Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Jake99 schreef:
23-10-2018 21:22
Geeft niks hahaha. Kon je niet weten. Ik ben net zo irritant als Jake Peralta van Brooklyn99 (serie). Vandaar mijn nickname. Ergens vind ik het hilarisch als mensen denken dat ik een man van 19 jaar ben hahaha.
Haha, dat verklaart een hoop, vooral de (mijn) verwarring. Al had ik de link met 19 nog niet eens gelegd.
Lily1504 schreef:
23-10-2018 21:24
Bedankt! Weet ik dat ook weer... Je hebt er wel veel verstand van zeg! Nou ja, ik hoop dat de dame vannacht weer lekker doorslaapt... Blijf het raar vinden, elke keer rond hetzelfde tijdstip. Maar dat terzijde ;-)

Een vriend van mij is dierenarts. Dat helpt haha.
miekemv schreef:
Als een dierenarts veel twijfelt wekt dat geen vertrouwen. Ik zie best wel vaak miskleunen en ik blijf daar wel gezien de afstand en als ik weer een miskleun vermoed ga ik naar mijn escape topdierenartsen ( een echtpaar) op hoge leeftijd met een 100 procent score wat diagnoses betreft.
Ik weet niet of het twijfel is, ze had gewoon geen antwoord. En dat snap ik ergens wel, want een verklaring voor het spugen is er nog steeds niet. Al denk ik zelf toch een voedingsdingetje... Maar om mij dan steeds maar allerlei dure middeltjes aan te smeren en vooral het toch wel vervelend opdringen van Royal Canin als dé redding en het enige goede voer, dat vond ik storend. Gelukkig zitten hier genoeg dierenartsen, dus dat is het probleem niet. En zoveel mensen, zoveel ervaringen met dierenartsen. Positief en negatief. Ik weet alleen niet of ze makkelijk gegevens doorsturen naar andere artsen, stel dat ik naar een ander wil...
miekemv schreef:
Als een dierenarts veel twijfelt wekt dat geen vertrouwen. Ik zie best wel vaak miskleunen en ik blijf daar wel gezien de afstand en als ik weer een miskleun vermoed ga ik naar mijn escape topdierenartsen ( een echtpaar) op hoge leeftijd met een 100 procent score wat diagnoses betreft.

Ja dat is fijn hè, een escape hebben. Mijn dierenarts is die vriend van mij. Hij is ook gewoon echt goed qua kennis en kunde, heeft goede apparatuur, neemt de tijd voor iedereen en rekent niet de hoofdprijs. Hij heeft echt het hart op de goede plek. Wij hebben geluk. ;)
Lily1504 schreef:
23-10-2018 21:26
Haha, dat verklaart een hoop, vooral de (mijn) verwarring. Al had ik de link met 19 nog niet eens gelegd.

Ja hè, hahaha. Heel begrijpelijk.

Wel fijn dat je niet dacht dat ik 19 was hahaha.
Lily1504 schreef:
23-10-2018 21:31
Ik weet niet of het twijfel is, ze had gewoon geen antwoord. En dat snap ik ergens wel, want een verklaring voor het spugen is er nog steeds niet. Maar om mij dan steeds maar allerlei dure middeltjes aan te smeren en vooral het toch wel vervelend opdringen van Royal Canin als dé redding en het enige goede voer, dat vond ik storend. Gelukkig zitten hier genoeg dierenartsen, dus dat is het probleem niet. En zoveel mensen, zoveel ervaringen met dierenartsen. Positief en negatief. Ik weet alleen niet of ze makkelijk gegevens doorsturen naar andere artsen, stel dat ik naar een ander wil...
Nee sturen geen gegevens door hoor. Ik ben er meestal wel eerlijk over, dan zeg ik dat ik graag een second opinion wil. Zo is het voorgekomen dat ik na een second opinion de kat heb moeten laten inslapen en daarna ook mijn eigen praktijk op de hoogte stelde en daar evengoed een kaart van kreeg ook al was ze daar niet ingeslapen.
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
23-10-2018 07:54
Wat een knapperd calamitycat!
Is 'ie zeker :) En naast knap ook de liefste asielkat ever. Het was liefde op het eerste gezicht, zag zijn foto op de site van het asiel en ben hem meteen gaan halen :$
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Lily1504 schreef:
23-10-2018 21:31
Ik weet niet of het twijfel is, ze had gewoon geen antwoord. En dat snap ik ergens wel, want een verklaring voor het spugen is er nog steeds niet. Al denk ik zelf toch een voedingsdingetje... Maar om mij dan steeds maar allerlei dure middeltjes aan te smeren en vooral het toch wel vervelend opdringen van Royal Canin als dé redding en het enige goede voer, dat vond ik storend. Gelukkig zitten hier genoeg dierenartsen, dus dat is het probleem niet. En zoveel mensen, zoveel ervaringen met dierenartsen. Positief en negatief. Ik weet alleen niet of ze makkelijk gegevens doorsturen naar andere artsen, stel dat ik naar een ander wil...

Je kan altijd de kaart opvragen en overstappen hoor. Geen probleem. Vertrouwen is echt heel erg belangrijk. :)
miekemv schreef:
23-10-2018 21:36
Nee sturen geen gegevens door hoor. Ik ben er meestal wel eerlijk over, dan zeg ik dat ik graag een second opinion wil. Zo is het voorgekomen dat ik na een second opinion de kat heb moeten laten inslapen en daarna ook mijn eigen praktijk op de hoogte stelde en daar evengoed een kaart van kreeg ook al was ze daar niet ingeslapen.
Dat is wel heel netjes. Vervelend voor jou, maar lief en attent van hen.

Ik heb de mazzel dat ik ook zelden gebruik heb hoeven maken van dierenartsen * afkloppen *. Ik geloof dat ik een jaar of tien geleden een keertje ben geweest, omdat dezelfde dame als nu toen ook spuugde. Bleek een haarbal te zijn. En daarvoor alleen de sterilisaties en een paar inentingen. Dus ja, hoe kies je dan een dierenarts? In augustus hebben mijn ouders de hond in moeten laten slapen en dat hebben ze bij hen laten doen. En zij waren zeer tevreden, vandaar mijn keuze. Maar een praktijk met meerdere dierenartsen en met deze ben ik gewoon niet heel blij.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 21:44
1.41% gewijzigd
Mijn dierenkliniek is een van de duurste van Nederland helaas maar alle dierenartsen zijn zeer deskundig én de praktijk zit op fietsafstand wat erg belangrijk is omdat ik geen auto heb.
Ze hebben alle apparatuur in huis, bloedonderzoek kwartiertje wachten op de uitslag, röntgenapparatuur, echoapparatuur, etc.

Erg fijn want als je je zorgen maakt om je huisdier wil je toch het liefst meteen weten wat er aan de hand is (ik wel tenminste).
Ik kom er al meer dan 25 jaar en heb het volste vertrouwen in ze. Dat het duur is neem ik voor lief, heb ook al meerdere keren zowel met mijn katten en konijnen gehad dat ze zeggen de rekening thuis te sturen en het vervolgens niet doen :heart:
(geen foutje in de administratie overigens :proud: )
Calamitycat schreef:
23-10-2018 21:44
Mijn dierenkliniek is een van de duurste van Nederland helaas maar alle dierenartsen zijn zeer deskundig én de praktijk zit op fietsafstand wat erg belangrijk is omdat ik geen auto heb.
Ze hebben alle apparatuur in huis, bloedonderzoek kwartiertje wachten op de uitslag, röntgenapparatuur, echoapparatuur, etc.

Erg fijn want als je je zorgen maakt om je huisdier wil je toch het liefst meteen weten wat er aan de hand is (ik wel tenminste).
Ik kom er al meer dan 25 jaar en heb het volste vertrouwen in ze. Dat het duur is neem ik voor lief, heb ook al meerdere keren zowel met mijn katten en konijnen gehad dat ze zeggen de rekening thuis te sturen en het vervolgens niet doen :heart:
Dat is wel fijn. Vertrouwen is heel belangrijk ben ik nu achter, maar die rekening is een leuke bijkomstigheid. Want laten we eerlijk zijn, het is geen kattenpis... Pun intended ;-) Van de twee bezoekjes die ik nu heb afgelegd, had ik nieuwe schoenen, een winterjas en aantal andere kledingstukken aan kunnen schaffen, haha!
:D Herkenbaar hoor.
Ik bedenk altijd maar zo, ik heb liever een gezond en gelukkig huisdier dan nieuwe schoenen, een nieuwe winterjas etc.
Al was het vanochtend op de fiets naar mijn werk best koud zonder :biggrin:
Maar ja, je laat je dier ook niet ziek zijn toch? En ik denk altijd - hoewel misschien een 'gevaarlijke' mening - als je geen geld hebt om voor je dier te kunnen zorgen in geval van ziekte, dan moet je geen dieren in huis nemen. Al realiseer ik me ook dat je zonder geld kunt komen te zitten buiten je schuld. Maar een dier heeft ook recht op zorg en die is nou eenmaal duur.

Toevoeging: Haha, ja eindelijk is het herfst, woehoe! Zonder winterjas wel fris....
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 21:55
10.16% gewijzigd
Calamitycat schreef:
23-10-2018 21:44

Als er tig keer een foute diagnose is moet je daar ook telkens voor betalen. Dan liever in een keer goed. Een consult alleen al is boven de 30 Euro.
miekemv schreef:
23-10-2018 21:53
Als er tig keer een foute diagnose is moet je daar ook telkens voor betalen. Dan liever in een keer goed. Een consult alleen al is boven de 30 Euro.
Ook dat ja. Helemaal mee eens. Ze hebben er inderdaad nog nooit naast gezeten of zomaar iets geprobeerd omdat ze geen idee hadden wat er aan de hand was.

Hoe kom je daar trouwens in hemelsnaam overheen, 4 katten verliezen in enkele jaren... wat een verschrikking :'(
Calamitycat schreef:
23-10-2018 22:01
Ook dat ja. Helemaal mee eens. Ze hebben er inderdaad nog nooit naast gezeten of zomaar iets geprobeerd omdat ze geen idee hadden wat er aan de hand was.

Hoe kom je daar trouwens in hemelsnaam overheen, 4 katten verliezen in enkele jaren... wat een verschrikking :'(
Dat is nog niks. In dit jaar van januari tot en met juni ook weer drie, wel op de leeftijden van 15, 18 en 20 jaar.

Ik heb meestal rond de 4 katten en loop daardoor ook meer risico's op verlies.
Pff, vreselijk. En snap ik hoor maar lijkt me toch enorm heftig.
Heel heftig. Het verlies van een dier hakt er altijd in... Ik snap ook nooit dat mensen het uit hun *** kunnen krijgen om te zeggen: 'Maar het is toch maar een kat/hond/konijn/vul zelf in? Of: 'Dan haal je toch gewoon een nieuwe?' En die nieuwe komt er ook altijd wel en is voor mij wel degelijk een pleister op de wond, maar een dier is toch niet zo vervangbaar als een winterjas?
Mensen die dat soort dingen zeggen hebben geen idee..... intriest vind ik dat.
Verlies is behalve naar ook raar, een kat is een persoonlijkheid wat je dagelijks om je heen hebt met unieke kenmerken waar je aan gewend bent en waardering voor hebt.
Behalve een foto heb ik ook in mijn hoofd een soort van galerie der groten en af en toe zie ik dan weer die prachtige eigenschappen naar boven komen. Dan is je liefde voor hen nooit ver weg.

En nu maak ik weer nieuwe herinneringen met de leeftijden van 5, 4 ( alletwee in het wild geboren) 1 jaar en eentje van 4 maanden. De nu 1 jarige kwam van Marktplaats toen hij een half jaar oud was. Die mensen hadden hem uit een slechte situatie gehaald en hun bedoelingen waren goed. Hij is ontzettend zachtaardig en prachtig om te zien met zijn witte pels en lichtblauwe ogen. Omdat hij veel alleen was is er nog een MP wit katertje bijgekomen. Deze pretletter zat onder de vlooien en was duidelijk opgetogen in zijn nieuwe huis. Het is een katertje wat de hele tijd en bij alles " praat" .Dan heb ik al zoveel katten gehad en dan zie je toch weer iets volledig nieuws voorbijkomen.
Deze twee gaan volledig in elkaar op, spelen en slapen samen.
Het gaat helaas niet goed met Poes. Ze heeft al een tumor in haar neus en longen. Van het voorjaar is haar teentje verwijderd omdat hier een uitzaaiing in zat. Maar nu loopt ze sinds een paar dagen opeens mank en trekt met haar pootje. Ik kan vrijdag bij de DA terecht voor een CT-scan maar ik vrees het ergste. Ik hoop dat het artrose of artristis is (dat klinkt misschien raar maar beter toch dan uitzaaiingen neem ik aan mits hier pijnstilling voor is???)
Ben al de hele week zo enorm verdrietig. Ik weet gewoon niet hoe ik zonder dat beestje moet. Het is echt m'n kleine vriendinnetje. Waar ik ben is Poes en omdat ik vaak alleen thuis ben zijn wij echt altijd samen.
Ik heb 2x eerder een kat verloren. Het verlies van de laatste was ook vreselijk maar toen had ik Poes nog. Mijn andere kat ben ik verloren 2 dagen nadat mijn moeder overleden was en heb ik niet echt bewust meegemaakt omdat het verdriet de de schok van m'n moeder te groot was.
Ik heb nu alleen Poes nog dus als zij er niet meer is kom ik echt in een leeg huis :cry:
:'( Doubletree20 wat een ellende allemaal... :hug:
Iedereen die oprecht van zijn of haar huisdier houdt zal vroeg of laat met zorgen en verdriet komen te zitten. Zelf heb ik al de nodige tranen vergoten de afgelopen jaren. Werkelijk alles ging binnen een 5 jjaar dood. Zo heb ik afscheid moeten nemen van 5 katten, mijn hondje , en 2 paarden. En dan reken ik mijn konijn en kippen nog niet mee, want zelfs daar heb ik hartzeer van. En mensen die zeggen: het is maar een beest,..die hebben nog nooit een band met een huisdier gehad, of hebben eenvoudigweg geen gevoel in hun donder.
Ik heb nu weer 2 katten, ze zijn nog vrij jong. Maar bij elk niesje, diarree of als ze niet goed in hun vel zitten, dan flip ik al een beetje. Heb ook lang getwijfeld of ik nog weer zou beginnen aan deze 2 plaagjes, want ik kan zo verdomd slecht over de stress en zorgen de laatste jaren.
@ RockOla, wat vreselijk zeg, zoveel dieren verliezen in een vrij korte tijd. Dus nu heb je enkel nog 2 katten? Hopelijk heb je veel plezier en liefde van hun en 'vergeet' je zo een beetje het gemis en verdriet.

Mensen die zeggen 'het is maar een beest' ken ik gelukkig niet persoonlijk maar als ze zoiets zeggen ga ik wel los! Zulke mensen hebben hopelijk geen huisdier! (hoop ik voor die dieren) Een dierenvriend ben je dan sowieso niet.

Ik heb nog wel 2 konijnen trouwens waar ik uiteraard ook veel van hou maar het is wel anders dan een kat. Het zijn sowieso buitenkonijnen. Dat blijft vreemd aanvoelen trouwens, hun buiten en ik binnen :-) Wilt niet echt wennen.

Ik kan ook slecht tegen de stress als 1 van m'n huisdieren wat mankeert, ga daar zelf soms zelfs bijna aan onderdoor maar ik kan en wil absoluut niet zonder kat leven. (ik ben ook gek op honden maar dat past helaas niet in ons leven)
Ik wil er trouwens graag een kat bij maar dat kan ik Poes niet aandoen. Die gaat los op andere katten en ik wil haar geen stress bezorgen, zeker nu niet.

Maar als Poes er ooit niet meer is (en ik hoop dat dat nog heel lang duurt!!!) wil ik er wel 2 tegelijk uit het asiel halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven