou graag willen weten wat een beetje de normale gang van zaken is, zoals;

- wie nodig je uit, haar vriendinnen, (schoon) zussen en (schoon) moeder, buurvrouw, tantes etc.?
- de kosten komen neem ik aan volledig voor mij aangezien ik het organiseer?
- als ik het organiseer is het dan ook gebruikenlijk dat ik daarbij nog een cadeau geef?
- ik wil een hapjes buffet maken, wat is daarin gebruikelijk? Ik kom op internet vooral zoete buffetten tegen. Ik zou eventueel een combi willen
maken, of eerst taart serveren en daarna een hartig buffet?
- ik ben zelf totaal niet van de spelletjes maar er ik begrijp dat het wel gebruikelijk is, wat zijn leuke dingen om te doen?
- bedankjes voor de gasten, is dat gebruikelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb steeds tegen mijn omgeving gezegd dat het van mij niet zo hoefde (ik was de eerste in een omgeving met mensen die vooral met andere dingen bezig waren dus het werd ook meer gepeild als "goh wat stom zo'n babyshower, of zou jij dat ook willen...?") en ik ben er ook het type niet echt voor (vier bijvoorbeeld ook nooit mijn verjaardag) maar eigenlijk had ik het best leuk gevonden.

Wat ik dan vooral voor me zie:
- Vraag mijn man even wie uit te nodigen. Denk aan vriendinnen, (schoon)moeder, nichtjes. 8-10 dames lijkt me genoeg
- Plan het bij iemand anders thuis zodat ik gewoon weg kan gaan als ik moe ben, ik geen rotzooi heb (want ja, ook als jij de afwas doet moet ik nog dweilen, stoelen terug zetten, etc.). Ergens thuis lijkt me wel fijn omdat ik dan toch gewoon lekker op de bank kan zitten.
- Eten en drinken verdelen. Ieder neemt wat mee en dan in de vorm van de high tea buffet. Eventueel in een (kleur) thema. Of een barbecue ofzo! Alcoholvrije cocktails lijkt me ook leuk.
- Versiering is gezellig. Vraag eventueel van iedereen een kleine bijdrage.
- Een gezamenlijk cadeau kan (wij hebben iemand wel eens een opgeknapte schommelstoel voor de kinderkamer gegeven, wilde ze heel graag) maar een aantal kleinigheidjes lijkt mij net zo gezellig.
- Spelletjes, rompers beschilderen, etc. kan leuk zijn mits het bij het gezelschap past. Een gipsbuik of bellypaint lijkt me niks. Moet je daar weet ik hoe lang rechtop stil zitten terwijl de rest eet en kletst...
- Ik zou het fijn vinden als het niet alleen maar baby-baby-baby is maar het vooral ook draait om de waardering voor je vriendin. Tenminste, dat had ik fijn gevonden :heart:
*Labalade* schreef:
13-10-2018 20:51
Ik heb echt iets gemist en mijn kind is nog helemaal niet zo oud... babyshower en gender reveal? De ontknoping van wel/geen piemel is toch bij de geboorte (letterlijk), en de baby douchen doe je meestal eerst een keer oefenen met de kraamhulp? Of lig ik nu zo onder een steen de afgelopen vijf jaar...
Gender reveal, ouders maken het geslacht bekend, vaak weten ze het zelf ook nog niet. De echoscopist schrijft het op een briefje en dat wordt aan de bakker gegeven die dan een taart maakt met blauwe of roze binnenkant, het gebeurt ook vaak met ballonnen of confetti/rook-kanonnen
Afbeelding
Afbeelding

En dan tegen einde van de zwangerschap de Babyshower, gezellig samenzijn met ‘de meiden’ (vriendinnen, zussen, nichten, moeder etc). Zwangere krijgt cadeautjes en er zijn (blauwe/roze) hapjes.
Afbeelding
eliney schreef:
13-10-2018 21:16
De gender reveal party hebben we van haar al gehad, die had ze zelf georganiseerd.
Jeetje wat erg zeg.
Ik zou persoonlijk een bier en rauwmelksekaas-party leuker vinden :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
13-10-2018 22:25
Of whisky. Ik zou graag eens een Japanse whisky proeven.
*Labalade* schreef:
Ik heb echt iets gemist en mijn kind is nog helemaal niet zo oud... babyshower en gender reveal? De ontknoping van wel/geen piemel is toch bij de geboorte (letterlijk), en de baby douchen doe je meestal eerst een keer oefenen met de kraamhulp? Of lig ik nu zo onder een steen de afgelopen vijf jaar...
Je bent niet serieus toch? Toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nemaìn’ schreef:
Jeetje wat erg zeg.
Klopt, het was erg gezellig.
eliney schreef:
13-10-2018 22:51
Klopt, het was erg gezellig.
En dan nog een babyshower.
En ook wel een kraamfeest toch?
JollyRider schreef:
Precies wat ik al Mn hele zwangerschap roep. Ik mag alles weer eten- en drinken feestje! Mannen en vrouwen door elkaar ipv zoetsappige cupcake vrouwen theekransje. :cheer2:

(Maar oké oké, er zijn ook vast leuke varianten op een babyshower te verzinnen zonder de truttigheid.)
Ik had er een met huisgemaakte hapjes en flauwe spelletjes. Mijn schoonzus met een etentje met vrienden, familie en gezamencadeau. Het tweede zou ik leuker gevonden hebben.
-Lekker uit eten (passend restaurant waar zwangere vast heel graag eet,)
-Iedere genodigde neemt een cadeautje mee, (dus ieder bepaalt hoeveel hij uit wil geven).
-de tafel wat aankleden met blauw/roze
-Informeren naar welke vriendinnen de zwangere er graag bij wilt (bij man van zwangere informeren).

Klaar!

De dag/avond is dan al lang genoeg.
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
*Labalade* schreef:
Hier in mijn omgeving is dit ook echt een recente ontwikkeling.. mijn jongste is 5. Ik ben eind 30 en bij mij en mijn vriendinnen speelde dit helemaal niet. Wij stuurden in de groepsapp een berichtje of het een jongen of een meisje werd. Maar van collegas die nu eind 20 zijn en de eerste krijgen zie ik regelmatig gender reveal fotos langskomen. Hele happening maken ze ervan. Ik vind het maar overdreven, maar de generatie van mijn ouders vindt het ook nog steeds gek dat wij het geslacht uberhaupt wilden weten. Tijden veranderen!
Ik kreeg een baby shower en de mannen gingen bier drinken en naar een escaoeroom. Dat had ik veel liever gewild.
Het was best gezellig hoor en ik vond het lief dat ze het hadden georganiseerd
1 keer een babyshower georganiseerd, bij man gevraagd wie ze er bij wilde hebben. Allemaal iets gebakken en aan de hand van babyfoto's raden haar cadeautjes gegeven tussen het eten en kletsen door. Het duurde maar een paar uur maar dat was ook lang genoeg. Daarna samen de boel aan kant gemaakt en weer op huis aan. Ze vond het super.

Ook een keer als bezoeker op een babyshower geweest inclusief bellypaint die veel te lang duurde en waar we allemaal ongemakkelijk bij stonden te wachten en te kijken. Paint moesten wij mee betalen (terwijl zus het had verzonnen) en we werden gesommeerd nog wel een cadeautje mee te nemen en iets om te eten te maken. Vervolgens kwam er 2 maanden later een gender reveal party. Toen kraamvisite en nog een keer een doopfeestje. 4 keer een feestje in een jaar tijd van een baby die bij 2 gelegenheden nog niet geboren was en de andere 2 sliep omdat ze zo klein was. 1e verjaardag was inclusief cake smash die dramatisch was omdat baby er niks om gaf maar wel ff leuk mee moest doen voor de foto's om later op fb te zetten.

Het ligt dus heel erg aan wat de zwangere in kwestie wil en verwacht, dus probeer dat eerst uit te zoeken!
Toevallig gisteren een gehad. Stand staat nu op 4 en dan nog een van mezelf. Die van mezelf vond ik het leukst. Sta je in het middelpunt, lekker nog even iedereen bij elkaar zonder dat je nog een kindje hebt en gewoon kletsen. Grootste 'fout 'op showers is dat t programma zo vol zit, dat er geen kletstijd is.

Spellen; 30 seconds/hints met babyzaken, quizvragen, invulblad waarop iedereen naam, gewicht datum etc moet raden
Knutselen; rompers, klserhangers, blokken
eten: taart, nepchampagne met 7 up en een kleurtje er in,kaasstengels en dat soort dingen. Als je iedereen wat laat maken staat de hele tafel/park vol zonder dat het allemaal op komt. Doe je dit wel, dan goed afstemmen op elkaar!

Zoiets.
Jezus wat een getrut allemaal zeg. Rompertjes schilderen? We zijn toch geen kinderen meer? Waarom zou iemand dat leuk vinden? Gewoon lekker samen uit eten gaan of simpele hapjes (bij iemand anders thuis zodat de zwangere er geen gedoe van heeft) nootjes, crudités, lekkere tapas plank met vleeswaren en kaasjes (niet rauwmelks), stokbrood etc.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
snoepzak schreef:
14-10-2018 07:12
Hier in mijn omgeving is dit ook echt een recente ontwikkeling.. mijn jongste is 5. Ik ben eind 30 en bij mij en mijn vriendinnen speelde dit helemaal niet. Wij stuurden in de groepsapp een berichtje of het een jongen of een meisje werd. Maar van collegas die nu eind 20 zijn en de eerste krijgen zie ik regelmatig gender reveal fotos langskomen. Hele happening maken ze ervan. Ik vind het maar overdreven, maar de generatie van mijn ouders vindt het ook nog steeds gek dat wij het geslacht uberhaupt wilden weten. Tijden veranderen!
niet alleen de generatie van je ouders hoor. Ik ben jonger dan jou en vind het ook overdreven. Sowieso is het ook niet heel zinvol, want er zijn genoeg verhalen bekend dat het bij de geboorte toch ineens het andere geslacht is. Zelfs na 3 echo’s waarop ze toch echt een jongen/meisje zagen. Dus je hebt toch pas 100% zekerheid bij de bevalling. Wat heeft het dan voor nut om het vooraf niet helemaal zeker te weten? Ik zie die logica echt niet.
Wat een heerlijk gezeik weer.

Een babyshower hoefde van mij ook niet. Maar toen mijn zus er als verrassing een voor mij georganiseerd had, vond ik de gedachte heel lief.
Was gewoon gezellig, met wat hapjes, een spelletje met babyfoto’s, iedereen had een pakje billendoekjes als cadeautje meegenomen. Gewoon simpel, gezellig met vriendinnen.

Oh, wat zou dat een drama zijn als iemand dat toch voor je organiseert!

Ingewikkeld, met dure cadeaus/spelletjes met luiers en of babyhapjes/buik beschilderen zou aanzienlijk minder aan mij besteed zijn, maar als het goed is ken je je vriendinnen...

En die gender revealparty’s... ik doe er ook niet aan. Maar láát mensen lekker. Je hebt er zelf toch geen last van?
Tiana_76 schreef:
13-10-2018 20:57
Je zit in andere kringen dan zij kennelijk. En in mijn ervaring is het wel echt een bepaald type vrouw dat dit leuk vindt.
Ben wel benieuwd, welke ‘kringen’ zijn dat dan? Want niemand in mijn vriendinnenkring heeft deze parties gehouden en we zijn toch echt allemaal hele verschillende typjes qua achtergrond etc.
Binnen onze vriendengroep:

Organisator(en) vraagt aan zwangere wat ze het liefst zou willen: bijv. buiten de deur of gewoon thuis, wel/geen spelletjes en of er kadowensen zijn (bij een eerste zijn er vaak genoeg dingen, bij een tweede zal er eerder een duurder kado worden gevraagd). Ook wordt gevraagd wie uitgenodigd mogen worden.

Qua betalen: Bij buiten de deur betaalt iedereen voor zichzelf en gezamenlijk voor de zwangere. Bij thuis betaalt de organisator, vaak samen met bijv. moeder / zus. In groepsapp wordt gevraagd wie mee wil doen bij dure kadowens.

Is allemaal wat minder een verrassing (vaak alleen nog wanneer en waar het precies is en welke kado’s), maar zo weet je wel zeker dat de babyshower leuk is voor de zwangere en uiteindelijk is dat denk ik het belangrijkste.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
snoepzak schreef:
14-10-2018 07:12
Dan zitten wij een beetje in dezelfde range qua leeftijd en kinderen ;)
In het jaar dat mijn jongetje werd geboren, waren er 12 (!) geboortes in onze directe familie- en vriendenkring. Ik zou echt niet weten hoe we dat allemaal hadden moeten fixen, met drie feestjes per bolle buik :bonk:
En kunnen we dan op zijn minst Nederlandse namen voor die feestjes verzinnen? De Piemel/Plasser-Party, De Plop-um-er-nu-maar-uit-party, en het gouwe ouwe Kom-Je-Kadootje-Inleveren-Kraamfeest :cheers:
Dan weet je in elk geval waarvoor je komt opdraven :thumbsup:
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 15:30
0.57% gewijzigd
Ik heb bij de eerste ook lekker een gender reveal party gehouden waarbij wij het zelf niet wisten (of nou ja iedereen uitgenodigd voor taart en gezegd dat kadootjes écht niet de bedoeling waren). Bij de tweede was de echo vlak voor de verjaardag van de oudste, dus toen hebben we die taart een kleurtje aan de binnenkant laten geven. Ben volgens mij niet een bepaald type :-D maar zo vaak krijg ik geen kind, dus vond het wel leuk! Vroeger kregen ze er soms 12 he, dan zou je met vriendinnen een dagtaak hebben aan dat soort feestjes.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Voor mij hoefde een babyshower ook niet zo nodig en toch vond ik het uiteindelijk wel lief en leuk dat ze toch iets hadden geregeld.
Geen spelletjes oid. Wel zelfgemaakte zoetig-en hartigheden, verse theesoorten, smoothies en leuke, kleine en persoonlijke cadeautjes. De 'echte' cadeaus werden bewaard tot na de bevalling, tijdens kraamvisite/kraamschudden.
Vriendinnen, zusje + schoonzusje en de (schoon)moeder. Mensen waar ik me fijn bij voel.

Ik was de eerste in de groep, sindsdien doen we voor elke zwangere ( enkel bij het eerste kind) iets in deze richting. Huis wat versieren, lekkere hapjes, thee, smoothies en wat kleine cadeaus.

Ik vond het toch anders dan de standaard theemomenten met mijn vriendinnen op een zondagmiddag.
En dat anderen het onzin en Amerikaans vinden, dat kan.
Bij mij in de vriendinnen groep worden ook babyshowers georganiseerd.
Qua uitnodigen: moeder en schoonmoeder van de zwangere, eventuele (schoon)zussen. Tante's alleen als de zwangere daar een hele goede band mee heeft. Verder vriendinnen dus.

De ene keer is het bij iemand thuis en de andere keer gaan we naar externe locatie om een high tea te doen. De kosten worden verdeeld, vaak betalen we €25 p.p. voor een high tea en gezamenlijk cadeau, hierbij houden we dus de zwangere vrij wbt kosten van de high tea.
Als het bij iemand thuis is komt het ook voor dat we zelf hapjes moeten maken, dan is uiteraard het te betalen bedrag lager.

Spelletjes doen we niet echt aan. Soms foto's raden (neemt iedereen een baby foto van zich zelf mee en moet de zwangere raden wie wie is) of (in het ergste geval) rompers of slabbertjes intekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven