Ervaringen slimme meter?

20-10-2018 11:10 208 berichten
Ha allemaal,

Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hem vooral geweigerd omdat zo'n slimme meter in combinatie met zonnepanelen onvoordelig zou kunnen uitpakken. Dat er straling vanaf zou komen heb ik me niet zo in verdiept maar wij gaan over op inductie koken en dat schijnt ook weer straling te geven, alle vernieuwingen lijken wel extra straling te brengen.

De energiemaatschappijen zijn erg opdringerig met die meters. Zo hadden wij een afspraak gemaakt om iets in de meterkast te veranderen voor dat inductie koken. Blijkt hij tegelijkertijd een slimme meter te hebben geïnstalleerd. Die heeft hij er gelijk weer uit mogen halen. Paar dagen later valt er weer een brief in de bus van de energiemaatschappij dat er een afspraak is ingepland voor het installeren van een slimme meter. Ze blijven proberen maar zolang je mag weigeren zal ik dat blijven doen.
Ideaal. Het is vooral gemakkelijk voor jezelf als gebruiker, en inderdaad ook voor de energiemaatschappij.

Qua kosten maakt het geen verschil. Er doen vooral een hoop fabeltjes over te ronde.
Madeliefjees schreef:
20-10-2018 11:33
Google maar eens op slimme meter. Dan weet je precies waarom je hem niet moet nemen. Hij is alleen slim voor de energiemaatschappij, die kunnen dan precies zien wanneer je hoeveel afneemt.
En 1x per jaar naar de meterkast lopen om de standen door te geven, vind ik geen moeite.
En hoe erg is het dat 'ze' dat weten?
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 11:48
Het lullige is dat de brief begint met het melden dat onze meter verouderd is (en dús vervangen dient te worden).
Volgens mij is het niet nodig onze meter te vervangen, hij doet het immers gewoon nog, maar ja, die brief hè?

Is dat geen standaardbrief ?
Ik kan de eerste brief zo gauw niet meer vinden, de tweede die ik kreeg bevat een concrete datum dat de monteur komt.
Dus ze staan voor je deur en installeren het als je je laat 'overvallen' en denkt, 'nou, het moet maar' of 'het zal wel'.
Dat gaat mij niet gebeuren. Revolutión :D
nounou
De meter is trouwens eigendom van de netbeheerder en zal vroeg of laat sowieso vervangen worden voor een slimme meter.
Magister schreef:
20-10-2018 11:36
Alles waar smart voor staat is een onderdeel van een totalitair netwerk (lees connected) waarin privacy en autonomie van het individu plaatsmaakt voor mindslavery, constante toezicht en digitale manipulatie.
En 'wij' maar denken: wow wat een coole gadgets en zo makkelijk...

Smartmeters, tja, doe eens goed onderzoek.
Straling: check, inaccuraat: check, opgedrongen: check, privacy ondermijnend: dubbelcheck.
Qua pricacy, je energieverbruik verraadt veel meer over je leven dan je denkt. Is op afstand te checken én te manipuleren, ook door (al dan niet criminele) derden...
Er is NIETS mis met zelf je meterstanden doorgeven.
Je weet dat 'ze' je ook in de gaten houden via deze post?
Zazamaenade schreef:
20-10-2018 11:45
Ik heb ook een brief gekregen, en ga het weigeren. Geen behoefte aan op afstand afleesbare gegevens van mijn gebruik.
Als het niet nodig is je meter te vervangen kun je gewoon je oude houden, en anders kun je een niet-afleesbare meter laten installeren (ze noemen dat 'een niet-slimme meter', een gevalletje framing, zeg :facepalm: ).
https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... imme-meter

Op deze manier zetten ze er druk op : het heeft financiële consequenties :

Gevolg keuze niet-slimme meter

Als u een digitale, niet-slimme meter laat installeren of als de oude, niet-slimme meter in uw meterkast blijft hangen, betekent dat:

- dat u geen 2-maandelijkse verbruiksoverzichten ontvangt van uw energieleverancier;
- dat u minder mogelijkheden hebt om energieverbruiksmanagers in huis te gebruiken die u kunnen helpen bij energie besparen;
- dat u binnenkort geen energie tegen dubbeltarief kunt afnemen of terugleveren.

Naar dat laatste zou eens navraag gedaan moeten worden. Weet iemand of daar al bekendheid aan gegeven is ?
Ik vraag mij dat ook af.
Mijn vraag is wat het hen oplevert? Waarom zoveel dwang? Energiebesparing alleen?
lise1985 schreef:
20-10-2018 12:00

Qua kosten maakt het geen verschil. Er doen vooral een hoop fabeltjes over te ronde.
.
Als je niet oplet wél. Voor Toon betaal je 10 euro per maand ofzo.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
lise1985 schreef:
20-10-2018 12:00
Ideaal. Het is vooral gemakkelijk voor jezelf als gebruiker, en inderdaad ook voor de energiemaatschappij.

Ze kondigen op hun site aan dat je 'binnenkort' geen energie tegen dubbeltarief meer kunt afnemen of terugleveren, dus dat zou wel degelijk een consequentie cq sanctie zijn.
nounou
Ik zou ook weigeren, voor de consument heeft het geen enkel voordeel hun gegevens automatisch door te laten sturen. De besparing op energie is namelijk nihil, hier is onderzoek naar gedaan.

Verouderde meters hoeven niet vervangen te worden, wel afgekeurde (en dan hoef je nog geen slimme te accepteren).

https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... rde-meters
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 12:08
7.71% gewijzigd
In ons huis zat er al 1 toen we het kochten. Maandelijks zien we het verbruik via een app dus kan ik het bedrag wat we eind van het jaar terug krijgen al uitrekenen :-D

Over straling en big brother praktijken heb ik nooit nagedacht, maar nu ben ik hier ook niet zo gevoelig voor. Wel voor bewustwording (van verbruik in dit geval) en efficientie.
Ik heb slimme meters sinds het begin van dit jaar. Had ze ook kunnen weigeren, maar die meters worden de standaard en op een gegeven moment heb je daar geen keuze meer in, alleen als je tegen de tijd dat het niet meer anders kan dan je meters laat plaatsen, moet je de installatie zelf betalen.
Jullie kunnen wel conservatief vast blijven houden aan het verleden, maar dat komt dan wel op kosten te staan, want binnen een bepaalde tijd moeten jullie ze toch ook nemen, omdat de oude meters dan niet meer goed werken, omdat bepaalde werkingen van de oude meters uit worden gezet, zoals het dag en nachtverbruik.
Cateautje schreef:
20-10-2018 12:08
Ik heb slimme meters sinds het begin van dit jaar. Had ze ook kunnen weigeren, maar die meters worden de standaard en op een gegeven moment heb je daar geen keuze meer in, alleen als je tegen de tijd dat het niet meer anders kan dan je meters laat plaatsen, moet je de installatie zelf betalen.
Jullie kunnen wel conservatief vast blijven houden aan het verleden, maar dat komt dan wel op kosten te staan, want binnen een bepaalde tijd moeten jullie ze toch ook nemen, omdat de oude meters dan niet meer goed werken, omdat bepaalde werkingen van de oude meters uit worden gezet, zoals het dag en nachtverbruik.
.
Vertel mij eens op welk punt een gewone meter in één keer het gas of de electriciteit in mijn huis niet meer zou kunnen meten?
En hoe de 'werking van dubbeltarief' op een gewone meter wordt uitgezet?
Ik ben benieuwd naar je antwoorden.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Wie zegt dat ze standaard worden? De energiemaatschappij zeker? Laat je niet opnaaien door hun praatjes.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb er ervaring mee.
Geen last van straling, voor zover ik merk. Ik heb wel het op afstand uitlezen uit laten zetten. Netjes een bevestiging van gekregen dus ik kan aantonen dat het niet aan mag/hoort te staan.

Hou er rekening mee dat uiteindelijk iedereen een keer moet. Laat je het nu niet doorgaan dan kom je toch een keer aan de beurt maar moet je zelf de kosten gaan betalen. Deze ronde is gratis.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Als er bij zo'n complex in 1 keer de meters worden vervangen vind ik het ook wel redelijk dat als mensen nu niet meedoen, ze de extra kosten voor als er later wat moet gebeuren mogen betalen.
|Courage| schreef:
20-10-2018 12:11
.
Vertel mij eens op welk punt een gewone meter in één keer het gas of de electriciteit in mijn huis niet meer zou kunnen meten?
En hoe de 'werking van dubbeltarief' op een gewone meter wordt uitgezet?
Ik ben benieuwd naar je antwoorden.
Binnenkort worden de metingen voor het dubbeltarief uitgezet, dat duurt niet zo lang meer en wordt alles gemeten op basis van dagtarief, dus het hoge. Het gaat voornamelijk om de stroommeter waar een aantal veranderingen zullen plaatsvinden. Aan de gasmeter veranderd niets, want daar valt niets aan te veranderen.
Maar goed, die slimme meters worden de standaard en als je ze niet laat installeren dan moet je dat later zelf betalen.

Edit: Het veranderen van dag naar nachttarief wordt op afstand gedaan, elke dag en dat wordt uitgezet binnenkort.
Cateautje schreef:
20-10-2018 12:08

Met conservatisme heeft het naar mijn mening niets te maken. Of is het ook conservatief als je Facebook amper gebruikt en selectief omgaat met sociale media, gepersonaliseerde bonuskaart etcetera ?
Het idee 'dat je geen keus meer hebt' wordt ons door de strot geduwd, maar je hoeft niet te slikken. Gewoon een tik geven en dan nemen ze wat afstand.
De nieuwe meters kun je ook 'op slot' laten zetten, zodat ze niet afleesbaar zijn, al is dat een kwestie van vertrouwen, en de vraag is of dat verstandig is.
Zelf neem ik geen energie-met-dubbeltarief af omdat dat met mijn lage verbruik zelfs duurder is dan enkel-tarief-gebruik.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 20-10-2018 12:19
0.53% gewijzigd
nounou
De EU wil op zich wel dat we massaal aan de slimme meter gaan (gek he!). Echter valt het niet af te dwingen, wellicht wel als er niet meer automatisch om de 15 min. data naar de energiemaatschappij wordt verstuurd maar alleen naar de gebruiker en dan net zoals vroegah een keer per jaar zelf doorgeven.

Ik vraag me ook af waarom de consument denkt dat deze meters slim zijn. :wtf:
Wij hebben een jaar of 8 geleden een andere meter gekregen omdat de oude stuk was. Oogt als een slimme meter maar is t niet. Toen we ongeveer een jaar geleden bericht kregen dat er een slimme meter geplaatst zou gaan worden hebben we dit geweigerd, deze is vrij nieuw en is digitaal en wij vonden het niet nodig dat ze precies zouden weten wanneer en hoe vaak wij douchen omdat dan de boiler oplaad.
Er werd inderdaad verteld dat het dag en nacht tarief zou verdwijnen, bij ons zit het er na een jaar nog steeds op.
Het wordt hoe langer hoe gekker. Omdat de meerwaarde achter een rookgordijn hangt en niet mee wilt gaan door rare dwangbrieven moet je het ook nog eens zelf betalen??
Misschien moeten ze nog eens naar hun manier van communiceren kijken, lijkt me een stuk gezonder.
|Courage| schreef:
20-10-2018 12:06
.
Als je niet oplet wél. Voor Toon betaal je 10 euro per maand ofzo.
Dat is geen slimme meter maar een thermostaat
Er komt een tijd en dan kun je er niet meer onderuit en dan wordt de slimme meter alsnog geplaatst.

Persoonlijk ondervind ik geen hinder van de slimme meter die ik nu al ruim een jaar in mijn meterkast heb, wel mis ik het geschraap van mijn oude meter. Dat was een vertrouwd geluidje in de gang bovendien haperde hij ergens wat volgens mij vooral in mijn voordeel was.

Stralingsverhaal is trouwens nieuw voor mij, daar maak ik me ook geen zorgen over, zo vaak zit ik niet met mijn neus in de meterkast en in de gang loop ik er vluchtig langs heen.
Zazamaenade schreef:
20-10-2018 12:17
Met conservatisme heeft het naar mijn mening niets te maken. Of is het ook conservatief als je Facebook amper gebruikt en selectief omgaat met sociale media, gepersonaliseerde bonuskaart etcetera ?
Het idee 'dat je geen keus meer hebt' wordt ons door de strot geduwd, maar je hoeft niet te slikken. Gewoon een tik geven en dan nemen ze wat afstand.
De nieuwe meters kun je ook 'op slot' laten zetten, zodat ze niet afleesbaar zijn, al is dat een kwestie van vertrouwen, en de vraag is of dat verstandig is.
Zelf neem ik geen energie-met-dubbeltarief af omdat dat met mijn lage verbruik zelfs duurder is dan enkel-tarief-gebruik.
Het gaat hier over slimme meters, nergens anders over.
Bij de stedin heb je als je hem weigert geen goedkoop tarief meer, dan betaal je altijd het volle tarief. Ik weet niet hoe dat bij jou zit. Het was in ieder geval voor mij de reden om hem te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven